Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-05 06:14
Goedenavond,

Mijn vrouw heeft de afgelopen weken met haar Iphone XS veel last van het wifi signaal wat steeds wegvalt. En als er wifi signaal is dan wil dat niet altijd zeggen dat ze ook verbinding kan maken met internet.
Wat we hebben geprobeerd:
-Router herstarten/stroom eraf
-Wifi vergeten en opnieuw instellen
-Vliegtuigmodus aan/uit
-Telefoon herstarten

Het gekke is dat mijn iphone 8 het wel goed doet. Maar de ipad heeft dezelfde problemen. Enig idee wat we nog zouden kunnen proberen?

Alvast bedankt,

Anman

[ Voor 7% gewijzigd door Anman op 03-01-2024 20:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:32
Bij KPN denk ik meteen aan Superwifi, de schotels waarmee ze adverteren.
Mocht je interesse hebben, neem dan de zwarte nieuwere variant.
Met deze schotels "boost" je het wifi signaal, d.w.z. betere dekking op lastige plekken in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Bedankt voor je reactie. Ik ben eigenlijk niet zo happig om als bestaande klant geld te moeten uitgeven voor het oplossen van een probleem wat er eerder niet was…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WiFi op 2.4GHz reikt verder dan op 5GHz. dus als het verder van de router/modem af is. anders kan je WiFi antenne van je XS slecht zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:32
- welke Experiabox heb je
- heb je al eens een wifi scan gedaan en gekeken of wellicht een ander (minder vol) kanaal beter resultaat geeft
- zijn er misschien stoorzenders bijgekomen in je huishouding (magnetron, babyfoon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik zou eens inloggen op je experiabox en kijken of je verschillen ziet tussen de iphone 8 en de xs.
Zoals: ene verbonden met 2.4 en andere met 5ghz? Of wisselende signaalsterkte?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
laurens0619 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:12:
Ik zou eens inloggen op je experiabox en kijken of je verschillen ziet tussen de iphone 8 en de xs.
Zoals: ene verbonden met 2.4 en andere met 5ghz? Of wisselende signaalsterkte?
Ik ben ingelogd op de experiabox V10, maar kan niet per apparaat dat soort dingen zien. Ook geen informatie over signaal sterktes of iets dergelijks.
Ook over kanalen kan ik niet echt iets vinden, bij 2.4Ghz staat er alleen auto (1,6,11) en 5 Ghz alleen auto. Gek genoeg staat bij wifi aan/uit configuratie wifi uit...?
Hackus schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:24:
WiFi op 2.4GHz reikt verder dan op 5GHz. dus als het verder van de router/modem af is. anders kan je WiFi antenne van je XS slecht zijn.
Hoe zou het bereik van die antenne slecht kunnen zijn? Mogelijk door een iOS update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Pfoe dat maakt t lastig
Je kunt deze app proberen en dan de bssid vergelijken. Dan weet je of je op
Dezelfde band zit

https://apps.apple.com/nl/app/network-analyzer/id562315041

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
laurens0619 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:57:
Pfoe dat maakt t lastig
Je kunt deze app proberen en dan de bssid vergelijken. Dan weet je of je op
Dezelfde band zit

https://apps.apple.com/nl/app/network-analyzer/id562315041
Geen idee wat het betekend :p maar beide bssid zijn gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Anman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Geen idee wat het betekend :p maar beide bssid zijn gelijk
Dan is het kwestie van wachten tot het weer instabiel is en kijken wat er dan staat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Ik ben ingelogd op de experiabox V10, maar kan niet per apparaat dat soort dingen zien. Ook geen informatie over signaal sterktes of iets dergelijks.
Ook over kanalen kan ik niet echt iets vinden, bij 2.4Ghz staat er alleen auto (1,6,11) en 5 Ghz alleen auto. Gek genoeg staat bij wifi aan/uit configuratie wifi uit...?

[...]

