Doorgebrande fabriekskabel buitenunit warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1986
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-01-2024
Goedenavond allen,

Wij hebben een warmtepomp Remeha Eria Tower (8kw-02/2022) staan die paar dagen geleden in storing is gegaan.

Vandaag is de monteur van het bedrijf die hem heeft geplaatst geweest en nu blijkt dat de fabriekskabel (zie foto) en de printplaat van de buitenunit zijn doorgebrand. Er moet nog een monteur van Remeha komen. Nu kon onze monteur niet vertellen wat de oorzaak kan zijn van een energiepiek die het doorbranden heeft veroorzaakt.

Daar waar ik niet over de volledige kennis beschik, hoop ik ervaringsdeskundigen of iemand met technische achtergrond te vinden die dit weleens vaker heeft gehoord/gezien. Wat kan de oorzaak zijn? Is dit een installatiefout of fabrieksfout? Zowel de buitenunit als de warmtepomp zelf zitten op een eigen groep. Op de voedingskabel zat nog wel 230v, dus daar leek niks mis mee te zijn. Ik heb wat foto’s van de buitenunit geplaatst waarop de doorgebrande kabel (L) te zien is en o.a. de verkleuring van de printplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4TF86mGUQ3grPHGHWabz2I-A6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45o28idADTNsmv43UiHvMw3G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qizgh-mus2ZsiP6De_wH44003rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGSid9Vl1KCgbktx7Kg7UN0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPKqULrsp5dR6L7dsqRXnJQsYhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpt60j4JUeJmIW4IA8dO9Mxc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4BwSokNasYr3La2TCr7sb4hJuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1Xx0P3lMhQRpqTtSjEZ979o.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:40
Zo te zien een los contact waarschijnlijk zat de bovenste schroef bij de L niet goed aangedraaid. Schade aan de printplaat zie ik niet, is dat gewoon van de hitte die van dat aansluitblok kwam?

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 03-01-2024 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Waarschijnlijk is dit is een fabriek fout. Een schroef is niet goed aangedraaid. Tijdens installatie worden alleen de onderste schroeven gebruikt. De bovenste lijkt los te hebben gezeten. Warmte gaat meestal naar boven dus het zou ook nog de onderste kunnen zijn geweest. Aansluitbokje kan eenvoudig vervangen worden en dit valt gewoon onder garantie. Print hoeft hier niet stuk van te gaan. Er is geen sprake van een energiepiek geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door xah5kiDe op 02-01-2024 21:20 ]

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:05

DIY

Dit noem je overgangsweerstand, door een slecht contact. De weerstand (R) veroorzaakt dat er bij een stroom (I) warmte ontwikkelt (P=I²×R) en een gesmolten kabel en/of connector is het resultaat.

Heeft de monteur aangegeven wat defect is, want de zichtbare verkleuring is niet bijzonder? Ik zou zoals hierboven word aangegeven éérst de connector en kabel(s) vervangen en dan kijken of de wp weer werkt voor er €€€ componenten vervangen worden.

Vallen me wel dingen op aan de aansluiting gemaakt door de monteur (onderzijde dus):
- de aardlitze is netjes getaped, maar heeft geen kabelschoen en zit daardoor slordig half onder de schroef geklemt.
- er zijn massieve aders gebruikt. Gezien de aardlitze lijkt het een grondkabel. Is er wel een werkschakelaar geplaatst?
- de aders zitten helemaal links, net aan onder de schroef. Het zou me niets verbazen als de fase draad (bruin) de veroorzaker is, omdat deze geen goed contact maakt. Al twijfel ik ook of de kabelschoen goed geperst is, want het lijkt alsof die bovenaan wat open staat?

[ Voor 34% gewijzigd door DIY op 02-01-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:39
Draad is best een stukkie warm geworden, toch paar cm weggesmolten naar boven. Kabelschoen van de aarde lijkt ook anders geknepen dan van de nul.
Vind ik het alleen vreemd dat de aarde aansluiting niet is gebruikt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Hier is een prutser aan de gang geweest! Ten eerste hoort men de schroeven vast te draaien met een voorgeschreven kracht en ten tweede had de aardlitze gewoon ook onder de juiste klem gemonteerd moeten worden. En voorzien van een aderhuls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1986
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-01-2024
Dank voor jullie reacties. Deze zijn verhelderend. De monteur heeft niet aangegeven wat er defect was aan de printplaat. Hij heeft op basis van de verkleuring de conclusie getrokken dat deze stuk zou zijn en dat een energiepiek de veroorzaker zou zijn.

Er zit wel een werkschakelaar aan de zijkant. Ook ik mis de aarde aansluiting en vraag me eigenlijk af waarom deze niet is gebruikt. Er zou gisteren een ticket ingeschoten worden door het installatiebedrijf om een monteur van Remeha langs te laten komen, maar toen ik vandaag met Remeha belde om de ticketstatus op te vragen bleek dat er niks over in het systeem stond. Een baliemedewerker van het installatiebedrijf gaf wel aan dat er twee keer gebeld is met Remeha. Ik ben benieuwd naar wat ze morgen gaan vertellen.

Al vanaf vorig jaar hadden wij regelmatig een hoog verbruik waar ik twee keer een monteur van dit installatiebedrijf had laten komen. Deze gaf aan dat er niets aan de hand was met de warmtepomp. Ik had het vermoeden dat de back up heater zeer regelmatig aansprong terwijl dit eigenlijk niet hoefde. Kan het zijn dat dit verband houdt met het bovenstaande probleem of ontstaat overgangsweerstand (doorbranden) door slecht contact in één keer en heeft het te maken met aanpassingen die ik bijvoorbeeld had moeten doen in de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Wolly op 03-01-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
DIY schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:34:
- de aardlitze is netjes getaped, maar heeft geen kabelschoen en zit daardoor slordig half onder de schroef geklemt.
- er zijn massieve aders gebruikt. Gezien de aardlitze lijkt het een grondkabel. Is er wel een werkschakelaar geplaatst?
MarkS90 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:25:
Hier is een prutser aan de gang geweest! Ten eerste hoort men de schroeven vast te draaien met een voorgeschreven kracht en ten tweede had de aardlitze gewoon ook onder de juiste klem gemonteerd moeten worden. En voorzien van een aderhuls.
Is het wel de aardlitze die we zien, of is het de de mantel van de grondkabel?
De litze zou toch veel fijner moeten zijn?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het is gelukkig goed afgelopen, maar weet dat dit ook brand had kunnen opleveren. Je installateur hoort dit gelijk te herkennen. Hij is duidelijk niet goed opgeleid.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:10:
[...]

[...]

Is het wel de aardlitze die we zien, of is het de de mantel van de grondkabel?
De litze zou toch veel fijner moeten zijn?
Op zich maakt dat niet zo veel uit als je er een kabelschoen met oog op perst. I.i.g. doe ik dat als het onder een schroef moet of anders doorverbinden met een lasklem voor soepel draad. Maar ik ben maar een onnozele doehetzelver.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1