Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:28
Dag allemaal,

Ik hoop dat dit het juiste topic is om deze vraag in te stellen. Ik ben ondernemer en heb net een elektrische auto gekocht (zakelijk). Ik heb al een laadpaal thuis, een Shell Recharge Advanced. Ik kan daarmee de stroomkosten aan mezelf (prive) vergoeden.

Nu heb ik begrepen dat als je kunt aantonen hoe veel stroom verbruikt is door de auto, je de btw van de stroom ook kunt terugvragen. De Shell paal kan de hoeveelheid stroom aangeven.

Hoe kan ik nu de vergoeding het best instellen? Moet mijn bedrijf mij privé inclusief of exclusief btw vergoeden? Of moet ik gastgebruik enablen en daarmee laden? Misschien kan ik het het allerbest op een totaal andere manier doen?

Ben benieuwd wat jullie denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:31
basto11 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Ik ben ondernemer en heb net een elektrische auto gekocht (zakelijk). Ik heb al een laadpaal thuis, een Shell Recharge Advanced. Ik kan daarmee de stroomkosten aan mezelf (prive) vergoeden.

Nu heb ik begrepen dat als je kunt aantonen hoe veel stroom verbruikt is door de auto, je de btw van de stroom ook kunt terugvragen. De Shell paal kan de hoeveelheid stroom aangeven.
[...]
Als je IB ondernemer bent en het energiecontract staat op je eigen naam (niet van je partner!) kan je inderdaad de BTW van de zakelijke gebruikte stroom als voorbelasting terugvragen. Dat doe je in je aangifte omzetbelasting.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

2 posts afgesplitst van het Freelance ICT-ers-topic omdat het daar off-topic was. Als je een andere titel wil, kun je me even een DM sturen of 'n TR inschieten.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:16
Wel een interessante afsplitsing, ik zelf heb iets vergelijkbaars dus ga dit topic volgen:
Ik heb een electrische auto die ik prive gekocht heb. Gebruik hem echter wel zakelijk en reken de gebruikelijke kilometer vergoeding. Daarnaast heb ik een gesloten kilometer registratie en wil over 2023 kijken of ik de btw over de zakelijke kilometers kan terugvragen.
Echter staat het energiecontract op naam van mijn partner, dat hebben we juist gedaan vanwege zonnepanelen en het btw verhaal daaromtrent. Betekent dit dan dat het ene het andere uitsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
RichieB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:18:
[...]

Als je IB ondernemer bent en het energiecontract staat op je eigen naam (niet van je partner!) kan je inderdaad de BTW van de zakelijke gebruikte stroom als voorbelasting terugvragen. Dat doe je in je aangifte omzetbelasting.
Thanks! Maar weet je hoe ik mijn paal dan moet instellen? Moet ik mijzelf privé de stroomkosten inclusief btw vergoeden en dan zakelijk de btw terugvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
yulunga schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:56:
Wel een interessante afsplitsing, ik zelf heb iets vergelijkbaars dus ga dit topic volgen:
Ik heb een electrische auto die ik prive gekocht heb. Gebruik hem echter wel zakelijk en reken de gebruikelijke kilometer vergoeding. Daarnaast heb ik een gesloten kilometer registratie en wil over 2023 kijken of ik de btw over de zakelijke kilometers kan terugvragen.
Echter staat het energiecontract op naam van mijn partner, dat hebben we juist gedaan vanwege zonnepanelen en het btw verhaal daaromtrent. Betekent dit dan dat het ene het andere uitsluit?
Dit mag alleen als de auto ook zakelijk is (= op de balans staat) en je dan dus ook bijtelling en btw-correctie moet betalen. De kilometervergoeding uitkeren én btw terugvragen is niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 12:31
basto11 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:20:
[...]

