heuveltje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Ja en Nee.
Laatste keer dat ik een auto gekocht heb, heb ik mijn vorige ingeruild.
En dus was ik al met de nieuwe weggereden, en de verkoper moest mijn auto nog per post* afmelden.
(ofop het postkantoor, er was iig een reden dat dat niet meteen kon)
Dus die is pas enkele dagen later op zijn naam gezet. Ik kan me voorstellen dat er in dat proces ergens iets fout gaat, en dat niet meteen gemerkt word, zeker in de laatste 2 weken van het jaar als half nederland vrij heeft. Ik zelf was er toen zeer bewust op, want ik had geen zin in boetes terwijl ik de auto al afgegeven had.
Uitzonderingen bestaan, klassieke papieren kentekenbewijs kan niet online (en pas maandag na 4 uur vrijdag), geen NFC ondersteuning, etc, maar in de regel gaat vrijwel elke overschrijven nu direct online bij de rdw website.
Kan prima gebeuren dat hij diezelfde middag naar postkantoor zou gaan om de overschrijving te doen (vrijwaringsbewijs krijg je dan direct) maar door omstandigheden niet kon gaan, dat dit pas (bv op een vrijdag) de week erop weer kon. En dat zou bij TS' dealer ook gewoon het geval zijn geweest, maar wederom lijkt me dat raar omdat vrijwel de hele eerste stap (t/m vrijwaring) gewoon online kan worden gedaan.
De situatie wat mogelijk zou zijn is dat de verkoper zijn deel2 was vergeten van de 4 cijfers (welke je nodig hebt voor overschrijving) en dat er dus mogelijk de afspraak is gemaakt deze direct bij thuiskomst door te geven aan het bedrijf. Dingen gebeuren, dingen vergeten, et voila, auto te koop die nog niet is overgeschreven. Echter zou dit in situatie van puur koop best een blunder zijn, maar bij inruil (wat logischer is), mogelijk de deal toch hebben laten doorgaan, maar vergeten dit alsnog te regelen.
Ik was bij mijn vorige auto ook mijn overschrijfbewijs kwijt, toch besloten de deal door te laten gaan, dus voor een korte periode (tot ik mijn bewijs had gevonden) stonden er even 2 auto's op mijn naam, maar ik werd vrijwel elk uur gebeld door de garage of ik al iets had gevonden
Maar in situatie van TS, lomp gezien verkopen ze jou een auto die simpelweg niet van hun is, dan vraag ik me af hoe 'geldig' zo'n koopovereenkomst dan zou zijn (leuk met kleine lettertjes) of tot hoeverre zij jou nog aan dat contract kunnen houden als die auto nooit van hun zal worden. In zo'n situatie had ik al direct mijn geld teruggevraagd moment dat dit probleem zich zou voordoen (ik geen auto, jullie geen geld), snap prima dat dit toevallig je 'droomauto' was, maar vooralsnog is het 'geenauto'. Geef ze een deadline en negeer je 'maar ik wil die auto zo graag', uiteindelijk zijn er genoeg auto's in Nederland dat er zeker wel een ander op je pad komt waar alles wel gewoon goed verloopt.
[
Voor 14% gewijzigd door
SinergyX op 04-01-2024 12:28
]