Opzoek naar mini telefooncentrale met mail functies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducky
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-03 13:08
Beste medetweakers,

Ik weet niet zeker of ik op de juiste plek post, maar mijn vraag is;

Voor onze vrijwillegers organisatie zijn we op zoek naar een simpele telefoon centrale.

We willen graag de volgende zaken;
wensen / eisen;

-we hebben maar 1 lijn / ziggo, dat is prima geen uitzicht op meer
-we hebben al twee DECT handsets, liefst willen we die blijven gebruiken, maar vervangen is geen probleem
-we willen graag een keuze menu bij inkomende telefoontjes
-we willen graag een mailtje naar een aantal mensen bij gemiste oproepen
-liever geen cloud dienst
-niet te groot / veel stroom gebruiken

Heeft iemand tips of er zo iets bestaat?, bedankt alvast...

[ Voor 8% gewijzigd door Ducky op 03-01-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja kan met heel veel moeite lokaal een VOIP centrale gaan draaien en in de lucht houden, maar veel simpeler is over gaan op een VOIP dienstverlener. Ouderwetse centrales bestaan bijna niet meer.
Met een Fritzbox kan best wat maar geen keuzemenu bijvoorbeeld. Je kan best iets zelf in elkaar knutselen maar bedenk wel dat de kosten (onderhoud, stroomverbruik en risico op uitval) veel hoger zijn dan wat een clouddienst voor VOIP kost, nog sterker misschien verdien je het in je belkosten wel terug.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Met de eis voor geen clouddienst gooi je veel goede opties bij voorbaat weg. Iets als https://www.voys.nl/ of een andere VOIP provider zou denk ik goed passen?

Vergeet niet dat je bij een on premise oplossing je ook support etc moet gaan doen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zou naar iets als FreePBX kunnen kijken. Dat is een Linux distro die gebouwd is rond Asterisk (een SIP server) en Linux natuurlijk, met een toegankelijke webinterface voor configuratie ed. (Kan ook op een raspberry pi, zoek dan naar RasPBX).
FreePBX ondersteund alles wat je zou kunnen verwachten van een telefooncentrale.

Je hebt dan een externe voip (SIP) provider nodig, hoewel ik aanneem dat dat ook Ziggo zou kunnen zijn.

Om de DECT telefoons te kunnen gebruiken, zou ik een Fritzbox toepassen, die dan inlogt op de FreePBX server.

SIP telefoons kun je direct via het netwerk aansluiten, voor een ouderwetse analoge telefoon heb je een ATA nodig. (Hoewel je op die Fritzbox waarschijnlijk ook wel 1 of 2 analoge telefoons kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 09:43

neh

Ducky schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:46:
wensen / eisen;

-we hebben maar 1 lijn / ziggo, dat is prima geen uitzicht op meer
-we hebben al twee DECT handsets, liefst willen we die blijven gebruiken, maar vervangen is geen probleem
-we willen graag een keuze menu bij inkomende telefoontjes
-we willen graag een mailtje naar een aantal mensen bij gemiste oproepen
-liever geen cloud dienst
-niet te groot / veel stroom gebruiken
Weet je zeker dat je het niet te gecompliceerd maakt?

Wat is het doel van het keuzemenu? Als je slechts twee handsets hebt is er niet veel interne routering mogelijk. Daarnaast, met slechts 1 lijn is je keuzemenu onbereikbaar als er al een gesprek gaande is.

Waarom geen cloud dienst? Hebben jullie de competentie om een on-premise oplossing op te zetten, te onderhouden en in de lucht te houden?

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducky
Waarom geen clouddienst;

We hebben een telefoontoestel, we willen eigenlijk alleen een keuze menu en een mailtje als we een oproep gemist hebben. Als ik de meest simpele cloud dienst kijk ben ik gewoon 250 euro per jaar kwijt, we zijn een non profit en kunnen dat gewoon niet ophoesten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducky
P_de_B schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:57:
Met de eis voor geen clouddienst gooi je veel goede opties bij voorbaat weg. Iets als https://www.voys.nl/ of een andere VOIP provider zou denk ik goed passen?

Vergeet niet dat je bij een on premise oplossing je ook support etc moet gaan doen.
19 euro per gebruiker per maand... no way jose, daarom niet, plus dat zij dan eigenaar zijn van het nummer, dus ze hebben je bij je ballen... Non profit hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ducky schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:58:
[...]
19 euro per gebruiker per maand.
Er zijn vast iets goedkopere te vinden, maar het kost inderdaad geld. Je kunt dan wel het bellen gedeelte van Ziggo opzeggen.
dus ze hebben je bij je ballen... Non profit hier...
Maar als dit je insteek is moet je gewoon zelf gaan knutselen met een FreePBX-achtige oplossing.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Ducky schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:55:
plus dat zij dan eigenaar zijn van het nummer, dus ze hebben je bij je ballen..
Beetje vreemde redenatie want het nummer is nu waarschijnlijk van Ziggo. Dus die hebben je bij je ballen?