Thanks! Maar weet je hoe ik mijn paal dan moet instellen?
Wat bedoel je met “instellen”? Je moet de gebruikte kWh uitlezen. Die heb je nodig voor je administratie.
Moet ik mijzelf privé de stroomkosten inclusief btw vergoeden en dan zakelijk de btw terugvragen?
Nee, je moet juist de hele energierekening zakelijk opvoeren. Het privégebruik (inclusief BTW) vergoed je dan aan de zaak. Van de rest (je zakelijk verbruik dus) mag je de BTW opvoeren als voorbelasting.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:16
basto11 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Dit mag alleen als de auto ook zakelijk is (= op de balans staat) en je dan dus ook bijtelling en btw-correctie moet betalen. De kilometervergoeding uitkeren én btw terugvragen is niet toegestaan.
weet je dat zeker? zoals het mij verteld is, of zoals ik het begrepen heb, mag je de gereden kilometers aftrekken van de aangifte inkomstenbelasting. De btw over het zakelijke deel van onderhoud en gebruik van de auto (inclusief laadkosten EV? ) is aftrekbaar in de aangifte omzetbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
Dat is zo als je de auto zakelijk rijdt. Dan mag je van alle zakelijke kilometers de kosten aftrekken of een vast percentage btw correctie nemen. Kilometervergoeding van 23 cent geldt alleen als de auto volledig privé is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 29-04 22:34

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik ben sinds gister zzp, en heb sinds 22-12 prive een elektrische auto. Waarom zou ik nog meer moeite doen, of wat zou ik nog anders moeten/kunnen doen dan die 0,23 cent onbelast per gereden km zakelijk aan mijzelf te vergoeden?

Mijn persoonlijke opvatting is dat met 0,23 cent per km, en 0,18 cent per kwh laden ('s nachts met Tibber) het een mooie aanvullende inkomstenbron is naast het salaris.

Rekenvoorbeeld, op en neer naar Breda is voor mij 280 km, dat maakt met 0,23 cent de kilometer een vergoeding van 65 euro tegen 15 euro aan stroomkosten.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 21:18
Als je de privéauto voor zakelijk gebruik inzet, dan mag je gebruik- en onderhoudskosten (dus niet aanschaf/afschrijving) voor het zakelijke deel aftrekken (bron). Verder mag je gewoon de 23ct/km declareren. Je moet wel een km-administratie bijhouden, maar de eisen zijn wat minder strikt dan voor de bijtelling van een zakelijke auto.

@loewie1984 Jij rekent enkel de energiekosten, maar je vergeet even de afschrijving, onderhoud die ook km-afhankelijk zijn. Vooral afschrijving hakt er flink in. Verdienen aan een auto is lastig.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 21:18
basto11 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:21:
Pertinent onjuist. Zie https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

BugBoy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:07:
Als je de privéauto voor zakelijk gebruik inzet, dan mag je gebruik- en onderhoudskosten voor het zakelijke deel aftrekken (bron). Verder mag je gewoon de 23ct/km declareren. Je moet wel een km-administratie bijhouden, maar de eisen zijn wat minder strikt dan voor de bijtelling van een zakelijke auto.

@loewie1984 Jij rekent enkel de energiekosten, maar je vergeet even de afschrijving, onderhoud die ook km-afhankelijk zijn. Vooral afschrijving hakt er flink in. Verdienen aan een auto is lastig.
Ja dat klopt, ik ging wat kort door de bocht. Ik heb een auto abonnement, dus ik ben x bedrag kwijt per maand aan het gebruik van de auto en daar zitten alle kosten bij in. Dat is lastig om dit te vertalen naar kosten voor zakelijk gebruik.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Alleen woon-werk verkeer is privé voor de btw, daarom gaan de meeste uit van de situatie zoals jij aangaf. Om verdere verwarring en foutieve belastingaangiftes te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

loewie1984 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:58:
die 0,23 cent onbelast per gereden km

Met 0,23 cent per km

en 0,18 cent per kwh

met 0,23 cent de kilometer
Lees eens goed wat je getypet hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Reinier schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:01:
[...]

Lees eens goed wat je getypet hebt ;)
Je moet me ff helpen ik lees niets geks.

0,23 cent vergoeding per gereden km
~ 0,18 cent per kwh om de EV op te laden thuis privé

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

loewie1984 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Je moet me ff helpen ik lees niets geks.

0,23 cent vergoeding per gereden km
~ 0,18 cent per kwh om de EV op te laden thuis privé
Factor honderd ;)
Pagina: 1