Privekilometers , slaapplaats tussen werk afspraken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcRB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-01-2024
Hallo,

Ik heb mijn eigen eenmanszaak en heb een bestelbus op de bedrijfsbalans staan.
Om bijtelling te voorkomen ga ik deze vanaf dit jaar rijden met max 500Km privekilometers.Tenminste dat is het plan.
Mijn vrouw en ik hebben privé een andere auto staan waar we onze priveritten mee rijden en haar woon werkverkeer mee wordt gereden.
Ik rijd voor mijn eigen bedrijf een aantal keren per jaar naar mijn klanten en deze zijn gevestigd in heel Nederland. Zelf woon ik in Limburg. Dat wil dus zeggen dat ik voor een groot deel van de klanten grote afstanden afleg.
Om de reistijd en kosten een beetje te drukken combineer ik veel ritten.
Zo kan het voorkomen dat ik een of meerdere dagen van huis ben voor een route in bijvoorbeeld Noord Nederland en alles wat ik op de heen- of terugweg passeer.
Ik slaap dan in hotels, in de zomer kan het ook zijn dat ik mijn caravan ergens stal en op een camping slaap of ik logeer bij mijn zus die in het midden van het land woont.

Voorbeeld:
Rit 1: van huis naar Groningen (klant 1)
Rit 2: van klant 1 naar klant 2 in Drachten
Rit 3: van Drachten logeren bij mijn zus in Amersfoort (terug naar het midden)
Rit 4: van mijn zus terug naar het noorden naar klant 3 in Meppel
Rit 5: van klant 3 flink naar het zuiden naar klant 4 in Eindhoven
Rit 6: van klant 4 verder naar zuiden naar huis in Limburg

Je ziet dat ik een route heb gemaakt waarbij ik tussen rit 3 en 4 bij mijn zus logeer.
In plaats van een duur hotel waar ik in de avond kom en in de ochtend weer weg ben, rij ik dus iets verder van mijn bestemming om bij mijn zus te logeren. Daarmee bespaar ik kosten op een hotel, zie ik mijn zus een extra keer en ben ik milieubewust bezig in verhouding tot terug naar Limburg rijden en de dag daarna weer naar het noorden. Ook spaar ik flink wat reis- en filetijd uit. Zelfs met dat stukje terug naar midden Nederland.

Zonder de afspraken zou ik niet bij mijn zus belanden. Dus in die zin is het een verblijfplaats die op dat moment aan de werkrit te relateren valt. Of ziet de fiscus dit als privéverkeer? Ook als ik hiermee een rit naar huis en terug bespaar?

En stel ik blijf niet bij mijn zus. Moet een hotel dan redelijk aan de route liggen? Of mag ik zeggen ik boek bij Fletcher want daar heb ik een kortingskaart van. Het dichtstbijzijnde Fletcher hotel is bijvoorbeeld vol en daarom neem ik een Fletcher hotel verder van de route en negeer ik andere hotels die dichterbij liggen, maar blijf nog steeds honderden kilometers gunstiger uit dan terug naar huis rijden.

En wat als ik op de heenweg vanuit huis met de caravan achter de auto vertrek en deze voor het eerste klantbezoek op een camping stal, dan mijn klanten bezoek en telkens op de camping terugkom om op de laatste dag na mijn afspraak de caravan weer naar huis te rijden.

Online vind ik van alles maar allemaal in redelijk heldere situaties, die niet met dit te vergelijken zijn.

Groeten Marc

Beste antwoord (via MarcRB op 04-01-2024 06:19)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:28
Oid schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:13:
Ik snap dat je op zoek bent naar het 'bewijs'. Sowieso zou ik deze aanvragen: https://www.belastingdien...kelijk_gebruik_bestelauto
daarnaast kan je alles weerleggen toch? zolang je niet rondom je huis supermarkt ritjes maakt er mee maar lange afstanden zou ik mij niet zo druk maken. je hoeft met die verklaring ook geen kilometers bij te houden.
Maar één van de voorwaarden is, dat je de auto niet privé mag gebruiken, en als de belastingdienst de overnachting bij de zus dan wel als privé ziet, ben je dus direct in overtreding...

@MarcRB Je zou een standpunt kunnen formuleren en dit voorleggen aan je belastinginspecteur, zogenaamd vooroverleg.

Dat standpunt zou ik dan in hoofdlijnen als volgt opbouwen:
- Wanneer ik tussen klantafspraken een hotelovernachting plan, zijn de km's van klant naar hotel en van hotel naar klant zakelijk.
- Wanneer ik in plaats van zo'n hotelovernachting mijn caravan op een camping plaats, zijn de ritten van camping naar klant en van klant naar camping zakelijk.
- Wanneer ik in plaats van een hotelovernachting besluit bij een bekende te overnachten die veel dichter bij mijn klant woont dan ik, beschouw ik de ritten tussen klant en bekende en andersom als zakelijk.
(Hoewel je daarmee wellicht al het risico loopt dat ze dit als belastingadvies zien vanwege meerdere scenario's) Wellicht beter beperken tot de overnachting bij bekende.

De hotelovernachtingen zijn wat mij betreft sowieso zakelijk, en waar je jouw hotel kiest, is gewoon aan jou. Zo lang je maar kan onderbouwen dat het puur zakelijk is. In dat opzicht lijkt een camping mij niet wezenlijk anders, zo lang je er alleen de noodzakelijke overnachtingen doet. En in die gevallen zou ik zelfs met maar eenzijdig een zakelijke afspraak, mijn km's als zakelijk boeken (maar let wel, bij mij hangt er geen bijtelling van af, alleen winstaftrek van km's). Als ik op tijd bij een klant wil zijn, is het volstrekt verdedigbaar dat ik in een hotel dichterbij de klant overnacht.

