Verbouwen werkloods/magazijn. CV vervangen door CV of WP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-09 15:38
Hallo, we hebben een nieuw (verhuis) project met een (werk) schuur/loods.

De loods is nu verwarmd met een (oude) CV ketel (kan het type/modelnummer niet vinden) en diverse radiatoren langs de zijwanden.

Binnen afmeting: Oppervlakte is 146m2, zijwanden zijn ca 1,80 hoog binnen en de nok is ca. 4,5 meter zijn.
Het zadeldak is recent vervangen door geïsoleerde 80mm sandwichpanelen, dit waren ABC golfplaten met 8 cm PS schuim platen

De voor/achtergevel moet ik nog isoleren aan de binnenzijde (is nu gemetseld met porisoblokken, buitenzijde is afgewerkt met stuc).
De (lage) zijwanden zijn wel iets geïsoleerd (Poriso/luchtspouw/tempex/gasbetonblokken).
Nu wil ik eigenlijk de radiatoren langs de wand weg hebben ivm met het plaatsen van magazijnstellingen, daarnaast is de CV verouderd (werkt nog wel).

De gasmeter moet opnieuw ingevoerd worden (dit is nu een G25 meter op een andere plek ivm een oude tuinbouwkas en deze moet gesloopt worden)

Vroeger zat er wel een gasmeter in de loods. We willen ook nog zonnepanelen op het dak laten plaatsen.
Warm tapwater is voorzien dmv van een close in boiler in een keukenblokje (alleen handen wassen oid)
De loods is magazijn en voor 1 persoon een werkplek om verzendingen in te pakken (dus 17 a 18graden is voldoende in de winter)

Wat te doen, wat is wijsheid?

- De CV vervangen door een nieuwe CV en dan 1 of 2 plafondheaters (ipv de radiatoren) en dan 1 radiator in de pantry.

- De CV vervangen door een hybride CV (en dan hetzelfde met de heaters en radiator).

- De gehele CV vervallen door een WP met hoog water temperatuur (en dan hetzelfde met de heaters en radiator)

Een lucht-lucht WP met airco hebben we op onze huidige magazijn maar dat beval niet zo dus dat vind ik geen optie.

Heeft iemand een goed idee of suggestie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:55
Cv vervallen en dan lage temperatuur heaters ophangen met een warmtepomp (lage temperatuur kan prima)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

123Arjan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:20:
Cv vervallen en dan lage temperatuur heaters ophangen met een warmtepomp (lage temperatuur kan prima)
Of IR-panelen. Die zijn ook volledig elektrisch en verwarmen niet de ruimte maar wel de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat is het probleem met de lucht-lucht variant? Verdeling van de warmte oid?
Het is wel een snellere manier van warmte in vergelijking met een warmtepomp. Of misschien een soort middenweg, warmtepomp met een aantal fancoils (die dingen die boven de ingang van een winkel hangen te blazen, de plafondheaters die je bedoelt denk ik), dan kun je veel lucht in korte tijd verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 04-01-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 11:04
Ik ben voor mijn nieuw te bouwen loods idd ook uitgekomen op een airco / Lucht/lucht warmtepomp. Juist omdat ik de ruimte niet continue warm hoef te hebben (vandaar geen LTV icm met warmtepomp) maar wel snel een aangenaam gevoel van warmte will hebben.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
_ferry_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:30:
Wat is het probleem met de lucht-lucht variant? Verdeling van de warmte oid?
Het is wel een snellere manier van warmte in vergelijking met een warmtepomp. Of misschien een soort middenweg, warmtepomp met een aantal fancoils (die dingen die boven de ingang van een winkel hangen te blazen, de plafondheaters die je bedoelt denk ik), dan kun je veel lucht in korte tijd verwarmen.
Onze bestaande magazijn (houten blokhut van 44 m2 met geïsoleerd dak) en heeft dan zo'n daikin airco set. Dus een binnenwand model en een buitenunit.

Voordeel is dat ie snel warm is (of koel in airco stand).

