Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04
Ik heb het zelfde probleem…
Heb jij inmiddels een oplossing?
Wel merk ik als de airco rooster op swing staat iets minder slechte uitlezing geeft.
Nadeel is bij koude buitentemperatuur mijn woonig snel afkoeld ivm oude beglazing. Ik hoop als ik nieuwe ramen plaats, er bij gevolg minder wamrte verlies zal optreden en de airco temperatuur beter zal kloppen.
Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04
Dan kan je ik je vast vertellen dat dit niet zo is. Toen ik in mijn huidige huis ben gaan wonen in de zomer heb ik alle kozijnen laten vervangen naar kunststof met HR++. Samen met wat isolatie maatregelen. De eerste winter was koud ( alleen een gashaard benedenzanza006 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:40:
Hellaas geen oplossing voor gevonden.
Wel merk ik als de airco rooster op swing staat iets minder slechte uitlezing geeft.
Nadeel is bij koude buitentemperatuur mijn woonig snel afkoeld ivm oude beglazing. Ik hoop als ik nieuwe ramen plaats, er bij gevolg minder wamrte verlies zal optreden en de airco temperatuur beter zal kloppen.

Het jaar erop dus airco's laten plaatsen ( vooral voor koeling in de zomer ) met dus ook de insteek om deze te gaan gebruiken voor verwarming. Naast dat ze het in de winter gewoon veel slechter doen merkte ik dus ook dat je de temperatuur gewoon op maximaal moet zetten, want de temperatuur sensor klopt gewoon niet. Daarna als het een beetje op temperatuur is kan je ze lager zetten
Met het aanklikken van dit topic hoopte ik dus ook op een antwoord
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Je kan ook de ventilator in de airco unit gebruiken / ophogen voor betere luchtverdeling.mortal schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:33:
Ik zet mijn LG airco's in de winter altijd op 24 graden (wordt inderdaad gemeten aan het plafond) om de kamer temperatuur tussen de 20 en 21 graden te krijgen. Misschien dat een plafond ventilator een oplossing is, maar die vind ik niet zo mooi.
De effecten daarvan zijn ook zeer afhankelijk van de plaatsing van de unit tov de kamer.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Airco in sporthal, (8 binnen units, 1 master), doel was energie (gas) besparing en regeling beter te beheren.
Na installatie bleek: temperatuur heel matig beheersbaar mede door slecht functionerende interne sensor. En maar 1 "hoge" temperatuur aan te geven, terwijl de gebruikers verschillende wensen hebben.(Veel overschoot, temperatuur is niet richting de werkelijke temperatuur te krijgen) qua duurzaamheid is aansturing belangrijk natuurlijk. Dus redelijk irritant.
(Lg premtb001)
Oplossing door installateur: Honeywell er weer achter(voor). Gevolg: betere sturing op temperatuur. Nu kunnen we per tijdsblok op andere temperatuur sturen. Nadeel: de andere functies van de aico's functioneren niet meer. De sturing van die functies wordt telkens overruled door de sturing door de Honeywell. Die alleen stuurt op maximaal aan/uit. Ook een beetje zonde wat mij betreft.
(Evo home)?
Nu hebben we deze week nogal beroerd weer, met hele warme vochtige lucht buiten; gevolg condensatie op koude vloer. Ik dacht, mooi proberen we de dehumifier optie eens uit. Maar dat gaat niet meer door de Honeywell sturing die alles overruled.
Tsja. Behalve dat we nu op elektriciteit "stoken" en daarmee gigantisch besparen op gas is de aansturing in 24 jaar dus niets slimmer geworden. Behalve dat ik dan nu een app heb en het van huis uit kan doen.
Oplossing waar ik aan dacht: sensor die in de lg hangt/ingebouwd is verplaatsen. Heeft iemand dat wel eens ondernomen? Geen idee op dat überhaupt mogelijk is?
Maar dan zit ik nog met de aansturing van verschillende temperaturen op verschillende momenten. Misschien dat de tado airco aansturing dan een oplossing is? Ik heb dit nog niet kunnen terug lezen.
Draadje van de Honeywell met een schakelaar los kunnen halen, zodat tenminste, als nodig, de andere functies van de aico's beschikbaar worden.
Slimme ideeën voor een betere aansturing worden gewaardeerd..
