Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Databedrijven handelen stilzwijgend in persoonsgegevens van miljoenen Nederlanders. Dat is volgens deskundigen in strijd met de wet en bovendien riskant. RTL Nieuws vond in de databases thuisadressen van bedreigde bewindslieden, journalisten en advocaten. "Mensen worden willens en wetens in gevaar gebracht."
Dit nieuws zette mij gisteren aan het denken dat ik het toch wel een hele kwalijke zaak vind en dat ik helemaal niet wil dat mijn gegevens te koop wordt aangeboden of opgezocht kan worden omdat ik bv een telefoon abonnement hebt.
Aangezien we hier op Tweakers zitten en we de privacy hoog hebben zitten met zijn alle wil ik een discussie openen over hoe we dit kunnen tegenhouden, hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze gegeven niet meer doorverkocht worden en in een database terechtkomen waar iedereen zomaar in kan lopen zoeken?

Dit is mijn inzien nog niet zo heel eenvoudig door het feit we niet weten wie onze gegevens hebben en in welke database onze gegevens zitten

Volgens een reactie aan RTL nieuws
Kredietinformatiebureaus laten weten dat bedreigde personen zich kunnen melden om hun gegevens te laten afschermen.
Dit geldt dus alleen voor bedreigde personen en welke kredietinformatiebureaus zouden we ons moeten melden?
Ik ben bv geen bedreigd persoon maar wil niet dat ik erin sta

https://www.rtlnieuws.nl/...-politici-en-advocaten-te

https://www.rtlnieuws.nl/...ns-van-klanten-stopzetten

[ Voor 11% gewijzigd door NicoHF op 03-01-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:10:
[...]
Dit nieuws zette mij gisteren aan het denken dat ik het toch wel een hele kwalijke zaak vind en dat ik helemaal niet wil dat mijn gegevens te koop wordt aangeboden of opgezocht kan worden omdat ik bv een telefoon abonnement hebt.
Zo te lezen gaat het alleen om mensen die kredieten afsluiten voor een foon bij een abbo, niet voor iedereen met een abbo.

Je telefoon op afbetaling bij je abbo opnemen kan dus leiden tot die registratie of check?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze gegeven niet meer doorverkocht worden en in een database terechtkomen waar iedereen zomaar in kan lopen zoeken?
+
Volgens de databureaus hebben WPBR-geregistreerde beveiligings- en recherchebureaus toegang tot de database. Deze lijst telt duizenden bedrijven. Daarnaast heeft RTL Nieuws signalen dat ook niet-WPBR-geregistreerde bedrijven toegang hebben tot de databases van Experian en Focum.
Even opgelet dus: in principe was de toegang tot de databases beperkt en alleen toegankelijk voor WPBR-gregistreerde instanties. Er is een aanname (vooralsnog onbewezen) dat ook andere mensen de databases konden raadplegen. Het is dus zeker niet zo, zoals je zelf formuleert, dat iedereen zomaar erin kon zoeken.

Ik heb overigens geen universele oplossing dat men wel/niet in een database beland en wie er uiteindelijk toegang toe heeft. Zoals in de comments op verschillende sites te lezen is (en niet onwaarschijnlijk): als je maar genoeg betaalt of inzet pleegt, kom je uiteindelijk toch wel bij bepaalde data.

Maar gezien mijn eigen ervaringen (bijvoorbeeld met KvK terwijl ik geen bedrijf heb of KPN cold-calling), ga ik er gevoeglijk vanuit dat het issue niet / nooit opgelost gaat worden; zo gaat er van blijkbaar mijzelf data nog rond die al zeker 6 jaar niet actueel is echter omdat in die tijd zowel mijn mail-adres en/of 06-nummer niet veranderd is, krijg ik soms de meest vreemde verzoeken / telefoontjes. En de KvK (hopelijk lezen ze mee) die lekken / verkopen daadwerkelijk aggregated informatie; zo was er een KvK-registratie op mijn huis-adres en "magisch" had een ander bedrijf het idee om 2 databases te combineren en werd ik (prive-persoon) gebeld voor zakelijke aanbiedingen voor een KvK die niet op mijn naam stond.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Zo te lezen gaat het alleen om mensen die kredieten afsluiten voor een foon bij een abbo, niet voor iedereen met een abbo.

