Lekkage na zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvdH033
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-01-2024
Recent hebben wij zonnepanelen laten installeren. Na een paar weken kregen we lekkage op een van de slaapkamers onder het dak.
Omdat we in eerste instantie niet meteen aan de zonnepanelen dachten hebben we dakdekker laten komen. Deze heeft alles gecontroleerd en gaf aan dat het probleem waarschijnlijk een kapotte of verschoven dakpan was onder de zonnepanelen en verwees naar het zonnepanelenbedrijf ivm garantie.
Het zonnepanelenbedrijf is nu twee keer geweest met het verhaal dat er een dakpan bij de dakgoot scheef lag en ze die hebben recht gelegd. En dat er volgens hen niets mis is onder de panelen (ze hebben er een, die het dichtst bij de lekkageplek zit, opgetild om te kijken). Ook wilden ze de tweede keer voorrijdkosten rekenen voor het langskomen.
Ondertussen zijn we nog niet verlost van de lekkage, sterker nog die wordt alleen maar erger.
Wat is nu slim om te doen? Ik heb weinig vertrouwen meer in het zonnepanelenbedrijf maar we hebben wel bij hen garantie. Tips?

Afhandeling is meer iets voor WON => schopje

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 03-01-2024 19:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:57
Hier ook lekkage na plaatsen en de dakman stond hier snel voor de deur en heeft uitgebreid gecheckt, ook panelen losgehaald en daaronder gekeken.

Niets kunnen vinden en uiteindelijk de kleine scheurtjes in de loodflap getapet. Dat lijkt te hebben geholpen.

Dat ze bij jou niet onder de panelen kijken lijkt me te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvdH033
Ja dat lijkt mij ook. Wie bedoel je met de dakman? Is dat een onafhankelijke dakdekker of via het bedrijf dat de panelen heeft gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:43

Esumontere

Floep, banaan.

Rechtsbijstandsverzekering eropaf sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:59

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Wat een kruideniersmentaliteit. Het is natuurlijk aannemelijk dat het door het plaatsen van de panelen is ontstaan. Mogelijk zijn de dakhaken wat te strak gezet wat een scheur in de pan kan geven. Meest voorkomende is een opgeschoven pan die ze vergeten zijn terug te schuiven. Ze zullen toch wat pannen moeten verwijderen om te kijken waar het begint lijkt me.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:57
NvdH033 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:28:
Ja dat lijkt mij ook. Wie bedoel je met de dakman? Is dat een onafhankelijke dakdekker of via het bedrijf dat de panelen heeft gelegd?
Dat is de man die het dak op ging bij het plaatsen van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvdH033
Oh zo. Ja die is bij ons ook geweest maar na heel veel aandringen 1 paneel eraf gehaald om te kijken. Ik zou het liefst een ander bedrijf vragen maar dan valt het niet meer onder de garantie. Dus wat nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13
Stel het zonnepanelen bedrijf voor dat je een dakdekker inhuurt en dat de rekening hun kant op komt indien het toch door de panelen komt. Wel vast laten leggen dmv foto's oid.
Bel voor een direct akkoord en leg het per mail vast, indien je per mail de vraag stelt geef ze dan een 5dagen om te reageren voor akkoord.

Als het niet aan de zonnepanelen ligt dan hebben ze niets te vrezen indien ze twijfelen dan komen ze zelf nog maar eens terug.

Ik zag hierboven nog de suggestie voor de rechtsbijstandverzekering, maar dat lijkt me wel erg vroeg.. wat moeten die doen dan? Het is nog geen conflict en de kans bestaat dat de lekkage toeval is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:49
joca schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:55:
Ik zag hierboven nog de suggestie voor de rechtsbijstandverzekering, maar dat lijkt me wel erg vroeg.. wat moeten die doen dan? Het is nog geen conflict en de kans bestaat dat de lekkage toeval is natuurlijk.
Die kunnen wel advies geven. Die zullen je het advies geven hoe de leverancier in gebreke te stellen met alle vervolg stappen. Ze zullen aangeven dat ze alvast een dossier gaan opmaken. Het is het begin van een mogelijk conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
RonnieKo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Die kunnen wel advies geven. Die zullen je het advies geven hoe de leverancier in gebreke te stellen met alle vervolg stappen. Ze zullen aangeven dat ze alvast een dossier gaan opmaken. Het is het begin van een mogelijk conflict.
Het lijkt me wat vroeg om iemand in gebreke te stellen, het enige wat vast staat is dat er lekkage is. De kans is redelijk aanwezig dat deze door de zonnepanelen is veroorzaakt, maar dat hoeft niet. Pas als dit vast ligt en ze willen het niet repareren dan kan je ze in gebreke stellen.

Ze kunnen idd alvast een dossier openen, maar als je zelf gewoon de communicatie goed in beeld hebt kan dat later altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 20:16
Hou er rekening mee dat het een samenloop van omstandigheden kan zijn. Ook wij hebben "ineens" lekkage.

Dat ineens, is hier niet ineens, maar een lekkage die nooit tot visuele uiting is gekomen. Maar door wind en weer van afgelopen periode wel.

Een lekkage begint vaak een stuk verder weg dan de plek waar het visueel tot uiting komt. Zeker bij een schuin dak!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Was bij ons ook gebeurd. ?Bleek uiteindelijk een verschoen dakpan te zijn. Hier zijn we (ik en paneellegger) achter gekomen omdat ik een wifi endoscoop camera had waarmee ik onder panelen door de pannen rij voor rij ging checken. Uiteraard is de dakpan op een heel ander plek (wel boven) dan waar de lekkage voordeed. (andere rij dakpan)

Nadat het paneel weggehaald is en de pan goed gelegd, is het probleem al 4 jaar niet meer teruggekomen.

(*ik wil die endescoopcamera best wel in vraag en aanbod zetten :+ )

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
Misschien een verschoven of kapotte dakpan waardoor het naar binnen komt?

Hier ook een keer lekkage gehad na het vervangen van een dakraam. Bleek dat we een dakpan onder een zonnepaneel waren vergeten terug te schuiven die onder het dakraam zit. En als het flink regent, dan merk je dat vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

NvdH033 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:35:
Oh zo. Ja die is bij ons ook geweest maar na heel veel aandringen 1 paneel eraf gehaald om te kijken. Ik zou het liefst een ander bedrijf vragen maar dan valt het niet meer onder de garantie. Dus wat nu?
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dat is de juiste weg hier, meteen bellen en ze het laten overnemen/laten bemiddelen.
De kans is groot dat er uiteindelijk gewoon afgesproken wordt dat een/de dakdekker komt om het op te lossen en de zonnepanelenboer daarvoor mag betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07
Tja, half Nederland heeft afgelopen maand ineens last van lekkage.

Beide partijen hebben hun standpunt en de oorzaak is pas na onderzoek vast te stellen. De uitkomst bepaalt wie op hoort te draaien daarvoor.

Je hebt dus een impasse en de enige snelle weg daaruit is druk opvoeren, eerst zelf kosten maken, of zelf onderzoek doen zoals met zo'n endoscopische camera.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 25-01-2024 22:41 ]

Pagina: 1