Glasvezel in Harderijk, AON of xPON? Investeren in ONT?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 22:39
Binnenkort gaat mijn internetverbinding over van Tweak naar Caiway. Ik woon in Harderwijk en nou ging ik er altijd van uit dat glasvezel in mijn woonplaats altijd over het CAI Harderwijk netwerk gaat en dat dit betekend dat altijd AON verbinding gebruikt wordt.

In de Attema FTU zijn beide poorten aangesloten. Poort 1 wordt nu gebruikt voor Tweak. Poort 2 is eerder gebruikt voor XS4ALL/KPN.

Tot nu toe heb ik altijd eigen apparatuur gebruikt. Een Cisco GS200-26P met FS.com Cisco GLC-BX-U Compatible SFP en Ubiquiti Unifi USG-3P. Dit heeft altijd perfect gewerkt, op beide poorten in de FTU.

Nu zit er in het pakket dat ik van Caiway heb gekregen een Nokia XS-2426G-B modem / router waaruit ik concludeer dat de verbinding XGS-PON zal zijn.

Als ik een postcode check doe op freedom.nl (die laten netwerk, belichting en techniek zien), zie ik dat zij zowel Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: AON als Netwerk: Delta | Belichting: Delta | Techniek: XGSPON aanbieden. Dus geen CAI Harderwijk...

Klopt mijn conclusie? Welk netwerk ligt er in Harderwijk?

En wat kan ik bij andere providers verwachten? Wordt XGS-PON vroeg of laat de standaard van alle providers in alle netwerken/regio's?

Als de klans klein is dat ik na een jaartje Caiway (annuleer termijn is al verstreken :X ) weer een AON verbinding krijg, heeft het voor mij zin om in een nieuwe ONT te investeren.

Of bestaan er SFP (zonder +) XSG-PON modules die in mijn Cisco switch gaan werken met BBF.247 Certification?

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
Freedom heeft (nog) geen rechtstreekse leverovereenkomst CAI Harderwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:16

nelizmastr

Goed wies kapot

DeeD2k2 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:42:
Binnenkort gaat mijn internetverbinding over van Tweak naar Caiway. Ik woon in Harderwijk en nou ging ik er altijd van uit dat glasvezel in mijn woonplaats altijd over het CAI Harderwijk netwerk gaat en dat dit betekend dat altijd AON verbinding gebruikt wordt.

In de Attema FTU zijn beide poorten aangesloten. Poort 1 wordt nu gebruikt voor Tweak. Poort 2 is eerder gebruikt voor XS4ALL/KPN.

Tot nu toe heb ik altijd eigen apparatuur gebruikt. Een Cisco GS200-26P met FS.com Cisco GLC-BX-U Compatible SFP en Ubiquiti Unifi USG-3P. Dit heeft altijd perfect gewerkt, op beide poorten in de FTU.

Nu zit er in het pakket dat ik van Caiway heb gekregen een Nokia XS-2426G-B modem / router waaruit ik concludeer dat de verbinding XGS-PON zal zijn.
Correct. Dat is een XGS-PON router, die overigens geen bridge kent. Je zou dan van NTU direct naar je USG moeten, let op dat je niet >1Gbps afsluit, daarvoor moet je een snellere router aanschaffen (klasse UDM Pro, UXG Pro, etc.).
Het is mij niet bekend of Caiway een losse ONT levert of dat de Nokia een alles-in-één apparaat is (dus router en ONT), daar lijkt het wel op als ik de instructie lees .
Of bestaan er SFP (zonder +) XSG-PON modules die in mijn Cisco switch gaan werken met BBF.247 Certification?
XGSPON = 10Gbps PON en daarom in de regel altijd SFP+. Anders wordt die bandbreedte niet gehaald.
Dat houdt concreet in dat je de mediaconversie naar een switch of router moet doen die SFP+ modules accepteert.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Caiway en Delta leveren alleen het Nokia model/router. Geen losse ONT. Als ik dat wil, moet ik die zelf aanschaffen.

Daar komt mij vraag ook vandaan. Het gaat me al snel richting de 100,- kosten om het modem niet te hoeven gebruiken… als ik vanaf nu altijd een XSG-PON verbinding ga krijgen, heeft dat zin.
Anders een jaartje dubbele NAT en een cloud server met VPN voor het publieke verkeer.

