Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver_2005
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-03 21:16
Hallo allen,

Ik zit hier met een vraag, wij hebben nu op het moment TP-Link Deco M4 punten (Wifi 5 uit mijn hoofd)
Sinds vandaag hebben wij een Ziggo Glasvezel-Kabel verbinding van 1000Mbit/s, Nou viel mij op als ik direct met het wifinetwerk verbindt van de Modem zelf de verbinding soms wel 5x zo snel is dan via het Deco-Netwerk.

Nu ben ik met die reden er van overtuigd dat er nieuwe Access Points of Mesh Routers moeten komen die Wifi 6 ondersteunen

Wat adviseren jullie qua Hardware? Ik ben zelf de Ubiquiti Unifi 6 Lite tegengekomen, deze lijkt mij wel wat maar het nadeel is dat deze opgehangen moeten worden aan het plafond of muur. Dat is met mijn huidige Deco Routers niet het geval. Ook hebben mijn switches geen PoE, dit zou je kunnen oplossen met PoE injectors maar dan loopt alles wel hoog op in de kosten, dus daarom zoek ik naar een alternatief,

Toch nieuwere TP-Link Deco mesh routers of toch een ander merk kiezen of voor Access Points gaan?

Maximaal 250-300€

Met voorkeur een makkelijk haalbare snelheid van minstens 500Mbit/s door een huis met 2 verdiepingen en in een Tuin (Dit is beide op het moment niet het geval)

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen

Met vriendelijke groet,

Daan
Silver_2005

Beste antwoord (via Silver_2005 op 04-01-2024 15:34)

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:24
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

Stap 1: Installeer de Deco app via de Google Play Store of de App Store

Stap 2: Schakel het wifi-netwerk van uw Ziggo-modem uit. Hoe dit moet kunt u terug vinden via www.ziggo.nl/wifi-uit. Deze blijft na de installatie uitgeschakeld.

Stap 3: Schakel Bluetooth en uw locatie in op uw smart-apparaat

Stap 4: Open de Deco app en registreer een TP-Link ID

Stap 5: Gebruik uw TP-Link ID om in te loggen in de Deco app

Stap 6: Sluit Deco 1 met de meegeleverde netwerkkabel aan op de netspanning en op uw Ziggo-modem

Stap 7: Druk op “Laten we beginnen” en loop de installatie door (tijdens de installatie moet u voor Soort verbinding “Dynamisch IP” kiezen)

Stap 8: Aan het einde van de installatie krijg u de optie “Voeg nog een Deco toe”, sluit Deco 2 dicht aan bij Deco 1 op de netspanning en wacht tot de led van Deco 2 blauw pulseert. Kies dan voor “Voeg nog een Deco toe” en loop de installatie door

Stap 9: Voer Stap 7 uit voor Deco 3 en aan het einde van de installatie kiest u “Ik ben voor nu klaar”

Stap 10: Ga in de Deco app naar “Meer-Geavanceerd-Snelle roaming” en schakel roaming in

Stap 11: Ga in de Deco app naar “Meer-Geavanceerd-Bewerkingsmodus” en kies voor “Accesspoint”, druk vervolgens op “Ok” en uw Deco wordt opnieuw opgestart

*Mocht er geen geavanceerde opties staan in uw Deco app, haal dan de netspanning van uw Deco's af gedurende 10 min en sluit de netspanning weer aan. Uw geavanceerde opties zullen weer in beeld komen.

*Als u Accesspoint selecteert en deze wordt niet opgeslagen haal dan zowel uw modemrouter als Deco gedurende 1 uur van de netspanning, sluit vervolgens de netspanning op uw modemrouter aan en start de modemrouter op. Sluit vervolgens de netspanning aan op de Deco's en probeer het opnieuw. Mocht het nog niet lukken probeer dan de app op een ander smart-apparaat.

Indien het probleem aanwezig blijft, probeer dan uw Ziggo-modemrouter te resetten.

Stap 12: Indien u achteraf nog een Deco wil toevoegen dan kunt rechtsboven in het hoofdscherm van de Deco app op het pictogram "+" drukken.

