Van bandje naar CD: specifieke vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Het lijkt misschien een uitgemolken onderwerp, maar volgens mij is dit wel een interessant punt.

Hier is mijn punt:
Ik ben van plan het bandje naar de PC over te zetten met mijn walkman. Ik denk dat die de minste ruis produceerd in vergelijking met mijn stereo, aangezien de kwaliteit hoger moet liggen als je de 'boxen' in je oren hebt.
Nou heeft zo'n walkman geen line out. De verbinding moet dus via de gewone koptelefoonaansluiting gaan.
Voor de beste kwaliteit, moet ik dan de line in (v/d geluiskaart) harder zetten dan de walkman, of andersom? Het lijkt me dat je ruis veroorzaakt als je met de geluidskaart versterkt. Maar ik weet daar dus vrij weinig vanaf. Misschien kan iemand me hiermee helpen.

Ik heb een walkman van Sony (heeft me toen iets van 150 piekies gekost. Zo'n plat ding, anthraciet, 1 batterij, 24 uur muziek ofzo)
Mijn geluidskaart; zie specs hieronder

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:07
Ik denk dat je het beste de middenweg kan kiezen, zodat beide apparaten een beetje versterken. Dus line-in op 75% en vervolgens het volume van je walkman erop afstemmen. Het handigste is als je een recorder gebruikt met een VU meter zodat je ook kan zien hoe hard het geluid binnen komt. Bij je geluidskaart zal vast wel een dergelijk opnameprogramma zitten.

Het volume van je walkman op maximum zetten lijkt me geen goed idee. Ik weet niet hoeveel je walkman versterkt en wat hij eruit gooit, dus doe daar een beetje voorzichtig mee. Als het geluid vervormd, draai dan het volume van je walkman terug. (En die van de line-in omhoog)

Aan de andere kant, als je walkman op minimaal volume staat en je geluidskaart moet maximaal versterken, lijkt me dat ook niet bevordelijk voor de kwaliteit.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 07 september 2001 13:51 schreef Buggle het volgende:
Hier is mijn punt:
Ik ben van plan het bandje naar de PC over te zetten met mijn walkman. Ik denk dat die de minste ruis produceerd in vergelijking met mijn stereo, aangezien de kwaliteit hoger moet liggen als je de 'boxen' in je oren hebt.
Leuke theorie, maar een los cassettedeck is altijd beter dan een walkman. En als je dan toch je walkman beter vindt, probeer dan gewoon het signaal op het gehoor af te regelen.

Dus walkman aansluiten op je line-in, die halverwege (oid) zetten en dan je walkman steeds harder zetten, totdat het signaal "in het rood" komt (zie je meestal wel in audio opname programma's). Ik denk dat je het best je walkman ook niet op z'n allerzachtst kan hebben, omdat dan ruis wat meer gaat overheersen.

Maar nogmaals, als je stereo een line out heeft, zou ik gewoon die gebruiken. Een vast cassettedeck is gewoon beter dan een walkman.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Bovendien is de koptelefoon uitgang van een walkman toch wel iets anders dan een line-out van een stereo. Een walkman versterkt de bass en treble namelijk associaal veel, zeker om uit die kleine oordopjes nog een beetje fatsoenlijk geluid te krijgen. En als je die uitgang gebruikt voor een line-in krijg je al gauw dat je bij het minste of geringste bass gelijk al zwaar in het rode gedeelte zit bij het opnemen. Als je dan de boel nog in het gele gedeelte wilt houden bij de bass moet je de boel zeer zacht zetten zodat je van het middengedeelte van de muziek vrijwel nix hoort. En bij het afspelen van de cd op een stereotoren word er nog een keer bass eroverheen gegooid zodat de verstoring zeer groot is en de muziek vrijwel alleen maar uit een lage dreun bestaat.

Zet dus in elk geval de bass en treble zo laag mogelijk als je nog steeds je walkman wilt gebruiken. Een line signaal is eigenlijk maar een heel iel geluid, de stereo die het afspeelt gooit er wel genoeg bass & treble overheen.

Verwijderd

Een hoofdtelefoon uitgang is zowiezo niet de keuze om geluid van af te tappen voor een opname.