Airco voor verwarmen is zwaar onder de maat en voor de meeste situaties in nederland niet toepasbaar. Veel van die airco installateurs maken er reclame voor, maar ik heb in mijn nieuwe huis gekozen voor airco voor koeling. Verwarmen werkt het comfortabelst met passieve afgifte, niet met een continue luchtstroom.Degast schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:54:
Zelfde issues, op grotere schaal.
Airco in sporthal, (8 binnen units, 1 master), doel was energie (gas) besparing en regeling beter te beheren.
Na installatie bleek: temperatuur heel matig beheersbaar mede door slecht functionerende interne sensor. En maar 1 "hoge" temperatuur aan te geven, terwijl de gebruikers verschillende wensen hebben.(Veel overschoot, temperatuur is niet richting de werkelijke temperatuur te krijgen) qua duurzaamheid is aansturing belangrijk natuurlijk. Dus redelijk irritant.
(Lg premtb001)
Oplossing door installateur: Honeywell er weer achter(voor). Gevolg: betere sturing op temperatuur. Nu kunnen we per tijdsblok op andere temperatuur sturen. Nadeel: de andere functies van de aico's functioneren niet meer. De sturing van die functies wordt telkens overruled door de sturing door de Honeywell. Die alleen stuurt op maximaal aan/uit. Ook een beetje zonde wat mij betreft.
(Evo home)?
Nu hebben we deze week nogal beroerd weer, met hele warme vochtige lucht buiten; gevolg condensatie op koude vloer. Ik dacht, mooi proberen we de dehumifier optie eens uit. Maar dat gaat niet meer door de Honeywell sturing die alles overruled.
Tsja. Behalve dat we nu op elektriciteit "stoken" en daarmee gigantisch besparen op gas is de aansturing in 24 jaar dus niets slimmer geworden. Behalve dat ik dan nu een app heb en het van huis uit kan doen.
Oplossing waar ik aan dacht: sensor die in de lg hangt/ingebouwd is verplaatsen. Heeft iemand dat wel eens ondernomen? Geen idee op dat überhaupt mogelijk is?
Maar dan zit ik nog met de aansturing van verschillende temperaturen op verschillende momenten. Misschien dat de tado airco aansturing dan een oplossing is? Ik heb dit nog niet kunnen terug lezen.
Draadje van de Honeywell met een schakelaar los kunnen halen, zodat tenminste, als nodig, de andere functies van de aico's beschikbaar worden.
Slimme ideeën voor een betere aansturing worden gewaardeerd..
In vakantiehuisjes in spanje is het prima om als winter verwarming te gebruiken. Maar in nederland waar er toch wel fiks koude dagen zijn en de meeste huizen slecht of middelmatig geisoleerd, is het geen goed systeem om mee te verwarmen. Alleen al die luchtstroom continue…
Jouw condensatie is echt een heel specifiek iets door het weer. Dat komt niet vaak voor en zegt ook iets over de vloer en de ongeisoleerdheid.
8 losse units lijkt mij niet geschikt, ze blazen veel te zacht en zijn voor kleine ruimtes Je ziet daarom ook altijd van die buissystemen in sporthallen. Je had je daar beter over moeten laten informeren vind ik en niet de lokale aircoboer of vriend moeten vragen. Nu is het weggegooid geld en serieus niet duurzaam.
Bijzonder, wij vinden het verwarmen met airco juist uitstekend gaan en heb meerdere mensen in m'n omgeving die hetzelfde doen, geen idee waarom dat zwaar onder de maat zou zijn voor woningen?Nollekeuh schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:57:
[...]
Airco voor verwarmen is zwaar onder de maat en voor de meeste situaties in nederland niet toepasbaar. Veel van die airco installateurs maken er reclame voor, maar ik heb in mijn nieuwe huis gekozen voor airco voor koeling. Verwarmen werkt het comfortabelst met passieve afgifte, niet met een continue luchtstroom.
In vakantiehuisjes in spanje is het prima om als winter verwarming te gebruiken. Maar in nederland waar er toch wel fiks koude dagen zijn en de meeste huizen slecht of middelmatig geisoleerd, is het geen goed systeem om mee te verwarmen. Alleen al die luchtstroom continue…
Jouw condensatie is echt een heel specifiek iets door het weer. Dat komt niet vaak voor en zegt ook iets over de vloer en de ongeisoleerdheid.
