Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:05
Mijn vraag

Wij hebben op school nieuwe smartboards gekregen die via een USB-C dock en HDMI aangesloten worden op onze laptops. Nu gebruiken de schoollaptops van de meeste collega's HDMI 1.4 en zijn de schermen dus daarop ingesteld. Mijn laptop (byod achtige constructie) heeft echter HDMI 2.0 en wil niet meer dan 30hz uitsturen naar 1.4, terwijl hij op 2.0 gewoon 60hz kan.

Is het mogelijk om ook via HDMI 1.4 60hz te krijgen uit mijn Thinkpad?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Thinkpad X1 Yoga Gen 7 met een i7 processor en Intel XE graphics op Win11. Smartboard is een Newline Elara die onder Android draait. In Android staat 1.4 standaard ingesteld.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Via de instellingen van het bord hem op HDMI 2.0 zetten lost het probleem op, maar betekent dat ik dat iedere keer moet wijzigen en niet moet vergeten het weer op 1.4 te zetten. Anders zitten mijn collega's met een knipperend scherm. Ik zoek dus eigenlijk een oplossing in de instellingen van Win11.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
Als je collega’s hem via HDMI 1.4 op 60hz hebben draaien, dan gebruiken ze subsampling, Y′CBCR 4:2:2 chroma subsampling om precies te zijn.

Dat betekent dat er per groepje van 4 pixels er gedeelde kleurinformatie en helderheid is in plaats van dit per pixel apart te hebben:
Wikipedia: Chroma subsampling

Wikipedia: HDMI

Bij HDMI 2.0 hoeft dit dus niet. Als je op je laptop instelt dat er gebruik gemaakt moet worden van subsampling, dan zou je hetzelfde beeld uit moeten kunnen sturen als je collega’s.

https://www.intel.com/con...s/000087657/graphics.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
White Feather schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:35:
Als je collega’s hem via HDMI 1.4 op 60hz hebben draaien, dan gebruiken ze subsampling, Y′CBCR 4:2:2 chroma subsampling om precies te zijn.

Dat betekent dat er per groepje van 4 pixels er gedeelde kleurinformatie en helderheid is in plaats van dit per pixel apart te hebben:
Wikipedia: Chroma subsampling

Wikipedia: HDMI

Bij HDMI 2.0 hoeft dit dus niet. Als je op je laptop instelt dat er gebruik gemaakt moet worden van subsampling, dan zou je hetzelfde beeld uit moeten kunnen sturen als je collega’s.

https://www.intel.com/con...s/000087657/graphics.html
Dank voor je reactie, maar als ik de laatste link goed begrijp dan werkt die wanneer het externe scherm via een dock en usb-c aangesloten is op de laptop. Maar ik ga in ieder geval even verder zoeken op subsampling, misschien dat ik dan nog iets vind.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Aziraphale schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Dank voor je reactie, maar als ik de laatste link goed begrijp dan werkt die wanneer het externe scherm via een dock en usb-c aangesloten is op de laptop. Maar ik ga in ieder geval even verder zoeken op subsampling, misschien dat ik dan nog iets vind.
De link zegt:
Color Depth and Format are not supported via DisplayPort, USB-C, VGA, or when using adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@White Feather Ja, dat las ik inderdaad ook. Maar dan werkt het toch niet als ik geen hdmi kabel direct op mijn laptop aangesloten heb? Mijn laptop hangt via usb-c aan een Dell dock en daar gaat de hdmi in. Volgens mij heb ik dan zowel een usb-c als een adapter in de vorm van het dock er tussen zitten. Of begrijp ik het dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kan het niet ook zo zijn dat je collega's thunderbolt gebruiken en jij displaylink over USB-C?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DukeBox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:29:
Kan het niet ook zo zijn dat je collega's thunderbolt gebruiken en jij displaylink over USB-C?
Dan zou het eerder omgekeerd moeten zijn, want mijn laptop gebruikt Thunderbolt. En mijn HDMI versie is 2.1 t.o.v. 1.4 bij mijn collega's. Je zou verwachten dat dat backwards compatible is, maar als het bord/scherm op HDMI 1.4 ingesteld is stuurt mijn laptop nog maar maximaal 30hz uit. Hieronder zie je de specs van mijn Thinkpad, misschien is daar iets uit af te leiden? Het dock dat we gebruiken is een Dell WD19S.

Overigens verbaast het me ook dat de Dell laptops die mijn collega's gebruiken geen HDMI 2.0 hebben, want die apparaten zijn in maart vorig jaar in gebruik genomen. Maar goed, als ze aangesloten worden dan gaat het beeld af en toe op zwart en is er geen geluid, wat door de HDMI versie schijnt te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95CCbIAOPFUcjJrMnr9yt-5SNp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HGAZ0mnoaKET7Se9lLNoTUPB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Aziraphale schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:06:
@White Feather Ja, dat las ik inderdaad ook. Maar dan werkt het toch niet als ik geen hdmi kabel direct op mijn laptop aangesloten heb? Mijn laptop hangt via usb-c aan een Dell dock en daar gaat de hdmi in. Volgens mij heb ik dan zowel een usb-c als een adapter in de vorm van het dock er tussen zitten. Of begrijp ik het dan verkeerd?
Het verhaal is nogal rommelig, er was mij niet duidelijk hoe de laptops aangesloten werden. Dock of rechtstreeks (je geeft immers aan dat de laptops via HDMI 1.4 zijn aangesloten). De laptops sturen een Displayport-signaal uit dat het dock omzet naar HDMI.

De dock is een dock dat gebruik maakt van Alternate mode over USB. Het dock ondersteunt gewoon HDMI 2.0. Maar alleen als je een laptop hebt die Displayport 1.4 inclusief DSC (Display Stream Compression) uitstuurt.

Zie: https://www.dell.com/supp...e-3e6f3835d2ea&lang=en-us

Dat zet je zo aan: (ik ga er van uit dat het zo nog steeds werkt bij Dell, al zijn we een generatietje of wat verder.)
https://www.dell.com/supp...atitude-precision-and-xps

De laptops vanaf de 11e generatie Intel zouden het sowieso aan moeten kunnen.
Waarschijnlijk staat DSC niet aan, waardoor er te weinig bandbreedte is voor HDMI 2.0.

Dat is waarschijnlijk de reden dat het bord het niet begrijpt en er teruggevallen moet worden naar HDMI 1.4, zodat het dock wel iets kan aanleveren dat het bord verwacht.

Dan wordt waarschijnlijk de refreshrate gewoon op 30hz gezet. Het kan ook nog dat het bord de resolutie teruggeschakelt naar Full-HD met volledige kleurinformatie en 60hz of er wordt overgeschakeld naar chroma subsampling op 4K met 60hz.

Maar in alle gevallen verlies je response (lage refreshrate), scherpte of kleuren.

https://25314542.fs1.hubs...wline_Specsheet_23_NL.pdf

Het is gewoon HDMI 2.0. Liever zou je het ding via Displayport 1.2 aansturen omdat het een paneel is dat 10 bit aansturing begrijpt (8 bit per kleur is max voor HDMI 2.0 op 4K zonder chroma subsampling). Dat geeft betere kleuren en geen banding.

In beide gevallen moet je dus sowieso DSC aanzetten. (En dan voor de beste aansluiting een Displayport-kabel aansluiten ipv HDMI.

Op jouw laptop werkt het waarschijnlijk goed omdat daar de instellingen goed op staan (misschien dat Intel dat standaard aan zet bij nieuwe CPU’s.
Pagina: 1