Je telefoon op afbetaling bij je abbo opnemen kan dus leiden tot die registratie of check?
Nee het is veel breder
Wie iets op afbetaling koopt bij bijvoorbeeld Zalando, een internetabonnement neemt bij KPN of een energiecontract afsluit bij Essent, belandt ongemerkt in een database waar klantgegevens van miljoenen Nederlanders staan opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
MAX3400 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:24:
[...]

+

[...]

Even opgelet dus: in principe was de toegang tot de databases beperkt en alleen toegankelijk voor WPBR-gregistreerde instanties. Er is een aanname (vooralsnog onbewezen) dat ook andere mensen de databases konden raadplegen. Het is dus zeker niet zo, zoals je zelf formuleert, dat iedereen zomaar erin kon zoeken.
(...)
Nou, RTL-nieuws heeft de database ingezien, dat lijkt me bewijs dat niet WPBR-geregistreerde instanties toegang kunnen krijgen...

@NicoHF Dit is precies waarom we een toezichthouder hebben, die namens de samenleving moet zorgen dat de privacy-wetgeving wordt nageleefd. Helaas doen die in dit geval kennelijk al 3 jaar onderzoek, en mogen de bedrijven in de tussentijd hun gang gaaan. Ik denk dat men in dit soort situaties de bewijslast zou moeten omdraaien: Als de AP dan zegt, "volgens ons voldoet u niet", dan mag het betreffende bedrijf aantonen dat ze wel aan de wetgeving voldoen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:12
MAX3400 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:24:
En de KvK (hopelijk lezen ze mee) die lekken / verkopen daadwerkelijk aggregated informatie; zo was er een KvK-registratie op mijn huis-adres en "magisch" had een ander bedrijf het idee om 2 databases te combineren en werd ik (prive-persoon) gebeld voor zakelijke aanbiedingen voor een KvK die niet op mijn naam stond.
KVK registraties werden gepubliceerd:
https://www.kvk.nl/produc...licaties-handelsregister/
Wat krijg ik met Handelsregisterpublicaties?
Je ziet de wijzigingen bij rechtspersonen in het Handelsregister. Onder meer bij bv's en nv's. Zoals:

Nieuwe inschrijvingen en ontbindingen.
Wijzigingen gevolmachtigden, bestuurders en kapitaal.
Informatie over deponeringen van jaarrekeningen, aansprakelijkheidsverklaringen en instemmingsverklaringen.
Je kunt selecteren op datum, KVK-nummer of soort publicatie (bijvoorbeeld in- en uitschrijvingen, fusies en splitsingen).
Bovenstaande quote overigens vanaf waybackmachine, aangezien:
KVK stopt per 22 december met Handelsregister Publicaties
KVK heeft besloten om HR Publicaties vanaf 22 december 2023 niet meer te leveren. Mocht je vragen hebben, neem dan contact met ons op via 088 585 15 85.
Betekend overigens niet dat delen van dit soort gegevens volledig stopt, maar wordt wel exclusiever via de nieuwe KVK mutatieservice.

Ook hangt er een zeker prijskaartje aan:
https://www.kvk.nl/over-h...epalen-wij-onze-tarieven/

Zie de tarieven die de KVK hanteert via het tarievenoverzicht.

Insteek van deze wijziging beschrijft de KVK ook onder andere hier:
https://www.kvk.nl/over-h...ster-producten-2020-2024/
KVK werkt samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) aan een nieuwe visie op het gebruik van data uit het Handelsregister. De Datavisie Handelsregister brengt een nieuwe balans in datagebruik, waarbij privacy en veiligheid van ondernemers en andere ingeschrevenen in het Handelsregister voorop staat. Daarnaast omvat de Datavisie maatregelen voor rechtszekerheid en fraudeweerbaarheid. De uitkomsten van dit traject hebben een grote impact op het beleid en de uitvoeringstaak Handelsregister van KVK.
Ergens is het natuurlijk gewoon een lastige balans, ook voor de KVK. Want enerzijds is het consument bescherming en bescherming binnen zakelijke relaties. Anderzijds privacy bescherming. Dit laatste toenemend belangrijk nu meer een meer eenmansbedrijven zijn ontstaan in de afgelopen jaren waarbij de grenzen tussen privé en zakelijk verschuiven.