8 losse units lijkt mij niet geschikt, ze blazen veel te zacht en zijn voor kleine ruimtes Je ziet daarom ook altijd van die buissystemen in sporthallen. Je had je daar beter over moeten laten informeren vind ik en niet de lokale aircoboer of vriend moeten vragen. Nu is het weggegooid geld en serieus niet duurzaam.
Punt is wel dat je een airco idd niet op dezelfde temperatuur kunt instellen als je voorheen met een cv ketel / thermostaat zou doen. Bij mij staat de LG airco op 23c en m'n woonkamer is met een paar minuten warm.
In een luchtstroom zitten is idd niet heel comfortabel maar ik zie ook niet echt in waarom je dat zou doen?
@zanza006 Waarom niet de airco een paar graden hoger instellen, dan wordt de lucht lager in de woonkamer warmer en heb je je doel bereikt?
[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 20-10-2024 21:23 ]
Ik was gewend de cv op 20 graden te zetten en dan werd het ook 20 graden.
Nu met de (LG) airco moet ik hem op 23 a 24 graden zetten om het 20 graden te krijgen.
Dat laatste is afhankelijk van de buiten temperatuur (koude optrek) ivm geen vloerisolatie.
Een externe temp meter werkt ook niet optimaal omdat de temp flow in de kamer niet overal hetzelfde is.
Er zijn duidelijke temperatuur verschillen merkbaar op de verschillende plaatsen in de huiskamer.
Of je moet misschien de externe temp meter via een lange draad ergens pontificaal in het midden hangen (ongewenst).
Dus ook ik ben geïnteresseerd in draadloze oplossingen.
Koud krijgen doen we het niet in de winter maar er is wel comfort verlies tov de cv warmte.
Toch ben ik redelijk tevreden, zeker in combinatie met zonnepanelen, over de airco warmte.
Uiteindelijk is er weinig verschil met de CV ketel.Dorus12 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:33:
Dat is wel een dingetje idd, bij ons ook.
Ik was gewend de cv op 20 graden te zetten en dan werd het ook 20 graden.
Nu met de (LG) airco moet ik hem op 23 a 24 graden zetten om het 20 graden te krijgen.
Dat laatste is afhankelijk van de buiten temperatuur (koude optrek) ivm geen vloerisolatie.
Een externe temp meter werkt ook niet optimaal omdat de temp flow in de kamer niet overal hetzelfde is.
Er zijn duidelijke temperatuur verschillen merkbaar op de verschillende plaatsen in de huiskamer.
Of je moet misschien de externe temp meter via een lange draad ergens pontificaal in het midden hangen (ongewenst).
Dus ook ik ben geïnteresseerd in draadloze oplossingen.
Koud krijgen doen we het niet in de winter maar er is wel comfort verlies tov de cv warmte.
Toch ben ik redelijk tevreden, zeker in combinatie met zonnepanelen, over de airco warmte.
Het verschil is is dat de temperatuur nu aan het plafond gemeten wordt en voorheen 1 meter lager op de thermostaat.
Met de CV installatie aan zal het aan het plafond ook warmer zijn uiteraard.
Als wij hier de Airco op 23c zetten merk ik verder weinig verschil zolang het niet wordt vergeleken met vloerverwarming.
[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 23-10-2024 11:53 ]
De LG geeft een temp van 14/15 graden aan (buitenmuur) waardoor deze niet goed in te stellen is.
Dit ondervang ik door via Homey (pro) regels in te leren via externe temperatuur sensoren.
Die sensoren kunnen oude Honeywell thermostaten zijn, of goedkope Aliexpress metertjes (als ze maar via Wifi uitgelezen kunnen worden dmv Tuya, Google home etc).
Als de woonkamer temp nu onder de 19,5 zakt (tussen 8.00 uur en 22.00) gaat de airco automatisch verwarmen tot het weer boven de 20 is op de Aliexpress metertjes.
Werkt prima!
In de zomer zal deze oplossing ook werken voor het koelen.
Dan stuurt de Homey via IR een gecorrigeerde temperatuur door.dude-nl schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:19:
Ik heb in huis LG airco's en in feite hetzelfde probleem.
De LG geeft een temp van 14/15 graden aan (buitenmuur) waardoor deze niet goed in te stellen is.