Nadeel is dat je het niet kan regelen.
In de winter kun je m niet of vorst stand zetten (bijvoorbeeld op 10gr)
Dan is het of UIT of op 18gr verwarmen.
Je hebt niet een een thermostaat (net als een CV), en dus een aan/uit regeling.

Bijkomend nadeel is dat ze m voor een korte (1 uur) tijd niet aanzet.
En bij wel gebruik ben je m dus dagelijks aan- en uit aan het zetten (net als de TV)

Ik zou dan liever iets monkeyproof hebben wat je een keer instelt en het dan gewoon doet. Gaat ze een keer extra werken dat je m dan hoger zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Is de vloer geïsoleerd? Zo ja kan je ook vloerverwarming infrezen overwegen, kan met lagere HoH afstand waar je meer warmte wil om de werkplek comfortabeler te maken. Dan heb je geen hoge temperatuur WP nodig met bijhorende verliezen.
Maar in deze lijkt me lucht/lucht ook een redelijk compromis.

En spreek eens met een airco installateur, er moeten airco´s zijn met weekprogramma of dag/nachtstand (desnoods met vorstbeschermingsstand via aparte thermostaat), dat kan niet anders.

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 04-01-2024 15:39 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
naftebakje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:36:
Is de vloer geïsoleerd? Zo ja kan je ook vloerverwarming infrezen overwegen, kan met lagere HoH afstand waar je meer warmte wil om de werkplek comfortabeler te maken. Dan heb je geen hoge temperatuur WP nodig met bijhorende verliezen.
Maar in deze lijkt me lucht/lucht ook een redelijk compromis.

En spreek eens met een airco installateur, er moeten airco´s zijn met weekprogramma of dag/nachtstand (desnoods met vorstbeschermingsstand via aparte thermostaat), dat kan niet anders.
Vloerverwarming, het is 146m2 en er loopt nog een waterleiding ergens in de vloer (voor de stallen in het achterste deel). Niet onoverkomelijk maar ik haal me, denk ik, wel wat op de hals.

En voor de airco's, ik heb er twee van die bedrijven gesproken maar het is er dus niet. (niet in de vermogensklasses wij inzitten. Als je dus een setje koopt met een buitenunit en 1 of 2 binnenunits. Dan zit er een regeling in met bijbehorende afstandbediening (net als een TV dus)

Als die Daikin van ons nu een thermostaat zou hebben met een buitensensor en waar je dus een programma in kan zetten met voorwaarden dan zou het wel beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Ik vind het nog steeds lastig, in de basis is het kiezen tussen gas behouden of investeren in full electric WP.
Er komt nog een nieuwbouwhuis later op het perceel die dus gasloos moet. Dan zit als gevolg van de keuze ook nog vast aan de huidige nutsaanslutingen:

Er zit nu een G25 meter en 3x35A elektrische aansluiting. Dan is het dus

- G25 naar G4 en dan 3x35A behouden
- G25 naar G4 en terug naar 3x25 (kun je later makkelijk weer naar 3x35A??)
- Gas weg laten halen en dan 3x35A behouden (nieuw huis, bijgebouw CV verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of veel PV op de schuren en een accu erbij zodat je op 3x25A kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Side_swipe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Vloerverwarming, het is 146m2 en er loopt nog een waterleiding ergens in de vloer (voor de stallen in het achterste deel). Niet onoverkomelijk maar ik haal me, denk ik, wel wat op de hals.

En voor de airco's, ik heb er twee van die bedrijven gesproken maar het is er dus niet. (niet in de vermogensklasses wij inzitten. Als je dus een setje koopt met een buitenunit en 1 of 2 binnenunits. Dan zit er een regeling in met bijbehorende afstandbediening (net als een TV dus)

Als die Daikin van ons nu een thermostaat zou hebben met een buitensensor en waar je dus een programma in kan zetten met voorwaarden dan zou het wel beter werken.
Carrier heeft gewoon vorstbeveiliging erin zitten (in sommige modellen),
Onder de 8C gaat hij de ruimte op temperatuur houden.
Volgens mij moet je even af van je huidige installateur/Daikin en even gewoon vrij in de markt zoeken. Daikin is een topmerk, maar er zijn er nog wel meer die mogelijk (veel) beter aansluiten bij jouw wensen.
En een goedkope Chinese rammelbak is misschien ook gewoon een optie, het is niet alsof het nu heel veel uitmaakt of het ding er heel gelikt uitziet of fluisterstil is. (En de Chinese spullen zijn best aardig)

