Ik wil mijn halfsteens garage gaan isoleren. Na veel lezen van verschillende topics op o.a. Tweakers heb ik antwoorden gekregen op vragen, maar merk ik ook dat veel van die antwoorden nog meer vragen oproepen. Vooral omdat iedere situatie net weer wat anders is en dat in mijn geval ook zeker het geval is. Dus vraag ik jullie om hulp bij mijn specifieke situatie.
Huidige situatie:
/f/image/f6rChfjyEJ7DNTBuHEq8HMrW.png?f=fotoalbum_large)
Aanvullende info:
Moet ik gewoon de volledige wand tussen mij en de buren isoleren en hoeft het het deel dat aan het huis grenst niet geïsoleerd te worden? En hoe doe ik dat met de ventilatie van het isolatiemateriaal in de gedeelde wand? Ik denk niet dat de buren het gaan waarderen als ik stootvoegen in hun kant van de muur maak.
Vraag 2: Het dak
De buren hebben hun dak koud geïsoleerd. Nu weet ik dat een warm dak isolatie beter is om vochtproblemen te voorkomen, maar ik twijfel nog. Hoe zit het met koudebruggen als je het dak warm isoleert en voorzetwanden toepast? Vormt het huidige dak dan geen enorme koudebrug? Zie hieronder:
/f/image/cqszNidZbBLuZJq31uqdIUbg.png?f=fotoalbum_large)
Vraag 3: Overgang wanden + dak
Ik heb op bovenstaande schets een groene cirkel gezet op de plek waar nu de wandisolatie samenkomt met de balkenlaag. Hoe zou ik dit stukje moeten aanpakken? Op de schets heb ik de PIR weggesneden zodat dit om de balk valt die langs de muur loopt, zoals hieronder te zien is:
Huidige situatie:
/f/image/f6rChfjyEJ7DNTBuHEq8HMrW.png?f=fotoalbum_large)
Aanvullende info:
- De hoek van de garage zit aan het huis vast. Dit deel is dus al geïsoleerd. De garage van de buren is deels geïsoleerd (rood is isolatie).
- Ik denk te gaan isoleren met horizontale ventilatielatten met daartegen PIR+OSB panelen
- Dakisolatie ben ik nog niet over uit
Moet ik gewoon de volledige wand tussen mij en de buren isoleren en hoeft het het deel dat aan het huis grenst niet geïsoleerd te worden? En hoe doe ik dat met de ventilatie van het isolatiemateriaal in de gedeelde wand? Ik denk niet dat de buren het gaan waarderen als ik stootvoegen in hun kant van de muur maak.
Vraag 2: Het dak
De buren hebben hun dak koud geïsoleerd. Nu weet ik dat een warm dak isolatie beter is om vochtproblemen te voorkomen, maar ik twijfel nog. Hoe zit het met koudebruggen als je het dak warm isoleert en voorzetwanden toepast? Vormt het huidige dak dan geen enorme koudebrug? Zie hieronder:
/f/image/cqszNidZbBLuZJq31uqdIUbg.png?f=fotoalbum_large)
Vraag 3: Overgang wanden + dak
Ik heb op bovenstaande schets een groene cirkel gezet op de plek waar nu de wandisolatie samenkomt met de balkenlaag. Hoe zou ik dit stukje moeten aanpakken? Op de schets heb ik de PIR weggesneden zodat dit om de balk valt die langs de muur loopt, zoals hieronder te zien is:
[ Voor 11% gewijzigd door Ridicuul op 14-10-2024 19:18 ]
This is absolutely ridiculous