auto gekocht en dealer blijkt hem niet op naam te hebben

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatseflatz
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-09-2024
2 weken geleden een auto gekocht bij een dealer. Zij hebben deze auto zelf ingekocht van een particulier.
Nu kwamen ze tijden het overschrijven naar mij erachter dat ze deze nooit op naam hebben gezet toen deze is ingekocht. Ze proberen nu dus al 2 weken om contact op te krijgen met de particulier van wie ze deze hebben gekocht maar tot nu toe tevergeefs.
Ik begin dit wachten nu wel een beetje beu te worden en denk erover om mijn geld gewoon terug te vragen.
Mijn vraag hier is of de garage ook iets anders kan doen om deze auto toch op hun naam te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07

P_Tingen

omdat het KAN

Je kan je ook afvragen waarom een dealer dit overkomt. Ze moeten normaliter sowieso een vrijwaring overhandigen aan de oude eigenaar. Ook vreemd dat die dat niet vraagt.

Voor mij zouden dit voldoende signalen zijn om even verder te kijken en dus mijn geld terug te vragen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05
P_Tingen schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:34:
Je kan je ook afvragen waarom een dealer dit overkomt. Ze moeten normaliter sowieso een vrijwaring overhandigen aan de oude eigenaar. Ook vreemd dat die dat niet vraagt.

Voor mij zouden dit voldoende signalen zijn om even verder te kijken en dus mijn geld terug te vragen
Volgens mij is het met name 1 signaal: dealer heeft administratie niet helemaal op orde. Wat daar achter ligt kan je van alles over bedenken.
De persoon waar die gekocht is hoeft niet te weten dat hij iets hoort te krijgen behalve zijn geld.

Hoe graag wil je de auto (is er iets speciaals aan?) om te wachten tot de dealer zijn zaken op orde heeft? Hoe verre vertrouw je er op dat dealer zaken op order gaat krijgen? Makkelijkst is geld terug vragen en verder kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyriel85 op 03-01-2024 21:38 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatseflatz
Cyriel85 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Volgens mij is het met name 1 signaal: dealer heeft administratie niet helemaal op orde. Wat daar achter ligt kan je van alles over bedenken.
De persoon waar die gekocht is hoeft niet te weten dat hij iets hoort te krijgen behalve zijn geld.

Maar de persoon waar die gekocht heeft betaald er nu dan toch nog wegenbelasting voor aangezien hij nog op hun naam staat

Hoe graag wil je de auto (is er iets speciaals aan?) om te wachten tot de dealer zijn zaken op orde heeft? Hoe verre vertrouw je er op dat dealer zaken op order gaat krijgen? Makkelijkst is geld terug vragen en verder kijken.

ik ben al een paar maanden opzoek naar een grotere auto en deze valt binnen mijn budget die niet al te hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb zelf wat mindere ervaringen met dealers, dus ik zie tegenwoordig al heel snel rode vlaggen. En die zie ik hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:36

Destruction

(ex-)Automonteur

Dus je wacht nu al 2 weken op een gebruikte auto, omdat de dealer de juiste papieren niet blijkt te hebben?

Ik zou absoluut een deadline aangeven. Bijvoorbeeld, eind deze week de auto op mijn naam of anders de volledige aankoopsom terug. Dat zij zo'n bende maken van hun administratie mag niet voor jouw rekening komen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-05 15:15
Dat is wel een enorme red flag.

Als de tenaamstelling al niet goed is, zou ik betwijvelen of de auto betrouwbaar is en of deze dealer uberhaubt wel te vertrouwen is.

Mijn advies: Afzien en naar een andere dealer gaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

Jimbolino

troep.com

Als je na betaling de auto mee hebt gekregen is het niet zo erg.
Vervelend voor de vorige eigenaar, totdat ie overgeschreven wordt.