En wat gebeurd er als jij weg gaat? Is er dan nog iemand die de centrale begrijpt en het menu eventueel kan aanpassen?

Ik vind wel zoiets:
https://www.voipshop.nl/g...elefooncentrale/pid=71284

Geen idee of dat ding een mail kan sturen. Daarnaast nog wat haken en ogen aan de combinatie met veel gebruikte consumenten routers. Waarschijnlijk zal het wel werken als SIP in de router is uitgeschakeld.

Maar dan nog... Jij bent op vakantie en de Ziggo router krijgt een software update ofzo. De boel werkt niet meer en dan? Hosted VOIP is in dit geval echt zo veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:12
Maar vergeet de kosten voor aanschaf van zo'n mini-telefooncentrale ook niet.

Dan heb je dus iets nodig met één fxo-poort en één fxs-poort (doorgaans een dahdi pci-e kaart). Dergelijke kaarten zijn gericht voor de zakelijke markt met daarbij passende prijs.
Eventueel kan enkel een FXO poort ook, maar dan hebben de toestellen weer VOIP nodig.

En dan heb je uiteraard nog een servertje nodig waar daadwerkelijk die kaart ingaat en waarop dan inderdaad iets als FreePBX op kan draaien. En dan ben je zo enkele honderden euro's verder.

En daarna mag je goed gaan rommelen om dat alles in te richten naar wens en updates te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 03-01-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 09:43

neh

Groentjuh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:26:
Maar vergeet de kosten voor aanschaf van zo'n mini-telefooncentrale zijn ook niet.

Dan heb je dus iets nodig met één fxo-poort en één fxs-poort (doorgaans een dahdi pci-e kaart). Dergelijke kaarten zijn gericht voor de zakelijke markt met daarbij passende prijs.
Eventueel kan enkel een FXO poort ook, maar dan hebben de toestellen weer VOIP nodig.

En dan heb je uiteraard nog een servertje nodig waar daadwerkelijk die kaart ingaat en waarop dan inderdaad iets als FreePBX op kan draaien. En dan ben je zo enkele honderden euro's verder.

En daarna mag je goed gaan rommelen om dat alles in te richten naar wens en updates te doen.
Exact dit. En dan is de vraag of er in-house kennis beschikbaar is om dit allemaal op te zetten en gaande te houden.

Nogmaals: het doel van een keuzemenu ontgaat me in zo'n kleine setup. Als je deze eis kunt laten vallen ben je er misschien al met het veranderen naar een aanbieder die voicemail to email aanbiedt (Ziggo doet dit helaas niet meer). Bijvoorbeeld KPN lijkt dit aan te bieden: https://www.kpn.com/service/bellen/voicemail-gebruiken.htm

[ Voor 4% gewijzigd door neh op 03-01-2024 14:17 ]

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:12
neh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Exact dit. En dan is de vraag of er in-house kennis beschikbaar is om dit allemaal op te zetten en gaande te houden.
Ja, dit is simpelweg zo'n systeem dat waarschijnlijk "gewoon" moet werken. Ook eventueel als de gene die het ooit heeft ingericht weg is...

En dan kom je misschien vroeg of laat tegen het punt: Wie betaalt de rekening indien een hacker via betaalnummers zijn bankrekening heeft gevuld via jouw telefoonrekening.

Bij mij thuis draait overigens dergelijke installatie. Leuk spul, maar zou het niet goed genoeg voor bedrijfsdoeleinden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
Wij gebruiken op het werk Clearvox, die kan bij nieuwe voicemail berichten een mail sturen en is erg makkelijk om in te richten (incl keuzemenu). Ze hebben een cloudversie (geloof rond 10€/maand) maar ook een centrale die je ter plaatse in het netwerk kan hangen..

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducky
TheBorg schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Ik vind wel zoiets:
https://www.voipshop.nl/g...elefooncentrale/pid=71284

Geen idee of dat ding een mail kan sturen. Daarnaast nog wat haken en ogen aan de combinatie met veel gebruikte consumenten routers. Waarschijnlijk zal het wel werken als SIP in de router is uitgeschakeld.

Maar dan nog... Jij bent op vakantie en de Ziggo router krijgt een software update ofzo. De boel werkt niet meer en dan? Hosted VOIP is in dit geval echt zo veel handiger.
Ik heb geen Ziggo router, alleen een bridge. Ik ga eens naar die grandstream kijken... thnxz
Pagina: 1