Goedemorgen allemaal,
Afgelopen jaar heb ik twee dakkapellen laten plaatsen en wilde vragen of ik mijn oude panelen erop moet laten zetten of toch een nieuw setje moet halen.
Ik had 12 AEG 310Wp panelen met Solaredge optimizers en een SolarEdge HD Wave 3500HD. Totaal 3,72 kWp
ik heb een beetje een rare opstelling aangezien er 1 string lag met:
Zuidoost:
3 panelen op de opbouw
5 panelen op de schuine dak
1 op de oude dakkapel
Noordwest:
3 onder daknok
Oude situatie:
:strip_exif()/f/image/KIukddDFGNnPYr0oBDGzUnxk.jpg?f=fotoalbum_large)
De dakkapel aan de achterzijde heeft nu de maximale breedte.
Nou zijn dit panelen uit 2019 en heb nooit meer dan 2,7kWh piek opgebracht. Meestal rond 2,4kWh. Hoogste opbrengst op een zonnige dag in mei is rond de 23kWh.
Jaarlijks wek ik ongeveer 3-3,5MWh.
Nou wil ik uiteraard weer zonnepanelen erop. Dit kost alleen net zo veel als het plaatsen van nieuwe panelen. Het idee is dat ik dan van 12 naar 14 panelen wil gaan. De huidige installateur is niet echt meewerkend en zeer slecht bereikbaar. Die zei dat ze het bestaande systeem niet kunnen uitbreiden want ze hebb en die oude panelen en optimizers niet meer.
En ik heb vast nieuw montagemateriaal nodig.
Ik heb al wat offertes opgevraagd.
Dit was er een van:
:strip_exif()/f/image/f9zuAUTNczAnBP4hxQx8Pwds.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zijn we er van uit gegaan dat er 3 panelen onder de dakkapel aan de voorzijde kunnen komen.
Wat is verstandig?
De oude panelen zijn 72 cells en de nieuwe 144. Hierdoor zou ik met minder licht meer opbrengst moeten hebben. Is het waard om de oude panelen terug te plaatsen of moet ik gaan voor nieuwe panelen?
In de toekomst komt er wellicht een hybride warmtepomp nog.
Afgelopen jaar heb ik twee dakkapellen laten plaatsen en wilde vragen of ik mijn oude panelen erop moet laten zetten of toch een nieuw setje moet halen.
Ik had 12 AEG 310Wp panelen met Solaredge optimizers en een SolarEdge HD Wave 3500HD. Totaal 3,72 kWp
ik heb een beetje een rare opstelling aangezien er 1 string lag met:
Zuidoost:
3 panelen op de opbouw
5 panelen op de schuine dak
1 op de oude dakkapel
Noordwest:
3 onder daknok
Oude situatie:
:strip_exif()/f/image/KIukddDFGNnPYr0oBDGzUnxk.jpg?f=fotoalbum_large)
De dakkapel aan de achterzijde heeft nu de maximale breedte.
Nou zijn dit panelen uit 2019 en heb nooit meer dan 2,7kWh piek opgebracht. Meestal rond 2,4kWh. Hoogste opbrengst op een zonnige dag in mei is rond de 23kWh.
Jaarlijks wek ik ongeveer 3-3,5MWh.
Nou wil ik uiteraard weer zonnepanelen erop. Dit kost alleen net zo veel als het plaatsen van nieuwe panelen. Het idee is dat ik dan van 12 naar 14 panelen wil gaan. De huidige installateur is niet echt meewerkend en zeer slecht bereikbaar. Die zei dat ze het bestaande systeem niet kunnen uitbreiden want ze hebb en die oude panelen en optimizers niet meer.
En ik heb vast nieuw montagemateriaal nodig.
Ik heb al wat offertes opgevraagd.
Dit was er een van:
:strip_exif()/f/image/f9zuAUTNczAnBP4hxQx8Pwds.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zijn we er van uit gegaan dat er 3 panelen onder de dakkapel aan de voorzijde kunnen komen.
Wat is verstandig?
De oude panelen zijn 72 cells en de nieuwe 144. Hierdoor zou ik met minder licht meer opbrengst moeten hebben. Is het waard om de oude panelen terug te plaatsen of moet ik gaan voor nieuwe panelen?
In de toekomst komt er wellicht een hybride warmtepomp nog.