Feedback gezocht over netwerkconcept nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:53

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Dag allen,

Allereerst de beste wensen!

Context
Dit jaar krijgen mijn vrouw en ik ons nieuwe huis opgeleverd. Het gaat om een nieuwbouwwoning (rijtjeshuis). Een onderdeel van de inrichting is uiteraard ook het netwerk, en daar ben ik nu mee bezig.

Mijn doel is om met een budget van ongeveer (met ruimte voor een paar tientjes speling) €300-350 een netwerk neer te zetten met bereik op alledrie de verdiepingen.

Er zullen apparaten zowel draadloos als bedraad aangesloten gaan worden. Bij bedraad denk bijvoorbeeld aan een tv, een soundbar, een gameconsole, bij draadloos denk dan aan een laptop, iPad, telefoon etc.

We willen graag gigabit glasvezel vanwege de hoge downloadsnelheden, maar ook omdat we soms tegelijkertijd iets streamen (dat kan een YT-filmpje zijn maar ook 4K content van bv Apple TV)/online gamen/downloaden/bellen via Teams.

We zullen geen tv-abonnement afnemen en zijn dat ook in de toekomst niet van plan, aangezien we alles via streamingdiensten hebben lopen.

De provider is nog niet definitief, maar we neigen naar KPN. Ik zat eerst nog aan Odido te denken maar ik hoor daar helaas slechte verhalen over. Anderzijds kan dat natuurlijk ook komen doordat positieve ervaringen vaak niet gepost worden... Maar goed, dat is niet waar dit topic om gaat.

Concept
Zoals vermeld zijn er drie verdiepingen:

- Begane grond: hier komt de tv, soundbar, een enkele gameconsole, draadloze deurbel, verschillende draadloze apparaten zoals laptops en tablets
- Eerste verdieping: verschillende draadloze apparaten zoals laptops en tablets
- Tweede verdieping: hier komt ook een tv, soundbar, gameconsoles en een werkplek (bedraad) en daarnaast verschillende draadloze apparaten zoals een laptop of tablet.

Nu is mijn idee om de modem/router van [insert provider] te vervangen voor een eigen router, om bijvoorbeeld zelf zaken als VPN/DDNS/DNS/etc. op te zetten. Daarnaast gewoon om er zelf controle over te hebben.

Ik zat te denken aan een TP-Link Deco X60 (3-pack), vanwege de goede reviews en omdat het een redelijk stabiele set lijkt te zijn (m.i.), die ook op meerdere verdiepingen geplaatst kunnen worden om overal bereik te kunnen leveren (het is geen megahuis, 113m3).

Hiervoor heb ik het volgende concept gemaakt, en ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj2PfI4cdMroCSLh7JjIK6VOpSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TeHxa7mbmrny03K06rEfPkkl.png?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie van bovenstaande? Zouden jullie aanpassingen doen, of hebben jullie bepaalde ervaringen met deze specifieke router, is er misschien een andere, betere set mogelijk met mijn budget?

Mocht er nog meer info benodigd zijn hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:17
Een paar gedachten:

Router + decos?
Waarom zou je nog een eigen router zetten vóór de Decos?
De decos hebben een router functie, dus als je het Ziggo/KPN/x apparaat (veelal modem/router combi) in “bridge” modus zet, dan zet je de decos er direct achter?

Heb zelf de tp-link deco M4 in gebruik, deze opzet werkt prima.

Switch
Mbt de switches, ik gebruik 2 van deze en die werken echt prima: https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Gaan tot 1000Mbps

Bekabeling
Weet niet of het in je budget is meegenomen, want mogelijk heb je vanuit de aannemer al bekabeling laten aanleggen, dan hopelijk snel genoeg. Mochten het loze leidingen zijn en er achteraf nog kabels worden getrokken: bespaar hier niet op. Voor een kleine meerprijs heb je betere kwaliteit / hogere snelheid. Zou minimaal CAT6 (laten) aanleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Yorro schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:41:
Een paar gedachten:

Router + decos?
Waarom zou je nog een eigen router zetten vóór de Decos?
De decos hebben een router functie, dus als je het Ziggo/KPN/x apparaat (veelal modem/router combi) in “bridge” modus zet, dan zet je de decos er direct achter?

Heb zelf de tp-link deco M4 in gebruik, deze opzet werkt prima.

