Vraag over douchecabine, kapotte magnetron en koelkast

Pagina: 1
Acties:

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:53
Beste,

Recentelijk ons eerste koophuis gekocht. Met twee linkerhanden is dit een flinke uitdaging, echter wordt het ook wel tijd en is het goed om wat te leren als het gaat om klussen. Gelukkig is het een instapklare woning dus echt klussen valt wel mee.

1.
De magnetron van de ingebouwde combi oven magnetron werkt niet goed. Je hoort af en toe een wat ´krakend´ geluid (?). Verwarmen met de magnetron duurt ongeveer 5x langer dan de normale aangegeven tijd. Om een voorbeeld te geven, vanmorgen warmde ik pannenkoeken op. Dit duurde 4 minuten op 1000watt en toen waren ze nog niet eens loeiheet..

Duidt dit op een kapotte straalunit? Is het de moeite waard om zoiets te laten repareren (onderdeel + mankracht) of kun je beter voor een 2e hands of nieuwe combi gaan, hij is zo'n 11 jaar oud van Siemens.

2. Ingebouwde koelkast bevat ontiegelijk veel condens. Soms ijsvorming, maar over het algemeen gewoon zeiknat. Vooral de bovenste twee lades/ aan de vriezer hangen de druppels. Al het eten wordt nat.

De rubbers LIJKEN voor zover ik kan zien oké, thermometer bevestigt de temperatuur, de koelkast is wel wat vol maar zou naar mijn idee niet volledig volgestouwd tegen de achterkant aan. Waar kan dit op duiden?

3.
Met hulp van schoonvader hebben we een nieuwe douchecabine geïnstalleerd. Heeft deze aan de binnenzijde afgekit, dit lijkt op het oog goed gedaan. Echter ontstaan er toch wel wat plasjes buiten de douchecabine. Nu lees ik op internet heel veel verschillende verhalen over kitten van douchecabines (binnenkant vs buitenkant). Kan iemand hier wellicht opheldering over geven?

https://sanitairkamer.nl/...2tbwrvEAQYAiABEgLbBfD_BwE

De instructies lijken aan te geven dat je de buitenzijde moet kitten, maar ik vind deze niet heel duidelijk. Mijn schoonvader heeft een duidelijk mening; binnenzijde afkitten moet voldoende zijn. Ondertussen sta ik dwangmatig na iedere douchebeurt droog te deppen en met een föhn te blazen zodat er geen water onder het profiel blijft staan :/

Hulp wordt gewaardeerd!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@poekiepoes12
1) en 2) Waarschijnlijk is zowel je magnetron als je koelkast 11 jaar oud. Geen gekke leeftijd om kuren te gaan vertonen. Verstandigste is om gewoon 2 nieuwe apparaten te kopen, helemaal als je net in je nieuwe woning zit. Kan je er nog jaren van genieten.

3) Ik vermoed dat het kitten niet goed gedaan is. Heb laatst hetzelfde probleem in mijn douchecabine gehad en daar zat het lek op een heel klein plekje.
Dus opnieuw kitten aan de binnenkant lijkt mij de enige oplossing.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:42

Glewellyn

is er ook weer.

Vaak zit er in koelkasten een afvoer voor condenswater, dat loopt dan via een kanaaltje naar een opvangreservoir bovenop de compressor. Op die manier verdampt de warmte die de compressor genereert het afgevoerde water.

Zit dat kanaaltje misschien verstopt?

*zucht*

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:21

JustDutch

was ambtenaar :)

poekiepoes12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:45:

3.
Met hulp van schoonvader hebben we een nieuwe douchecabine geïnstalleerd. Heeft deze aan de binnenzijde afgekit, dit lijkt op het oog goed gedaan. Echter ontstaan er toch wel wat plasjes buiten de douchecabine. Nu lees ik op internet heel veel verschillende verhalen over kitten van douchecabines (binnenkant vs buitenkant). Kan iemand hier wellicht opheldering over geven?
Als je doucheset een handdouche heeft, dan kun je denk ik vrij eenvoudig de hele omtrek langsgaan om te kijken waar het water langs de douchecabine komt. Denk dan aan de aansluiting met de wanden, de vloer, maar ook de deur. Bij mij thuis komt er water onder de deur door, ook al zit er een profiel.
Vervolgens kun je dan kijken wat je vervolgstap is. Komt het water ergens langs waar gekit is, dan kun je de kitnaad aanpassen. Komt het water onder de deur door dan zou aan de buitenzijde kitten mogelijk de oplossing zijn om ervoor te zorgen dat er geen vocht onder de profielen komt.