Stap 13: Mocht u de Deco's achteraf willen bekabelen dan kan dit op 2 manieren (sluit niet meerdere Deco's op uw Ziggo- modemrouter aan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NmEiBHCYU2gSm-9K89YQrTt8l0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OlWO4vFUFFG1kWHMJZSLpaCB.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38
Silver_2005 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:17:
Nu ben ik met die reden er van overtuigd dat er nieuwe Access Points of Mesh Routers moeten komen die Wifi 6 ondersteunen
Hebben de clients ook beschikking tot wifi 6? Anders heb je er weinig aan en kun je beter pas upgraden als het we zo ver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
De Deco m4 haalt een 500 mbit wel, wel eens getest met iets meer maar je moet geen 600/700 gaan verwachten. Met de wifi 6 variant ga je wellicht richting de 800 maar wil je echt sneller moet je naar WiFi 6e. Maar weinig apparaten ondersteunen dit nog.

Als je maar weinig snelheis haalt via Deco zou ik eerst even goed kijken of het netwerk zit aangesloten zoals de bedoeling is. Modem > deco > switch > overige bekabelde deco's. Of modem > deco > deco > deco

Volg de handleiding even:https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Onderstaande prima setjes

Deco X50
https://www.amazon.nl/TP-...=deco+%2Caps%2C191&sr=8-3

DECO XE75
https://www.amazon.nl/TP-...3c1f15&pd_rd_i=B09ZRY9YHB

Deco X20
https://www.amazon.nl/TP-...ix=x20%2Caps%2C123&sr=8-3

Tplink omada is ook interessant, vergt wel iets meer kennis en controller etc. Gauw 100 a 120 per stuk en wil je meerdere die samen praten met elkaar dan nog een controller a 90 euro. Nog steeds goedkoper de unifi ap's

https://www.bol.com/nl/nl...d2BvRBCA.2.3.ProductTitle

Het belangrijkste eigenlijk, sluit ze allemaal bekabeld aan.

[ Voor 10% gewijzigd door dewiss1993 op 04-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver_2005
Djarune schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Hebben de clients ook beschikking tot wifi 6? Anders heb je er weinig aan en kun je beter pas upgraden als het we zo ver is.
Ja de meeste hier in huis wel, iPhones, iPads en Laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver_2005
dewiss1993 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:28:

Als je maar weinig snelheis haalt via Deco zou ik eerst even goed kijken of het netwerk zit aangesloten zoals de bedoeling is. Modem > deco > switch > overige bekabelde deco's. Of modem > deco > deco > deco
Allebei de combinaties gaan niet werken, de hoofd deco staat op het kantoor op de 1ste verdieping, De andere 2 staan op de begane grond en op zolder. Ik zie dat je de slave deco’s niet direct op de modem mag aansluiten…

Dus ik vrees dat de slave deco’s draadloos moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Waarom plaats je er dan niet gewoon een switchje tussen in de meterkast? Dan kan je meerdere bekabeld aansluiten.

Stel je gebruikt de TP-links ooit als router dan moet je wel een switch gebruiken als je meerdere dingen bekabeld wilt hebben.

Dat ze niet direct op het modem/router mag van provider als ze in accespoint mode staat, komt door de loopback detection van het systeem. Het kan werken maar vaak zie je dan snelheidsproblemen. Bij draadloos als mesh instellen lever je ook altijd snelheid in en bij een dual band setje gebruikt het systeen de 2.4ghz ook nog eens als communicatiemiddel.

https://www.amazon.nl/TP-...h%2Caps%2C150&sr=8-5&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver_2005
dewiss1993 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:25:
Waarom plaats je er dan niet gewoon een switchje tussen in de meterkast? Dan kan je meerdere bekabeld aansluiten.

Stel je gebruikt de TP-links ooit als router dan moet je wel een switch gebruiken als je meerdere dingen bekabeld wilt hebben.

