Ik heb een nieuwe Papst VarioFan, en daar zitten 3 kabeltjes aan, zonder connector. Een rooie, een blauwe en een paarse. Ik heb er een connector aangefabriekt waardoor de paarse op de snelheidsmeter van de mamaplank komt te zitten, maar dat werkt niet! Ik zie geen snelheid. Waar is die paarse dan voor? (Ik neem aan dat de rooie plus is en de blauwe min, want de fan draaide wel).
Verwijderd
nou dat kan best meschien schakelt die fan wel iets anders bv met de min ipv de plus kan en dan draaid ie wel maar heb je geen snelheids aanduiding
Eeh Tijn, ik snap dus geen ruk van je post? Je bedoelt dat ik de kabeltjes verkeerd aangesloten zou kunnen hebben? Ik heb een keer kabeltjes verkeerd gehad bij een andere fan en die begon te roken, dat wil ik nu liever voorkomen, deze fan kost namelijk 70 piek...
Verwijderd
nee ik bedoel dat de rpm uitgang van je fan gewoon niet compatible is met je moboOp vrijdag 07 september 2001 13:56 schreef Spaceknarf het volgende:
Eeh Tijn, ik snap dus geen ruk van je post? Je bedoelt dat ik de kabeltjes verkeerd aangesloten zou kunnen hebben? Ik heb een keer kabeltjes verkeerd gehad bij een andere fan en die begon te roken, dat wil ik nu liever voorkomen, deze fan kost namelijk 70 piek...
Verwijderd
de varioFan van Papst is een met een temp geregelde aansturing. Dus een van die draden zorgt voor een variable spanning naar de fan en regelt daarme de toeren die die maakt. Kijk anders even op de site van Papst.de
Verwijderd
Die VarioFan, is dat ergens hier te krijgen?
Is het een van de dingen in de privewatch, of staat ie daar niet tussen?
Is het een van de dingen in de privewatch, of staat ie daar niet tussen?
Omdat je een 120mm fan nooit op je mobo moet aansluiten misschien?? En als je een 80mm fan hebt kan dat idd wel. Maar een rpm kan je alleen meten via je mobo en nooit regelen met je mobo. DIt moet hardware matig gebeuren en dat kan dan ook alleen met een NTC of een dididoc.Op vrijdag 07 september 2001 14:14 schreef Spaceknarf het volgende:
Dat is ronduit bagger, waarom is daar geen standaard voor dan
Het kan wel hoor. Maar hoe het juist werkt, weet ik ook niet. Ik gebruik bp6fsb ervoor. Met dat proggie kan je de snelheid van je fans regelen via je mobo.Op zaterdag 08 september 2001 16:07 schreef epsilon het volgende:
Maar een rpm kan je alleen meten via je mobo en nooit regelen met je mobo.
'k Vermoed eigenlijk dat je het circuit waarmee normaal de snelheid wordt opgemeten dan gaat gebruiken om een tegenkoppel te gaan geven aan je fan. Aangezien hierdoor een veel grotere stroom door het meetcircuit gaat, wordt de eigenlijke rpm-meting verstoord. Daarom geeft MBM ook aan dat mijn fans op astronomisch hoge snelheden draaien. bp6fsb geeft echter zelf aan dat m'n fans op X% draaien van het maximum.
Of dit gezond is voor je fan/connectors op je mobo, dat weet ik niet. 'k Denk het niet, maar hier draait het toch al meer dan een half jaar goed
Ik gebruik dus geen speciale fans hiervoor. Gewoon standaard fans die op m'n Fop32's zaten.
Ik gebruik SpeedFan om de snelheid van mn CPU fan aan te passen. Deze doet dit heel simpel door het voltage aan te passen, niet door het derde kabeltje
Die VarioFan die ik heb is overigens 80mm, bedoeld voor in mn voeding...Op zaterdag 08 september 2001 16:07 schreef epsilon het volgende:
[..]
Omdat je een 120mm fan nooit op je mobo moet aansluiten misschien?? En als je een 80mm fan hebt kan dat idd wel. Maar een rpm kan je alleen meten via je mobo en nooit regelen met je mobo. DIt moet hardware matig gebeuren en dat kan dan ook alleen met een NTC of een dididoc.
Ik heb ook nog een vraagje ivm de aansluitingen.
Is het mogelijk om de stroom van je gewone voedingskabeltje te kijgen, en toch de RPM aan te sluiten op het mobo ?
Werkt dit ?
Is het mogelijk om de stroom van je gewone voedingskabeltje te kijgen, en toch de RPM aan te sluiten op het mobo ?
Werkt dit ?
ASUS A7N8X-Deluxe rev2.0, Barton 3000+ , 2x 256 DDR TWINMOS PC3200, Hercules RADEON 9800PRO, Maxtor 80gig 8mb + 120gig WD 8mb SATA, Superflower SF-301 case
Verwijderd
ik ben hier ook wel nieuwschierig naarOp zaterdag 08 september 2001 17:42 schreef Flippy_00 het volgende:
Werkt dit ?
heb hier ook een 120 mm variofan draaien. Heb hem eerst geprobeerd met de NTC (ik meen 100K) maar dat werkte voor geen meter. Toen heb ik er maar vervolgens een potmetertje ertussen gezet, zodat ik zelf het toerental kan regelen..
Hier staat tekst
Ik denk het wel, moet je het gewoon proberen. In dit geval kun je niets slopen (pin me er niet op vast). Moet je wel een fan hebben die een toerenteller heeft.Op zaterdag 08 september 2001 17:42 schreef Flippy_00 het volgende:
Werkt dit ?
Trouwes: die VarioFan (en enkele andere casefans die ik heb) hebben een extra soldeerpuntje, kun je daar een toerenteller aanhangen? Er zit geen kabeltje aan, maar waarom zit die soldeer er dan...
Als ik de datasheet van Papst goed begrepen heb, draait-ie pas op volle snelheid bij 50°C...Op zaterdag 08 september 2001 17:51 schreef Sjaak_Afhaak het volgende:
heb hier ook een 120 mm variofan draaien. Heb hem eerst geprobeerd met de NTC (ik meen 100K) maar dat werkte voor geen meter. Toen heb ik er maar vervolgens een potmetertje ertussen gezet, zodat ik zelf het toerental kan regelen..
ja dit gaat lukkenOp zaterdag 08 september 2001 19:18 schreef Spaceknarf het volgende:
[..]
Ik denk het wel, moet je het gewoon proberen. In dit geval kun je niets slopen (pin me er niet op vast). Moet je wel een fan hebben die een toerenteller heeft.
Trouwes: die VarioFan (en enkele andere casefans die ik heb) hebben een extra soldeerpuntje, kun je daar een toerenteller aanhangen? Er zit geen kabeltje aan, maar waarom zit die soldeer er dan...
want ik heb dat ook met mijn delta 60HP fan
Pagina: 1