Forza Mucca

• poekiepoes12
chrisborst schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:50:
@poekiepoes12
1) en 2) Waarschijnlijk is zowel je magnetron als je koelkast 11 jaar oud. Geen gekke leeftijd om kuren te gaan vertonen. Verstandigste is om gewoon 2 nieuwe apparaten te kopen, helemaal als je net in je nieuwe woning zit. Kan je er nog jaren van genieten.

3) Ik vermoed dat het kitten niet goed gedaan is. Heb laatst hetzelfde probleem in mijn douchecabine gehad en daar zat het lek op een heel klein plekje.
Dus opnieuw kitten aan de binnenkant lijkt mij de enige oplossing.
Dank voor de reactie.
Wat betreft 1 en 2., klopt, beide zijn 11 jaar oud.
Echter zullen wij vermoedelijk over 1-2 jaar een nieuwe keuken gaan aanschaffen omdat de balken onder de keuken/ boven de kelder, wat te vochtig zijn en er sprake is van houtworm.
Dus het dilemma is of we hier nu nog 1-2 jaar mee uitzingen, het laten repareren of wellicht nieuwe producten aanschaffen die we ook zouden kopen bij de 'nieuwe' keuken en we deze dan gewoon opnieuw laten inbouwen t.z.t.

Wat betreft het kitten, dat zou je inderdaad denken, maar het is op meerdere plekjes waar het misgaat. Beide profielen die bevestigd zijn aan de muur (ene kant beduidend meer) en de voegen van de tegels. Misschien niet grondig genoeg ontvet waardoor de kit niet helemaal gepakt heeft?

• poekiepoes12
Glewellyn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:58:
Vaak zit er in koelkasten een afvoer voor condenswater, dat loopt dan via een kanaaltje naar een opvangreservoir bovenop de compressor. Op die manier verdampt de warmte die de compressor genereert het afgevoerde water.

Zit dat kanaaltje misschien verstopt?
Yes ben ik van op de hoogte, dank. Ga deze alsnog een keer goed doorprikken, al zou het iets helpen ben ik al blij. Geloof echter niet dat dit het gehele probleem zou oplossen.

• poekiepoes12
JustDutch schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Als je doucheset een handdouche heeft, dan kun je denk ik vrij eenvoudig de hele omtrek langsgaan om te kijken waar het water langs de douchecabine komt. Denk dan aan de aansluiting met de wanden, de vloer, maar ook de deur. Bij mij thuis komt er water onder de deur door, ook al zit er een profiel.
Vervolgens kun je dan kijken wat je vervolgstap is. Komt het water ergens langs waar gekit is, dan kun je de kitnaad aanpassen. Komt het water onder de deur door dan zou aan de buitenzijde kitten mogelijk de oplossing zijn om ervoor te zorgen dat er geen vocht onder de profielen komt.
Dit gaan we vanavond nog maar eens testen, we hebben inderdaad een handdouche. Het lastige is dat het niet direct onder het profiel gespoten lijkt te worden als je de handdouche hierop zet, maar als je 5 minuten normaal gedoucht hebt er wel degelijk sprake is van een plas(je) water wat onder het profiel doorgekomen is.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@poekiepoes12
Keukens hebben standaard maten, dus apparatuur overzetten is erg makkelijk. Als de grootte van koelkast voldoende is, kan je prima een nieuwe kopen. Idem voor de oven/magnetron.
Enige nadeel is dat je vaak 6/8 jaar garantie krijgt als je minimaal 4 apparaten van hetzelfde merk koopt. Dus dat voordeel zal je mislopen. Of je moet nu alvast alle apparatuur voor je nieuwe keuken kopen.

Is er ook gekit achter het profiel? Dus een mooie laag kit op het profiel aanbrengen en dit tegen de tegels aan bevestigen. Vervolgens nog aan de binnen en buitenkant kitten en het zou waterdicht moeten zijn.
loeberce schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:20:
[...]
Beide kanten kitten wordt meestal afgeraden omdat er dan water tussen kan blijven staan.
Ligt eraan welk profiel je bedoeld. Ik doelde op het U profiel wat vaak tegen de muur wordt bevestigd. Die kan je prima aan beide kanten en tussen het profiel en de muur kitten.
Soms heb je dan weer profielen die daarin schuiven die je op een bepaalde manier moet kitten. Gezien de verschillen tussen veel cabine's kan ik niet zeggen waar je moet kitten.

