Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico463
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 08:35
Beste mede tweakers,

Ik ga binnenkort verder met de aanleg van zonnepanelen op het platte dak van mijn aanbouw. Ik ga 6 x 430wp oftewel 6 x Trina Solar Vertrex S+ TSM-430 NEG9RC.27 op een zonneschans (3 om 3 in landscape dus) installeren.
De aanbouw is gericht vol op het zuiden zonder schaduw en de hellingshoek zal 10 graden worden.
Nu heb ik hier al een beetje rondgekeken en op internet gekeken want ik zit nog een beetje met de omvormer keuze. Ik heb 1 loze leiding 3/4 vanuit de meterkast naar het platte dak lopen dus ik ben flexibel met welke kabel(s) ik ga trekken. Meterkast indeling en uitbreiding ga ik nog doen, dus daar ben ik ook flexibel in.

De omvormer keuze waartussen ik twijfel zijn de stringomvormer Goodwe GW2500-XS of de Hoymiles HMT-2250-6t 3 fase micro omvormer.

Ik denk zelf dat een stringomvormer voor mijn opstelling opzich prima zou zijn toch? Ik zit dan nog wel met twee punten waar ik over twijfel in geval van een stringomvormer.
Wat is jullie ervaring met de warmteontwikkeling van zo’n Goodwe in de zomer? Ik zou hem graag aan de muur in de trapkast willen hangen.
Ik weet dat ze warm kunnen worden, maar de vraag is of dit aan te raden is volgens jullie en of dit te doen is? In de trapkast zitten helaas (nog) geen ventilatieroosters boven alleen ruimte onder de deur.
Daarnaast zouden de DC kabels samen in 1 buis getrokken moeten worden. Ik weet dat het niet de schoonheidsprijs verdiend, maar als ik dit netjes doe en uiteraard goed de connectoren afmonteer dan zou dit moeten lukken toch? Of zeggen jullie no-go?

De micro is wat mij betreft ook nog een optie maar ik weet niet of dit een goede match is met mijn panelen en opstelling? Meterkast is al 3 fase. Voordeel in dit geval is volgens mij dat ik geen DC kabels door mijn huis door 1 buis heb lopen en de warmteontwikkeling in de trapkast niet heb.

Ik hoor graag wat jullie mening is! Hieronder nog een foto van de binnenkant van de trapkast en waar ik de string zou willen plaatsen. Let niet op de rotzooi en de spaghetti dit gaat uiteraard aangepast en opgeruimd worden.

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2P4IaZt3GSrJYRasTmpqTZr3lAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQTU7FJQt76oKw7CVBvWqZ00.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LipWWM0GJ0uvX0BxNzYBovcdDUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vI0C6J8qYZ67uHGvRkzcxuRH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
De string omvormer zal prima voldoen. Gaat ook een paar 100 goedkoper zijn als je monitoring en de veel duurdere 3P+N alamat mee weegt -
Monitoring heb je niet zonder de DTU van ~190 bij Hoymiles (Tenzij je zelf aan de pruts gaat - is een topic over zelf monitoren van Hoymiles).

Technisch zijn beide opties prima keuzes...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico463
Ronald schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:01:
De string omvormer zal prima voldoen. Gaat ook een paar 100 goedkoper zijn als je monitoring en de veel duurdere 3P+N alamat mee weegt -
Monitoring heb je niet zonder de DTU van ~190 bij Hoymiles (Tenzij je zelf aan de pruts gaat - is een topic over zelf monitoren van Hoymiles).

Technisch zijn beide opties prima keuzes...
Super bedankt voor je antwoord Ronald! Kun jij ook iets zeggen over de warmteontwikkeling van zo’n omvormer? Ik snap dat het warmer zal worden in de kast en opzich geen probleem, maar zou het te doen zijn of zou dat een gevaar kunnen zijn? Ik zou wel ruimte er omheen vrij kunnen houden bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
Omvormer is >98% efficiënt bij vol vermogen. Dus je verwacht <50W aan warmte. Heel heet zal dat de boel niet maken... Beetje ventilatie is natuurlijk wel handig :-)

Er wordt bij de meeste omvormers ruimte om de unit heen verwacht volgens installatievoorschrift. Haal je dat?
Het is behoorlijk veel bij de GoodWe: https://nl.goodwe.com/Ftp...W_XS_User%20Manual-EN.pdf

[ Voor 42% gewijzigd door Ronald op 03-01-2024 18:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De betreffende omvormer heeft een werkingstemperatuur van -25°C tot +60°C. Met ons Nederlandse klimaat hoop ik niet dat je meterkast zo warm wordt :+

Met 97,0% efficiency zal de warmteontwikkeling wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico463
@Ronald @Dre Bedankt voor de antwoorden ik ga er over nadenken maar ik denk dat het toch de stringomvormer wordt. Als ik de trapkast iets verbouw en anders indeel dan moet het volgens mij goed komen met de vereiste vrije ruimte die beschreven staat.
Pagina: 1