Vraag

• hn3
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-10 12:36
Hoi,

Ik heb heel recent een DVD terug gevonden met daarop gedigitaliseerde (ik denk) 8mm videootjes. de DVD video bestanden hebben een resolutie van 720x576 met geluid.

Het zou heel gaaf zijn als deze video's sterk verbeterd kunnen worden.
Als je een beetje zoekt op "video enhance" dan word je al snel dood gegooid met reclames voor software die fantastische resultaten beloven.

- Is het de moeite waard om dit soort software los te laten op de DVD bestanden die ik heb? ik zelf heb geen ervaring met voor video bewerking. Dus het resultaat moet niet sterk afhankelijk zijn van de persoon die het uitvoert.

- Als er echt een sterke verbetering te halen is met de DVD bestanden die ik nu heb met moderne software. welke software is dan geschikt om als noob mee aan de slag te gaan.

Alvast bedankt
gr Henri.

Alle reacties

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 18:03

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou sowieso wegblijven van allerlei adware die dit soort dingen beloven, maar er zijn weldegelijk een paar serieuze producten.
Ik gebruik dit zelf overigens niet, want ik doe weinig met video, maar ik meen dat Topaz een video AI aanbiedt. Kijk even op google/youtube naar wat ervaringen, resultaten en adviezen van gebruikers om te bepalen wat het beste werkt en wat het je waard is. Deze software is namelijk niet goedkoop :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En serieuze s/w kent ook vaak een bepaalde trial-periode o.i.d.
M.a.w. dan kun je eerst testen of het echt doet wat het belooft.

Mooie Plaatjes   

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vroeger had ik goede ervaringen met DVDFab maar als je gratis en "redelijk universeel" wil, kan je eens kijken naar Wikipedia: HandBrake aangezien die onder water weer gebruik makakt van (onder andere) FFmpeg.

Je moet er overigens wel rekening mee houden dat als je 576p50 (gok ik) wil upscalen, dat je je ook gaat inlezen in mogelijke filters en multipass-encoding voor het beste resultaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 17:49
Bedenk wel dat je geen 'sterke verbetering' gaat krijgen, hoogstens een kleine verbetering. Je kan niets toevoegen wat er niet is en je hebt het hier al over 8mm film die gedigitaliseerd is. Klein filmnegatief, op onbekende manier gescand en omgezet naar DVD... daar ga je echt niet iets fantastisch uithalen, dus zet je verwachtingen op laag, dan kan je alleen maar verrast worden.

Handbrake is prima software, ik gebruik het regelmatig voor simpele omzettingen van één naar ander formaat.

• hn3
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-10 12:36
Hoi,

bedankt allemaal voor de reacties.

De handbrake software lijk me een mooi punt om mee te beginnen. Goed inlezen en gewoon proberen om om ervaring op te doen.
Mocht het allemaal soepel gaan dan kan ik ook gebruik maken van andere software zoals Topaz oid.
En als je al een beetje weet wat je doen moet / wilt lijkt me dat je uitermate efficiënt gebruik kan maken van een trial periode.

thx Henri

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-11 13:43
Topaz is natuurlijk in weze iets anders dan alleen upscalen, daar zit een AI achter die een hele databank van andere video's heeft om extra detail 'erbij te verzinnen'. Resultaat kan ongetwijfeld mooier zijn, maar (als je bronmateriaal veel verschilt van wat in hun databank staat) kan dus ook afwijken van de waarheid.

Handbrake en onderliggend FFMPEG schalen gewoon op met een interpolatie van wat voor pixels erbij verzonnen moeten worden op de omliggende pixels. En wat Archer_VC10 zegt, garbage in is garbage out...

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1