Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo,

Ik wil graag mijn huidige thermostaat vervangen door een model dat Apple HomeKit compatible is en hopelijk wel werkt.

Mijn situatie is als volgt:

- Goed geïsoleerd huis uit 2019
- Intergas Xtreme 36 ketel voor verwarming en warm water
- Begane grond vloerverwarming (water), bovenverdieping(en) radiatoren
- Cenvax VAG5000 thermostaat (aan/uit) met weersafhankelijke regeling (buitenvoeler)

Nou zou ik graag een Honeywell Lyric T6 willen plaatsen. De installatie ga ik wel uitkomen, echter zit ik wel met een aantal vragen:

Klopt het dat als ik de nieuwe thermostaat Openterm aansluit ik de functie van de buitenvoeler kwijtraak? (is prima). Volgens mij stookt opentherm sowieso zuiniger dan aan/uit als ik het goed heb.
Vanaf de ketel loopt momenteel bedrading naar de regelunit van de Cenvax. Deze kan ik opnieuw gebruiken?

Hopelijk heeft iemand deze stap al gemaakt, ik kan me namelijk niet voorstellen dat mensen de Cenvax thermostaat graag gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
de bedrading kan je in 90% van de gevallen wel hergebruiken. zolang het zeg maar past in de kroonsteentjes en van goede kwaliteit is is er niks aan de hand. eventuele aders die over zijn niet gebruiken.
soms hebben ze er een drie of vier aderige kabel ingetrokken dan blijft er dus 1 of 2 over.
vanaf weersafhankelijk naar een ophenterm thermostaat gaat in 3/4 van de gevallen prima.
maar soms moeten mensen naar een zoneregeling toe zoals bijv tado als het boven te koud blijft.
of in het geval van een extreme gaan werken met 2 zones/twee thermostaten en drieweg/tweeweg klep.
zie hiervoor even de handleiding als je hier voor openstaat is het zeker een intersante optie.

na is het wel er zo dat die zoneregelingen ook een nadeel bijkomt. dat de ketel meestal meer kw heeft dan die kwijt kan. soms koppel ik de vloerverwarming/woonkamer dus niet door aan de ketel alleen maar een zoneklepje. deze staat dan domme thermostaat. en wacht met echt verwarmen totdat er boven een warmte vraag verschijnt. maar het is niet zo dat alle installties zo zijn uitgerust zeg maar 10 % of minder.
bij de meeste hangt alles gewoon aan elkaar zoals dat het 'hoort' en ja de ketel die brand maximaal 1 a 2 mintuten 1 a 2 minuut nalopen tijd van de pomp, 10 minuten rust. zoals dat een ophenterm regeling bedoelt is.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 04-01-2024 02:45 ]