Verduurzamen appartement / van het gas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:43
Hoi

Ik wil mijn appartement uit 1905 in Amsterdam op 1 hoog verduurzamen. Dat klinkt simpeler dan het lijkt.
Hopelijk zijn er ervaringsdeskundigen met tips of alternatieven

-Spouwmuur isolatie: er is geen spouwmuur. Heeft bijv een voorzetwand van max 5 cm zin?
-Dubbelglas: enige mogelijkheid vacuumglas vanwege oude kozijnen? Ik heb nu 'gewoon' oud dubbelglas van >10 jaar. Ga ik verschil merken of zonde van de investering?

-Gasloos, hier komen de echte uitdagingen:

Het makkelijkste is toch nog om een gas-cvketel te nemen en dan de meest duurzame. Maar...bij een nieuwe ketel die buiten op het balkon staat mag er geen korte afvoer meer haaks op de ketel staan maar moet het met een pijp naar het dak. Klopt dit? Omdat de buren naast mij al een pijp naar boven hebben is er vrijwel geen ruimte. Bovendien lijkt het me een dure installatie qua kraan/stijger.

Andere optie is airco voor verwarmen:
-het gaat om kamer en suite van 55m2 en 1 aanvullende kamer en keuken. Kom ik er dan met i unit of moet ik meerdere (binnen)units?
-De buitenunit zal op balkon moeten, maar dan zit ik met decibelnorm en erfgrens voor buren. Iemand ervaring met isolerende kast of zijn er buitenunits die aan norm voldoen?
-IR-Panelen: mijn vooroordeel is dat je een koud huis hebt, met enkel hotspots op plekken waar paneel hangt. Klopt dat en valt het in praktijk mee? Ik heb nu nog 1x35 stroom. Wordt dat 3x25 of liever 3x35 (ook inductie en evt boiler)

Enig tips, advies is super welkom! Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Veel van de dingen die je noemt zijn VVE werk.
De buitenschil van het gebouw raakt je glas/kozijnen/buitenmuur/airco unit die jij op je balkon wil plaatsen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-05 11:41
In elk geval om besproken te worden met vve - kozijnen in amsterdam ligt ook aan stadsaanzicht wat wel/niet mag.

Beglazing gaat je grootste winst zijn naast isolatie. Zelf woon ik 55m2 in een 1930 app. In amsterdam. Met driedubbelglas , alles geisoleerd inclusief vloer etc. Zit ik op 90 euro gas /elek per maand. Hierdoor is echt een warmtepomp imo niet interessant nu. Met een dynamisch energiecontract zou je met een aircootje wel mooi bijvoorbeeld je grootste ruimte kunnen verwarmen

7 dagen per week op 20 graden overdag. Maar goed totale verbouwing was wel 120k.

Ir panelen tja, het is om jou te verwarmen niet de ruimte vind het zelf niks op dit oppervlak denk ik ook niet echt nodig

[ Voor 12% gewijzigd door Zentyth1 op 03-01-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
fry_35 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:08:
Hoi

Ik wil mijn appartement uit 1905 in Amsterdam op 1 hoog verduurzamen. Dat klinkt simpeler dan het lijkt.
Hopelijk zijn er ervaringsdeskundigen met tips of alternatieven
Goed initiatief. Er zijn volgens mij nog steeds subsidies in Amsterdam te krijgen om aardgasvrij te gaan. Deze mogen gestapeld worden met de landelijke subsidies zoals de ISDE
-Spouwmuur isolatie: er is geen spouwmuur. Heeft bijv een voorzetwand van max 5 cm zin?
Dat zou betekenen dat je nu een enkelsteense muur hebt. Elke centimeter isolatie helpt dan. Een enkelsteens muur heeft een Rc-waarde(*) (inclusief convectie-weerstand) van ongeveer 0,25 m2K/W. 5cm steenwol voegt daar 1,6 m2K/W aan toe. Zit je op 1,85 m2K/W totaal, ruim 7 keer betere isolatie dan je nu hebt. Nog mooier zou natuurlijk 10cm isolatie zijn als dat kan.

Let wel goed op je vochtschermen, zeker bij een enkelsteense muur!
-Dubbelglas: enige mogelijkheid vacuumglas vanwege oude kozijnen? Ik heb nu 'gewoon' oud dubbelglas van
Oud dubbelglas heeft een U-waarde van 2,5 W/m2/K. HR++ glas heeft een U-waarde van 1. Scheelt dus een factor 2,5 in warmteverlies. Soms is met de aanpassing van de glaslatten HR++ glas toch te passen.

Vacuumglas heeft een U-waarde van 0,5 en doet het dus een factor 5 beter dan het huidige glas. Vacuumglas kent wel een forse investeringsprijs.
>10 jaar. Ga ik verschil merken of zonde van de investering?
Het gaat een stuk comfortabelere worden in de woning. Of het financieel 'rendabel' is, hangt van het huidige gasverbruik af.
Het makkelijkste is toch nog om een gas-cvketel te nemen en dan de meest duurzame. Maar...bij een nieuwe ketel die buiten op het balkon staat mag er geen korte afvoer meer haaks op de ketel staan maar moet het met een pijp naar het dak. Klopt dit?
Bij mijn weten mag dit nog met een concentrische pijp, maar de regelgeving is recentelijk een aantal keren omgegooid, dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Andere optie is airco voor verwarmen:
-het gaat om kamer en suite van 55m2 en 1 aanvullende kamer en keuken. Kom ik er dan met i unit of moet ik meerdere (binnen)units?
Dat hangt van de warmtevraag af. Komen we weer, wat is je gasverbruik op dit moment?
-De buitenunit zal op balkon moeten, maar dan zit ik met decibelnorm en erfgrens voor buren. Iemand ervaring met isolerende kast of zijn er buitenunits die aan norm voldoen?
Een Daikin EKLN-A kan volgens mij ook op een balkon gebruikt worden. Zonder geluidsdempende kast ga je het op een appartement niet redden met de geluidsnorm. Alternatief is het dak, maar dan moet je leidingen gaan trekken.
-IR-Panelen: mijn vooroordeel is dat je een koud huis hebt, met enkel hotspots op plekken waar paneel hangt. Klopt dat en valt het in praktijk mee? Ik heb nu nog 1x35 stroom. Wordt dat 3x25 of liever 3x35 (ook inductie en evt boiler)
Hangt van de warmtevraag af. Een zeer goed geïsoleerd appartement kan nog wel eens met alleen IR panelen toedoen.

* Rc waarde: hoe hoger hoe beter. U-waarde, hoe lager hoe beter. U = 1 / Rc en Rc = 1 / U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
Dank voor het zeer uitgebreide antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Voor het energielabel goed documenteren wat je achter de voorzetwand aan isolatie doet! Zie link in mijn handtekening voor meer uitleg.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
thanks, ga ik doen
Pagina: 1