Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:57
Het zoveelste topic dat iemand op zoek is naar een soundbar, ondanks dat ik de andere heb doorgenomen ga ik er toch zelf een openen.

Wat zoek ik?
Een soundbar om een mooier/beter geluid te krijgen bij het afspelen van tv/films/series/PS5. Deze soundbar zou ik onder de televisie willen ophangen, hij komt dus niet op een kast/plank te liggen.

Wat heb ik momenteel in bezit/waar wil ik het voor gebruiken?
- Televisie: uitvoering: LG OLED55C8PLA Zwart
- Formule 1 via uitvoering: Google Chromecast met Google TV (HD) 8GB
- Gamen via uitvoering: Sony PlayStation 5 Wit, Zwart
- Gamen via uitvoering: Nintendo Switch (2019 model) Grijs
- Streaming via LG (Disney+ / HBO Max / Netflix)
- Radio
- Podcasts via Podcasts Apps/Podimo - zou evt. via de Chromecast kunnen
- Spotify

Indeling ruimte
Afbeeldingen/plattegronden zeggen vaak meer dan woorden, dus bij deze. Het zitgedeelte is dus geen grote open ruimte (al loopt het linksboven wel door naar de keuken, maar dat zal voor het geluid niet zoveel invloed hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7Ba92FlVhA8ptG8Ps4haldjeuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLWu0UbcX9TKKEe9HUm5X68G.png?f=fotoalbum_large

Zicht vanaf de bank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAz1l1kzLXMoppXQAp_Cf1koeX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/if7F4UPotOTP1IxoQ1cXAIDS.jpg?f=user_large

Wat zoe ik niet?
Ik ben niet op zoek naar een set met meerdere boxen, heb in het verleden een uitvoering: Onkyo HT-S6505 gehad en die beviel destijds maar we zijn inmiddels verhuisd en de woonkamer is niet zo ingericht dat we meerdere boxen/apparaten kwijt kunnen en/of willen.

Wat heb ik zelf gevonden?

uitvoering: Sonos Beam (Gen 2) Zwart
Een vriend van mij heeft deze en geeft aan dat dit de juiste fit is - vooral omdat de kamer niet zo groot is. De sonos wordt gezien als een platform wat fijn werkt (al lees ik op Tweakers daar verschillende meningen over) en biedt support aan veel functionaliteit/apps, daarnaast is de prijs ook aantrekkelijk.

Wat ik mij alleen afvraag is of ik met mijn televisie Dolby Atmos er goed doorheen krijg, gezien de LG C8 alleen Arc heeft en geen eArc. Wanneer ik hier online op zoek zie ik dat sommige zeggen dat het naar behoren werkt en de ander geeft aan dat het inderdaad niet werkt.

Ander nadeel is dat het geen bluetooth support, volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn omdat alle zaken waarvoor ik het wil gebruiken te doen zijn via de apps / tv / Chromecast.

uitvoering: Sonos Arc Zwart
Het grotere broertje van de Sonos Beam Gen2, wellicht overkill voor de ruimte waar ik zit - ook direct wat duurder dan de Beam. Deze heeft wel meer speaker kanalen dan de Beam.

Overige voor/nadelen van een Sonos apparaat zijn volgens mij hetzelfde.

uitvoering: JBL BAR 800
Een andere vriend heeft de JBL Bar 800 (of 500?) maar is in elk geval er erg tevreden over, geeft aan dat het voordeel is dat je de boxen los kan koppelen en tijdelijk ergens anders kunt zetten. Nadeel is dat er een subwoofer bijzit die niet onder de plank kan in de woonkamer waardoor het een no-go is voor mijn vriendin (onder de plank is ruimte voor 36 cm, in de toekomst zou evt. een Sonos Sub Mini wel mogelijk zijn)

uitvoering: Samsung Premium Q-series HW-Q800C
Deze wordt in veel andere topics benoemd (of een uit deze serie) - echter past de subwoofer niet onder de plank (enkele centimeters te hoog) en vind ik dit ook niet direct de mooiste soundbar (tegenover de sonos bijv.)

