Advies huis ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-05 15:26
Momenteel zit ik te twijfelen welke richting op te gaan met mijn huis ventilatie. Graag heb ik wat meer invloed op wanneer er geventileerd wordt en met welke mate. Het liefst laat ik de ventilatie altijd op het minimum draaien tenzij luchtvochtigheid of c02 oploopt.

Op dit moment is de woning voorzien van een comair solo 42y mechanische ventilatie unit, geïnstalleerd in 2015. Dit is een unit welke simpelweg met een perilex aansluiting is aangesloten en verder geen vormen van input heeft, als ik de brochure goed begrijp zou ik de snelheid van de blazer kunnen bepalen door de stekker anders aan te sluiten op het controlebord maar hier heb ik me verder nog niet in verdiept. De slimme apparaten die aanwezig zijn in huis worden dusver aangesloten via google assistant.

Het liefst vervang ik de huidige unit door een WTW model. Helaas zijn de opties voor het bijplaatsen van de extra ventilatiekanalen wat beperkt door een kleine tunnel, en de financien laten ook weinig ruimte over voor deze investering. Vandaar dat ik overweeg om of de huidige mechanische ventilatie te kunnen bedienen door middel van iets als een shelly plus 2pm slimme schakelaar. Of alternatief koop ik een iets gangbaarder itho of duco model om daar de hier op het forum bekende wifi controle modules in te installeren.

Wat zouden jullie doen en waarom?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Ventilatie type C (drie afzuigpunten in huis, doorgaans keuken, toilet en badkamer) zijn met een perilex aangesloten, omdat je dan ergens een driestanden-schakelaar hebt die de snelheid van de afzuiging kan regelen.

Stand 1 is de laagste stand, en is altijd aan. Daarnaast wordt de fase via stand 2 en stand 3 naar separate aansluitingen op de motor-print verbonden, wat overeenkomt met middel en hoog vermogen.

Ergens in je huis moet je dus een driestanden-schakelaar hebben. Daarachter kun je bijvoorbeeld een Shelly Plus 2PM kwijt, waarmee je de standen 2 en 3 kunt schakelen. Of je kunt dat eventueel kwijt in de ventilatiebox zelf, dat ik bij mij zelf ook gedaan, daar was heel veel ruimte, en wordt' t niet te warm ;)

Voordeel van het simpelweg plaatsen van een Shelly is dat je verder helemaal niets hoeft te vervangen. Een hele ventilatiebox is niet heel goedkoop, laat staan een WTW unit, en (veel) meer werk dan een paar draadjes anders aansluiten.

Nadeel is natuurlijk wel dat je dan nog steeds warmte naar buiten loost in de koude dagen. Die afweging zul je zelf het beste kunnen maken ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

aminam schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:50:
Of alternatief koop ik een iets gangbaarder itho of duco model om daar de hier op het forum bekende wifi controle modules in te installeren.
Het kan ook eenvoudiger door een MV te kiezen die een 0-10V signaal als input accepteert, bijvoorbeeld een Zehnder (maar er zijn er vast meer). Dan kun je traploos aansturen met een simpele 0-10V dimmer.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Gameboy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 06:13:
Ventilatie type C (drie afzuigpunten in huis, doorgaans keuken, toilet en badkamer) zijn met een perilex aangesloten, omdat je dan ergens een driestanden-schakelaar hebt die de snelheid van de afzuiging kan regelen.

Stand 1 is de laagste stand, en is altijd aan. Daarnaast wordt de fase via stand 2 en stand 3 naar separate aansluitingen op de motor-print verbonden, wat overeenkomt met middel en hoog vermogen.

Ergens in je huis moet je dus een driestanden-schakelaar hebben. Daarachter kun je bijvoorbeeld een Shelly Plus 2PM kwijt, waarmee je de standen 2 en 3 kunt schakelen. Of je kunt dat eventueel kwijt in de ventilatiebox zelf, dat ik bij mij zelf ook gedaan, daar was heel veel ruimte, en wordt' t niet te warm ;)

Voordeel van het simpelweg plaatsen van een Shelly is dat je verder helemaal niets hoeft te vervangen. Een hele ventilatiebox is niet heel goedkoop, laat staan een WTW unit, en (veel) meer werk dan een paar draadjes anders aansluiten.

