Een goede externe mailbox met SMTP? Iets beters?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-11-2024
Beste medetweakers,

Tot nu toe hebben we met regelmaat websystemen gemaakt waarbij eventuele geautomatiseerde e-mails via dezelfde server loopt als de hosting van de domeinen. Dit gaat wel om doelbewuste e-mails en niet om marketing campagnes of nieuwsbrieven. Denk meer aan 2FA, registraties, bevestigingen. Wij willen niet zelf een mailserver beheren i.v.m. de gegarandeerde drama welke hier vaak bij komt kijken.

Nu heb ik een product waarbij er niet per sé gigantisch veel (maar zeker tot enkele duizenden per dag) mails de deur uitgaan. Ik heb een waslijst aan redenen waarom ik dit mogelijk extern zou willen gaan doen, maar de hoofdredenen zijn;

1 ) Als de site eruit vliegt, neemt dit vaak de e-mail diensten mee en dus kunnen wij niet meer mailen tijdens een storing e.d. --- Dit is servicetechnisch gewoon onhandig. Ook deelt de server opslag met de mail, wat we niet meer willen.

2 ) Vanuit deze standaard mail kom je vaak in spamboxes terecht, al helemaal met iets doms als hotmail/outlook. Zelfs met mailtester scores van 10.

3 ) Deze mailboxes hebben zeer ongeschikte spamfilters en dat is gewoon vermoeiend. We hebben ook al servers crashende gehad door mailsoftware zoals spamfilters, dus wederom liever afgesplitst.

4 ) We willen niet al onze diensten neerleggen bij één partij, omdat we hiermee eerder gebrand zijn.

-----

Nu is dus de hoofdvraag, welke oplossing zouden jullie pakken?

Welke dienst is naar jullie ervaring ideaal voor zoiets?

Kan deze dienst met PHP en/of NodeJS geautomatiseerde (maar gerichte) e-mails verzenden? (API dus)

Kan deze dienst gekoppeld worden met outlook en uiteraard met enige security?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Gewoon simpelweg erop googlen eindigt snel in diensten voor marketing campagnes of gewoon een hele waslijst vol mooie praatjes maar eigenlijk geen bewijs dat het ook echt degelijke partijen zijn.

Beste antwoord (via NoobishPro op 08-01-2024 12:49)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:23
NoobishPro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:36:
Een relay zou kunnen, maar ik wil in principe ook dat mijn mail blijft werken als de servers crashen. Veel mensen gaan dan toch e-mails sturen en dat is niet altijd even handig. Dan kan ik dus een server elders regelen exclusief voor mail, of een cloud gebruiken van een specifieke leverancier...

zou jij liever een SMTP relay server gebruiken met een dedicated eigen server of via cloud (en waarom)?

Sendmail is geloof ik overigens al wat we nu op de productie servers gebruiken. De spamfilters lijken alleen niets te doen vanuit het paneel. Bij de huidige partij heb ik zelf geen SSH access maar we gaan dan ook verhuizen wegens tekort aan 24/7 service. Weet het allemaal niet he-le-maal zeker omdat ik me tot voorheen nooit bemoeide met de servers. Vandaar ook mijn tekort aan vakjargon en uiteraard de vragen hier =). Wat onderzoek kan vast geen kwaad! Ik ga gewoon mensen betalen voor de nieuwe servers maar wil mijn opties weten en de mail dus ook los hebben van de servers welke de andere systemen runnen.
Je moet onderscheid tussen SMTP verzenden en SMTP mail ontvangen. Ontvangen kan maar 1 leverancier zijn, verzenden kunnen verschillende leveranciers/providers zijn.

Ontvangen, zou ik persoonlijk bij Google of Microsoft doen, grote partijen. Hier zit dan dus je mailbox van dat email domain, en is eigenlijk altijd hoog beschikbaar (redudantie). Je betaald hier echter wel per mailbox. Er zijn natuurlijk ook gewoon alternatieven, zoals Zimbra.

Mail verzenden, kan je gewoon splitsen.
En je mailbox loopt via Office 365 en je monitoring mail loopt bijvoorbeeld via SMTP2GO, maar je website mailt via SendGrid. . Of beide via SendGrid (monitoring / website).

Je moet alleen meerdere keren DKIM inregelen en het SPF record correct hebben staan. Maar dat is 1 keer even inrichten en je bent klaar.

Ik heb bijvoorbeeld het volgende draaien.
Website gebruikt nu de lokale SMTP server, waar ook de website draait.
Email zit bij Office 365.
Monitoring mail/HP scanners gaat via SMTP2GO.

Werkt perfect en stabiel.

Als je zeker veel mails verstuurd via je website, zou ik persoonlijk denk ik de SMTP altijd via een grote partij laten lopen en dit niet via een webhoster laten gaan.