Switch
Mbt de switches, ik gebruik 2 van deze en die werken echt prima: https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Gaan tot 1000Mbps

Bekabeling
Weet niet of het in je budget is meegenomen, want mogelijk heb je vanuit de aannemer al bekabeling laten aanleggen, dan hopelijk snel genoeg. Mochten het loze leidingen zijn en er achteraf nog kabels worden getrokken: bespaar hier niet op. Voor een kleine meerprijs heb je betere kwaliteit / hogere snelheid. Zou minimaal CAT6 (laten) aanleggen
Dank voor je reactie! Met betrekking tot de router denk ik dat je het misschien verkeerd hebt gelezen of dat ik het niet duidelijk in het netwerkdiagram heb gezet. :)

Het idee is om de modem/router van de provider te vervangen door de TP-Link Deco X60 set. Waarvan er dus eentje zal moeten gaan dienen als router en de andere twee als AP's. Voor zover ik weet kunnen de modems van providers vaak niet in bridgemodus (maar wordt veelal Wi-Fi uitgeschakeld en worden bv de Deco X60 als AP's ingezet).

Switches heb ik al in onze huidige woning, allemaal gigabit, dus dat hoef ik niet meer te kopen.

Bekabeling wilde ik ook niet op besparen en moet allemaal nog door loze leidingen heen getrokken worden. Ik zat inderdaad te denken aan CAT6, of 7. Op basis van de dingen die ik op internet lees is CAT6 volgens mij voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:49
Waarom een x60?
Ik zou de x50 kiezen. Stukje goedkoper en ethernet poort extra.
Wel max 80mhz ipv 160 maar zijn toch weinig clients die 160mhz kunnen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:27
@KRAI.7
Belangrijkste stuk info ontbreekt nog, namelijk hoeveel vaste netwerkaansluitingen kan je maken/krijgen? Als je in elke kamer, ruimte voldoende vast netwerkpunten kan krijgen ben je al een heel end.
Vaak hebben de accesspoint van veel merken een ingebouwde switch, dus dan kom je een heel eind met een vast netwerkaansluiting op zolder, daar accesspoint op aansluiten en dan kan je daar nog een vaste aansluiting realiseren.

Kortom, in de basis prima opzet, maar zonder plattegrond kunnen we minder goed advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
KRAI.7 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Dank voor je reactie! Met betrekking tot de router denk ik dat je het misschien verkeerd hebt gelezen of dat ik het niet duidelijk in het netwerkdiagram heb gezet. :)

Het idee is om de modem/router van de provider te vervangen door de TP-Link Deco X60 set. Waarvan er dus eentje zal moeten gaan dienen als router en de andere twee als AP's. Voor zover ik weet kunnen de modems van providers vaak niet in bridgemodus (maar wordt veelal Wi-Fi uitgeschakeld en worden bv de Deco X60 als AP's ingezet).

Switches heb ik al in onze huidige woning, allemaal gigabit, dus dat hoef ik niet meer te kopen.

Bekabeling wilde ik ook niet op besparen en moet allemaal nog door loze leidingen heen getrokken worden. Ik zat inderdaad te denken aan CAT6, of 7. Op basis van de dingen die ik op internet lees is CAT6 volgens mij voldoende...
Hmm. Of we praten langs elkaar heen, of ik begrijp niet precies jouw opzet.

Als ik me niet vergis, dan is de deco X60 alleen router (met wifi netwerk, bedraad of mesh naar de accesspiints). Maar de x60 is toch geen modem? Die zul je toch nog tussen de glasvezelkabel die je huis binnenkomt en de decos moeten plaatsen lijkt me. Maar misschien vergis ik me, kan zo snel niet vinden dat de x60 ook een functie heeft als glasvezel modem.

Wat is de “media converter” in jouw plaatje?

Nog een andere vraag:
Je twijfelt over Odido en KPN. Voorzover ik weet gaan die twee vaak niet over hetzelfde netwerk. Bij ons wordt het glasvezelnetwerk van ODF binnenkort aangelegd, met voor het eerste jaar het alleenrecht voor Odido. KPN gaat misschien nog een eigen netwerk aanleggen (na 1 jaar “graafrust” …met dubbel a inderdaad)

Weet je welk netwerk er bij jou komt te liggen? Is dat ODF, of KPN (Glaspoort) of een ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Liggen er niet meer draden naar je woonkamer en naar de 2e verdieping? Dan kun je van die switches af en alles centraal houden.

Minder apparatuur in het stopcontact, beter te troubleshooten en ook prettiger met mogelijk POE. En als je iets VLAN achtigs wil gaan doen.

Nu misschien allemaal niet zo hard nodig. Maar als er nu nog over bekabeling nagedacht kan worden zou ik adviseren zoveel mogelijk te centraliseren. Dan ben je het meest flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yorro schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:20:

Een ding wat licht om zet in elektronen, zodat je er een RJ45 in kan prikken.

