Gevel baksteen herkennen en kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaky2023
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Hi iedereen! :)

Mijn vraag
Welke gevelbaksteen is dit en waar kan ik het kopen? Ik wil namelijk een gevel muur metselen om de garage deur te vervangen voor een kunststof pui. Herkent iemand deze steen en weet waar en of ik deze nog kan kopen? Het huis komt uit 1992.

Ik heb foto's van de baksteen die minder is blootgesteld aan het weer en het deel bij de garage dat wel door de 30 jaar heen is blootgesteld aan het weer.

Ik kom zelf niet verder dan waalformaat rood/bruin ( en geen idee of dit goed is).

Bijlagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j19qncdfd-xvr33EA2kA2PEwbSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S3oldURWXps7Rn39Ps4ETBsv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WarWHnv3rDJZlnDOyfxf6cTC6vU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/428HcFyikD6AuBAUjgTkt9X7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpKIdekb16aFKDOTBkxIF0IaH_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DiYML6w64VE48mWMliK1gXaL.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
Als het niet lukt, stukje HSB eronder en met isolerende beplating afwerken gelijk aan het kozijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweaky2023
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Hi No Hands. De vraag is welke baksteen het is en waar ik die kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tweaky2023 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:33:
Hi No Hands. De vraag is welke baksteen het is en waar ik die kan kopen.
Qua formaat is het zo te zien een gewone standaard 'Dik-Formaat' (215 x 101 x 65 mm) óf een 'Waal-Formaat' (210 × 100 × 50 mm) baksteen. De exacte kleur ga je na ruim 30 jaar waarschijnlijk niet meer terugvinden bij een stenenboer of in een bouwmarkt. Misschien is er ergens eens leverancier in tweedehands bouwmaterialen welke nog een partij in exact deze kleur heeft liggen maar ik denk dat je beter even een aannemer met een kleurenwaaier langs kunt laten komen om zo bij een steenfabriek een partij nieuwe stenen op kleur te laten 'bakken'.

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 08-01-2024 19:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan beginnen met de maat (ik gok waalformaat gezien het bouwjaar) 210 x 100 x 50 mm
het is handvorm
en mogelijk bezand (dat kan ik op de foto niet goed zien)

persoonlijk zou ik bij wienerberger beginnen

https://www.wienerberger....1541_f_vorm=HV&loadmore=3

Edit: bouwcentre heeft doorgaans rood waalformaat gewoon liggen, ik zou daar een steen halen en er naast houden.

@Will_M Er zijn genoeg kleuren die echt niet zijn veranderd in de afgelopen 30 jaar (geel genuaneerd en rood genuanseerd zijn daar voorbeelden van, we vinden met regelmaat exact dezelfde steen. ( Als je er een steen uithaalt kan je soms ook het merk zien en in iedergeval het patroon van een eventuele stringpers of vorm en daarmee merken kan uitsluiten/ vaststellen. Probleem is wel dat de bestaande stenen vaak verkleurd zijn door bv roet aanslag.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 08-01-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@twain4me Afhankelijk van wáár @Tweaky2023 ergens woont: BPG heeft qua voorraad vaak wat meer keus in kleuren en textuur. Kwestie van een foto meenemen voor de textuur én van tevoren de huidige kleur bepalen met een kleurenwaaier.

Ik kwam er daarmee helaas een jaar of 5 geleden helaas ook niet mee aan uit en heb toen 18 pallets nieuw op kleur laten bakken (voor m'n nieuw te zetten vrijstaande garage welke in de zelfde steen moest komen te staan als dat m'n huis uit 1977 is). Zoiets zullen waarschijnlijk niet gaan doen als je maar een halve pallet af wenst te nemen.

[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 08-01-2024 19:24 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Will_M schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:11:
@twain4me Afhankelijk van wáár @Tweaky2023 ergens woont: BPG heeft qua voorraad vaak wat meer keus in kleuren en textuur. Kwestie van een foto meenemen voor de textuur én van tevoren de huidige kleur bepalen met een kleurenwaaier.

Ik kwam er daarmee helaas een jaar of 5 geleden ook niet mee aan uit en heb toen 18 pallets nieuw op kleur laten bakken (voor m'n nieuw te zetten garage welke in de zelfde steen moest komen te staan als dat m'n huis uit 1977 is). Zoiets zullen waarschijnlijk niet gaan doen als je maar een halve pallet af wenst te nemen.
Dat is ook nog een (dure) optie als je niets kan vinden :) , bijkleuren (water met kleurstof) is iets wat meer wordt gedaan. maar ik denk niet dat het nodig is. Dit lijkt gewoon een verkleurde handvorm rood (eventueel bezand al neig ik naar niet bezand))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als het mag van de gemeente kun je ook juist iets contrasterends doen. Zelfs als je dezelfde vindt zien ze er de komende tig jaar anders uit omdat ze nog vers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AtomicShockwave schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:53:
Als het mag van de gemeente kun je ook juist iets contrasterends doen. Zelfs als je dezelfde vindt zien ze er de komende tig jaar anders uit omdat ze nog vers zijn.
klopt helemaal

helaas geen betere foto (komt van streetview)
Dit is een aanbouw van ~15 jaar terug zowel geel als rode steen zijn gelijk in merk, kleur, formaat etc Het is dus exact dezelde steen alleen is de een ~35 jaar eerder geplaatst. we hebben toen voorgesteld om de gevel te reinigen zodat de kleuren weer gelijk worden. (je kan zien wat er is gekozen :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CSt-zqhquRcxgoKEa_cRx1iHLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BLJtQZyizkiqbNuQ5jNoG7jC.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

twain4me schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:55:

Probleem is wel dat de bestaande stenen vaak verkleurd zijn door bv roet aanslag.
Die kun je bijkleuren met houtskool van de bbq en daar zie je na een paar jaar helemaal niks meer van.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1