Walkmans hebben bepaald geen betere signaal/ruis verhouding dan een deck. Daarvoor is de kwaliteit van menige walkman gewoon te laag. (Licht loopwerk, motortje zit erg dicht op de afleeskop)
Het enige voordeel van een walkman tov een deck is dat een walkman loopt op een accu, en dat is een rimpelvrije spanningsbron. Helaas maakt het motortje daar meteen weer gatenkaas van.

Mijn advies: Fijn je deck gebruiken.

Let je ook op of je afspeel apparatuur dezelfde Dolby instelling heeft/aankan als er bij de opname gebruikt is?

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bovendien kan je de ruis die op het bandje staat en de ruis die door je walkman en geluidskaart toegevoeged wordt een heel eind reduceren door spaarzaam "!!!"gebruik te maken van een denoiser in bv CoolEdit of SoundForge.
Je kunt er geen wonderen van verwachten maar de ruis is zeker terug te dringen zodat je muziek toch weer lekkerder klinkt.

• vinietje
  • Laatst online: 17-08 00:24
Ik zou alle "extra bass" en alle equalisters (als deze erop zitten) uit zetten. en gewoon de walkman op z'n hardst.

dan zou ik gewoon een paar keer test opnamen maken om te kijken ofdat hij niet te hard staat.

AMD 80mzh, 428mb hd, soundblaster 16 clone, hitachi 8x dvd + Creative DXR2, 16mb FastPage Ram

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 10:45 schreef vinietje het volgende:
Ik zou alle "extra bass" en alle equalisters (als deze erop zitten) uit zetten. en gewoon de walkman op z'n hardst.

dan zou ik gewoon een paar keer test opnamen maken om te kijken ofdat hij niet te hard staat.
Je moet nooit een luidspreker uitgang op z'n hardst zetten.
Een luidspreker uitgang is gemaakt om belast te worden met een speaker. Doe je dat niet (door bv op een line-in aan te sluiten) dan vraag je om vervorming.

De meeste versterkers (zeker in walkmans) kunnen toch niet meer dan 60-75% open zonder te gaan vervormen.

Afstellen doe je door op de band een stukje uit te zoeken waar de muziek erg hard is. Daarop de volumeknop afregelen zodat er geen vervorming is. Dan de input afregelen zodat het signaal binnen de lijnen valt, en dan opnemen.

Maar het beste is natuurlijk gewoon een deck te gebruiken.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hehehe een walkman die beter is dan doorsnee casettedeck :D
moet ik nog meemaken..

Walkman heeft imho veel slechtere geluidskwaliteit, meer ruis, meer 'herrie' van het motortje, en een slechter loopwerk. Of je moet wel een heel erg baggercasettedeck hebben :P

Het beste dat je kan doen is je losse casettedeck (als je die hebt ) op je line in van de geluidskaart aansluiten, bandje afspelen en dan het programma waarmee je opneemt zo afregelen dat bij de harde stukken het signaal net niet of heel af en toe bij de 0 komt (in het rood).

En anders sluit je je gehele stereo aan op je line in en zelfde verhaal als hierboven.

Walkman kan wel, maar de kwaliteit is hoogst waarschijnlijk slechter...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 06:49

MankE NeliZ

Geen matches

En als je het eenmaal op je PC hebt staan, gewoon met DART Pro alle ruis weghalen :)

suc6

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Op zaterdag 08 september 2001 17:09 schreef MankE NeliZ het volgende:
En als je het eenmaal op je PC hebt staan, gewoon met DART Pro alle ruis weghalen :)

suc6
of met Steinberg Clean!, maar meestal haal je behalve de ruis ook de helft van de muziek weg ;(

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 18:01 schreef dreeke het volgende:

[..]

of met Steinberg Clean!, maar meestal haal je behalve de ruis ook de helft van de muziek weg ;(
Dan maakt het ook niet meer uit of er ruis in zat. Twee vliegen in 1 klap. :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Op zaterdag 08 september 2001 19:02 schreef froppie het volgende:

[..]

Dan maakt het ook niet meer uit of er ruis in zat. Twee vliegen in 1 klap. :)
lolbroek :+

• MankE NeliZ
  • Laatst online: 23-07 06:49

MankE NeliZ

Geen matches

of met Steinberg Clean!, maar meestal haal je behalve de ruis ook de helft van de muziek weg
Daarom raadde ik ook Dart aan ipv Clean... :) Dart wordt in professionele studios gebruikt - de user interface is bagger maar hun algo's zijn echt top.