Hoe dan ook is een cloud proxy met VPN geen slecht idee natuurlijk, maar ik vind het zonde van de extra apparatuur (onnodige functies en verbruik) en hops…

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Voor wie het interessant vind: Ik heb contact gehad met CAI Harderwijk. Zij laten weten dat er twee identieke glasvezellijnen bij mij binnen komen, Op lijn 1 wordt geleverd door DELTA en dit kan met XGS-PON. Op lijn 2 wordt geleverd door KPN en dit is (vooralsnog) altijd AON.

De informatie die ik van de site van Freedom had, gaf het al weg. ;)

De gebruikte techniek is afhankelijk van het netwerk waarop de provider levert. Die via DELTA leveren, staan hier. KPN heeft ze op deze pagina.

Hier zit veel overlap in. Alleen de eigen labels staan niet op beide overzichten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:44
Dit is een denkfout die hier regelmatig voorbij komt. Waarschijnlijk is het netwerk in jouw buurt p2p (point to point) aangelegd. Er loopt dan een glasvezelkabel vanaf jouw huis naar de PoP zonder aftakkingen, deze wordt in de switch van de provider gestoken en jij plaatst een AON modem aan jou kant.

Veel mensen denken dat elk PON netwerk zoals een coaxnetwerk werkt. Dikke kabel door de straat, een aftakking naar elk huis en elke modem moet bij de provider aangemeld worden om verbinding te kunnen maken. Op sommige plaatsen is dat ook zo maar als je die "dedicated" kabel uit het eerder genoemde p2p netwerk in een splitter ipv actieve switch steekt kun je PON leveren op een p2p netwerk.

AON is niet hetzelfde als p2p, die worden nogal eens met elkaar verward. Het komt er in het kort op neer dat een AON aansluiting altijd op een p2p netwerk zit maar een PON aansluiting niet per se op een shared kabel zit. PON wordt ergens gedeeld, of dat nou op de kabel of in de PoP zit maakt niet zoveel uit. Ook op AON zit een behoorlijke overboeking, in de praktijk is het verschil niet merkbaar. PON is wel goedkoper in apparatuur en aanleg van nieuwe netwerken, de meeste nieuwe aansluitingen gaan dus PON worden, ongeacht hoe dat glasvezelnetwerk ooit is opgebouwd. AON is een dode zaak, niet meer in investeren als sleutelende consument. Simpel toch :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Andros schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:00:
Dit is een denkfout die hier regelmatig voorbij komt. Waarschijnlijk is het netwerk in jouw buurt p2p (point to point) aangelegd. Er loopt dan een glasvezelkabel vanaf jouw huis naar de PoP zonder aftakkingen, deze wordt in de switch van de provider gestoken en jij plaatst een AON modem aan jou kant.

Veel mensen denken dat elk PON netwerk zoals een coaxnetwerk werkt. Dikke kabel door de straat, een aftakking naar elk huis en elke modem moet bij de provider aangemeld worden om verbinding te kunnen maken. Op sommige plaatsen is dat ook zo maar als je die "dedicated" kabel uit het eerder genoemde p2p netwerk in een splitter ipv actieve switch steekt kun je PON leveren op een p2p netwerk.
Dank voor de toelichting! Als de passieve splitter in de PoP ligt, is het hetzelfde als onder de stoep voor je huis splitten, alleen dan wat verder weg. :)
Dat maakt ook meteen duidelijk waarom xPON goedkoper is; passieve apparatuur kost meestal minder dan actieve apparatuur.
Andros schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:00:
AON is een dode zaak, niet meer in investeren als sleutelende consument. Simpel toch :) .
In AON zou ik ook niet meer investeren. Die investering is jaren geleden al gedaan... Ik ben vooral op zoek naar de vraag of ik in een eigen XGS-PON ONT moet investeren. Dat heeft in mijn ogen met twee dingen te maken:
  1. Hoe groot is de kans dat ik bij een provider kom die XGS-PON gebruikt, of zullen de meeste AON gebruiken? Bijvoorbeeld omdat ze op het KPN netwerk leveren (of eigen apparatuur in de PoP hangen).
  2. Hoeveel providers leveren een losse ONT en modem/router (zoals Odido bijvoorbeeld doet)? Als dat de gangbare configuratie is, is het zonde om zelf een ONT te kopen (kost al snel richting de 100,-)...

Pagina: 1