Hou er rekening mee, dat als jullie je website verplaatst naar een andere hoster, je mail ook de nodige aanpassing nodig heeft. SPF en DKIM moet je aanpassen, maar het kan ook zijn dat je nieuwe SMTP mail server bij je nieuwe hoster warming up tijd nodig heeft.

Zeker als je duizenden mails per dag gaat versturen en gezien wat je vermeld wat er verstuurd wordt, zou ik dit direct nu uitbesteden naar een externe professionele organisatie. Ik zou dit als eerste inrichten en daarna pas je website overzetten. Mede om problemen te voorkomen of beter te kunnen aanpassen.
Professionele SMTP diensten, bieden je ook veel meer mogelijkheid, om te traceren of email bijvoorbeeld als SPAM gedetecteerd is, kunnen veel sneller schakelen bij problemen, hebben veel meer kennis en ervaring bij andere grote partijen voor betere SPAM detectie en aanpassing mogelijkheden, Afmeld functies.

Als je website verplaatst is, wil je niet in eens allemaal mail problemen hebben op het zelfde moment. En met 30K mail per maand, wel iets om even goed over na te denken.
Voor 20 dollar per maand mag je via SendGrid 45K aan mails versturen. Zou voor mij een no-brainer zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjteef1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-07 11:21
Als mede-Tweaker en vanuit ons hostingbedrijf gebruiken we vaak SpamExperts voor de uitgaande mails van onze klanten - werkt top, geen gedoe. Voor de klanten die liever niet extra betalen, zetten we Proxmox mail relays op. Proxmox doet het prima, maar eerlijk gezegd vinden we SpamExperts beter, met name door de betaalde support die ze bieden, hoewel onze ervaring voornamelijk op SMTP-gebied is.

Maar nu de hamvraag: waar haal je dit vandaan? Zonder onszelf te promoten, er zijn verschillende partijen die SpamExperts per domein aanbieden voor een paar euro per maand. Als je dit kunt regelen, zou dit mijn voorkeurskeuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
sjteef1986 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:07:
Als mede-Tweaker en vanuit ons hostingbedrijf gebruiken we vaak SpamExperts voor de uitgaande mails van onze klanten - werkt top, geen gedoe. Voor de klanten die liever niet extra betalen, zetten we Proxmox mail relays op. Proxmox doet het prima, maar eerlijk gezegd vinden we SpamExperts beter, met name door de betaalde support die ze bieden, hoewel onze ervaring voornamelijk op SMTP-gebied is.

Maar nu de hamvraag: waar haal je dit vandaan? Zonder onszelf te promoten, er zijn verschillende partijen die SpamExperts per domein aanbieden voor een paar euro per maand. Als je dit kunt regelen, zou dit mijn voorkeurskeuze zijn.
Gebruiken jullie dan een local service (Eigen mailservers met SpamExperts software) of hun cloud? Als hostingbedrijf zou ik bijna aannemen eigen local service?

Ik twijfel namelijk ook nog of ik dan dus een dedicated vpsje wil opzetten voor e-mail, met dus zo'n soort software erop, of liever gewoon cloud doe zodat zij alles lekker voor me regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:27
De grote cloudpartijen hebben hier services voor, inclusief API.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 10:07
Of je gebruikt iets zoals transactional email van Mailchimp: https://mailchimp.com/hel...move-transactional-email/
Er zullen zeker nog wel andere providers zijn die ook soortgelijke diensten aanbieden. Ik zou sowieso wegblijven om dit zelf proberen op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Je wilt dus gewoon een SMTP relay server?

SendMail als alternatief? En zo zijn er nog wel een paar grote bedrijven dit die voor je kunnen regelen.

Inkomende mail kan je gewoon bij je huidige mail provider houden.
Ook je website mail, kan je eventueel bij je huidige hosting provider houden. Al kan dit natuurlijk ook naar bedrijven zoals SendMail, SMTP2GO. AWS is ook een grote trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
Rolfie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:18:
Je wilt dus gewoon een SMTP relay server?

SendMail als alternatief? En zo zijn er nog wel een paar grote bedrijven dit die voor je kunnen regelen.

Inkomende mail kan je gewoon bij je huidige mail provider houden.
Ook je website mail, kan je eventueel bij je huidige hosting provider houden. Al kan dit natuurlijk ook naar bedrijven zoals SendMail, SMTP2GO. AWS is ook een grote trouwens.
Een relay zou kunnen, maar ik wil in principe ook dat mijn mail blijft werken als de servers crashen. Veel mensen gaan dan toch e-mails sturen en dat is niet altijd even handig. Dan kan ik dus een server elders regelen exclusief voor mail, of een cloud gebruiken van een specifieke leverancier...

zou jij liever een SMTP relay server gebruiken met een dedicated eigen server of via cloud (en waarom)?

