Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Dakkapellen laten plaatsen, oude zonnepanelen terug?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
Goedemorgen allemaal,

Afgelopen jaar heb ik twee dakkapellen laten plaatsen en wilde vragen of ik mijn oude panelen erop moet laten zetten of toch een nieuw setje moet halen.

Ik had 12 AEG 310Wp panelen met Solaredge optimizers en een SolarEdge HD Wave 3500HD. Totaal 3,72 kWp

ik heb een beetje een rare opstelling aangezien er 1 string lag met:
Zuidoost:
3 panelen op de opbouw
5 panelen op de schuine dak
1 op de oude dakkapel

Noordwest:
3 onder daknok

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZxUgcqx5qfluUOQ0exZvZXVoME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIukddDFGNnPYr0oBDGzUnxk.jpg?f=fotoalbum_large

De dakkapel aan de achterzijde heeft nu de maximale breedte.

Nou zijn dit panelen uit 2019 en heb nooit meer dan 2,7kWh piek opgebracht. Meestal rond 2,4kWh. Hoogste opbrengst op een zonnige dag in mei is rond de 23kWh.
Jaarlijks wek ik ongeveer 3-3,5MWh.

Nou wil ik uiteraard weer zonnepanelen erop. Dit kost alleen net zo veel als het plaatsen van nieuwe panelen. Het idee is dat ik dan van 12 naar 14 panelen wil gaan. De huidige installateur is niet echt meewerkend en zeer slecht bereikbaar. Die zei dat ze het bestaande systeem niet kunnen uitbreiden want ze hebb en die oude panelen en optimizers niet meer.
En ik heb vast nieuw montagemateriaal nodig.

Ik heb al wat offertes opgevraagd.
Dit was er een van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Vt_3w0jOdOaUWGa9bMGXyC5I7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9zuAUTNczAnBP4hxQx8Pwds.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zijn we er van uit gegaan dat er 3 panelen onder de dakkapel aan de voorzijde kunnen komen.

Wat is verstandig?
De oude panelen zijn 72 cells en de nieuwe 144. Hierdoor zou ik met minder licht meer opbrengst moeten hebben. Is het waard om de oude panelen terug te plaatsen of moet ik gaan voor nieuwe panelen?

In de toekomst komt er wellicht een hybride warmtepomp nog.

Alle reacties

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 15:47

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb zelf ook voor dit dilemma gestaan.

Uiteindelijk besloten om ze te verkopen als complete set via Marktplaats, zij hebben dit ook gedemonteerd van het dak.
Als ik dit door een installateur zou laten doen, was ik zo EUR 50,- per paneel (x15) kwijt geweest
Bij mij is het dakkapel 2 weken terug geplaatst. En ben nu aan het zoeken naar een nieuwe partij voor een nieuwe set.
Ik kan met 9 panelen net zoveel opwekken als mijn oude set van 15 panelen.
Een hogere cell dichtheid zorgt naar mijn idee dat er bij minder zonlicht (winter maanden) er toch meer stroom binnenkomt.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
com2,1ghz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:36:
Nou wil ik uiteraard weer zonnepanelen erop. Dit kost alleen net zo veel als het plaatsen van nieuwe panelen. Het idee is dat ik dan van 12 naar 14 panelen wil gaan. De huidige installateur is niet echt meewerkend en zeer slecht bereikbaar. Die zei dat ze het bestaande systeem niet kunnen uitbreiden want ze hebb en die oude panelen en optimizers niet meer.
Mijn hemel... wat een ongeloveloze nietswetende nietsnut.

Je had waarschijnlijk of een p370 of p401 optimizer. Die mogen in een string met de huidige s440 of s500 optimizer...
Juist net SolarEdge hoeven panelen helemaal niet hetzelfde te zijn, daar zijn de optimizers voor. (Het staat alleen wel beter op je dak :-) )

Nu dat uit de weg is: Installatiekosten zijn altijd een aanzienlijk deel van de kosten. Het kan dus heel goed dat terugplaatsen niet rendabel is. Reken je ook niet rijk met verkoop via MP: ook daar zijn de prijzen heel erg serieus gekelderd.

De prijs van het aangeboden Enphase systeem is echt wel scherp te noemen. Ik denk niet dat ik eerder Enphase op €1/Wp gezien heb.

Mijn opmerking is dan wel: dat is 5kW omvormer vermogen op 1 fase. Dat is zeker met het lange AC traject inherent aan micro's 2:0 achter in netcongestieland.

Ik zou overwegen om naar 3-fase te gaan en dan 5 micro's per fase te doen. Dat kost niet eens heel veel extra. De 3-fase IQ relay kost hetzelfde als 2 enkelfase relays. Amper meer kabelwerk ook.

Is je huisaansluiting al 3-fase?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
Ronald schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:52:
[...]

Mijn hemel... wat een ongeloveloze nietswetende nietsnut.

Je had waarschijnlijk of een p370 of p401 optimizer. Die mogen in een string met de huidige s440 of s500 optimizer...
Juist net SolarEdge hoeven panelen helemaal niet hetzelfde te zijn, daar zijn de optimizers voor. (Het staat alleen wel beter op je dak :-) )

Nu dat uit de weg is: Installatiekosten zijn altijd een aanzienlijk deel van de kosten. Het kan dus heel goed dat terugplaatsen niet rendabel is. Reken je ook niet rijk met verkoop via MP: ook daar zijn de prijzen heel erg serieus gekelderd.

De prijs van het aangeboden Enphase systeem is echt wel scherp te noemen. Ik denk niet dat ik eerder Enphase op €1/Wp gezien heb.

Mijn opmerking is dan wel: dat is 5kW omvormer vermogen op 1 fase. Dat is zeker met het lange AC traject inherent aan micro's 2:0 achter in netcongestieland.

Ik zou overwegen om naar 3-fase te gaan en dan 5 micro's per fase te doen. Dat kost niet eens heel veel extra. De 3-fase IQ relay kost hetzelfde als 2 enkelfase relays. Amper meer kabelwerk ook.

Is je huisaansluiting al 3-fase?
Ja meterkast is 3x25A. PV verdeler zit op 1 fase. Congestie is wel een dingetje ja. Voorheen was ik de eerste in mijn blok, nu heeft de hele wijk het. De SolarEdge omvormer die ging na ~241V uit.
Heb je hiet met 3 fase minder last van? Gaat een 3 fase omvormer een beetje load balancen dan?

De installateurs gaven wel aan dat 3 fase omvormers moeilijk leverbaar zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
Ehm... Enphase is nooit, NOOIT 3-fase. Het gaan om verdelen over de fasen van de enkelfase micro-omvormers.

En als je SolarEdge bij 241V uit ging dan had je 12V spanningval over de kabel... Dat is alleen uit te leggen als er iets heel erg, heel erg mis zat.

Als je gelijk vermogen over een 3-fase kabel hebt lopen, loopt er geen stroom door de nul. Dat samen met de 3x lagere stroom geeft een factor 6 lagere spanningval. Dus ja, de micro's verdelen over de fasen is zeer nuttig.

En waarom de aanbieder met 2x enkelfase q-relay aan komt zetten bij een 3-fase huisaansluiting is raar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.