@KRAI.7 Als je glasvezel direct in een eigen router wilt steken moet je bij KPN vlan6 op WAN configureren, kunnen die Deco's dat? Wil je er TV bij dan wordt het, afhankelijk van de TV decoder, nog ingewikkelder met vlan4 er bij die je dan weer intern moet samenvoegen. In zo'n geval is de router van KPN er tussen laten makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
chrisborst schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:07:
@KRAI.7
Belangrijkste stuk info ontbreekt nog, namelijk hoeveel vaste netwerkaansluitingen kan je maken/krijgen? Als je in elke kamer, ruimte voldoende vast netwerkpunten kan krijgen ben je al een heel end.
Vaak hebben de accesspoint van veel merken een ingebouwde switch, dus dan kom je een heel eind met een vast netwerkaansluiting op zolder, daar accesspoint op aansluiten en dan kan je daar nog een vaste aansluiting realiseren.

Kortom, in de basis prima opzet, maar zonder plattegrond kunnen we minder goed advies geven.
Ik heb 3 loze leidingen tot mijn beschikking: één in de woonkamer, één op de eerste verdieping en één op de tweede verdieping. Ik heb het mijn oorspronkelijke diagram even geplot op de daadwerkelijke plattegrond van het huis. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1E-Q4PpvTUIGXle4FsMg-IWVvWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R1yifXBYZkOu1Iac8MrqANFC.png?f=fotoalbum_large
laurens0619 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:04:
Waarom een x60?
Ik zou de x50 kiezen. Stukje goedkoper en ethernet poort extra.
Wel max 80mhz ipv 160 maar zijn toch weinig clients die 160mhz kunnen
Goede tip, bedankt! Dat scheelt inderdaad weer wat. :)
Yorro schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Hmm. Of we praten langs elkaar heen, of ik begrijp niet precies jouw opzet.

Als ik me niet vergis, dan is de deco X60 alleen router (met wifi netwerk, bedraad of mesh naar de accesspiints). Maar de x60 is toch geen modem? Die zul je toch nog tussen de glasvezelkabel die je huis binnenkomt en de decos moeten plaatsen lijkt me. Maar misschien vergis ik me, kan zo snel niet vinden dat de x60 ook een functie heeft als glasvezel modem.

Nog een andere vraag:
Je twijfelt over Odido en KPN. Voorzover ik weet gaan die twee vaak niet over hetzelfde netwerk. Bij ons wordt het glasvezelnetwerk van ODF binnenkort aangelegd, met voor het eerste jaar het alleenrecht voor Odido. KPN gaat misschien nog een eigen netwerk aanleggen (na 1 jaar “graafrust” …met dubbel a inderdaad)

Weet je welk netwerk er bij jou komt te liggen? Is dat ODF, of KPN (Glaspoort) of een ander?
De X60 heeft in ieder geval wel de mogelijkheid om VLANs te configureren bij de WAN-poort. Op dit moment hebben we T-Mobile en daar krijgen we vanuit het glasvezelpunt eerst een kastje (media converter) die het glasvezelsignaal omtovert naar een ethernetaansluiting. Die sluit je dan aan op je modem (of in de huidige situatie een router met VLAN ondersteuning).

Dus nee, er zit niet per sé een glasvezelaansluiting op de Deco X60, maar als het goed is zit er dus een kastje tussen (media converter of wat dan ook) die ervoor zorgt dat ik vanuit daar een ethernetkabel in de router kan steken. Aangezien de X60 ondersteuning heeft voor VLANs kan ik die dus direct als vervanger gebruiken voor de modem die vanuit de provider geleverd wordt. Tenzij dat dus wordt afgeraden...

Goede vraag over het netwerk, ik kan dit niet zo snel vinden. Heb je toevallig een idee of en waar ik dit zou kunnen vinden?
AtomicShockwave schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:55:
Liggen er niet meer draden naar je woonkamer en naar de 2e verdieping? Dan kun je van die switches af en alles centraal houden.

Minder apparatuur in het stopcontact, beter te troubleshooten en ook prettiger met mogelijk POE. En als je iets VLAN achtigs wil gaan doen.

Nu misschien allemaal niet zo hard nodig. Maar als er nu nog over bekabeling nagedacht kan worden zou ik adviseren zoveel mogelijk te centraliseren. Dan ben je het meest flexibel.
Nope, ik kan 1 draad trekken per verdieping, dus m.i. moet ik wel met switches gaan werken...
jadjong schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Een ding wat licht om zet in elektronen, zodat je er een RJ45 in kan prikken.

