Netflix app Windows 11 geen surround sound

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Probleem:
Netflix speelt audio af in Stereo

Apparaat:
NUC met Windows 11 (23H2)
Netflix Windows store app
Output (video & audio) HDMI
Aangesloten op Receiver Marantz SR5015

Verschillende apps sturen surround audio naar de receiver zonder problemen.
De Marantz HDMI is de default output
Als ik in de Windows audio settings het geluid test speelt deze 5.1 af

Ik zie dat de receiver een 5.1 signaal krijgt (continu) totdat ik iets in Netflix af ga spelen en dan switched het geluid naar stereo. De Netflix app geeft wel aan dat er een 5.1 audio stream is (wat volgens mij impliceert dat hij herkent dat er 5.1 beschikbaar is.)

De grote uitdaging is dat je in de Netflix app eigenlijk geen instellingen hebt waar je iets aan kunt doen, of enige vorm van logging.

Het liefst wil ik pure audio passthrough en Windows die overal vanaf blijft :)

Ik lees online vooral de problemen andersom (iemand krijgt de 5.1 stream maar wil stereo en hoort de stemmen daardoor bijna niet bijv.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Uiteraard heb je alles geprobeerd. En als je een topic hebt geopend gaat het werken.

Ik heb nog geen goede verklaring maar door de audio processing mode heen en weer te switchen op de receiver komt er ineens 5.1uit de speakers.

Ik heb het dan over Movie, Pure etc optie die je kunt selecteren (met de daarbij behorende processing mode die niet op stereo stond maar blijkbaar toch besloot er stereo van te maken maar dan ook alleen bij de Netflix app output. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-07 13:21
Ter aanvulling op nieuws: Netflix brengt Windows-appupdate uit die downloadfunctie verwijdert en mij post: Bliksem B in 'Netflix brengt Windows-appupdate uit die downloadfunctie verwijdert'

Voorheen werkte Dolby Digital passthrough enkel wanneer je exclusieve modus aanzet. Volgens mij werkte 5.1 ook wanneer je 5.1 PCM gebruikte. Dan moest je dit wel bij de geluidskaart geconfigureerd hebben.

Met de nieuwe Windows store app van Netflix werkt passthrough niet meer. Enkel Dolby Atmos, wat je instelt bij de instellingen van je geluidskaart. Hiervoor moet je Dolby Access installeren vanuit de store. Dit werkt ook als je geen Atmos boxen hebt geïnstalleerd. Je versterker zet dan het Atmos geluid om naar 5.1 of 4.0.

Wat Hann1BaL in "Netflix app Windows 11 geen surround sound" zegt klopt trouwens ook. Je receiver ziet DD+ bron als een andere bron dan regulier 5.1. Dus als je per ongeluk deze bron op stereo had staan, dan moet je dit veranderen naar surround. Belangrijk is dat je het tekentje ziet van DD+ of DD atmos.

[ Voor 19% gewijzigd door Bliksem B op 17-07-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steekje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:04
Bij mij is ook de app "geupgrade" naar de nieuwe versie, en nu krijg ik ook geen surround sound meer maar PCM.

Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit kan aanpassen dat ik weer gewoon passthrough krijg en dus weer dolby digital plus geluid.

Ik kijk via de PC met een HDMI kabel en heb verder niets aangepast aan mijn PC. Helaas tot nu toe heb ik nog niets gevonden op internet, dus als iemand iets weet of tips heeft dan lees ik dit graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje1992
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-07 07:12
Na de windows store app update krijg ik ook met geen mogelijkheid meer 5.1 uit mijn z5500 aangesloten via optische kabel. In de windows instellingen krijg ik wel dd en dts via de test. Help

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patje1992
ik heb netflix gebeld. die zegt dat het aan het besturingssysteem ligt. deze mevrouw had amper technisch verstand dus het gesprek was nutteloos.

na wat googlen kwam ik op reddit uit. een oplossing is om netflix te deinstalleren en automatische updates in de windowsstore uit te zetten. online zoeken naar netflix versie 6.99.5 en deze installeren. hierna werkt 5.1 wel weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-07 23:14
@Patje1992
Thanks, Heb de oude versie geinstalleerd en werkt gelukkig nog steeds super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:47

Blokker_1999

Full steam ahead

De vraag is natuurlijk: voor hoe lang. Lijkt me dat op een dag die oude app gaat stoppen met werken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:57:
De vraag is natuurlijk: voor hoe lang. Lijkt me dat op een dag die oude app gaat stoppen met werken.
Ik denk ook dat Netflix weinig motivatie heeft om het te fixen. De Windows app filtert niet op waar je bent en account sharing is dan ineens nog steeds heel makkelijk. Dus is het een fijne bijkomstigheid dat het niet werkt met alle features.