Heb je niks meegekregen en heb je toch betaald?
Dan heb je gewoon een 100% aanbetaling gedaan, iets wat ik bij een 2e hands auto nooit zou doen.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Jimbolino schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:51:
Als je na betaling de auto mee hebt gekregen is het niet zo erg.
Vervelend voor de vorige eigenaar, totdat ie overgeschreven wordt.
Dan is het nog erger, want de auto staat niet op jouw naam en is dan dus niet jouw eigendom.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:20

DataGhost

iPL dev

Destruction schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Dan is het nog erger, want de auto staat niet op jouw naam en is dan dus niet jouw eigendom.
Tenaamstelling is niet hetzelfde als eigendom, ook al lijkt het wel zo en is het in de praktijk ook vrijwel altijd vaak* zo. Alleen geen enkele dealer zal dit doen aangezien ze dan nog verantwoordelijk blijven voor alle verkeersboetes die je rijdt.

* schijnt dat bij private lease de auto vaak op naam van de persoon die de auto leaset wordt gezet, terwijl het eigendom bij de maatschappij blijft.

[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 04-01-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Duke of Savage schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:43:
Dat is wel een enorme red flag.

Als de tenaamstelling al niet goed is, zou ik betwijvelen of de auto betrouwbaar is en of deze dealer uberhaubt wel te vertrouwen is.

Mijn advies: Afzien en naar een andere dealer gaan!
Sja, ik snap je punt maar elk bedrijf kan 1 keer een fout maken.
Maar is het probleem alleen dat hij niet op naam staat ? Want vziw heb je voor overschrijven alleen de kentekenbewijs nodig. Dus die zouden ze dan ook niet hebben ?

Maar ik zou wel me geld terugvragen en aangeven dat ze maar contact opnemen als het geregeld hebben.

Nu met deze auto rondrijden gaat je allerlei vage problemen en discussies opleveren, niet in de laatste plaats dat je hem waarschijnlijk niet kunt verzekeren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 13:53
Probeer zelf eens contact op te nemen. Dit zegt verder weinig over de auto zelf, maar goed als het helemaal niet lukt houdt het op. Het argument van belasting en boetes zou toch beweging moeten kunnen forceren. Hebben ze wel al 2 weken lopen bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-05 15:15
heuveltje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Sja, ik snap je punt maar elk bedrijf kan 1 keer een fout maken.
Maar is het probleem alleen dat hij niet op naam staat ? Want vziw heb je voor overschrijven alleen de kentekenbewijs nodig. Dus die zouden ze dan ook niet hebben ?

Maar ik zou wel me geld terugvragen en aangeven dat ze maar contact opnemen als het geregeld hebben.

Nu met deze auto rondrijden gaat je allerlei vage problemen en discussies opleveren, niet in de laatste plaats dat je hem waarschijnlijk niet kunt verzekeren.
Het is zeg maar een nogal cruciaal onderdeel van het inkoop proces. Nu kan het bij wijze van een poging tot heling kunnen zijn.

Als zo iets cruciaals gemist wordt, welke zekerheid bied het dat bijvoorbeeld een APK keuring wel goed gaat en geen onuitgevoerde dingen op de bon komen te staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Dus je vindt een auto die een stuk goedkoper is dan normaal er zijn problemen met de dealer wat een rode vlag is maar je wilt de koop wel laten doorgaan?

Over 2 weken ben je hier terug met de mededeling dat er allerlei verborgen gebreken waren en de dealer niet meer reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
P_Tingen schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:09:
Ik heb zelf wat mindere ervaringen met dealers, dus ik zie tegenwoordig al heel snel rode vlaggen. En die zie ik hier ook
True, de rode vlag die ik nu zie is dat je van een autohandelaar je geld niet snel zal terug krijgen en je er dus zelf achteraan moet. Ik zie niet direct een verband tussen dit en de kwaliteit van de auto.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 04-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

DataGhost schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Tenaamstelling is niet hetzelfde als eigendom, ook al lijkt het wel zo en is het in de praktijk ook vrijwel altijd vaak* zo. Alleen geen enkele dealer zal dit doen aangezien ze dan nog verantwoordelijk blijven voor alle verkeersboetes die je rijdt.
In dit geval is het niet de dealer maar de vorige eigenaar van de auto, die dan alle boetes ontvangt. En als die eigenaar alle papieren in bezit heeft kan hij als eigenaar worden aangemerkt (dat is inderdaad niet per definitie). Als hij het voertuig dan bijvoorbeeld als gestolen opgeeft omdat er boetes binnen komen, zit TS met de ellende daarvan.