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

• Buggle
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Okee dan, dat is een fikse klap info. Tnx!
Maar ik vind zelf (alhoewel ik geen vergelijking heb) dat het deck van mijn stereo veel lawaai maakt. Maakt het lawaai dat het deck geeft iets uit voor de uiteindelijke geluidkwaliteit? Het lijkt me van niet, want lawaai door het loopwerk kan natuurlijk niet in het signaal komen, toch?

Ik heb een ontzettend modern (hahaha) vormgegeven stereo van Kenwood (mijn favoriet). Wanneer je het modelnummer moet weten dan geef ik dat. Ik heb ff geen zin om weer naar beneden te lopen (PC staat op zolder).

We hebben in de huiskamer een componentensysteem staan van (alweer) kenwood. Maar dat ding is echt al een decennium oud. Soms, als er een bandje in deck b zit, gaat ie spontaan opnemen als je de stereo aanzet. Al verschillende opnames mee verkloot. Maar goed, dat maakt hier verder niet uit.

Trouwens, het bandje bevat een opname van een begrafenisdienst, voor de volledigheid van de info over mijn 'project'.

• DJSmiley
  • Laatst online: 18-08 16:53
Op zondag 09 september 2001 13:23 schreef Buggle het volgende:
Okee dan, dat is een fikse klap info. Tnx!
....

We hebben in de huiskamer een componentensysteem staan van (alweer) kenwood. Maar dat ding is echt al een decennium oud. Soms, als er een bandje in deck b zit, gaat ie spontaan opnemen als je de stereo aanzet. Al verschillende opnames mee verkloot. Maar goed, dat maakt hier verder niet uit.
Daar hebben ze van die ANTI-opname palletjes voor bovenop een cass.bandje. Vooral bij belangrijke opnames: Eruit breken!!!
Trouwens, het bandje bevat een opname van een begrafenisdienst, voor de volledigheid van de info over mijn 'project'.
Ook toevallig, 2 weken geleden exact tzelfde gedaan :'( (Van mn opa)

Die opname ook op CD gezet, samen met liturgie een cddoosje erbij gemaakt, foto opgezocht, doosje ontworpen, en gesplitst per track (met Nero)

Opname deed ik vanaf een Pioneer cass.deck (mn Akai en Kenwood van mezelf zijn verrot, gebruik NOOIT cassettes meer). Pioneer ff van pappa gejat >:)

Lineout daarvan op line in van geluidskrt (duh!), SB Live! Player.

Opname via Cool Edit 2000. (Trail zelfs, kon full ff niet zosnel vinden). Binnen cooledit kun je bij t opnemen een soort VU meter onderaan zien, dus dat is makkelijk afregelen. Cass deck vast lineout signaal, bij opnameregeling ff geregeld tot een mooi signaal.

Vervolgens ff begin/eind gefixed en klaar.
Verder geen anti-ruis filters gedaan, beetje ruis boeit niet. Is per slot van rekening zoiezo al geen top-opname.

Let alleen ff op of bandje met of zonder Dolby opgenomen is, en welke dolby eventueel.

• dreeke

dreeke

outdated icon

ik heb een keer voor iemand een kerkdienst (:r) van zo'n open reel tape (dus geen casettebandje) op cd gezet, was ook wel ff een gedoe...
die vent was dus eerst met z'n revox deck + microfoon bij een aantal mensen langsgegaan thuis (want het moest een opname worden met verschillende personen en dat waren allemaal van die oudjes die liever thuis bleven), en daarna had ie de band hiermee naar toe genomen. eigen revox aangesloten op line in, nou bij die opnames van gesprekjes kan je perfect de ruis wegfilteren :)
Klein beetje galm/echo toegevoegd anders klonk het zo droog, daarna alles genormalized naar peak level (0 dB) en muziektracks toegevoegd vanaf cd's.

Kortom ff wat werk maar een goed resultaat en een hoop blije mensen :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 09 september 2001 13:23 schreef Buggle het volgende:
*kuch*<font size=1>Rec-timer-schakelaar</font>*kuch*

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1