[ Voor 50% gewijzigd door chrisborst op 03-01-2024 12:25 ]

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-12 19:59
chrisborst schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:16:
@poekiepoes12
Keukens hebben standaard maten, dus apparatuur overzetten is erg makkelijk. Als de grootte van koelkast voldoende is, kan je prima een nieuwe kopen. Idem voor de oven/magnetron.
Enige nadeel is dat je vaak 6/8 jaar garantie krijgt als je minimaal 4 apparaten van hetzelfde merk koopt. Dus dat voordeel zal je mislopen.

Is er ook gekit achter het profiel? Dus een mooie laag kit op het profiel aanbrengen en dit tegen de tegels aan bevestigen. Vervolgens nog aan de binnen en buitenkant kitten en het zou waterdicht moeten zijn.
Beide kanten kitten wordt meestal afgeraden omdat er dan water tussen kan blijven staan.

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:15
poekiepoes12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:45:
Gelukkig is het een instapklare woning dus echt klussen valt wel mee.
poekiepoes12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:13:
Echter zullen wij vermoedelijk over 1-2 jaar een nieuwe keuken gaan aanschaffen omdat de balken onder de keuken/ boven de kelder, wat te vochtig zijn en er sprake is van houtworm.
Dit strookt niet helemaal met elkaar.

• poekiepoes12
Raling schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:21:
[...]

[...]

Dit strookt niet helemaal met elkaar.
Snap ik. De staat van het huis is goed voor een huis van 1910... Maar dat zegt natuurlijk ook alles. Altijd werk aan een huis van 1910. Bij de bouwkeurige keuring is gebleken dat de balken bij de kelder toch wel wat te vochtig zijn i.c.m. houtworm. Daar kun je nu tijdelijk wat mee, maar je kan er dus ook voor kiezen om binnen afzienbare tijd nieuwe balken te plaatsen. Omdat de keuken niet he-le-maal onze smaak is, is het logisch dan een volledig nieuwe keuken te plaatsen in plaats van deze weer terug te plaatsen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je kunt voor je kapotte magnetron ook een vergelijkbare op Marktplaats zoeken en die er tijdelijk plaatsen. Idem voor je koelkast. Dan begin je in je nieuwe keuken lekker met alles nieuw.

Pannenkoeken kun je overigens prima opwarmen in een koekenpan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

loeberce schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Dit dus, douchewanden alleen aan de buitenzijde afkitten.
Water wat aan de binnenzijde tussen profielen/randen/geleiders komt kan dan alleen naar de buitenkant als de binnenzijde is afgekit.

Please state the nature of the technical emergency

• poekiepoes12
edsandje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Dit dus, douchewanden alleen aan de buitenzijde afkitten.
Water wat aan de binnenzijde tussen profielen/randen/geleiders komt kan dan alleen naar de buitenkant als de binnenzijde is afgekit.
Beide kanten zou ik sowieso niet doen, maar het is toch best gek dat er zoveel verwarring/ meningen bestaan over binnen dan wel buiten kitten?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik weet niet anders dat je alleen de buitenkant moet afkitten.
Van de Bruynzeel site: (https://bruynzeelhomeprod...it%20voorkomt%20schimmel.)
Een douchecabine moet moet aan de buitenkant worden afgekit, zodat eventueel spatwater uit de stijlen kan weglopen naar binnen. Dit voorkomt schimmel

Please state the nature of the technical emergency

• poekiepoes12
edsandje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:38:
Ik weet niet anders dat je alleen de buitenkant moet afkitten.
Van de Bruynzeel site: (https://bruynzeelhomeprod...it%20voorkomt%20schimmel.)

[...]
Enige nadeel uit buitenkant afkitten zou zijn dat er alsnog wat water onder blijft staan omdat de tegels nauwelijks aflopen, maar nu moet ik het misschien weer moeilijker dan nodig is. Ik ga dan denk ik toch kitranden aan de binnenkant weghalen. Het is een aluminium profiel, met een stanleymes ben ik bang dit te bekrassen. Ik dacht zelf aan een oud pasje?
Pagina: 1