Dit ondervang ik door via Homey (pro) regels in te leren via externe temperatuur sensoren.
Die sensoren kunnen oude Honeywell thermostaten zijn, of goedkope Aliexpress metertjes (als ze maar via Wifi uitgelezen kunnen worden dmv Tuya, Google home etc).
Als de woonkamer temp nu onder de 19,5 zakt (tussen 8.00 uur en 22.00) gaat de airco automatisch verwarmen tot het weer boven de 20 is op de Aliexpress metertjes.
Werkt prima!
Zie je het zitten om wat info hierover te delen, ik ben namelijk nieuwsgierig.
Ik ben ook wel benieuwd hoe je dit hebt ingeregeld!dude-nl schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:19:
Ik heb in huis LG airco's en in feite hetzelfde probleem.
Werkt prima!
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Dit stook seizoen heb ik de airco altijd op 22°C staan (dag en nacht) en moet zeggen dat tot nu toe de temperatuur goed is, zonder al te veel schommelingen. De werkelijke temperatuur schommelt tussen 20,9-22°C
Waar ik mij herinner dat in het verleden ik deze op 24°C moest plaatsen overdag. Toen had ik snachts een lagere setpoint had dan over dag.
Hoe ik nu mijn regeling doe: Op automatische tijdstippen gaat de airco aan. Ook via een draadloze knop in de woonkamer kan deze aan en uit gezet worden.
Bij het aanschakelen (En de huidige temperatuur is lager als 21 graden) gaat mijn homey automatisch zeggen: Verwarmen naar 30 graden en ventilatorsnelheid maximaal.
Op deze manier haal ik heel snel mijn gevraagde temperatuur van 21 graden.
Van zodra ik 21 graden bereik zet ik de gewenste temperatuur op 25 graden en ventilatorsnelheid op automatisch.
Temperatuur meet ik via mijn tado thermostaat die ik al had (verwarming op mazout).
Ik kan nu zelf automatisch kiezen, als de buitentemperatuur lager is dan x graden, ik ook mazout gebruik of enkel mazout gebruik.
Op deze manier hoop ik mijn mazoutverbruik te beperken en mijn airco te gebruiken als de COP hoog is.
Maar verbruikt dit dan niet ongelofelijk veel stroom? Ik schakel de airco's altijd in wanneer ik ze nodig heb, eventueel met schedules. Maar heb er nog niet eerder over nagedacht om deze 24/7 te laten draaien op een bepaalde temperatuurzanza006 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:26:
Ik wil het volgende wel toevoegen:
Dit stook seizoen heb ik de airco altijd op 22°C staan (dag en nacht) en moet zeggen dat tot nu toe de temperatuur goed is, zonder al te veel schommelingen. De werkelijke temperatuur schommelt tussen 20,9-22°C
Waar ik mij herinner dat in het verleden ik deze op 24°C moest plaatsen overdag. Toen had ik snachts een lagere setpoint had dan over dag.
De exacte hoeveelheid stroom weet ik niet (moet nog kijken om kwh meter via pulsen binnen te lezen op een raspberry)hollandnick schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:15:
[...]
Maar verbruikt dit dan niet ongelofelijk veel stroom? Ik schakel de airco's altijd in wanneer ik ze nodig heb, eventueel met schedules. Maar heb er nog niet eerder over nagedacht om deze 24/7 te laten draaien op een bepaalde temperatuur
Maar ik heb het gevoel dat dit niet veel extra stroom verbruikt. De warmtepomp moet telkens maar een klein beetje bij verwarmen.
Door dat de balasting minder is, maakt de buiten unit minder lawaai.
Ik moet zeggen dat ik het inmiddels ook heb veranderd. Ik verwarm beneden tegenwoordig inderdaad ook 24/7 op 20 graden en boven alleen wanneer ik thuis werk en het iets warmer mag ( warmte komt gedeeltelijk ook vanuit beneden natuurlijk )zanza006 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:03:
[...]
De exacte hoeveelheid stroom weet ik niet (moet nog kijken om kwh meter via pulsen binnen te lezen op een raspberry)
Maar ik heb het gevoel dat dit niet veel extra stroom verbruikt. De warmtepomp moet telkens maar een klein beetje bij verwarmen.
Door dat de balasting minder is, maakt de buiten unit minder lawaai.