Die van mij heeft ook gewoon programma's, dat heeft elke airco sinds de jaren '80 gok ik.
Een van de programma's die ik heb is dat hij elke ochtend aan gaat, zodat als je beneden komt het al warm is. Die zet ik aan wanneer het kouder begint te worden (dus in de zomer staat het hele programma uit). Als je de deur uitgaat zet je hem uit, als je blijft thuiswerken loopt hij door (of hij wordt uitgezet omdat de kou uit de lucht is)
In jullie geval kun je dan ook om 17:00 altijd de airco uitzetten, zodat je niet per ongeluk de hele nacht het ding laat aanstaan.

Daarnaast snap ik je weerstand tegen een afstandsbediening (net als een TV dus) niet helemaal. Als je echt een bedrade thermostaat wilt, dan ducttape een stuk draad aan je afstandsbediening. Het is gewoon super handig dat je de bediening overal neer kunt hangen. Het ding heeft zelf 2 temperatuursensoren, eentje in de binnenunit en eentje in de buitenunit.
En neem er een Wifi module bij, kun je vanuit het huis het ding vast aanzetten, is het warm als je er naar toe gaat. Ook helpt dat bij het programmeren van programma's, dat voelt soms een beetje aan als de tijd dat je een videorecorder moest programmeren via de bediening, met een App is dat een stuk logischer.

Vloerverwarming is gewoon compleet gestoord, dat is 146m2 vloer, ongeisoleerd?, waarschijnlijk extra dik ivm een hogere belastbaarheid. Stel dat je dan een weekeind niet hebt verwarmd en alles is een graad of 10, dan moet je blij zijn als je vloer binnen een werkdag op temperatuur is en dan is de ruimte nog niet eens warm.

Het handigste is iets met lucht, dat kan een fan coil zijn met een L/W warmtepomp, een L/L warmtepomp of iets met gas, je hebt eventueel ook direct gestookte luchtverwarmingen, maar dat kan een maatje te groot zijn voor jouw ruimte.

O ja, houd er rekening mee dat al die stellingen een hoop ruimte (=lucht) innemen, dus het aantal m2 dat echt gebruikt wordt door mensen kan een stuk kleiner zijn. Dus misschien heb je 50m2 werkruimte en de rest is de opslag m2. Dan is het aantal kW's net iets minder spannend of kun je gewoon 1 unit ophangen in het werk/inpak gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:23
ik zou sowieso geen wandairco's ophangen.

ik zou een of 2 van die kantoor units vrij ophangen in de hal.

Zo werk je vanuit het midden met de luchtstroom, en is het volgens mij veel efficiënter en vooral egaler te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT68GYmUM0ssbxWGmFJPSw1nrys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G0u8E37wMcPcCFyjVmFfEbZc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
TheGhostInc schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Carrier heeft gewoon vorstbeveiliging erin zitten (in sommige modellen),
Onder de 8C gaat hij de ruimte op temperatuur houden.
Volgens mij moet je even af van je huidige installateur/Daikin en even gewoon vrij in de markt zoeken. Daikin is een topmerk, maar er zijn er nog wel meer die mogelijk (veel) beter aansluiten bij jouw wensen.
En een goedkope Chinese rammelbak is misschien ook gewoon een optie, het is niet alsof het nu heel veel uitmaakt of het ding er heel gelikt uitziet of fluisterstil is. (En de Chinese spullen zijn best aardig)

Die van mij heeft ook gewoon programma's, dat heeft elke airco sinds de jaren '80 gok ik.
Een van de programma's die ik heb is dat hij elke ochtend aan gaat, zodat als je beneden komt het al warm is. Die zet ik aan wanneer het kouder begint te worden (dus in de zomer staat het hele programma uit). Als je de deur uitgaat zet je hem uit, als je blijft thuiswerken loopt hij door (of hij wordt uitgezet omdat de kou uit de lucht is)
In jullie geval kun je dan ook om 17:00 altijd de airco uitzetten, zodat je niet per ongeluk de hele nacht het ding laat aanstaan.