Vrijdag ga ik langs een paar winkels om even te kijken, maar ben benieuwd wat jullie mening is, wat is een goede fit?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:55

FeaR

In GoT we trust

Gynnad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:44:
Wat ik mij alleen afvraag is of ik met mijn televisie Dolby Atmos er goed doorheen krijg, gezien de LG C8 alleen Arc heeft en geen eArc. Wanneer ik hier online op zoek zie ik dat sommige zeggen dat het naar behoren werkt en de ander geeft aan dat het inderdaad niet werkt.
"Dolby Atmos" kan je niet los zien zoals dat met bijvoorbeeld Dolby Digital wel kan. Dolby Atmos is meta data dur mee wordt gestuurd, geen vaste track. Dolby ATMOS op basis van Dolby Digital zoals diensten als Netflix en Disney+ gebruiken kan over HDMI ARC. Wil je Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD heb je eARC nodig. Geen idee op welke basis Sony hun PlayStation Dolby Atmos laat doen en of je daarvoor eARC nodig hebt. Dolby Atmos uit een Sound Bar/reflectie speakers blijft een punt van discussie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
FeaR schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:11:
[...]

"Dolby Atmos" kan je niet los zien zoals dat met bijvoorbeeld Dolby Digital wel kan. Dolby Atmos is meta data dur mee wordt gestuurd, geen vaste track. Dolby ATMOS op basis van Dolby Digital zoals diensten als Netflix en Disney+ gebruiken kan over HDMI ARC. Wil je Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD heb je eARC nodig. Geen idee op welke basis Sony hun PlayStation Dolby Atmos laat doen en of je daarvoor eARC nodig hebt. Dolby Atmos uit een Sound Bar/reflectie speakers blijft een punt van discussie.
Mijn TV ondersteunt alleen ARC en het is niet helemaal duidelijk wat de PS5 nu precies stuurt, zie ook de comments in sectie nieuws: Sony voegt ondersteuning voor 8TB-ssd's en Dolby Atmos toe aan PlaySt....

Maar stel ik zou voor de Sonos gaan, welke de eARC ondersteuning heeft, dan werkt dat wel gewoon al heeft de TV een ARC poort?

Ik snap dat je voor de echte Dolby Atmos beleving meer speakers nodig zult hebben, maar dat is helaas geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
Gynnad schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:20:
[...]

Maar stel ik zou voor de Sonos gaan, welke de eARC ondersteuning heeft, dan werkt dat wel gewoon al heeft de TV een ARC poort?
Ja, eARC is backwards compatible. Je kunt dus gebruik maken van ARC, maar niet van eARC. Je bent dus beperkt tot dolby digital en dts 5.1. Dat is overigens echt geen probleem met een soundbar. Staar je daar niet blind op. Ik vraag me af of je het verschil tussen lossy en lossless überhaupt kan horen bij films en games.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 04-01-2024 08:44 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Soundbars hebben al beperkingen op het gebied van o.a. stereo separation wanneer de vormfactor dan nog kleiner wordt zoals bij de Beam komt dit het natuurlijk niet ten goede.

Zou je er een paar vloerstaanders en een subwoofer plaatsen dan zou dat inderdaad overkill zijn, echter geldt dit voor geen enkele soundbar. Het tegenovergestelde is hierbij juist waar, je hebt een grotere klankkast nodig om het geluid ontspannender door te geven. Een grotere en krachtigere soundbar is hierbij aanbevolen.

Ik zou de Beam overslaan, dit formaat is te compact. Wanneer we kijken naar een stand alone soundbar zijn onderstaande een aardige tot goede keuze.

- Yamaha True Bar X 40, kan indien gewenst uitgebreid worden met volledig draadloze (achter)speakers die ook opzichzelfstaand gebruikt kunnen worden.

- Sonos Arc, spreekt voor zich.

- Bluesound PULSE SOUNDBAR+, is groter/ hoger dan de gemiddelde soundbar en maakt o.a. gebruik van meerdere 4'' woofers en biedt hierdoor ook een veel betere laagweergave. Wanneer je opzoek bent naar een stand alone soundbar voor films/ series èn muziek is dit imo de beste keuze binnen een schappelijke budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Freshouttheoven schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:30:
Soundbars hebben al beperkingen op het gebied van o.a. stereo separation wanneer de vormfactor dan nog kleiner wordt zoals bij de Beam komt dit het natuurlijk niet ten goede.