@KRAI.7 Als je glasvezel direct in een eigen router wilt steken moet je bij KPN vlan6 op WAN configureren, kunnen die Deco's dat? Wil je er TV bij dan wordt het, afhankelijk van de TV decoder, nog ingewikkelder met vlan4 er bij die je dan weer intern moet samenvoegen. In zo'n geval is de router van KPN er tussen laten makkelijker.
Jup, de Deco ondersteunt VLAN :)

Is de router Deco X50/X60 overigens een goede keuze of zijn er wellicht andere routers/oplossingen die wellicht beter zijn (in mijn situatie)? Ik heb ook naar Ubiquiti gekeken maar ik vond dit om eerlijk te zijn vrij complex, duur en misschien een beetje overkill (qua mogelijkheden) voor wat ik ermee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja hoor prima keuze en utp vanuit mediaconverter werkt idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
@KRAI.7
ODF postcodecheck: https://opendutchfiber.nl/

Glaspoort:
https://www.glaspoort.nl/mijn-status/

Bij ons in de wijk (Utrecht) zijn beide partijen in de lente/zomer van 2023 een zogenaamde ‘voorschouw’ komen doen (ivm appartementencomplex/hoogbouw)

Uiteindelijk is het ODF die als eerste gaat aanleggen. Die hebben dus de vergunning gekregen, met daarbij vanuit de gemeente het voordeel (voor ODF) dat er een jaar graafrust is. Dus in het 1e jaar na aanleg komt KPN hier sowieso niet, als ze dat überhaupt nog wel willen (want dan 2x glasvezelnetwerk in 1 wijk, is maar in een par gemeentes daadwerkelijk zo doorgegaan)

Anyway, bij een informatiesessie met iemand vanuit de gemeente Utrecht is destijds eea toegelicht, mbt de graafrust en mbt het ODF netwerk dat het eerste jaar exclusief voor Odido (toen nog T-mobile) is. Pas na 1 jaar zet ODF het open voor andere providers.

En dan (zo heb ik me laten vertellen) neemt KPN weer een aparte positie in: die zou enkel over ‘eigen netwerk’ willen leveren (Glaspoort, is ook weer een joint venture met een andere partij)

[ Voor 81% gewijzigd door Yorro op 03-01-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Geen idee of:

Je budget flexibel is
Je eventueel ook de XE75 overweegt
Je bij ING bankiert en niet weet wat je met je rentepunten moet (maar je kent vast iemand die er een berg heeft)

Maar zat eerder vandaag in de ING rentepuntenwinkel te kijken, kwam deze tegen:

https://www.ing.nl/punten/productdetail/1018314

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giwtsLOAKhMvb48AhT5vsK1rMrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jD80d4IQYtVijWUpBg0ghLNE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
KRAI.7 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:11:
[...]

De X60 heeft in ieder geval wel de mogelijkheid om VLANs te configureren bij de WAN-poort. Op dit moment hebben we T-Mobile en daar krijgen we vanuit het glasvezelpunt eerst een kastje (media converter) die het glasvezelsignaal omtovert naar een ethernetaansluiting. Die sluit je dan aan op je modem (of in de huidige situatie een router met VLAN ondersteuning).

Dus nee, er zit niet per sé een glasvezelaansluiting op de Deco X60, maar als het goed is zit er dus een kastje tussen (media converter of wat dan ook) die ervoor zorgt dat ik vanuit daar een ethernetkabel in de router kan steken. Aangezien de X60 ondersteuning heeft voor VLANs kan ik die dus direct als vervanger gebruiken voor de modem die vanuit de provider geleverd wordt. Tenzij dat dus wordt afgeraden...

[...]
Dank voor de toelichting.

Ik zit momenteel nog/weer bij Ziggo (met ziggo modem in bridge en deco M4 erachter als router). In de verschillende topics over ervaringen met glasvezel van Odido/KPN/etc heb ik (met het oog op toekomstige switch van ziggo naar glasvezel) wel eea geleden, maar voorzover ik me herinner was daar ook de setup vrij standaard: modem/router van bijvoorbeeld KPN en dan eigen apparatuur daarachter.

Maar nu snap ik je opzet en de mogelijkheid tbv glasvezel.