Daarnaast snap ik je weerstand tegen een afstandsbediening (net als een TV dus) niet helemaal. Als je echt een bedrade thermostaat wilt, dan ducttape een stuk draad aan je afstandsbediening. Het is gewoon super handig dat je de bediening overal neer kunt hangen. Het ding heeft zelf 2 temperatuursensoren, eentje in de binnenunit en eentje in de buitenunit.
En neem er een Wifi module bij, kun je vanuit het huis het ding vast aanzetten, is het warm als je er naar toe gaat. Ook helpt dat bij het programmeren van programma's, dat voelt soms een beetje aan als de tijd dat je een videorecorder moest programmeren via de bediening, met een App is dat een stuk logischer.

Vloerverwarming is gewoon compleet gestoord, dat is 146m2 vloer, ongeisoleerd?, waarschijnlijk extra dik ivm een hogere belastbaarheid. Stel dat je dan een weekeind niet hebt verwarmd en alles is een graad of 10, dan moet je blij zijn als je vloer binnen een werkdag op temperatuur is en dan is de ruimte nog niet eens warm.

Het handigste is iets met lucht, dat kan een fan coil zijn met een L/W warmtepomp, een L/L warmtepomp of iets met gas, je hebt eventueel ook direct gestookte luchtverwarmingen, maar dat kan een maatje te groot zijn voor jouw ruimte.

O ja, houd er rekening mee dat al die stellingen een hoop ruimte (=lucht) innemen, dus het aantal m2 dat echt gebruikt wordt door mensen kan een stuk kleiner zijn. Dus misschien heb je 50m2 werkruimte en de rest is de opslag m2. Dan is het aantal kW's net iets minder spannend of kun je gewoon 1 unit ophangen in het werk/inpak gedeelte.
Het gaat mij niet om de bediening (afstandsbediening of kastje op de muur ) op zich maar meer het gemak dat je iets kan programmeren.
De vergelijking met TV betreft dan dus aan-uit schakeling. Je zet m aan en als ie aanstaat kun je iets in temperatuur regelen en verder niks.

De minimale stand is 16 graden van de Daikin (FTXC-A)
Er zit wel een klokje in met vaste inschakel en uitschakeltijd, liever had ik dan een weekprogramma die er in kann zetten (dus in de de winter 13 graden buiten werktijd en 17graden in werktijd). Nu zet ze hem vaak niet aan omdat het dan de moeite niet is voor een uur en dat is ook zonde. (en staat ze een uurtje in te pakken met 5 graden).
En dan zou je inderdaad bij de inpakplek de (plafonunit) kunnen hangen indien het een L/L warmtepomp is.

Ga toch maar eens informeren. Als je iets met een programma in een appje kan zetten (en wellicht een overwerktimer voor als het spontaan druk word) dan zou een Airco/WP wel werken.

p.s. en de vloer is dik beton inderdaad, de oude mestkelders zitten er nog onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vraag gaat over instalaties, schopje naar DEI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
twain4me schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:22:
[mbr] vraag gaat over instalaties, schopje naar DEI [/]
Wat betekent DEI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Duurzame energie en installaties, daar (hier) is je topic beter op zijn plek, dus heb ik het er naartoe verplaatst.:)

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 16-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
twain4me schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:09:
Duurzame energie en installaties, daar (hier) is je topic beter op zijn plek, dus heb ik het er naartoe verplaatst.:)
Ah, zo.

Dank je wel voor de service :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Hoe je 't ook wend of keert: je gaat waarschijnlijk luchtverwarming toepassen. Want lage temperatuurverwarming is lastig, en hoge temperatuur met WP is inefficiënt. Zelfs met een CV denk je aan luchtverwarming.

In mijn ogen past een L/L warmtepomp dan toch het beste. Als je er water aan toevoegt, maak je het systeem alleen maar trager zonder dat het echt voordelen heeft.

