Lekkage langs glaslatten /onder dorpel kozijn.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:34
Met het huidige weer constateer ik dat er aan de achterkant vocht / water via de onderkant van de glaslatten naar binnen komt. De oorzaak laat zich denk ik raden, kijkend naar de foto. Het raamrubber aan de buitenkant is te kort, aan beide kanten van het raam zit 1/1,5 cm ruimte. Dit lijkt me de oorzaak?

Dan is de tweede vraag: hoe los ik dit op? Nu direct dichtkitten of wachten tot de lente? Ik wil namelijk geen vocht opsluiten.

Overigens lijkt er ook wat onder de liggende dorpel heen te komen, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit als gevolg is van het water wat langs de glaslat drupt, en vervolgens onder de dorpel komt, of dat het ook daadwerkelijk daar doorheen komt.

Raam staat op het zuidwesten en dus vol in de regen/ wind / zon.

[ Voor 23% gewijzigd door FrankoNL op 03-03-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 15:10

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Bijzondere constructie voor houten ramen...Binnen glaslatten niet afgekit, buitenzijde rubber? Ik denk dat je hier even goed naar kijken moet hoe glas in een raam behoort te worden gezet en corrigeren als het seizoen er naar is. Kijk ook of er ventilatie/waterafvoer onderin het raam is voorzien naar buiten toe. Anders een professionele glaszetter inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Jan Workum schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:03:
Bijzondere constructie voor houten ramen...Binnen glaslatten niet afgekit, buitenzijde rubber? Ik denk dat je hier even goed naar kijken moet hoe glas in een raam behoort te worden gezet en corrigeren als het seizoen er naar is. Kijk ook of er ventilatie/waterafvoer onderin het raam is voorzien naar buiten toe. Anders een professionele glaszetter inschakelen.
Ja geen idee, zit er al in vanaf de bouw in 2001. De kozijnen zijn binnen rondom ook niet afgekit. Het rubber is overduidelijk gekrompen / niet meer in orde. Overigens zit dit rubber in een aluminium profiel.

Vraag is alleen hoe dit nu op te lossen. Lijkt me in eerste instantie een kwestie van aan buitenkant dichtkitten? Dus rubber verwijderen en dan beglazingskit aan buitenzijde

Binnenzijde glaslatten eraf, drogen en dan plaatsen en afkitten. Dat is nu mijn plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 00:28
Het is vooral dat er geen goede afdichting aan de buitenkant zit. Ik denk dat je dat vooral moet aanpakken.

De glaslatten aan de binnenkant van het kozijn zijn enkel om het glas op zijn plaatst te houden. Het kan acceptabel zijn dat hier geen kit zit.

Voor het makkelijker weghalen van het rubber aan de buitenkant, kun je de glaslatten aan de binnenkant verwijderen, het raam eruit pakken met een zuignap, rubber verwijderen en daarna alles weer terugplaatsen en zorgen voor een goede afdichting aan de buitenkant met kit.

[ Voor 149% gewijzigd door el polini op 04-01-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
FrankoNL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Ja geen idee, zit er al in vanaf de bouw in 2001. De kozijnen zijn binnen rondom ook niet afgekit. Het rubber is overduidelijk gekrompen / niet meer in orde. Overigens zit dit rubber in een aluminium profiel.

Vraag is alleen hoe dit nu op te lossen. Lijkt me in eerste instantie een kwestie van aan buitenkant dichtkitten? Dus rubber verwijderen en dan beglazingskit aan buitenzijde

Binnenzijde glaslatten eraf, drogen en dan plaatsen en afkitten. Dat is nu mijn plan.
Rond de eeuwwisseling is er behoorlijk wat gekloot in de timmerindustrie. Die rubberen afdichting om tijd te besparen is er 1 van. Rubber zover mogelijk verwijderen en afkitten inderdaad.
el polini schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:40:
Het is vooral dat er geen goede afdichting aan de buitenkant zit. Ik denk dat je dat vooral moet aanpakken.

De glaslatten aan de binnenkant van het kozijn zijn enkel om het glas op zijn plaatst te houden. Het kan acceptabel zijn dat hier geen kit zit.

Voor het makkelijker weghalen van het rubber aan de buitenkant, kun je de glaslatten aan de binnenkant verwijderen, het raam eruit pakken met een zuignap, rubber verwijderen en daarna alles weer terugplaatsen en zorgen voor een goede afdichting aan de buitenkant met kit.
Als ik een ruit uit 2001 loshaal dan flikker ik hem ook weg. Voor die paar tientjes niet tobben en een nieuwe bestellen.

In dit geval kan je met een verjongde glaslat ook nog een bredere spouw nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Sarcomorbato schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 06:46:
[...]

Rond de eeuwwisseling is er behoorlijk wat gekloot in de timmerindustrie. Die rubberen afdichting om tijd te besparen is er 1 van. Rubber zover mogelijk verwijderen en afkitten inderdaad.

[...]

Als ik een ruit uit 2001 loshaal dan flikker ik hem ook weg. Voor die paar tientjes niet tobben en een nieuwe bestellen.

In dit geval kan je met een verjongde glaslat ook nog een bredere spouw nemen.
Bij nader inzien is dit specifieke glas uit 2017. Dat is dus al eens vervangen. De rest is wel uit 2001. Geen idee waarom ze toen dat rubber hebben gestopt. Een van de briljante ideeën van de vorige eigenaren denk ik. En daar hadden ze er een hoop van.

Afijn: zodra de temperaturen het toelaten zal ik de buitenzijde verwijderen en dichtkitten. Ik vermoed dat dat het probleem op zal lossen. In het voorjaar het hele kozijn schilderen. Schilderwerk is sowieso slecht.
Pagina: 1