Veel lagere warmwateropbrengst dan voorheen Nefit Ecomline

Pagina: 1
Acties:

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-12 21:29
Nefit Ecomline HR classis (22 volgens mij maar kan ik even nergens op het apparaat vinden).

Korte samenvatting: lage warmwaterdruk ook na vervangen inlaatcombinatie en expansievat.

Langere samenvatting:
Overdruk ventiel op CV leiding druppelde. Online werd expansievat of defecte inlaatcombinate voor de warmwaterleiding genoemd, door dichtdraaien inlaatcombinatie zou deze laatste uitgesloten kunnen worden.

Dus inlaatcombinatie met waterpomp gangbaar gemaakt (15 jaar niet aangeraakt denk ik) maar na dichtdraaien ging weer de CV leiding druk omhoog. Expansievat met 5 jaar garantie zat er 5,5 jaar op, dus een nieuwe gehaald (met 2 jaar garantie). Deze paste niet (binnendiameter hals te klein vanwege snelkoppeling (?) maar als ik die weglaat zitten leidingen in de weg) dus oude teruggezet.

Debiet warm water was nu veel lager. Na 2 dagen (en wat klooien met de inlaatcombinatie) was die weer normaal.

Passend expansievat gehaald (dit keer met 15 jaar garantie) en deze erop gezet. Volgens mij na monteren expansievat was weer debiet warmwater laag (druk in ketel loopt niet meer op, dus dat probleem was het expansievat). Inlaatcombinatie ook vernieuwd maar warmwaterdruk blijft laag. We hebben geen thermostaatkranen en dit is op alle warmwatertappunten duidelijk te merken. Water is wel heet, maar debiet is gewoon veel lager dan vroeger.

Driewegklep ~7 jaar geleden vervangen, inlaatcombinatie en expansievat dec. 2023 vervangen. Ketel staat op 60 graden ingesteld en dat wordt netjes gehaald (volgens temperatuurmeter op ketel).
Subjectief maar ik heb het idee dat de ketel ook veel minder hard werkt voor de warmwatervraag dan voorheen.

Ideeën?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Boiler inwendig lek

Please state the nature of the technical emergency

• R-P
Bedankt voor je antwoord. Maar hoe weet je dit, hoe werkt dit en vooral waar blijft dan het water? De druk van het verwarmingssysteem fluctueert niet en loopt ook niet op (en daalt ook niet). En er lekt verder volgens mij ook geen water uit de CV-ketel.

Ik heb deze pagina gevonden waar ze zeggen dat de foto de horizontale uitvoering is. Lijkt me dat dit de VERTICALE versie is, toch?

Dan zou laatste antwoord van dit draadje me het juiste typenummer moeten geven om naar een andere boiler te zoeken.

Mijn CV is duidelijk breder dan dat ie hoog is, dus dat lijkt me logischerwijs een horizontale CV ketel, of snap ik het niet? EDIT: volgens deze handleiding heb ik inderdaad de horizontale.

[ Voor 3% gewijzigd door R-P op 03-01-2024 19:11 ]

• de_weger
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-12 19:23
Kontroleer de driewegklep. Als je warmwater tapt wordt dan de CV leiding warm?

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik vermoed dat het inregelventiel onder je boiler wat verstopt zit (zit in de koudwater inlaat van de boiler)
Deze zoek je onder de boiler:
https://www.wasco.nl/artikel/8025680
Dit komt vaker voor bij dit model toestel na een aantal jaren.
Hou er alleen rekening mee dat deze gaat lekken zodra je eraan draait, zeker na lang niet gebruikt te zijn.
Dit is op te lossen door het water af te sluiten, borgveer eruit halen, inregel gedeelte er geheel uithalen, wat gastape eromheen draaien (max 2x rond) en weer rustig erin draaien.

Het verhaal dat je boiler inwendig lek is, is complete onzin.
Als dit het geval was zou je 3bar overdrukbeveiliging continu staan lekken, maar aangezien je cv druk gelijk blijft kun je dit geheel uitsluiten.

Het verhaal over je driewegklep is ook deels onzin, de druk van de warmwaterzijde blijft gelijk, alleen daalt je temperatuur. waarbij je radiatoren continue warm blijven (toestel brand dan door zoals wij het noemen).
En hou er rekening mee, dat de ecomline HRC22 is gemaakt voor 6-7L/min, al kan hij soms hoger bijbenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Erik15678 op 04-01-2024 10:25 ]

• R-P
Bedankt allebei.
Ik zal eens naar het inregelventiel zoeken en dit schoonmaken. Of niet ;) lekker zuinig douchen zo...

De 28mm CV buizen worden warm bij warmwatervraag maar na kwartier douchen is alleen de eerste 30cm van de uitlaatbuis en de eerste 20cm van de inlaatbuis warm, tot de eerste messing (en veel warmte opnemende?) knie-knelkoppeling. Dus dit maakt de kans op de driewegklep-storing al een stuk lager zoals ik het begrijp.

• R-P
Beetje verdraaien van het inregelventiel en we hadden meteen weer een fatsoenlijke straal warm water. En hij lekte ook meteen...

Is het een hele gekke gedachte om er gewoon een 15mm koper buisje tussen te zetten en het debiet met de inlaatcombinatie te beperken? Dat zou ik vandaag misschien nog lekvrij in elkaar kunnen flansen, anders morgen op zoek naar een nieuw inregelventiel*. Want ook teflontape hielp niets. Misschien zou ouderwets uitzettend henneptouw (oid) beter werken.

(*) de lokale bouwmarkt (geen keten) zit 100m bij me vandaan in mijn dorpje en tenzij ze dubbel zo duur zijn als bestellen, haal ik graag daar mijn spulletjes zodat ze hopelijk zo lang mogelijk het hoofd boven water kunnen houden.
Pagina: 1