Sendmail is geloof ik overigens al wat we nu op de productie servers gebruiken. De spamfilters lijken alleen niets te doen vanuit het paneel. Bij de huidige partij heb ik zelf geen SSH access maar we gaan dan ook verhuizen wegens tekort aan 24/7 service. Weet het allemaal niet he-le-maal zeker omdat ik me tot voorheen nooit bemoeide met de servers. Vandaar ook mijn tekort aan vakjargon en uiteraard de vragen hier =). Wat onderzoek kan vast geen kwaad! Ik ga gewoon mensen betalen voor de nieuwe servers maar wil mijn opties weten en de mail dus ook los hebben van de servers welke de andere systemen runnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
NoobishPro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:36:

Je moet onderscheid tussen SMTP verzenden en SMTP mail ontvangen. Ontvangen kan maar 1 leverancier zijn, verzenden kunnen verschillende leveranciers/providers zijn.

Ontvangen, zou ik persoonlijk bij Google of Microsoft doen, grote partijen. Hier zit dan dus je mailbox van dat email domain, en is eigenlijk altijd hoog beschikbaar (redudantie). Je betaald hier echter wel per mailbox. Er zijn natuurlijk ook gewoon alternatieven, zoals Zimbra.

En je mailbox loopt via Office 365 en je monitoring mail loopt bijvoorbeeld via SMTP2GO, maar je website mailt via SendGrid. . Of beide via SendGrid (monitoring / website).

Je moet alleen meerdere keren DKIM inregelen en het SPF record correct hebben staan. Maar dat is 1 keer even inrichten en je bent klaar.

Als je zeker veel mails verstuurd via je website, zou ik persoonlijk denk ik de SMTP altijd via een grote partij laten lopen en dit niet via een webhoster laten gaan.

Hou er rekening mee, dat als jullie je website verplaatst naar een andere hoster, je mail ook de nodige aanpassing nodig heeft. SPF en DKIM moet je aanpassen, maar het kan ook zijn dat je nieuwe SMTP mail server bij je nieuwe hoster warming up tijd nodig heeft.

Zeker als je duizenden mails per dag gaat versturen en gezien wat je vermeld wat er verstuurd wordt, zou ik dit direct nu uitbesteden naar een externe professionele organisatie. Ik zou dit als eerste inrichten en daarna pas je website overzetten. Mede om problemen te voorkomen of beter te kunnen aanpassen.
Professionele SMTP diensten, bieden je ook veel meer mogelijkheid, om te traceren of email bijvoorbeeld als SPAM gedetecteerd is, kunnen veel sneller schakelen bij problemen, hebben veel meer kennis en ervaring bij andere grote partijen voor betere SPAM detectie en aanpassing mogelijkheden, Afmeld functies.

Als je website verplaatst is, wil je niet in eens allemaal mail problemen hebben op het zelfde moment. En met 30K mail per maand, wel iets om even goed over na te denken.
Voor 20 dollar per maand mag je via SendGrid 45K aan mails versturen. Zou voor mij een no-brainer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoobishPro
Natuurlijk, @Rolfie . Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dit helpt enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjteef1986
Sorry voor de late reactie,

We hosten een deel zelf, maar we doen ook veel in de cloud, vooral vanwege het beheer van spamratings en dergelijke, wat vaak een dagelijkse taak is.
NoobishPro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:07:
[...]

Gebruiken jullie dan een local service (Eigen mailservers met SpamExperts software) of hun cloud? Als hostingbedrijf zou ik bijna aannemen eigen local service?

Ik twijfel namelijk ook nog of ik dan dus een dedicated vpsje wil opzetten voor e-mail, met dus zo'n soort software erop, of liever gewoon cloud doe zodat zij alles lekker voor me regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjteef1986
SMTP ontvangen? je bedoeld gewoon MX records? Dit is ook nog iets waar je wat mee kunt als het zelf host kun je 2de mx record maken die waarbij een als failover dient en dan weer opnieuw aanbied als de server weer online is. er zijn zelf domein partijen die dit als service aanbieden. voor office365 lijkt met dit onnodig. want als office365 er compleet eruit ligt werkt waarschijnlijk half Nederland toch al niet meer.

wij hebben sendgrid gehad maar het word soms door office365 geblokkeerd.

Als men de klanten een oplossing aanbied. hou ook rekening met uitgaande spamfiltering ivm blacklisting. want als wordpress site gehacked wordt. dan is het fijn dat optijd wordt gestopt alvorens je IP of Cluster geblacklist word.

Ik ben wel benieuwd. wie heeft er ervaring met smtp round robin via dns?
Rolfie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:49:
[...]

[ Voor 7% gewijzigd door sjteef1986 op 13-01-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjteef1986
iemand smtp round robin?
Pagina: 1