Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11 10:57
Schets van mijn huidige situatie: Momenteel een Remeha CV ketel uit 2009 die ik een aantal jaar geleden geoptimaliseerd heb waaronder CV water verlagen naar 50 graden en vermogen omlaag. Deze ketel verwarmt 3 "zones", te weten vloerverwarming 1, vloerverwarming 2 en mancave met 2 paneel radiatoren. Al deze zones hebben een aparte thermostaat die aangesloten is op een Danfoss klep. Zodra er warmtevraag is stuurt een thermostaat de desbetreffende Danfoss klep aan die weer een signaal naar de CV geeft waardoor deze gaat verwarmen.
Buiten deze 3 zones zijn er nog radiatoren op de badkamer, keuken, slaapkamer en eentje in de waskeuken, allen voorzien van thermostaatkranen. De laatste 2 staan al jaren op defrost, en in de keuken en badkamer staan op ongeveer 20 graden. Deze 4 radiotoren krijgen pas warm water zodra 1 van de 3 zones warmtevraag heeft wat in de praktijk erop neerkomt dat alle ruimtes prima op temperatuur zijn.

Nieuwe toekomstige situatie: Het CV systeem wordt uitgebreid met een hybride warmtepomp (waarschijnlijk Remeha ElgaAce 4KW/6KW). De CV ketel wordt na 1 of 2 jaar ook vervangen voor een nieuwer type en misschien gaan we dan ook gebruik maken van een elektrische boiler, eerst wil ik de huidige situatie 1 of 2 jaar testen met uitbreiding van de hybride warmtepomp.

De vraag waar ik dus in mijn geval niet helemaal uitkom is het feit of ik nu wel of geen buffervat nodig heb. Als er namelijk geen warmtevraag is (alle Danfoss kleppen staan dicht) is er ook geen flow door de vloerverwarming en radiatoren vanwege de thermostaatkranen. Wel is er flow intern binnen de aanvoer/retour van de vloerverwarming door de pomp op de verdelers maar daar komt pas warm cv water bij zodra de temperatuur in de ruimte daalt onder gewenste temperatuur.

Ik heb dus eigenlijk geen buffer in de vloerverwarming of radiatoren en heb wel een buffervat nodig? Of maak ik ergens een denkfout?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Beste antwoord (via Star65 op 07-01-2024 20:32)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:07
Volledige naregeling, dus volgens mij heb je dan een parallel buffer nodig. Dus een buffer met een afgiftepomp.

Een warmtepomp heeft liever weinig of geen naregeling, dan loopt het het zuinigst. Wat dat betreft kun je die naregeling beter grotendeels weg doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
Volledige naregeling, dus volgens mij heb je dan een parallel buffer nodig. Dus een buffer met een afgiftepomp.

Een warmtepomp heeft liever weinig of geen naregeling, dan loopt het het zuinigst. Wat dat betreft kun je die naregeling beter grotendeels weg doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een buffervat & pomp loopt ook fors in de papieren.

In plaats van een buffervat kun je ook kijken naar een warmtewisselaar in je CV circuit. Je sluit je warmtepomp aan op je 2 vloerverwarmingen en gebruikt de pomp van de warmtepomp om rond te pompen. Eventueel kun je met een 3-weg klep kiezen tussen de 2 vloerverwarmingen of beiden tegelijkertijd verwarmen.
(Scheelt meteen 2 of zelfs 3 pompen die constant staan te pompen)

De warmtewisselaar gebruik je alleen als de warmtepomp hulp nodig heeft van de CV.

• busscherski
TheGhostInc schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:31:
Een buffervat & pomp loopt ook fors in de papieren.

In plaats van een buffervat kun je ook kijken naar een warmtewisselaar in je CV circuit. Je sluit je warmtepomp aan op je 2 vloerverwarmingen en gebruikt de pomp van de warmtepomp om rond te pompen. Eventueel kun je met een 3-weg klep kiezen tussen de 2 vloerverwarmingen of beiden tegelijkertijd verwarmen.
(Scheelt meteen 2 of zelfs 3 pompen die constant staan te pompen)

De warmtewisselaar gebruik je alleen als de warmtepomp hulp nodig heeft van de CV.
Volgens mij heb je dan niet voldoende waterinhoud tijdens een defrost. En nog een aantal andere issues.

• Star65
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Volgens mij heb je dan niet voldoende waterinhoud tijdens een defrost. En nog een aantal andere issues.
Dat is ook mijn gedachte, daarom neig ik naar een buffervat, ook handig ivm de defrosts, hoeft de CV niet zo snel bij te springen.
Alternatief zou zijn om alle thermostaatkranen eraf te halen en radiatoren continu open te zetten, maar of dat nu de oplossing is....

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• busscherski
Star65 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:02:
Alternatief zou zijn om alle thermostaatkranen eraf te halen en radiatoren continu open te zetten, maar of dat nu de oplossing is....
Een iets lager tweakers gehalte. Maar voor het geld voor een hybride warmtepomp met parallel buffer heb je bijna een all-electric warmtepomp zonder buffer. Alleen nog een boiler erbij en je bent van het gas af.

Zonder naregeling presteert het vrijwel altijd beter.

• Star65
Daar heb je gelijk in, maar ik wil deze stappen bewust op deze manier zetten:
- hybride warmtepomp erbij
- stap 2 is een electrische boiler over half jaar of zo
- stap 3 is kleinere cv ketel zonder tapwater plaatsen.

Van het gas af lukt hier toch voorlopig nog niet helemaal, en zo heb ik er de controle over en kan eens kijken hoeveel die CV nog moet bijstoken na optimalisatie warmtepomp. En misschien kom ik dan tot de conclusie dat ik toch direct voor full electric had moeten gaan.... 8)7 :?

• busscherski
Star65 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:29:
En misschien kom ik dan tot de conclusie dat ik toch direct voor full electric had moeten gaan.... 8)7 :?
Ja het lijkt wel of ik elke dag een bericht zie van een Tweaker die tot die conclusie komt.

Maar gewoon doen wat goed voelt.

Pagina: 1