Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Op te nemen voorzieningen voor toekomstige PV-panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BorB82
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-11 16:29
Hallo Forummers,

Sinds enige tijd zijn we onze zolder van een rijtjeswoning aan het verbouwen tot oa slaapkamer en werkkamer.

I.v.m. toekomstig aan te schaffen PV-panelen willen we in de "lepe hoek" van de trap één of meerdere loze leidingen opnemen t.b.v. evt. PV panelen.
I.v.m. een verbruik van ongeveer 2700kWh per jaar zouden 8 tot 10 PV-panelen voldoende kunnen zijn.
Zou iemand aan kunnen geven waar we als loze leiding van zolder naar meterkast rekening mee dienen te houden? Is dit één, twee of mogelijk drie buizen 16 mm, 19 mm of 25 mm?
En mag dit een gewone elektrabuis zijn of dient dit een grijze electrabuis te zijn?

In de lepe hoek loop inmiddels een UTP kabel van de meterkast naar zolder. Deze kabel is op zolder aangesloten op een UTP opbouwdoos. Op deze opbouwdoos is een netwerk switch aangesloten met voldoende vrije poorten om een evt. aan te schaffen omvormer op aan te sluiten.

Ik hoop jullie hiermee voldoende info te hebben gegeven om hier op te kunnen reageren.

Alvast bedankt.

BorB

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:14
19mm PVC kan 5x2,5mm² (3-fase) of 3x6mm² (enkelfase) door en dat voldoet eigenlijk altijd wel.

En zonder salderen heb je baat bij meer dan je eigen verbruik (minimaliseren dure inkoop), dus tzt: dakkie vol.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:29
Als je helemaal gedekt wil zijn:
5x2.5mm plus twee cat5 ethernet kabels.
Een voor internet, en een voor rs-485 of stroomtransformatoren als je zero export of thuis-accukoppeling wil.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
jeroen3 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:03:
Als je helemaal gedekt wil zijn:
5x2.5mm plus twee cat5 ethernet kabels.
Een voor internet, en een voor rs-485 of stroomtransformatoren als je zero export of thuis-accukoppeling wil.
Dus 2x 19mm buis. Internet is reeds aanwezig.

• BorB82
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-11 16:29
Dank ieder voor je reactie.

@Skubba Ik had zelf 1x 19mm buis gedacht nav bovenstaande reacties.
Waar zou je de 2e 19mm buis voor gebruiken? Als extra of voor internet?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
19mm buis met ymvk 5x4 er doorheen. Dan kan je alle kanten op qua installatie.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 15:23
BorB82 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:23:
Dank ieder voor je reactie.

@Skubba Ik had zelf 1x 19mm buis gedacht nav bovenstaande reacties.
Waar zou je de 2e 19mm buis voor gebruiken? Als extra of voor internet?
Reserve is nooit verkeerd :) Al weet je nu nog niet hoe je het gaat gebruiken. Als je genoeg ruimte hebt zou ik het doen: buis kost toch geen drol.

Als je later makkelijk een kabel doos de buizen kan trekken, zou ik de buizen nu leeg laten. Dan riskeer je niet dat je achteraf toch net de verkeerde kabel hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 05-01-2024 07:35 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 15:23
Dubbel, kan weg

[ Voor 91% gewijzigd door marcop23 op 05-01-2024 07:35 ]

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
@BorB82

Als je volledig voorbereid wilt zijn, dan zou ik het volgende aanleggen / voorbereiden:

1x voor voeding (19 mm buis)
1x internet (19 mm buis, werkt gemakkelijker en kan evt nog een tweedekabel bij). Deze ligt er al.
1x voor signaalkabels (zoals RS485, of anderzins) tussen de omvormer en een meter in de meterkast voor wanneer je voor een accu systeem gaat. Er zijn oplossingen die draadloos werken en misschien kies je niet voor opslag. Echter... met één buis extra zorg je er voor dat je nog alle kanten op kunt.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:14
Let op dat plus en min niet door een pijp mogen, die moet je normaliter uit elkaar leggen. Bij een installatie bestaande uit 1 string heb je daar dus al 2 pijpen voor nodig als je de inverter op een andere plek dan op zolder zet. Wat bij bv gebruik van een akku relevant kan zijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-11 19:27

hfa

SkiFan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:32:
Let op dat plus en min niet door een pijp mogen, die moet je normaliter uit elkaar leggen. Bij een installatie bestaande uit 1 string heb je daar dus al 2 pijpen voor nodig als je de inverter op een andere plek dan op zolder zet. Wat bij bv gebruik van een akku relevant kan zijn.
Dat is alleen wanneer de omvormer beneden in het huis zou komen te hangen. Maar ik vermoed dat de omvormer tzt op zolder komt te hangen. En de leiding alleen gebruikt wordt voor de elektrakabel.

Leg gewoon 3 leidingen 19mm neer; een loze leiding voor bijvoorbeeld het aansluiten van een warmtepompboiler in de toekomst heb je dan ook alvast.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 22:51
Samenvattend is de consensus dus: meer buizen is beter. Hoeveel buizen kun je er in krijgen, OP? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand spijt heeft van luloze leidingen die ergens liggen, of je hebt er geen last van, of ze zijn ooit nog handig.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Pagina: 1