Beste Tweakers,
Ik wil mijn pc gaan upgraden, momenteel heb ik een Dell XPS 8940
Daar zit 32GB Ram in met een i7-11700(niet K) CPU en RTX3060TI
Naar mijn idee is dit systeem net niet geschikt voor wat ik wil.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel veel simulators, wat ik begreep is dat ik dan vooral single core performance nodig heb. GPU iets minder belangrijk.
Mijn huidige XPS die trekt bijvoorbeeld iRacing in VR met de Oculus2 niet helemaal lekker.
Ik krijg dit ook niet voorelkaar met recomendations vanuit de verschillende topics op het iracing forum, de R counter staat volledig in het rood, wat ik gevonden heb is dat de CPU het dan niet helemaal aankan.
De G counter voor de GPU die zie je niet of nauwelijks uitslaan, dus ik heb het idee dat vooral mijn CPU of misschien wel het moederbord(DELL XPS 8940) niet geschikt is.
Aangezien het ook geen K CPU is, kan ik met de huidige CPU ook niets doen, ook laat het XPS moederbord/BIOS dit niet toe als het wel een K was (vermoed ik)
Buiten iRacing zou ik ook graag Flight Simulator in VR(quest2) spelen, dat is nu niet haalbaar. En over een tijdje GTA6 (hopelijk op high met 60+ fps)
Kans is ook aanwezig dat FS in VR ook meer wil dan de RTX3060TI, maar is geen prioriteit, en kan in de toekomst nog bereikt worden met een GPU upgrade. Dit zelfde voor bijv. GTA6.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 1000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb van mijn vorige zelf bouw game pc nog de kast, een Thermaltake Tsunami, en een XFX voeding van 750watt.
Ik heb ook nog twee Samsung evo SSD's van 1TB voor de games/sim installaties.
Uit de DELL XPS wil ik de RTX3060ti gaan gebruiken.
Als monitor heb ik de Samsung Odyssey G9 QLED gaming.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik nog nodig heb is dan een Mainboard, CPU, Koeler en M.2 SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Zolang de drivers/support maar inorde is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral goede single core performance. En wat ik beschreven heb in "Wat wil je doen met je nieuwe systeem?"
Ga je overklokken?
Nee, maar handig voor de toekomst als ik wat meer performance nodig heb?
Wat verwacht je van ons?
Mijn vraag is, wat denkt men van mijn lijstje die ik gemaakt heb.
Maak ik de juiste keus?
Ik twijfel ook nog tussen een i7(i7-14700k) en i9(i9-14900k).
Ga ik bijv. in Flight Sim een groot verschil krijgen met de i7 vs de i9, lees het als: dat ik wellicht in de toekomst een GPU upgrade wil op dit systeem.
Ga ik dus met de i9 echt op vooruit ten opzichte van de gekozen i7 voor mijn doel? of is dat nihil voor gaming/sims?
En qua memory heb ik voor DDR5 gekozen, na wat onderzoek lijkt dat voor nu een juiste keus, aangezien de latency icm de snelheid en prijs nu wel aardig gelijkligt aan dat van DDR4.
De keus voor DDR5 is ook toekomst, ik kies voor 32GB. Als ik later 64GB zou willen, zijn er waarschijnlijk ook 64GB kits met lagere latency te krijgen.
Kies ik voor nu het juiste geheugen? volgens de fabrikant is het gekozen geheugen in idergeval compatible.
Hier opgekocht: https://www.asus.com/moth...TUF-GAMING-Z790-PLUS-WIFI
Er is zo veel keus in geheugen, is er beter/sneller geheugen voor mijn doel en rond deze prijs? Deze zelfde vraag heb ik ook voor het moederbord. En dus de CPU.
De lijst
Heel erg bedankt alvast!