Zelf had ik een vergelijkbare situatie, waarbij ik voor 2 dagen training bij mijn ouders overnachtte. Daarbij boek ik ook de km's van training naar ouders en vice versa als zakelijk. Dat zou ik dan weer niet zo gauw doen wanneer ik maar 1 dag training had (omdat het dan geen km's bespaart, maar iets extra toevoegt, wordt moeilijker te verdedigen). Maar nogmaals, bij mij hangt er minder vanaf, hooguit dat ik een paar Euro minder van mijn winst mag aftrekken...
Vandaar dat een vooroverleg slim kan zijn.

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Ik snap dat je op zoek bent naar het 'bewijs'. Sowieso zou ik deze aanvragen: https://www.belastingdien...kelijk_gebruik_bestelauto
daarnaast kan je alles weerleggen toch? zolang je niet rondom je huis supermarkt ritjes maakt er mee maar lange afstanden zou ik mij niet zo druk maken. je hoeft met die verklaring ook geen kilometers bij te houden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:28
Oid schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:13:
Maar één van de voorwaarden is, dat je de auto niet privé mag gebruiken, en als de belastingdienst de overnachting bij de zus dan wel als privé ziet, ben je dus direct in overtreding...

@MarcRB Je zou een standpunt kunnen formuleren en dit voorleggen aan je belastinginspecteur, zogenaamd vooroverleg.

Dat standpunt zou ik dan in hoofdlijnen als volgt opbouwen:
- Wanneer ik tussen klantafspraken een hotelovernachting plan, zijn de km's van klant naar hotel en van hotel naar klant zakelijk.
- Wanneer ik in plaats van zo'n hotelovernachting mijn caravan op een camping plaats, zijn de ritten van camping naar klant en van klant naar camping zakelijk.
- Wanneer ik in plaats van een hotelovernachting besluit bij een bekende te overnachten die veel dichter bij mijn klant woont dan ik, beschouw ik de ritten tussen klant en bekende en andersom als zakelijk.
(Hoewel je daarmee wellicht al het risico loopt dat ze dit als belastingadvies zien vanwege meerdere scenario's) Wellicht beter beperken tot de overnachting bij bekende.

De hotelovernachtingen zijn wat mij betreft sowieso zakelijk, en waar je jouw hotel kiest, is gewoon aan jou. Zo lang je maar kan onderbouwen dat het puur zakelijk is. In dat opzicht lijkt een camping mij niet wezenlijk anders, zo lang je er alleen de noodzakelijke overnachtingen doet. En in die gevallen zou ik zelfs met maar eenzijdig een zakelijke afspraak, mijn km's als zakelijk boeken (maar let wel, bij mij hangt er geen bijtelling van af, alleen winstaftrek van km's). Als ik op tijd bij een klant wil zijn, is het volstrekt verdedigbaar dat ik in een hotel dichterbij de klant overnacht.

Zelf had ik een vergelijkbare situatie, waarbij ik voor 2 dagen training bij mijn ouders overnachtte. Daarbij boek ik ook de km's van training naar ouders en vice versa als zakelijk. Dat zou ik dan weer niet zo gauw doen wanneer ik maar 1 dag training had (omdat het dan geen km's bespaart, maar iets extra toevoegt, wordt moeilijker te verdedigen). Maar nogmaals, bij mij hangt er minder vanaf, hooguit dat ik een paar Euro minder van mijn winst mag aftrekken...
Vandaar dat een vooroverleg slim kan zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcRB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-01-2024
@Oid
Dank voor je reactie. Ik had er wellicht niet duidelijk bij vermeld dat ik die ruimte van 500Km privé wel wil behouden. Dit geeft me de mogelijkheid om kleine ritten vanaf mjjn bedrijf naar bijvoorbeeld de tandarts of de kinderen bij fietspech ophalen wanneer ze van school naar huis gaan of andersom. Ik heb immers een busje met een bankje. Dit kan dan terwijl mijn vrouw op haar werk is met onze privéauto.
Het zal maar sporadisch voorkomen. Daarom is 500Km ruim voldoende.
Toch bedankt voor je reactie.

@Wild Chocolate
Dank voor je uitgebreide reactie. vooroverleg of ruling daar had ik niet eerder van gehoord. Goede tip.
Verder ook dank voor je heldere uitleg.

Toevallig heb ik recent een brief met (een andere) vraag verzonden aan de inspecteur van belastingdienst afd auto. Na een paar weken kreeg ik antwoord, maar wel telefonisch. Ik heb toen gevraagd of ik het antwoord op papier of mail kon krijgen. De reactie was zo werken wij niet. De wet is voldoende duidelijk.
Ik moest het doen met het telefonisch antwoord.

Het antwoord was gelukkig wel in mijn voordeel, maar de interpretatie van de wet - en regelgeving waar de vraag over ging is toch echt wel voor meerdere uitleg vatbaar.
Legt een ambtenaar het later toch anders uit dan zou ik een flinke boete moeten betalen. Had ik toen maar geweten dat deze optie bestaat. Mogelijk kan ik zo'n voorbespreking aanvragen en beide zaken laten vastleggen.

[ Voor 8% gewijzigd door MarcRB op 04-01-2024 06:37 ]