Inductiewok - welke pan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42
Beste Tweakers,
Ik ben aan het kijken naar een inductie-wok en dan bedoel ik eentje met een uitsparing voor een echte wokpan:

https://maxima.com/nl/inductie-wok-wokbrander.html

Heeft iemand zo'n ding, en wat ik vooral wil weten:
Kan daar een gewone stalen wok (zo'n ding van de Toko) in? Ja ik weet dat inductieplaten met inductiepannen werken. En ja, ik weet dat er speciale wokpannen voor verkocht worden en dat die het vast zullen doen.
Dat heb ik allemaal opgezocht en nagelezen.

Maar ik wil graag weten of je kunt wokken met zo'n toko-wok. En dat weet alleen iemand die hem erop heeft gezet en op 'aan' heeft gedrukt.

Heeft iemand er ervaring mee? Wordt dit herkend als inductie-compatibel? Wordt hij rood/oranje gloeiend? Is het staal te dun? Of werkt het prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 14:20
In principe is elke pan welke magnetisch is geschikt voor inductie.

Jou toko wok kan dus op inductie. Roodgloeiend zal die evenwel nooit worden. Bijna alle moderne inductieplaten zullen de temperatuur van een pan limiteren om zichzelf te beschermen. Het zou nogal vervelend zijn als al je componenten verbranden door een gloeiende wok. 250 graden celcius zal de maximale temperatuur worden van je wok.

Zelf heb ik nooit met bovenstaand apparaat gewerkt maar wel met inductieplaten/ wokpannen. Het grote nadeel van de toko wok pan is dat die massa mist. Dus als je deze opwarmt in de door in jou bericht aangegeven inductie plaat gaat het goed, op het moment dat jij hem eruit haalt om eten om te gooien is die de warmte nagenoeg direct kwijt. Met gas kon je dat nog compenseren door hem 10-20 cm boven de vlam te houden, dat werkt helaas niet met inductie.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:25

mrc4nl

Procrastinatie expert

inductie heeft genoeg aan iets waar ijzer in zit, en wat magnetisch is.
Dus carbonstaal,gietijzer,chroomstaal.

Dus zolang dat toko ding ook echt van staal is gaat het prima. (niet aluminium of rvs)
School of wok verkoopt carbonstalen woks waarvan ze zeggen dat ie geschikt is voor inductie, en in deze video zie je hem ook gebruiken op een inductie plaat met zon uitsparing. dus ik ben er vrij zeker van dat het gaat werken.

Ik zou mij meer zorgen maken om eentje te vinden die mooi past :P

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja, natuurlijk werkt dat. Daar is het voor bedoeld.
Ik geef zelf wel de voorkeur aan iets dikkere wokpannen dan die van de toko.
Ja, lekker goedkoop, maar op inductie krijg je teveel piekwarmte daar waar de spoelen zitten. Iets meer massa helpt om dat te verdelen.

Heb zelf deze: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B00PUZT9MU/

Overigens heb ik zelf niet zo'n ronde wok-inductieplaat. Heb wel een platte toko-wok, die ik gebruik op inductie, en nog wel wil vervangen door een dikker exemplaar. En een gas wokbrander (40kw straalmotor model, aliexpress, ca € 100) voor gebruik met een ronde wok. Die laatste gebruik ik wel alleen (semi)buiten.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 04-01-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42
@defusion Die doe je dus op een gasfles? Hoe lang gaat zo'n fles mee op zo'n superbrander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Tarquin klopt, op propaanfles. Verbruik geen idee, gebruik 'm ook voor de pizzaoven, en heb niet het idee dat 'ie heel snel leeg raakt.

Even vlugge theoretische berekening:

1kg propaan heeft een calorische waarde van 13,83 kWh/k (volgens de website van antargaz)
10kg (fles) dus ~138kWh
Met 40kW (vol vermogen, wat je niet constant gebruikt) zou je er dus ca 3,5 uur mee moeten doen?
En dat terwijl je hooguit enkele minuten per keer bezig bent

Wellicht dat rendement niet in de buurt komt van 100%, maar dan nog, zelfs als het 2 uur is, en je 2-3min per keer bezig bent, is het wat mij betreft prima.

[ Voor 14% gewijzigd door defusion op 04-01-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:25

mrc4nl

Procrastinatie expert

defusion schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:52:
En een gas wokbrander (40kw straalmotor model, aliexpress, ca € 100) voor gebruik met een ronde wok. Die laatste gebruik ik wel alleen (semi)buiten.
knijters :D

Ik heb zelf een losse wokbrander gaspit van "slechts" 5.6kw en dat gaat mij hard genoeg om te wokken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 14:20
Tarquin schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:34:
@defusion Die doe je dus op een gasfles? Hoe lang gaat zo'n fles mee op zo'n superbrander?
In het huis in Ierland doen ze 9 maanden met 1 grote propaanfles. Wordt 1 a 2 keer per dag op gekookt. Zoals @defusion al zegt, daar doe je heel lang mee.

Mooi brandertje, zeker voor buiten. Heb je een link van dat ding @defusion ?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56
Beetje offtoping maar misschien nog wel leuk om naar de afleveringen van Alex (FrenchGuyCooking) en zijn wok burner te kijken

YouTube: Can I Make my Wok Slicker than a Nonstick Pan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@nodri2000 https://nl.aliexpress.com/i/1005003512252688.html lijkt er wel op (niet de winkel waar ik 'm vandaan heb)
Pagina: 1