Hoe zou het bereik van die antenne slecht kunnen zijn? Mogelijk door een iOS update?
Oa door val kan er schade zijn ontstaan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
laurens0619 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Dan is het kwestie van wachten tot het weer instabiel is en kijken wat er dan staat…
Bij het instabiel worden blijft die app wel zeggen dat er verbinding met wifi is maar de iPhone is wel naar 4G geswitcht. De BSSID is ook anders geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Anman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Bij het instabiel worden blijft die app wel zeggen dat er verbinding met wifi is maar de iPhone is wel naar 4G geswitcht. De BSSID is ook anders geworden
Kun je in de experiwbox zien wat het 2.4 en 5ghz bssid is?
Vermoeden is dat de iphone naar 2.4 schakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
laurens0619 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Kun je in de experiwbox zien wat het 2.4 en 5ghz bssid is?
Vermoeden is dat de iphone naar 2.4 schakelt
Ik kan de bssid helaas niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dan zou ik even ergens een ssid scanner draaien en noteren welk bssid bij welk netwerk hoort (2.4/5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb eerder expliciet problemen tussen iPhone X-series en diverse WiFi apparaten meegemaakt, o.a. FritzBoxen en Ubiquiti hadden problemen met deze iPhones. Het probleem zit hem helaas dan ook niet in de wifi apparatuur zelf, maar eerder in de iPhones zelf. Dat zijn behoorlijke walled gardens echter. Iets wat, als je het kan instellen, soms wat resultaat kan bieden is 802.11R uit te zetten. Let wel op dat dit betekent dat je devices niet meer roamen tussen diverse AP's, en dat je dus naast een ander AP kan staan maar een apparaat helaas nog tot in de eeuwigheid probeert aan een ver/achter muur AP vast te houden. Maar hey, minder problemen met Apple hun gekke chipset.

Apple gooit het probleem op de zenders, maar dit is een van die zaken die eigenlijk constant door een Apple-exclusief probleem zijn. En eigenlijk zal ik 802.11R uitzetten nooit aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Umbrah schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:29:
Ik heb eerder expliciet problemen tussen iPhone X-series en diverse WiFi apparaten meegemaakt, o.a. FritzBoxen en Ubiquiti hadden problemen met deze iPhones. Het probleem zit hem helaas dan ook niet in de wifi apparatuur zelf, maar eerder in de iPhones zelf. Dat zijn behoorlijke walled gardens echter. Iets wat, als je het kan instellen, soms wat resultaat kan bieden is 802.11R uit te zetten. Let wel op dat dit betekent dat je devices niet meer roamen tussen diverse AP's, en dat je dus naast een ander AP kan staan maar een apparaat helaas nog tot in de eeuwigheid probeert aan een ver/achter muur AP vast te houden. Maar hey, minder problemen met Apple hun gekke chipset.

Apple gooit het probleem op de zenders, maar dit is een van die zaken die eigenlijk constant door een Apple-exclusief probleem zijn. En eigenlijk zal ik 802.11R uitzetten nooit aanraden.
802.11R uitzetten is bij, vooral oudere apparaten een goed idee.
Het maakt roamen trouwens niet stuk, het maakt fast roaming stuk wat iets anders is :)