Ik denk dat je goed moet zoeken naar het type L/L, waarmee je de bezwaren van je andere loods hebt niet heeft.

Je zou kunnen denken aan een kanaalunit, en dan een airsock (een slang met gaten) door het middenpad om de lucht te verdelen. Volgens mij heb je dan ook vaak een bedrade thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
marcop23 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:27:
Hoe je 't ook wend of keert: je gaat waarschijnlijk luchtverwarming toepassen. Want lage temperatuurverwarming is lastig, en hoge temperatuur met WP is inefficiënt. Zelfs met een CV denk je aan luchtverwarming.

In mijn ogen past een L/L warmtepomp dan toch het beste. Als je er water aan toevoegt, maak je het systeem alleen maar trager zonder dat het echt voordelen heeft.

Ik denk dat je goed moet zoeken naar het type L/L, waarmee je de bezwaren van je andere loods hebt niet heeft.

Je zou kunnen denken aan een kanaalunit, en dan een airsock (een slang met gaten) door het middenpad om de lucht te verdelen. Volgens mij heb je dan ook vaak een bedrade thermostaat.
Goede tip! Ik denk dat je een goed punt hebt met de L/L versie van een WP met een luchtheater icm een airsock (of iets soortgelijks met een lucht verdeler/geperforeerde luchtbuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
marcop23 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:27:

Ik heb uiteindelijk de horizontale radiatoren vervangen door verticale (3 stuks van 1800W/70gr)
Dan heb ik er nog eentje van 650W voor in het keukentje maar die is nog net aangesloten)
(en dan heb ik nog 3 oude enkelplaats radiatoren in achtergelegen hokjes)

Afgelopen winter ging het best goed. de ruimte was snel op temperatuur (18gr). Nadeel is dat de ketel (60kw 1992) wel ging pendelen met water van 69gr.

Nu wil de ketel vervangen..dus of een kleine gasketel terug...OF zou dan toch een hybride ketel goed kunnen? Nadeel is dat er geen vloerverwarming is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
De manier waarop jij wil stoken - heel rap opwarmen met radiatoren - is eigenlijk niet compatibel met een warmtepomp. Een warmtepomp werkt het vooral efficiënt bij lage temperaturen, met liefst < 40 graden. Dat is i.c.m. radiatoren alleen nuttig om een ruimte op temperatuur te houden, snel opwarmen zit er niet in.

Een "hybride ketel" bestaat eigenlijk niet: een "hybride warmtepomp" moet je zien als kleine warmtepomp die naast een "normale" gasketel geïnstalleerd wordt.

Ik denk dat een (hybride) warmtepomp dus eigenlijk niet nuttig is i.c.m. jouw gebruik. Alleen als je in de toekomst 24/7 op temperatuur gaat houden, in plaats van vlot opstoken, wordt het nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
marcop23 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:51:
De manier waarop jij wil stoken - heel rap opwarmen met radiatoren - is eigenlijk niet compatibel met een warmtepomp. Een warmtepomp werkt het vooral efficiënt bij lage temperaturen, met liefst < 40 graden. Dat is i.c.m. radiatoren alleen nuttig om een ruimte op temperatuur te houden, snel opwarmen zit er niet in.

Een "hybride ketel" bestaat eigenlijk niet: een "hybride warmtepomp" moet je zien als kleine warmtepomp die naast een "normale" gasketel geïnstalleerd wordt.

Ik denk dat een (hybride) warmtepomp dus eigenlijk niet nuttig is i.c.m. jouw gebruik. Alleen als je in de toekomst 24/7 op temperatuur gaat houden, in plaats van vlot opstoken, wordt het nuttig.
Het is wel de bedoeling om deze op 17 a 18 graden te houden.
Het snel opstoken was na een (interieur) verbouwing waarbij de radiatoren ook vervangen zijn. Het viel mij toen op dat de ruimte best snel warm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
marcop23 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:51:

Dan zou ik het dus met een nieuwe ketel moeten proberen of het lukt met 40graden. Als dat dus goed gaat dan zou je dan aanvullende een kleine WP ernaast kunnen zetten.
Pagina: 1