Nadeel is natuurlijk wel dat je dan nog steeds warmte naar buiten loost in de koude dagen. Die afweging zul je zelf het beste kunnen maken ;)
Ik las ergens nog dat een shelly 2.5 voor brandgevaar kan zorgen doordat het daar in principe mee mogelijk is om meerdere standen tegelijk te schakelen en daardoor te veel vermogen te leveren. Ik kan het alleen niet meer terug vinden, heb je enig idee wat men daarmee bedoeld zou kunnen hebben en hoe het te voorkomen? Er is in huis verder geen schakelaar, de perilex stekker komt simpelweg direct uit op een centraaldoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
aminam schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Ik las ergens nog dat een shelly 2.5 voor brandgevaar kan zorgen doordat het daar in principe mee mogelijk is om meerdere standen tegelijk te schakelen en daardoor te veel vermogen te leveren. Ik kan het alleen niet meer terug vinden, heb je enig idee wat men daarmee bedoeld zou kunnen hebben en hoe het te voorkomen? Er is in huis verder geen schakelaar, de perilex stekker komt simpelweg direct uit op een centraaldoos.
De Shelly Plus 2PM firmware biedt opties om scripts te runnen. Ik heb een voorbeeld gevonden elders op het internet (of in een van deze forums, details zijn vaag geworden), waarmee slechts 1 van de switches tegelijk actief is. Eenvoudig gezegd triggered het inschakelen van een switch het uitschakelen van de andere switch via een lokale API call.

Op die manier is er altijd hooguit 1 van de 2 switches actief, precies zoals het moet bij een dergelijke ventilatie-unit.

De Shelly firmware kan ook in een rolluik-modus werken, maar die vond ik toch minder handig, ik weet niet meer precies wat er dan niet meer kon, maar dat was voor mijn toepassing niet de beste optie. Ik meen me vaag te herinneren dat de koppeling in HomeAssistant dan niet meer optimaal werkte met het aansturen van de unit, onhandige knoppen ofzo ;)

Maar goed, met 2 zeer eenvoudige scripts werkt het voor mij helemaal prima nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Gameboy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:10:
[...]

De Shelly Plus 2PM firmware biedt opties om scripts te runnen. Ik heb een voorbeeld gevonden elders op het internet (of in een van deze forums, details zijn vaag geworden), waarmee slechts 1 van de switches tegelijk actief is. Eenvoudig gezegd triggered het inschakelen van een switch het uitschakelen van de andere switch via een lokale API call.

Op die manier is er altijd hooguit 1 van de 2 switches actief, precies zoals het moet bij een dergelijke ventilatie-unit.

De Shelly firmware kan ook in een rolluik-modus werken, maar die vond ik toch minder handig, ik weet niet meer precies wat er dan niet meer kon, maar dat was voor mijn toepassing niet de beste optie. Ik meen me vaag te herinneren dat de koppeling in HomeAssistant dan niet meer optimaal werkte met het aansturen van de unit, onhandige knoppen ofzo ;)

Maar goed, met 2 zeer eenvoudige scripts werkt het voor mij helemaal prima nu!
Oke dankje, klinkt alsof ik het daarmee allemaal vrij makkelijk en voordelig kan oplossen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Ik heb net nog even in de Shelly zelf gekeken, en het kan zelfs zonder scripts. In de nieuwste firmware kun je "Actions" aanmaken, die met enkele muisklikken in te richten zijn, een beetje zoals Automations in HomeAssistant.

Ik heb nu 2 "Actions", eentje die switch 1 uitzet als switch 0 "aan" getoggled wordt, en de andere zet switch 0 uit als switch 1 "aan" getoggled wordt. (Dit zijn termen die in de Shelly zelf ook worden gebruikt, voor een beter begrip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Gameboy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:34:
Ik heb net nog even in de Shelly zelf gekeken, en het kan zelfs zonder scripts. In de nieuwste firmware kun je "Actions" aanmaken, die met enkele muisklikken in te richten zijn, een beetje zoals Automations in HomeAssistant.

Ik heb nu 2 "Actions", eentje die switch 1 uitzet als switch 0 "aan" getoggled wordt, en de andere zet switch 0 uit als switch 1 "aan" getoggled wordt. (Dit zijn termen die in de Shelly zelf ook worden gebruikt, voor een beter begrip).
Dat moet dan wel helemaal goed komen dan, gebruik je jouw shelly toevallig nog in combinatie met luchtvochtigheid en/of co2 sensoren? Dan kan ik het nog veel mooier maken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
aminam schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Dat moet dan wel helemaal goed komen dan, gebruik je jouw shelly toevallig nog in combinatie met luchtvochtigheid en/of co2 sensoren? Dan kan ik het nog veel mooier maken natuurlijk :)
Yes, ik heb een Sonoff SNZB-02 temperatuur/vochtigheidssensor in de badkamer (Zigbee, via ZHA integratie in HomeAssistant).

Daarmee heb ik HA Automations gemaakt die triggeren op bepaalde luchtvochtigheid, en dan de ventilatie op de gewenste stand zetten. Tijdens het douchen gaat de ventilatie nu vanzelf hoger, en weer omlaag na het douchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Update: Heb uiteindelijk een gebruikte ducobox gekocht en daar een printplaat in gezet via het forum, daarmee kan ik hem via HA aansturen en er in de toekomst ook nog kleppen op zetten. De oude MV was ook vrijwel afgeschreven toen ik hem openmaakte, enorm vervuild en versleten.

Pagina: 1