2200kWh per jaar voor een 200m2 huis. Ik doe alles lucht-lucht met 1 kanaal airco (ipv hetelucht unit) en koel er in de zomer evt ook nog mee.hollandnick schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:15:
[...]
Maar verbruikt dit dan niet ongelofelijk veel stroom? Ik schakel de airco's altijd in wanneer ik ze nodig heb, eventueel met schedules. Maar heb er nog niet eerder over nagedacht om deze 24/7 te laten draaien op een bepaalde temperatuur
Dus vind het wel meevallen. Dagen zoals nu rond het vriespunt zijn het lastigste, dan gaat er wel 400kWh per maand aan verwarming doorheen. We verbruikten ongeveer 700m3 aan gas per jaar voor verwarmen, al is het nu langer/vaker warm (laat het niet helemaal meer afkoelen) en koelen we in de zomer maanden wat bij.
Ja heeft ook te maken met isolatie natuurlijk. Ik verbruikte op de oude manier dus 500 tot 600 kWh per maand. Nu ik iig de benedenverdieping op 20 graden laat draaien al een heel stuk minder, ook als het gevroren heeft in de nacht. De warmte gaat ook gedeeltelijk naar boven toe via de vloer/gang waardoor ik boven dus alleen doe bij verwarmen als we het nodig vinden. Dus ik ben positief verrastNiGeLaToR schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:55:
[...]
2200kWh per jaar voor een 200m2 huis. Ik doe alles lucht-lucht met 1 kanaal airco (ipv hetelucht unit) en koel er in de zomer evt ook nog mee.
Dus vind het wel meevallen. Dagen zoals nu rond het vriespunt zijn het lastigste, dan gaat er wel 400kWh per maand aan verwarming doorheen. We verbruikten ongeveer 700m3 aan gas per jaar voor verwarmen, al is het nu langer/vaker warm (laat het niet helemaal meer afkoelen) en koelen we in de zomer maanden wat bij.
Het hele probleem met de sensor is nu ook weg omdat een constante temperatuur makkelijker aan te houden is. 20g raden op de airco resulteert in ~19,5c in de woning
Voor Mitsubishi airco's wordt hier op tweakersnet een mooi stukje electronica aangeboden waarmee de airco direct gaat luisteren naar een externe sensor. Ook kun je bijv. de hysteres bijregelen, dwz de snelheid waarmee de airco reageert. Waarschijnlijk ben je dan in 1 keer klaar, als je een Mitsubishi hebt.
LED-Maniak in 'Mitsubishi Electric & Heavy Industries WiFi module met draadloze temperatuur sensor'
Je airco 24/7 door laten draaien op dezelfde temperatuur is ook een optie om te overwegen, begrijp ik uit berichten hierboven. Dat de temperatuur dan stabieler wordt, zoals door de airco zelf gemeten bij de luchtinlaat, wil ik wel geloven. Nu heb ik dat weleens een dag geprobeerd maar zag toen toch wel extra stroomverbruik. In de Onecta app van Daikin kun je dat vrij nauwkeurig zien. Het continue verbruik in de nacht was meer dan het extra verbruik dat je anders vroeg in de morgen hebt (ik laat de airco's ruim voordat we opstaan al aangaan) om de woonvertrekken op temperatuur te krijgen. Dat is ook wel logisch omdat je energieverlies recht evenredig afhankelijk is van het temperatuurverschil binnen-buiten. Als het een aantal uren per dag binnen koeler is, dan levert dat dus direct een besparing in warmteverlies. De zaak ligt natuurlijk subtieler want de COP in verschillende omstandigheden bepaalt hoeveel kWh elektriciteit je uiteindelijk bespaart. De COP hangt primair af van het temperatuurverschil dat moet worden overbrugd en eventuele eigenaardigheden van een specifieke airco. Een andere factor is de warmtecapaciteit van je muren. Gewoon uitproberen dus voor jouw situatie.