Gaat dit het probleem van telemarketing richting privé personen oplossen? Nee. Niet echt. Maar ook hier is aandacht voor en bestaan mogelijkheden om bedrijven die dit doen boetes op te laten leggen.

Zie ook:
https://www.rijksoverheid...voor-telefonische-verkoop

De ACM pakt dit verder op:
Belt een bedrijf u, terwijl dit niet mag? Dan kunt u dit ongewenste telefoontje melden bij Consuwijzer, een onderdeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan vervolgens een onderzoek instellen. Bedrijven moeten dan bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje. De ACM kan het bedrijf een boete opleggen.
https://www.rijksoverheid...bedrijven-en-goede-doelen

Via dit formulier kun je melding maken:
https://www.consuwijzer.nl/meldformulier-telemarketing

Betekend overigens niet dat de ACM ieder bedrijf waarvan je melding maakt zal beboeten. Maar des te meer mensen melding maken, des te groter de kans is dat het bij de ACM een trigger geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:56
Wild Chocolate schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Nou, RTL-nieuws heeft de database ingezien, dat lijkt me bewijs dat niet WPBR-geregistreerde instanties toegang kunnen krijgen...
Dat hoeft natuurlijk niet, misschien heeft RTL de database wel ingezien via een account van een WPBR-geregistreerde instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Dennism schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Dat hoeft natuurlijk niet, misschien heeft RTL de database wel ingezien via een account van een WPBR-geregistreerde instantie.
Linksom of rechtsom is RTL geen WPBR-geregistreerde instantie, en hebben ze inzage gehad.

Waar het lek zit, maakt niet uit, het is een lek...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:56
Wild Chocolate schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Linksom of rechtsom is RTL geen WPBR-geregistreerde instantie, en hebben ze inzage gehad.

Uiteraard, maar het maakt natuurlijk wel uit vaak het lek zit om de impact te beoordelen. Het is erger als iedereen zomaar kan rond zoeken dan wanneer iemand zijn journalistieke vriendje een handje helpt zodat deze een artikel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wild Chocolate schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Als iemand regels of afspraken heeft overtreden is het uiteraard iets heel anders dan wanneer RTL legaal toegang heeft gekregen. Tegen mensen die regels overtreden helpt niets. Een ambtenaar die vanuit zijn functie toegang heeft tot gevoelige informatie kan dat ook verkopen. Is het daardoor een slecht systeem waarin de informatie staat opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je je gegevens wilt laten verwijderen moet je een kopie identiteitsbewijs aanleveren, per email. Dat is precies wat ik hun niet wil sturen....:s

Dat 3 jarig onderzoek duurt me ook te lang. Liever leg ik met een groepje wat geld in en starten we een class action / kortgeding tegen deze bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Wild Chocolate schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:55:
@NicoHF Dit is precies waarom we een toezichthouder hebben, die namens de samenleving moet zorgen dat de privacy-wetgeving wordt nageleefd. Helaas doen die in dit geval kennelijk al 3 jaar onderzoek, en mogen de bedrijven in de tussentijd hun gang gaaan.
Er zijn verschillende soorten wetten. Wetten die je beschermen tegen andere personen: daar kun je meestal de politie voor bellen, en die komen (hopelijk) op korte termijn handhaven.

En dan zijn er wetten die je beschermen tegen bedrijven. Die worden meestal behandeld door een "toezichthouder" die bestaat uit drie man en een stagaire. Ergens in 2037 hebben ze vast tijd voor je klacht.

Zo hebben we op papier allemaal mooie rechten: op privacy, op veilig voedsel, tegen telemarketeers en louche huisbazen.

In de praktijk kun je daar je reet mee afvegen, en kunnen bedrijven hun gang gaan. Zo is het systeem ontworpen, en inderdaad, de kans dat daar iets aan verandert is erg klein.
Pagina: 1