- roamen is het wisselen van accesspoint A naar B
- Fast roaming is de downtime tijdens het wisselen beperken van bv 1sec naar 100ms. In de praktijk eigenlijk alleen boeiend met voips calls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je zelf geen scheiding gemaakt in 2.4Ghz en 5Ghz ?
Is de slechte ontvangt op afstand of vlakbij je Experiabox ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat moet doen.
Op het moment dat de storing optreedt lijkt er niks aan de hand bereik is best goed maar ineens weg en dan neemt de 4G het over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Anman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Ik vermoed dat bovenstaande niet helemaal klopte. Nu net 2x gehad dat het probleem optrad en dat die app laat zien dat er helemaal geen wifi verbinding meer is. Dus hij zit niet op een ander bssid wifi maar helemaal niet meer op wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Anman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Ik vermoed dat bovenstaande niet helemaal klopte. Nu net 2x gehad dat het probleem optrad en dat die app laat zien dat er helemaal geen wifi verbinding meer is. Dus hij zit niet op een ander bssid wifi maar helemaal niet meer op wifi
Hoeveel streepjes wifi heb je als je nog wel verbinding hebt? En hoe ver ben je dan van het ap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
3 streepjes gewoon en een meter of 5 van het ap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:19:
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat moet doen.
Op het moment dat de storing optreedt lijkt er niks aan de hand bereik is best goed maar ineens weg en dan neemt de 4G het over...
Mobiel netwerk uitvinken. Maar is het vlakbij de modem/router of verder weg op slk of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
We gaan eens proberen of het probleem zich voordoet met de mobiele data uit.
Afstand is niet echt een ding lijkt me is wel in de slaapkamer maar hemelsbreed maar een meter of 3 van de router af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:47:
We gaan eens proberen of het probleem zich voordoet met de mobiele data uit.
Afstand is niet echt een ding lijkt me is wel in de slaapkamer maar hemelsbreed maar een meter of 3 van de router af.
maar er zitten muren tussen. dus als je op 5GHz zit reikt dat minder ver, ook nog muren er tussen in.
5GHz is sneller dan 2.4GHz maar je bereik is minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
De TS doet me denken aan de DTIM instelling. Bij mijn Unify opstelling send deze op 1 wat op sommige apple devices ditzelfde fenomeen gaf: goede ontvangst maar random korte disconnects.

Ik las net in het kon forum dat er ern soortgelijk issue met de DTIM instelling was.

https://forum.kpn.com/wif...-interval-op-5-ghz-596363

Relevantie geen idee.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Het probleem blijft bestaan. Als ik het zo lees dan rijst bij mij het vermoeden dat de 5ghz wifi de boosdoener is. Dat zou ik toch moeten kunnen uitschakelen bij de experiabox?

Overigens iedereen die mee denkt hierover erg bedankt, wordt (met of zonder oplossing🤭) wel erg gewaardeerd 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:59:
Het probleem blijft bestaan. Als ik het zo lees dan rijst bij mij het vermoeden dat de 5ghz wifi de boosdoener is. Dat zou ik toch moeten kunnen uitschakelen bij de experiabox?

Overigens iedereen die mee denkt hierover erg bedankt, wordt (met of zonder oplossing🤭) wel erg gewaardeerd 👍
https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems.htm

Of je belt met KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou 5ghz niet uitzetten, eerder 2.4
Als dat te weinif dekking geeft, superwifi erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Anman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Bij de H369A onder "status" en dan het menutje "Geavanceerd" en dan tabblad "Wifi" zie je onder "WiFi Client Status" staan. Klik daarop en de tabel met alle WiFi-clients met alle gegevens zoals IP-adres en 2,4 Ghz / 5 Ghz. Als je niet precies weet welk IP-adres je Iphone heeft gekregen dan in IOS via "Wifi-instellingen" onder het netwerk even kijken onder welk IP-adres hij verbonden is.

Banden (2,4 Ghz of 5 Ghz) uitzetten zou niet hoeven. De iphone kan heel goed zelf bepalen welke band gebruikt kan worden.

Kijk even in de Iphone of bij het netwerk "privé-wifi-adres" aan staat, zet deze eens uit.

[ Voor 13% gewijzigd door RonnieKo op 11-01-2024 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Misschien staat je WiFi wel op een druk kanaal, of heb je waarschijnlijk geen gescheiden 2.4 en 5GHz.
Je kunt dat vaak in de modem/router instellen, door er in te loggen. Voor hulp kun je ook KPN bellen. KPN heeft een goede klantenservice. uitzetten zou ik niet doen, als je gescheiden hebt, kun je met 2.4GHz verbinden als je verder af zit, of er muren tussen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Korte update, het probleem lijkt verholpen te zijn naar een complete reset van het modem icm het spanningsloos maken van het glasvezel kastje.
Pagina: 1