Aan de andere kant maak je zo geen gebruik van het grote voordeel van een luch-lucht WP tegenover een lucht-water-lucht WP, namelijk dat je heel snel de lucht kunt verwarmen waarin je je bevindt. Eigenlijk moet je niet te vaak op de thermometer kijken maar gewoon beoordelen of je de temperatuur prettig vindt. Ik gebruik mijn werkkamer maar een beperkt aantal uren per dag en daar zet ik de airco pas aan als ik er ga zitten. Binnen 5 minuten voelt het dan al lekker warm, ook al staat de thermometer dan nog op bijv. 13C. Een uur later staat die op 18 of 19C en is het nog steeds lekker warm. Dan zet ik de blaassnelheid lager om de temperatuur daar te houden. De airco daar staat altijd ingesteld op 17C. Dat is een eigenaardigheid van Daikin, die proberen zelf al te corrigeren voor een hogere temperatuur bij het plafond.
U heeft 100 procent gelijk, ik heb onlangs deze externe voeler aangeschaft bij een mitsubishi electric en dit werkt perfect. Dit is precies wat je bij een airco mist, de temperatuur van de kamer is altijd de ingestelde waarde.kadbr0 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:40:
Interessante discussie hier! Ik verwarm mijn huis ook met airco's (van Daikin) en overall bevalt dat prima. Ons huis meet zo'n 200m2 en is redelijk goed geïsoleerd, verbruik is 1500-2000 kWh per jaar. Issue blijft dat het lastig is om een kamertemperatuur stabiel te handhaven, dat vereist toch regelmatig wat bijsturen in ingestelde temperatuur en vooral blaassnelheid. Dus ben ik ook op zoek naar manieren om dat beter te krijgen en vooral automatisch. Nog niet uitgevoerd idee is om een externe temperatuursensor te gebruiken en dan via Homey of Home Assistant een soort thermostaat te bouwen die de airco steeds een beetje bijregelt. Een beetje wat ik nu met de hand doe. Wel even een projectje.
Voor Mitsubishi airco's wordt hier op tweakersnet een mooi stukje electronica aangeboden waarmee de airco direct gaat luisteren naar een externe sensor. Ook kun je bijv. de hysteres bijregelen, dwz de snelheid waarmee de airco reageert. Waarschijnlijk ben je dan in 1 keer klaar, als je een Mitsubishi hebt.
LED-Maniak in 'Mitsubishi Electric & Heavy Industries WiFi module met draadloze temperatuur sensor'
Je airco 24/7 door laten draaien op dezelfde temperatuur is ook een optie om te overwegen, begrijp ik uit berichten hierboven. Dat de temperatuur dan stabieler wordt, zoals door de airco zelf gemeten bij de luchtinlaat, wil ik wel geloven. Nu heb ik dat weleens een dag geprobeerd maar zag toen toch wel extra stroomverbruik. In de Onecta app van Daikin kun je dat vrij nauwkeurig zien. Het continue verbruik in de nacht was meer dan het extra verbruik dat je anders vroeg in de morgen hebt (ik laat de airco's ruim voordat we opstaan al aangaan) om de woonvertrekken op temperatuur te krijgen. Dat is ook wel logisch omdat je energieverlies recht evenredig afhankelijk is van het temperatuurverschil binnen-buiten. Als het een aantal uren per dag binnen koeler is, dan levert dat dus direct een besparing in warmteverlies. De zaak ligt natuurlijk subtieler want de COP in verschillende omstandigheden bepaalt hoeveel kWh elektriciteit je uiteindelijk bespaart. De COP hangt primair af van het temperatuurverschil dat moet worden overbrugd en eventuele eigenaardigheden van een specifieke airco. Een andere factor is de warmtecapaciteit van je muren. Gewoon uitproberen dus voor jouw situatie.
Aan de andere kant maak je zo geen gebruik van het grote voordeel van een luch-lucht WP tegenover een lucht-water-lucht WP, namelijk dat je heel snel de lucht kunt verwarmen waarin je je bevindt. Eigenlijk moet je niet te vaak op de thermometer kijken maar gewoon beoordelen of je de temperatuur prettig vindt. Ik gebruik mijn werkkamer maar een beperkt aantal uren per dag en daar zet ik de airco pas aan als ik er ga zitten. Binnen 5 minuten voelt het dan al lekker warm, ook al staat de thermometer dan nog op bijv. 13C. Een uur later staat die op 18 of 19C en is het nog steeds lekker warm. Dan zet ik de blaassnelheid lager om de temperatuur daar te houden. De airco daar staat altijd ingesteld op 17C. Dat is een eigenaardigheid van Daikin, die proberen zelf al te corrigeren voor een hogere temperatuur bij het plafond.