* Destruction heeft zelf een autobedrijf gehad. Ik weet dus hoe het werkt. Als je een auto inkoopt of inruilt wil je alle papieren hebben en registreer je die auto ook meteen in je bedrijfsvoorraad. Als je hem dan kunt verkopen kun je ook door pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Duke of Savage schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Het is zeg maar een nogal cruciaal onderdeel van het inkoop proces. Nu kan het bij wijze van een poging tot heling kunnen zijn.

Als zo iets cruciaals gemist wordt, welke zekerheid bied het dat bijvoorbeeld een APK keuring wel goed gaat en geen onuitgevoerde dingen op de bon komen te staan?
Ja en Nee.

Laatste keer dat ik een auto gekocht heb, heb ik mijn vorige ingeruild.
En dus was ik al met de nieuwe weggereden, en de verkoper moest mijn auto nog per post* afmelden.
(ofop het postkantoor, er was iig een reden dat dat niet meteen kon)

Dus die is pas enkele dagen later op zijn naam gezet. Ik kan me voorstellen dat er in dat proces ergens iets fout gaat, en dat niet meteen gemerkt word, zeker in de laatste 2 weken van het jaar als half nederland vrij heeft. Ik zelf was er toen zeer bewust op, want ik had geen zin in boetes terwijl ik de auto al afgegeven had.

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 04-01-2024 12:00 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hoe lang staat de auto nu op naam van de laatste kentekenhouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 11:02
Genoeg autos op de markt - meteen geld terugvragen. Gezien de staat van dit proces en deze dealer verwacht ik niet dat je je geld terugkrijgt.

Weg geld, geen auto. Ik zou hier rap achteraan gaan en zo snel mogelijk over op juridische stappen.

[ Voor 74% gewijzigd door Gamebuster op 04-01-2024 12:16 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

heuveltje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Ja en Nee.

Laatste keer dat ik een auto gekocht heb, heb ik mijn vorige ingeruild.
En dus was ik al met de nieuwe weggereden, en de verkoper moest mijn auto nog per post* afmelden.
(ofop het postkantoor, er was iig een reden dat dat niet meteen kon)

Dus die is pas enkele dagen later op zijn naam gezet. Ik kan me voorstellen dat er in dat proces ergens iets fout gaat, en dat niet meteen gemerkt word, zeker in de laatste 2 weken van het jaar als half nederland vrij heeft. Ik zelf was er toen zeer bewust op, want ik had geen zin in boetes terwijl ik de auto al afgegeven had.
Uitzonderingen bestaan, klassieke papieren kentekenbewijs kan niet online (en pas maandag na 4 uur vrijdag), geen NFC ondersteuning, etc, maar in de regel gaat vrijwel elke overschrijven nu direct online bij de rdw website.

Kan prima gebeuren dat hij diezelfde middag naar postkantoor zou gaan om de overschrijving te doen (vrijwaringsbewijs krijg je dan direct) maar door omstandigheden niet kon gaan, dat dit pas (bv op een vrijdag) de week erop weer kon. En dat zou bij TS' dealer ook gewoon het geval zijn geweest, maar wederom lijkt me dat raar omdat vrijwel de hele eerste stap (t/m vrijwaring) gewoon online kan worden gedaan.

De situatie wat mogelijk zou zijn is dat de verkoper zijn deel2 was vergeten van de 4 cijfers (welke je nodig hebt voor overschrijving) en dat er dus mogelijk de afspraak is gemaakt deze direct bij thuiskomst door te geven aan het bedrijf. Dingen gebeuren, dingen vergeten, et voila, auto te koop die nog niet is overgeschreven. Echter zou dit in situatie van puur koop best een blunder zijn, maar bij inruil (wat logischer is), mogelijk de deal toch hebben laten doorgaan, maar vergeten dit alsnog te regelen.