Ik wil mijn pc gaan upgraden, momenteel heb ik een Dell XPS 8940
Daar zit 32GB Ram in met een i7-11700(niet K) CPU en RTX3060TI
Naar mijn idee is dit systeem net niet geschikt voor wat ik wil.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel veel simulators, wat ik begreep is dat ik dan vooral single core performance nodig heb. GPU iets minder belangrijk.
Mijn huidige XPS die trekt bijvoorbeeld iRacing in VR met de Oculus2 niet helemaal lekker.
Ik krijg dit ook niet voorelkaar met recomendations vanuit de verschillende topics op het iracing forum, de R counter staat volledig in het rood, wat ik gevonden heb is dat de CPU het dan niet helemaal aankan.
De G counter voor de GPU die zie je niet of nauwelijks uitslaan, dus ik heb het idee dat vooral mijn CPU of misschien wel het moederbord(DELL XPS 8940) niet geschikt is.
Aangezien het ook geen K CPU is, kan ik met de huidige CPU ook niets doen, ook laat het XPS moederbord/BIOS dit niet toe als het wel een K was (vermoed ik)
Buiten iRacing zou ik ook graag Flight Simulator in VR(quest2) spelen, dat is nu niet haalbaar. En over een tijdje GTA6 (hopelijk op high met 60+ fps)
Kans is ook aanwezig dat FS in VR ook meer wil dan de RTX3060TI, maar is geen prioriteit, en kan in de toekomst nog bereikt worden met een GPU upgrade. Dit zelfde voor bijv. GTA6.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 1000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb van mijn vorige zelf bouw game pc nog de kast, een Thermaltake Tsunami, en een XFX voeding van 750watt.
Ik heb ook nog twee Samsung evo SSD's van 1TB voor de games/sim installaties.
Uit de DELL XPS wil ik de RTX3060ti gaan gebruiken.
Als monitor heb ik de Samsung Odyssey G9 QLED gaming.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik nog nodig heb is dan een Mainboard, CPU, Koeler en M.2 SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Zolang de drivers/support maar inorde is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral goede single core performance. En wat ik beschreven heb in "Wat wil je doen met je nieuwe systeem?"
Ga je overklokken?
Nee, maar handig voor de toekomst als ik wat meer performance nodig heb?
Wat verwacht je van ons?
Mijn vraag is, wat denkt men van mijn lijstje die ik gemaakt heb.
Maak ik de juiste keus?
Ik twijfel ook nog tussen een i7(i7-14700k) en i9(i9-14900k).
Ga ik bijv. in Flight Sim een groot verschil krijgen met de i7 vs de i9, lees het als: dat ik wellicht in de toekomst een GPU upgrade wil op dit systeem.
Ga ik dus met de i9 echt op vooruit ten opzichte van de gekozen i7 voor mijn doel? of is dat nihil voor gaming/sims?
En qua memory heb ik voor DDR5 gekozen, na wat onderzoek lijkt dat voor nu een juiste keus, aangezien de latency icm de snelheid en prijs nu wel aardig gelijkligt aan dat van DDR4.
De keus voor DDR5 is ook toekomst, ik kies voor 32GB. Als ik later 64GB zou willen, zijn er waarschijnlijk ook 64GB kits met lagere latency te krijgen.
Kies ik voor nu het juiste geheugen? volgens de fabrikant is het gekozen geheugen in idergeval compatible.
Hier opgekocht: https://www.asus.com/moth...TUF-GAMING-Z790-PLUS-WIFI
Er is zo veel keus in geheugen, is er beter/sneller geheugen voor mijn doel en rond deze prijs? Deze zelfde vraag heb ik ook voor het moederbord. En dus de CPU.
De lijst
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-14700K Boxed | € 446,25 | € 446,25 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI | € 249,- | € 249,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 5 | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2X7200C34 | € 158,32 | € 158,32 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 109,- | € 109,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.062,47 | ||
Heel erg bedankt alvast!
:fill(white):strip_exif()/f/image/qtdLAD5sKHZTmBxf8GZu6ZEe.png?f=user_large)