Hoe vind ik de juiste persoon?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seyude
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-05 14:31
Hallo,

Géén idee waar ik dit zou moeten posten, maar dit leek mij een goede begin plek, maar voel je dus vrij mij hier op aan te spreken. Tevens zal ik misschien een beetje op de oppervlakte blijven, maar dit is bewust gezien de inhoud.

Ik loop al een tijdje rond met een idee wat ik graag een stap verder zou willen nemen. Zelf heb ik geen kennis van softwareontwikkeling, maar ben fanatieke domotica fanboy. Hier komt denk ik de onstilbare drang vandaan om dingen te automatiseren en herhalende processen te vereenvoudigen. Ik ben opzoek naar iemand die (in mijn beperkte optiek zeer klein stuk) software kan ontwikkelen en dit samen met mik wil ontwikkelen en verkopen. Op mijn werk doen wij bepaalde processen met terugkerend patroon. Waarbij ik van mening ben dat dit deels geautomatiseerd kan worden, maar ook eenvoudiger kan. We werken nu met Excel, Word en pdf'jes versturen in een zeer gesloten IT omgeving. Zelf heb ik wat dingen gemaakt met Excel, macro's en VBA formulieren/scriptjes. Dit is voldoende voor wat ik nu doe, maar is niet schaalbaar of toekomstbestendig.

Wat ik zou willen ontwikkelen is een softwareprogramma hiervoor. Enkele vereisten hieraan is dat het lokaal draait, geen internetconnectie heeft/vereist en een bewerkbare soort database heeft (later meer over dat laatste)

Het programma zou eigenlijk een soort stapsgewijs invul formulier moeten zijn met keuze lijstjes, vinkjes en open tekstvelden. Bij de keuze lijstjes zou er een automatisch gegenereerd stuk tekst moeten onstaan op basis van de keuze. Ter illustratie:

Vinkje 1 aan:
"Dit stuk tekst komt te staan in het uiteindelijke document met toevoeging van vink 2 en vink 3"
Vinkje 4 aan:
"Dan staat dit stuk tekst er dus ook in"

Nogmaal, zéér oppervlakkig maar dat is even niet anders mogelijk. Ik heb veel meer inhoud omtrent het probleem/idee maar kan/wil dat hier nog niet allemaal delen.

De database (als ik het zo kan noemen) zou een lokale 'finetuning' moeten kunnen hebben. Daarmee bedoel ik, bij team A komt na vinkje 1 tekst:
'Dit is de tekst hier'
Maar bij team B komt er bijvoorbeeld:
'Wij maken er een andere tekst van'

Gezien mijn werkgever, de schaal waarop dit werk gedaan wordt en zeer veel tijd/personeel kost ben ik van mening dat dit idee echt levensvatbaar is. Om dit te onderbouwen heb ik intern hier met meerdere mensen over gesproken en herken de wens bij vrijwel iedereen die dit doet.

Nu heb ik concreet een aantal vragen:
- Wat voor kennis heb ik nodig bij iemand om een dergelijk systeem te ontwikkelen (denkend aan programmeertaal e.d)?
- Waar zou ik een dergelijke hulpvraag kunnen stellen?
- Zijn er bedrijven of personen die dit op projectbasis doen?
- Zo ja, is dit in jullie beleving handig? Ik denk dan gelijk aan zaken als bugs die niet kunnen worden opgelost.
- Of moet ik het gewoon loslaten en een bureauslaaf van Excel blijven? 😅

Alvast bedankt voor de reacties

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Klinkt als RPA of een Systems Engineering tool, daar is aardig wat voor te krijgen. Dat lijkt me handiger dan het hele wiel zelf uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seyude
Nou, niet helemaal (denk ik) want het gaat daarvoor te veel over indirecte zaken. Het is naar mijn idee lastig om dit terug te brengen naar een dergelijk algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-05 15:56
Laatst was ik de pick and place podcast aan het luisteren en daar ging het over het automatiseren van de vele excel sheets in een productie omgeving met de ceo van https://praxie.com/
Daar beweerde de ceo (als plug natuurlijk) dat hij je bestaande sheets neemt en dan omzet in software.

Wat ik zelf wel ernstig goed herken is dat als men denkt "dat kan ik zelf wel" je jaren aan het stoeien bent met feature creep voordat je toch kiest om iets in te kopen, want je was het wiel opnieuw aan het uitvinden.
Als de sunk-cost je niet te grazen neemt.

Ik zie ook mensen stoeien met zwitserse zakmes tools (zoals clickup, en moreapp) die dit wellicht voor je kunnen doen. Maar pas op, zakmes tools zijn nooit een comfortabel keukenmes. Als het er niet onder past, moet je het toch met de hand snijden.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 03-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Is dit niet gewoon zoals vroeger met invulvelden in een template?

Wat voor processen hebben we het dan over? Bestellijsten ofzo? Of approval flows?

Of brieven die naar klanten moeten?

Ik heb het nu 3x zitten lezen, maar je laat volgens mij dusdanig veel details weg dat het maar raden is waar je naar zoekt.

Maar denk dat er bergen software al zijn voor alle voorbeelden die ik gevraagd heb. Dus wat maakt het voor jou zo specifiek dat je denkt dat je je eigen software monster moet maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Laten we beginnen met wat officiële, professionele terminologie: Met deze requirements kan niemand geen ene drol.