Ik was bij mijn vorige auto ook mijn overschrijfbewijs kwijt, toch besloten de deal door te laten gaan, dus voor een korte periode (tot ik mijn bewijs had gevonden) stonden er even 2 auto's op mijn naam, maar ik werd vrijwel elk uur gebeld door de garage of ik al iets had gevonden :P

Maar in situatie van TS, lomp gezien verkopen ze jou een auto die simpelweg niet van hun is, dan vraag ik me af hoe 'geldig' zo'n koopovereenkomst dan zou zijn (leuk met kleine lettertjes) of tot hoeverre zij jou nog aan dat contract kunnen houden als die auto nooit van hun zal worden. In zo'n situatie had ik al direct mijn geld teruggevraagd moment dat dit probleem zich zou voordoen (ik geen auto, jullie geen geld), snap prima dat dit toevallig je 'droomauto' was, maar vooralsnog is het 'geenauto'. Geef ze een deadline en negeer je 'maar ik wil die auto zo graag', uiteindelijk zijn er genoeg auto's in Nederland dat er zeker wel een ander op je pad komt waar alles wel gewoon goed verloopt.

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 04-01-2024 12:28 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

SinergyX schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Uitzonderingen bestaan, klassieke papieren kentekenbewijs kan niet online (en pas maandag na 4 uur vrijdag), geen NFC ondersteuning, etc, maar in de regel gaat vrijwel elke overschrijven nu direct online bij de rdw website.
Een autobedrijf dat zichzelf serieus neemt en de zaken op orde heeft, heeft een RDW erkenning Bedrijfsvoorraad. Dan kun je elk voertuig met Nederlands kentekenbewijs in die voorraad opnemen en dus vrijwaren. Dat kan terplekke.

Een smoes over een postkantoor zou ik dan ook niet accepteren. Zeker niet als men roept dit later even te zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

@hatseflatz over wat voor dealer hebben we het hier? Is dit een dealer met een fatsoenlijk pand en mensen in dienst of een Sjonnie met een loods achter op het bedrijventerrein? Als het neigt naar het eerste dan zouden ze eea toch op orde moeten hebben en je uitsluitsel kunnen geven hoe ze dit op willen lossen.

Bij dit soort akkefietjes vraag ik me dan altijd af - als er na aankoop iets aan de auto mocht mankeren - hoe soepel een bedrijf als dit zich dan opstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatseflatz
P_Tingen schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:47:
@hatseflatz over wat voor dealer hebben we het hier? Is dit een dealer met een fatsoenlijk pand en mensen in dienst of een Sjonnie met een loods achter op het bedrijventerrein? Als het neigt naar het eerste dan zouden ze eea toch op orde moeten hebben en je uitsluitsel kunnen geven hoe ze dit op willen lossen.

Bij dit soort akkefietjes vraag ik me dan altijd af - als er na aankoop iets aan de auto mocht mankeren - hoe soepel een bedrijf als dit zich dan opstelt.
Gaat om een gewone nette dealer wel, Gaat om Flevo mobiel in Dronten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hatseflatz
Bedankt voor alle reacties iedereen.
Vandaag weer contact gehad met de dealer ( hadden wel dagelijks contact erover).
Ze hebben vandaag de vorige eigenaar kunnen bereiken. Hij was de afgelopen 2 weken op vakantie vandaar dat ze geen contact konden krijgen.
Hij gaat vandaag een nieuwe kenteken bewijs+ tenaamstelling code opvragen. Dit zal 2-3 werkdagen duren en dan word de auto overgeschreven.
Volgende week krijg ik de auto dus, en ze komen hem zelfs afleveren als compensatie dus dat is dan nog wel netjes van ze vindt ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

hatseflatz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:03:
[...]

Bij "dealer" denk ik aan een merkdealer. Een officiële Ford garage of Opel oid.
Jouw garagebedrijf is gewoon een (vrij grote) handelaar, niks mis mee maar het is de toon die de muziek maakt. Gelukkig gaat alles nu goed komen. Het zou je toch maar gebeuren dat de vorige eigenaar de wagen als gestolen opgeeft. Heb je een moeilijk verhaal

Check nog even als je het kentekenbewijs krijgt of e.e.a. nu klopt; wel echt het kentekenbewijs van deze auto.

[ Voor 26% gewijzigd door bombadil op 04-01-2024 21:13 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 11:02
hatseflatz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:03:
[...]
Oh daar ben ik meerdere keren geweest. Was inderdaad prima.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je zou bijna vragen of je een proefrit mag maken zonder handelaarsplaten.. en dan de plaatselijke flitspaal even 3x passeren... gegarandeerd dat de vorige eigenaar snel contact opneemt...

404 Signature not found

Pagina: 1