Daarbij het kleine percentage mensen die dit probleem hebben, zal de motivatie voor het oplossen wel erg laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steekje
Het is me inderdaad gelukt om de oude versie weer te installeren. Kon gelukkig makkelijker zoeken dankzij de versie 6.99.5.(mogelijk had ik dit nodig om het makkelijker te vinden)

Ik vond een beschrijving via en site van techpp (artikel: How to Install Older Versions of Microsoft Store Apps on Windows) met uitleg stap voor stap waarmee ik het dus redde.

Dus heb weer 5.1 geluid.

@Patje1992 dus bedankt voor de goede info

[ Voor 9% gewijzigd door Steekje op 30-07-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje1992
Blokker_1999 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:57:
Blijkbaar tot 29 augustus...

krijg de volgende melding:

Windows-app moet worden bijgewerkt
Deze versie van de Windows-app wordt niet meer ondersteund vanaf 29 augustus 2024. Werk je app bij vanuit de Microsoft Store voor een nieuwe update die ondersteuning biedt voor het kijken van live-events, compatibiliteit met abonnementen met reclame en nog veel meer.

Nu is de vraag alleen. stopt het compleet met werken of blijft het werken zonder ondersteuning. ik heb geen abonnement met reclame en live events kijk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:33
Waarom gebruik je niet gewoon Netflix in de Edge browser? Hier werkt 5.1 prima namelijk (niet in Chrome).

https://help.netflix.com/nl/node/14163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje1992
KernelPanic schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:03:
Waarom gebruik je niet gewoon Netflix in de Edge browser? Hier werkt 5.1 prima namelijk (niet in Chrome).

https://help.netflix.com/nl/node/14163
dit artikel geeft ook aan dat het via de windows app zou moeten werken, dat doet het niet.

overigens via edge werkt het bij mij ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:33
Heb je de Dolby Access-app wel geïnstalleerd uit de MS store dan?

Nieuwe app is eigenlijk geen app meer maar een pure Web wrapper. Ik ga er vanuit dat de vereisten dan ook hetzelfde zijn. En je hebt dan ook de Dolby app nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje1992
KernelPanic schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:14:
Heb je de Dolby Access-app wel geïnstalleerd uit de MS store dan?

Nieuwe app is eigenlijk geen app meer maar een pure Web wrapper. Ik ga er vanuit dat de vereisten dan ook hetzelfde zijn. En je hebt dan ook de Dolby app nodig.
ja deze heb ik geinstalleerd. ik kan hem alleen niet instellen voor home theater. alleen voor headphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steekje
Ik zag laatst nog op de netflix site dat er specifiek alleen stond ruimtelijk geluid bij het duurste abonnement (degene met 4K). Mogelijk heeft Bennitos deze abbo vorm?

Mogelijk heb je dan wel surround? ik vind 1080 eigenlijk wel voldoende voor streaming. Nu lijkt het alsof ze je willen weghebben als je iet meer wilt betalen.

Wanneer het werkelijk stopt moet ik maar overwegen of ik weer terug ga naar de oude manier van alles kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patje1992
Steekje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:34:
Ik zag laatst nog op de netflix site dat er specifiek alleen stond ruimtelijk geluid bij het duurste abonnement (degene met 4K). Mogelijk heeft Bennitos deze abbo vorm?

Mogelijk heb je dan wel surround? ik vind 1080 eigenlijk wel voldoende voor streaming. Nu lijkt het alsof ze je willen weghebben als je iet meer wilt betalen.

Wanneer het werkelijk stopt moet ik maar overwegen of ik weer terug ga naar de oude manier van alles kijken...
Wat je zegt klopt. Ruimtelijk geluid zit alleen bij het duurste abonnement. dit is iets anders dan surround.
in de oude app werkt surround voor mij nog. ik zal zien hoe het na 29 augustus verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
Hoe ver staan andere hiermee.
Nog tot einde van deze week kunnen we 5.1 geluid hebben.

Probeer nu dolby access werkend te krijgen. Alleen is de vraag is dat wel mogelijk want me av reciever ondersteunt alles behalve dolby atmos, moet ik daarvoor speciaal andere home cinema kopen

Deze is eigenlijk ook te oud, gebruik een audio video splitter voor hdmi. Video gaat naar moniotr met hdcp2.3.
En audio gaat naar home cinema set toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
@Hann1BaL
Werkt het bij jouw nog steeds naar behoren. want zie dat jouw wel atmos ondersteunt

zit zelf te denken om me x4000 te upgraden naar x3800 of ja zie nut van x4800 niet in en x3800 heeft dolby atmos en tevens kan ik daar direct aan de pc hangen.