Het zou kunnen dat je een goed idee hebt. Maar naast idee is uitvoering net zo belangrijk, en de consensus is zelfs dat een goede uitvoering ruim belangrijker is dan het idee.

Dus je zoekt gewoon iemand die je kan helpen met requirements en een schatting. Dan moet je die persoon vinden en mogelijk betalenvoor onderzoek.

Heel cru gezegd: Als je enkel bang blijft dat iemand met je idee ervandoor gaat, is het sommetje:
waardevol idee * waarde 0 want nooit uitgevoerd = 0

Of advocaat van de duivel: Stel jouw idee is heel eenvoudig te stelen en er is geen secret sauce of verdere visie etc die je al in je hoofd hebt, dan is de kans al groot dat iemand anders het kan bedenken of vanaf dag 2 kan concurreren.

Als ik moet gokken met de gegeven info: Ik denk dat het zomaar zou kunnen dat iemand je direct kan vertellen dat dit met bepaald hosted office pakket of formbuilder al eenvoudig kan, en dat je dus misschien wel meeste geholpen kan worden door dat product te ontdekken in plaats van dat je het ei van Columbus gevonden hebt.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:28

edeboeck

mie noow noooothing ...

Heb je al eens gespeeld met PowerApps? Afgaande op de nogal summiere beschrijving lijkt dat wel binnen het straatje te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-05 13:34
Seyude schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:45:
Nou, niet helemaal (denk ik) want het gaat daarvoor te veel over indirecte zaken. Het is naar mijn idee lastig om dit terug te brengen naar een dergelijk algoritme.
Ik bedoel dit niet negatief, maar je kunt niet echt het argument maken dat een bestaand product niet naar een dergelijk algoritme is terug te brengen en tegelijkertijd zeggen dat jouw product wel naar een dergelijk algoritme is terug te brengen terwijl je kennelijk geen idee hebt wat er allemaal op de markt is.

Even een paar zaken:

1. Het automatiseren van bedrijfsprocessen, productieprocessen, IT processen etc is booming business. Er zijn echt heel veel spelers op deze markt die héél veel aanbieden. Zelfs als jouw idee relatief uniek is, zal er echt iemand zijn die iets aanbiedt wat erg dicht in de buurt komt.

2. Bij het kiezen van een product komt er meer bij kijken dan puur functionaliteit. Iemand zoeken die een stukje software maakt is nog maar het tipje van de sluier. Welke SLA's ga je hebben? Hoe vaak vinden er updates plaats? Wie doet onderhoudt? Wie doet een ISO27001 certificering? Hoe ga je de DPIA opstellen? Welke data sla jij op en welke wordt bij de klant opgeslagen? Wat is je retentieperiode voor data? Welke redundantie bouw je in? Wat voor kostenconstructie hou je aan? Als je een 24/7 SLA hebt, ben jij dan 24/7 bereikbaar? Hoe is je IAM geregeld intern en richting de productie omgeving van de klant?
Zijn allemaal randzaken die komen kijken bij het leveren van tooling aan een bedrijf.

3. Zelfs als je om de bovengenoemde problemen heen kan werken, dan berust er nog de laatste vraag. Waarom zou een bedrijf voor jou kiezen en niet voor een gevestigde leverancier met veel kennis en ervaring in huis die een custom solution kan bouwen voor jouw klant? Welke ervaring/kennis kun jij bieden die een groter bedrijf niet heeft?

Hopelijk komt dit echt niet te negatief over, want dat is zeer zeker niet de bedoeling, maar er komt heel veel kijken bij het opzetten van dit soort tooling. Zelf heb ik wel eens als technische ondersteuning aan de koper kant gestaan binnen verschillende branches en er zijn heel veel zaken om rekening mee te houden. Ik wens je heel veel succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 17:26
Dus je idee is om een stuk maatwerk software te ontwikkelen die je vervolgens aan je werkgever verkoopt? Ik ben wel benieuwd hoe je werkgever hier over denkt.

Ik zie hier niet echt een business achter zitten als je maatwerk software maakt voor 1 klant.

En waarom wil je de software lokaal op alle machines laten draaien? Wat je beschrijft lijkt me juist handig om via web te doen. Of hebben de devices geen internet verbinding? Dan wordt de software installeren en updaten ook een uitdaging.

Als je het probleem gewoon op wilt lossen voor je werkgever dan kan je het beste een development toko inhuren. Je zou ook een software ontwikkelaar aan kunnen nemen, wat waarschijnlijk een stuk goedkoper is. Alleen je zit na de ontwikkelfase met onderhoud en de infrabeheer etc. Het onderhoud is waarschijnlijk niet interessant genoeg voor een dev om eeuwig te blijven. Als je zo iemand kwijt bent dan is het weer een stuk lastiger om de boel te onderhouden en later door te ontwikkelen. Als het eenvoudige software is en goed gebouwd en gedocumenteerd dan kan het wel maar de praktijk is vaak anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
Zou in eerste instantie kijken naar een programmeerbare robot tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seyude
Bedankt voor alle reacties, inmiddels een stuk wijzer geworden en ben mij eens aan het verdiepen in de verschillende mogelijkheden/te bewandelen paden.
Pagina: 1