Dat ze niet direct op het modem/router mag van provider als ze in accespoint mode staat, komt door de loopback detection van het systeem. Het kan werken maar vaak zie je dan snelheidsproblemen. Bij draadloos als mesh instellen lever je ook altijd snelheid in en bij een dual band setje gebruikt het systeen de 2.4ghz ook nog eens als communicatiemiddel.

https://www.amazon.nl/TP-...h%2Caps%2C150&sr=8-5&th=1
Aha, er hangt wel een switch in de meterkast, één kabel daarvan gaat naar de hoofd deco, kan ik dan gewoon een kabel gebruiken voor bijvoorbeeld de Deco op de begane grond? Die dus wel op dezelfde switch hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:06
Silver_2005 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Allebei de combinaties gaan niet werken, de hoofd deco staat op het kantoor op de 1ste verdieping, De andere 2 staan op de begane grond en op zolder. Ik zie dat je de slave deco’s niet direct op de modem mag aansluiten…

Dus ik vrees dat de slave deco’s draadloos moeten blijven.
Het bekabeld aansluiten van je huidige access points gaat je veel meer snelheid brengen dan het aanschaffen van een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Zoals anderen hier ook al zeggen: eerst zorgen dat al je WiFi punten bekabeld aangesloten zijn. Daarna pas nadenken over nieuwe WiFi punten met WiFi 6.

Euhm... \n ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

Stap 1: Installeer de Deco app via de Google Play Store of de App Store

Stap 2: Schakel het wifi-netwerk van uw Ziggo-modem uit. Hoe dit moet kunt u terug vinden via www.ziggo.nl/wifi-uit. Deze blijft na de installatie uitgeschakeld.

Stap 3: Schakel Bluetooth en uw locatie in op uw smart-apparaat

Stap 4: Open de Deco app en registreer een TP-Link ID

Stap 5: Gebruik uw TP-Link ID om in te loggen in de Deco app

Stap 6: Sluit Deco 1 met de meegeleverde netwerkkabel aan op de netspanning en op uw Ziggo-modem

Stap 7: Druk op “Laten we beginnen” en loop de installatie door (tijdens de installatie moet u voor Soort verbinding “Dynamisch IP” kiezen)

Stap 8: Aan het einde van de installatie krijg u de optie “Voeg nog een Deco toe”, sluit Deco 2 dicht aan bij Deco 1 op de netspanning en wacht tot de led van Deco 2 blauw pulseert. Kies dan voor “Voeg nog een Deco toe” en loop de installatie door

Stap 9: Voer Stap 7 uit voor Deco 3 en aan het einde van de installatie kiest u “Ik ben voor nu klaar”

Stap 10: Ga in de Deco app naar “Meer-Geavanceerd-Snelle roaming” en schakel roaming in

Stap 11: Ga in de Deco app naar “Meer-Geavanceerd-Bewerkingsmodus” en kies voor “Accesspoint”, druk vervolgens op “Ok” en uw Deco wordt opnieuw opgestart

*Mocht er geen geavanceerde opties staan in uw Deco app, haal dan de netspanning van uw Deco's af gedurende 10 min en sluit de netspanning weer aan. Uw geavanceerde opties zullen weer in beeld komen.

*Als u Accesspoint selecteert en deze wordt niet opgeslagen haal dan zowel uw modemrouter als Deco gedurende 1 uur van de netspanning, sluit vervolgens de netspanning op uw modemrouter aan en start de modemrouter op. Sluit vervolgens de netspanning aan op de Deco's en probeer het opnieuw. Mocht het nog niet lukken probeer dan de app op een ander smart-apparaat.

Indien het probleem aanwezig blijft, probeer dan uw Ziggo-modemrouter te resetten.

Stap 12: Indien u achteraf nog een Deco wil toevoegen dan kunt rechtsboven in het hoofdscherm van de Deco app op het pictogram "+" drukken.

Stap 13: Mocht u de Deco's achteraf willen bekabelen dan kan dit op 2 manieren (sluit niet meerdere Deco's op uw Ziggo- modemrouter aan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NmEiBHCYU2gSm-9K89YQrTt8l0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OlWO4vFUFFG1kWHMJZSLpaCB.png?f=user_large
Pagina: 1