Bij mij hangt videokaart aan audio splitter die edid2.2 ondersteunt. zo pakt edid info van me av receiver en rest van de tv. met HDCP kan ik dus 4k en 5.1 kijken, of ja nu alleen 4k, want daarvoor had je hdcp2.1 nodig en av is dat niet.

Als ik weet dat het bijna zeker geluid oplost dan is de keuze voor me makkelijker. als ik weet dat het niet werkt ga ik het zeker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
@trucker0werner ik heb het opgegeven en gebruik nu een native app op een Google TV apparaat. Dan uiteraard geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje1992
Dankzij reddit werkt mijn 5.1 weer via de optische aansluiting.

Dolby atmos for headphones key kopen *knip* dit is niet de bedoeling
als ik dan bij ruimtelijk geluid dolby atmos voor headphones instel werkt 5.1 gewoon weer.

[ Voor 40% gewijzigd door Jorgen op 02-10-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 15:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Patje1992 Kun je dit nader uitleggen?

Dolby Atmos metadata wordt enkel via lossy Dolby Digital Plus verstuurd of via lossless Dolby TrueHD. Voor beide is HDMI nodig. Hoe loopt dit dan via de optische kabel?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje1992
Jorgen schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:43:
@Patje1992 Kun je dit nader uitleggen?

Dolby Atmos metadata wordt enkel via lossy Dolby Digital Plus verstuurd of via lossless Dolby TrueHD. Voor beide is HDMI nodig. Hoe loopt dit dan via de optische kabel?
Het gaat niet om dolby atmos zelf. maar gewoon ouderwets dd5.1. ik weet het fijne er niet pcies van. maar door dus dit wel zo in te stellen triggert het blijkbaar iets waardoor je dus wel weer 5.1 audio ontvangt.

of dit dan ook werkt via hdmi en ook voor dolby atmos surround durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 15:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Patje1992 Wat apart dan. Je zou zeggen dat het totaal niks met atmos te maken moet hebben omdat het via optisch gaat. Als het werkt, dan werkt het ;) maar bijzonder vind ik het wel.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patje1992
Jorgen schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:37:
@Patje1992 Wat apart dan. Je zou zeggen dat het totaal niks met atmos te maken moet hebben omdat het via optisch gaat. Als het werkt, dan werkt het ;) maar bijzonder vind ik het wel.
ik weet ook niet precies wat nou de reden is dat we geen 5.1 meer ontvangen van netflix. ik las dingen over PCM passthrough. dat dit de oorzaak zou zijn voor sommige mensen. dat het niet meer werkt ofzo. en de dolby app zou die passthrough dan wel weer gebruiken ofzo. zoiets had ik ergens gelezen. kan het zo gauw niet terugvinden. maar zoals je als zei. als het werkt, dan werkt het :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trucker0werner
Zelf kan ik met zekerheid vertellen dat netflix met 5.1 gewoon mogelijk is.
Echter je moet wel dolby atmos toestel op je hdmi aansluiten.
Heb toch gekozen om me denon x4000 te updaten naar denon x3800. Dit vooral omdat ik een hdmi audio splitter had. Deze bleef soms hangen dat je hdmi kabel opnieuw moet inpluggen om beeld en geluid te hebben.

Door splitter ging me 5.1 voor de netflix update naar me receiver en beeld naar me monitor. Op splitter stelde ik in dat ik 5.1 of 7.1 geluid wilde.

Nu heb ik dus beeld en geluid naar me denon en als ik via de dolby atmos app gratis installeer, dus niet de headphone functie kopen.
Dan krijg ik nu dankzij de denon de optie om dolby atmos for home cinema set te activeren.

Netflix werkt dan gewoon. Echter Disney+ app blijft op stereo staan.
Al heb ik ook op me denon chromecast hangen waardoor ik beide apps op chromecast 5.1 geluid kan hebben. Dat was ook deels de rede om denon te vervangen, om hdcp2.3 en 4k 60hz te hebben. Max wat monitor is. Update naar oled is een idee voor 120hz 4k. Echter heb ik zelde last dat 60hz te laag is voor games wat ik speel. Want latency van muisklik naar schermreactie is door de denon mogelijk toch iets langer.
Al heeft samsung hdmi arc op zitten. kan dan mooi het doorsturen naar me denon. alleen geen idee wat met de 5.1 geluid gebeurt in netflix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrsimracer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-02 21:09
Patje1992 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:03:
Na de windows store app update krijg ik ook met geen mogelijkheid meer 5.1 uit mijn z5500 aangesloten via optische kabel. In de windows instellingen krijg ik wel dd en dts via de test. Help
Heb hetxelfde probleem met mijn z5500 sinds het via browser gaat en niet meer speciale app voor is geen 5.1 beschikbaar?
Probleem al opgelost?
Pagina: 1