Zou je er een paar vloerstaanders en een subwoofer plaatsen dan zou dat inderdaad overkill zijn, echter geldt dit voor geen enkele soundbar. Het tegenovergestelde is hierbij juist waar, je hebt een grotere klankkast nodig om het geluid ontspannender door te geven. Een grotere en krachtigere soundbar is hierbij aanbevolen.

Ik zou de Beam overslaan, dit formaat is te compact. Wanneer we kijken naar een stand alone soundbar zijn onderstaande een aardige tot goede keuze.

- Yamaha True Bar X 40, kan indien gewenst uitgebreid worden met volledig draadloze (achter)speakers die ook opzichzelfstaand gebruikt kunnen worden.

- Sonos Arc, spreekt voor zich.

- Bluesound PULSE SOUNDBAR+, is groter/ hoger dan de gemiddelde soundbar en maakt o.a. gebruik van meerdere 4'' woofers en biedt hierdoor ook een veel betere laagweergave. Wanneer je opzoek bent naar een stand alone soundbar voor films/ series èn muziek is dit imo de beste keuze binnen een schappelijke budget.
De uitvoering: Bluesound Pulse Soundbar+ Zwart wordt vaak genoemd in topics zoals deze, vreemd genoeg heeft deze echter geen reviews op Tweakers zelf. Buiten Tweakers zijn er overigens voldoende vergelijkingsblogs/videos - overigens niet allemaal eenduidig naar een van de twee.

Toevallig ben ik morgen / zaterdag in Tilburg, zie dat daar HiFi Klubben zit - eens kijken of ze beide op voorraad hebben en wat zij adviseren.

De Sonos ARC of de Bluesound PULSE SOUNDBAR+ lijkt dus the way to go? Voor dat geld zou de Sonos Beam + Sonos Sub Mini ook aangeschaft kunnen worden, maar als ik het goed begrijp is het geluid uit de beam echt stukken minder en zou je voor de grotere variant moeten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gynnad op 04-01-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Gynnad schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:03:
[...]

De uitvoering: Bluesound Pulse Soundbar+ Zwart wordt vaak genoemd in topics zoals deze, vreemd genoeg heeft deze echter geen reviews op Tweakers zelf. Buiten Tweakers zijn er overigens voldoende vergelijkingsblogs/videos - overigens niet allemaal eenduidig naar een van de twee.

Toevallig ben ik morgen / zaterdag in Tilburg, zie dat daar HiFi Klubben zit - eens kijken of ze beide op voorraad hebben en wat zij adviseren.

De Sonos ARC of de Bluesound PULSE SOUNDBAR+ lijkt dus the way to go? Voor dat geld zou de Sonos Beam + Sonos Sub Mini ook aangeschaft kunnen worden, maar als ik het goed begrijp is het geluid uit de beam echt stukken minder en zou je voor de grotere variant moeten gaan.
Heeft waarschijnlijk deels met de bekendheid en deels met de relatief grote vormfactor te maken, waardoor de gemiddelde Tweaker eerder voor minimaal een paar boekenplankspeakers kiest.

Als stand alone soundbar is de Bluesound zeker één of een paar niveaus hoger dan de Arc, probleem met de meeste soundbars -ongeacht segment- is dat ze een relatief indrukwekkende filmbeleving kunnen bieden maar veel te tekort schieten op het gebied van muziek. Zoals gezegd blinkt de Bluesound, deels door de relatief grote woofers, hierin uit. Althans dat was mijn bevinding tijdens het vergelijken in de winkel.

Sonos is overpriced, en het nadeel van reviews is dat je goed moet zoeken naar betrouwbare versies en wanneer je dan een betrouwbare bron hebt gevonden blijkt dat er vaak meerdere recensenten actief zijn, er in verschillende ruimtes wordt getest en/ of er vaak ook een x tijd tussen de reviews zit waardoor het minder betrouwbaar wordt.
Pagina: 1