Is een 230/c16 zekering echt nodig? Kan 230/b16 ook?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke_Donny
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik ben van plan een sauna te kopen en in de omschrijving staat bij aansluitwaarde: 230/c16 zekering. Is dit echt nodig? Het totale wattage van de sauna is 1600w en ik heb hier thuis alleen maar 230/b16 zekeringen.

Als ik simpel kijk naar het totale wattage dan moet het geen probleem zijn lijkt me om de sauna gewoon aan te sluiten. Het verschil dat ik vind tussen b16 en c16 is dat ze op verschillende momenten uitschakelen.

De vraag is of ik deze sauna gewoon zou kunnen aansluiten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wattage => vermogen
Als het gewoon een verwarmingselement is (een weerstand) dan zou B16 ook moeten werken.
Maar ze hadden vast een reden om er een C16 van te maken.
Zware pomp ofzo?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

8 euro voor een 16C automaat bij Elektramat. Verschillende sauna leveranciers zeggen dat je de zekering moet vervangen. Lijkt mij niet meer dan logisch om dat toch te doen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Met enige beperkte kennis van sauna's (elektrische verwarming, dus zonder inschakelstroom) is B16 echt ruim voldoende. In het ergste geval knalt je B16 automaat eruit en moet je een softstarter ofzo toepassen.

Ik vind het wel een gek advies om C-karakteristiek adviseren. Kan me niet herinneren dat mijn 2200 Watt waterkoker een probleem had met B16. Zelfs mijn oven van 3+ kW doet het op B16. En dan heb je nog de inrush van het gloeilampje in de oven :P haha

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 03-01-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

M2M schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:31:
8 euro voor een 16C automaat bij Elektramat. Verschillende sauna leveranciers zeggen dat je de zekering moet vervangen. Lijkt mij niet meer dan logisch om dat toch te doen.
Waar lees je in de topicstart dat verschillende sauna leveranciers aan TS adviseren om de zekering te vervangen?

Wie weet heeft de sauna verkoper gewoon niet zoveel verstand van elektriciteit en geeft ie een verkeerd advies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Dre schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Waar lees je in de topicstart dat verschillende sauna leveranciers aan TS adviseren om de zekering te vervangen?

Wie weet heeft de sauna verkoper gewoon niet zoveel verstand van elektriciteit en geeft ie een verkeerd advies ;)
Ik heb natuurlijk even een google query ingevuld. Ik kom op verschillende websites tegen dat er een 16C automaat in moet ipv 16B. Dat dus :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke_Donny
Juup schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:31:
wattage => vermogen
Als het gewoon een verwarmingselement is (een weerstand) dan zou B16 ook moeten werken.
Maar ze hadden vast een reden om er een C16 van te maken.
Zware pomp ofzo?
Zal ze morgen eens bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke_Donny
M2M schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:31:
Kan ik dat zelf simpel vervangen zo'n zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke_Donny
Dre schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:32:
Met enige beperkte kennis van sauna's (elektrische verwarming, dus zonder inschakelstroom) is B16 echt ruim voldoende. In het ergste geval knalt je B16 automaat eruit en moet je een softstarter ofzo toepassen.

Ik vind het wel een gek advies om C-karakteristiek adviseren. Kan me niet herinneren dat mijn 2200 Watt waterkoker een probleem had met B16. Zelfs mijn oven van 3+ kW doet het op B16. En dan heb je nog de inrush van het gloeilampje in de oven :P haha
Ja daarom begrijp ik het ook niet. Ik heb andere apparaten die meer een probleem zouden moeten zijn.

Ik zal morgen eens bellen met het bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Dikke_Donny schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Kan ik dat zelf simpel vervangen zo'n zekering?
In principe niet zo moeilijk. Spanningszoeker testen, hoofdschakelaar dichtzetten, schroevendraaier erbij pakken, spanningszoeker erbij pakken, open maken, testen op spanning, draden los schroeven, ding eruit klikken, nieuw ding erin, draadjes weer vastzetten en de hoofdschakelaar er weer op.

Maar als je de stap hoofdschakelaar dichtzetten vergeet (of er staat stiekem toch nog spanning op), electrocuteer je jezelf. Dus de meeste mensen besteden dit klusje van 3 minuten uit.

-_-

Pagina: 1