Weer wat geleerd, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Ah, dankjewel! Bij beide sites krijg ik de melding dat er nog geen glasvezel beschikbaar is op het adres (wat opzich logisch is, aangezien er nog geen glasvezel is aangesloten).
Yorro schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:42:
Geen idee of:

Je budget flexibel is
Je eventueel ook de XE75 overweegt
Je bij ING bankiert en niet weet wat je met je rentepunten moet (maar je kent vast iemand die er een berg heeft)

Maar zat eerder vandaag in de ING rentepuntenwinkel te kijken, kwam deze tegen:

https://www.ing.nl/punten/productdetail/1018314

[Afbeelding]
Kwam ik gisteren inderdaad ook tegen! In principe valt het in het budget en ik heb ook voldoende punten bij de ING, maar vind je het echt een meerwaarde t.o.v. de Deco X50/X60? Ook voor het gebruik (gamen, 4K streaming, downloaden, Teams)? Ik heb wel het idee dat het toekomstbestendiger is (i.v.m. Wi-Fi 6E), maar anderzijds heb ik nu vrij nieuwe apparaten en is er nog geen één apparaat die het ondersteunt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Een xe75 koop Je vooral als je ze draadloos aansluit. Hij heeft namelijk dedicated wifi backhaul.

De 6e band is op dit model net zo snel als de 6 band dus op wat load balancing na ga je dr niet heel veel mee winnen.

Maaaaar, mooie aanbieding :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 03-01-2024 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
KRAI.7 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Ah, dankjewel! Bij beide sites krijg ik de melding dat er nog geen glasvezel beschikbaar is op het adres (wat opzich logisch is, aangezien er nog geen glasvezel is aangesloten).
Zojuist even de check gedaan op mijn adres, ik krijg dan dit de zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMeGvRN5K7tBVYeXqbMiLwqAL3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lgAHdKAGuMtPIedJFruWSAOI.png?f=user_large

Ter info: in het najaar van 2023 is het netwerk in de wijk aangelegd, overal in de straten steken nu van die groene sprieten uit de grond. Of ze daadewerkelijk al tot in de meterkast hebben aangelegd bij 'grondgebonden woningen' durf ik niet te zeggen. Ik woon in een appartementencomplex (hoogbouw) waarbij de aanleg wat ingewikkelder is.

Deze boodschap is dus voor mij een beetje nietszeggend, maar als jij een 'gewoon huis' hebt/krijgt, dan vermoed ik dat het wat simpeler zal zijn en je op korte termijn aangesloten kunt worden na dat bericht.

Misschien is het een idee om eens bij de gemeente na te gaan welke partij een vergunning heeft gekregen? En dan kun je die partij eens benaderen om te vragen naar de planning.
KRAI.7 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Kwam ik gisteren inderdaad ook tegen! In principe valt het in het budget en ik heb ook voldoende punten bij de ING, maar vind je het echt een meerwaarde t.o.v. de Deco X50/X60? Ook voor het gebruik (gamen, 4K streaming, downloaden, Teams)? Ik heb wel het idee dat het toekomstbestendiger is (i.v.m. Wi-Fi 6E), maar anderzijds heb ik nu vrij nieuwe apparaten en is er nog geen één apparaat die het ondersteunt. :+
Ik zit echt met exact dezelfde afweging. Ivm overgang van ziggo zakelijk (met deco m4 in bruikleen) naar privé krijg ik er zo'n wifi pod bij. Maar als dat niet lekker werkt, dan wil ik weer van die deco's.

En ja, als je dan toch een keer een aanschaf doet, dan misschien liever ook maar meteen 'goed'... dus ja, wifi6. Maar of dat nou echt al een goede investering is op dit moment? Wat zegt jouw glazen bol? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
laurens0619 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:00:
Een xe75 koop Je vooral als je ze draadloos aansluit. Hij heeft namelijk dedicated wifi backhaul.

De 6e band is op dit model net zo snel als de 6 band dus op wat load balancing na ga je dr niet heel veel mee winnen.

Maaaaar, mooie aanbieding :)
Ik zou ze nooit draadloos aansluiten, heb overal waar ik een mogelijke deco wil plaatsen al utp cat6.

Zou de aanschaf dan vooral doen omdat ik dan 'een goede aanbieding' heb gescoord, en betere/meer functionaliteit. Die ik dan vermoedelijk nooit echt gebruik in de praktijk :P

In mijn appartement (123m2) heb ik overigens maar 2 deco's nodig gehad om echt overal goede dekking te hebben. De 3e heb/had ik (met de stroom eraf) in de wasmachinekamer staan, bij een raam dat op het balkon uitkomt (op balkon zitten, raampje open, deco op stroom en buiten op de vensterbank zetten). Voor het geval dat de deco binnen niet genoeg bereik had naar het balkon. Maar op 10-15m afstand en door HR++ glas heen haalde ie nog ruim 200mbps... snel genoeg om tweakers te volgen in de zon.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 03-01-2024 21:16 ]

Pagina: 1