Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 20:54
Dit jaar wil ik gebruiken om de cameratas te upgraden, maar de keuzes zijn toch niet zo heel makkelijk.

Wat heb ik nu in bezit:

- 2x Canon 7D met een zooi batterijen
- Canon BG-E7 Battery Grip
- Canon EF 24-105mm/4.0L IS USM II
- Canon EF 70-200mm/2.8L IS USM II
- Canon Extender EF 1.4x III

Nu ben ik van het fotograferen van sport en luchtvaart, om naar alleen fotograferen van landschappen, stads aangezichten en portret. Ik heb dus niet zoveel zin meer om veel mee te dragen, anders dan een 24-105 of een 24-70.

De Canon R6 II en Sony A7 IV ontlopen elkaar niet zoveel in reviews, waarbij de R6 II een kleine voorsprong heeft.

Nu komt het: Ben een beetje huiverig om de EF --> RF adapter. niet vanwege de kwaliteit (want er gaat niks verloren) maar alles wordt er niet kleiner op. En ik zou graag de adapter met bedieningsring willen hebben, maar die is overal uitverkocht.

Ook wil ik de 70-200 lozen om met de 24-105 verder te gaan, of..... alles inruilen en een Sony A7 IV met Sony FE 24-70mm f/2.8 GM II te kopen.

Budget voor dit alles is rond de 3000 euro.

Dus zit een beetje in dubio. Ga ik verder met een RF camera met EF lenzen, of stap ik over naar iets nieuws en ben ik gelijk klaar. Waar de Sony veel meer lens keuzes heeft, is dit wel meegenomen om eventueel kleiner dan 24MM aan te schaffen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:16
Bij het gebruik van een EF->RF adapter is je (financiële) stap niet zo groot (geen inruil en geen nieuw kopen voor de volle mep) en weet je wat je optisch hebt.
Daarnaast ben je gewend aan de Canon en is een ander merk toch wel even weer wennen. Sony is natuurlijk goed maar maakt jou geen veel betere fotograaf of geeft je opeens meer mogelikheden (lees: niet gek laten maken door het groene gras aan de overkant dat ook maar ordinair gras blijkt te zijn..)

Dat Sony een heleboel glas heeft is leuk, maar alleen interessant als je een bepaald model/ type echt op korte termijn wilt hebben / kopen, de rest klinkt leuk maar is niet relevant. Bij beide merken zullen er objectieven bij komen en ook weer verdwijnen en vervangen worden. Dus op termijn is het assortiment van vandaag geen garantie voor de toekomst. Daarnaast hebben beide merken heel mooi spul maar er ook wat mindere exemplaren tussen. Er bestaat in dat opzichte geen beste...

Beide merken zullen het de komende jaren wel volhouden, dus het is ook niet zo dat er eentje op omvallen staat.

Na de R6II komt de R6III net als er bij de Sony over een jaartje een A7V zal zijn. Dus ook niet echt relevant tenzij je altijd bij wilt blijven met het nieuwste. In dat geval moet je ieder kwartaal wat nieuws kopen want dan komt er van elk merk wel iets nieuws wat net weer mooier lijkt (!) te zijn. Laat je niet gek maken door de marketing...

Persoonlijk zou ik in jouw geval voor de Canon gaan en het voorlopig met de adapter doen en over een tijdje kijken wat je mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 10:05
Ik zou ook bij Canon blijven en voor het geld dat je bespaart een nette prime lens halen. De adapter met controlering zie ik wel te koop bij Amazon.nl via wederverkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 17:05
Wat ik een beetje mis: waarom wil je eventueel overstappen naar Sony? (Ik heb zelf Sony btw)

Ik snap je punt over adapters, beeldkwaliteit blijft gelijk, maar AF hoor je wel eens wisselende verhalen over. Maar Canon heeft ook gewoon die Lenzen in RF-mount inmiddels toch?

Aangezien je in reviews de A7iv en R6ii gelijkwaardig vindt, of de R6ii zelfs ietsje beter, vraag ik mij af waarom overstappen naar Sony überhaupt een optie is.

Niet dat ik niet kan begrijpen dat mensen switchen, maar er ontbreken redenen in je verhaal.

Puur op je verhaal afgaande: lekker bij Canon blijven, en wil je geen EF met adapter, dan is er vast een vergelijkbare RF lens te koop.

Maar luister zowel naar je hoofd als je gevoel. Soms maak je keuzes die minder logisch zijn (overstappen) maar geeft je dat het beste gevoel. Als je dat vervolgens een klap geld waard is: lekker doen.

Maar van beide camera’s ga je plezier hebben verwacht ik.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:02
Ik stap op korte termijn over van Canon op Sony, weliswaar andere modellen, maar voor mij was een van de redenen dat het RF-aanbod nogal klein en prijzig is. Bij sony veel meer keuze, ook qua budget.

De RF-adapter is tevens moeilijk verkrijgbaar momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:38
Paul! schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 06:49:
Ik stap op korte termijn over van Canon op Sony, weliswaar andere modellen, maar voor mij was een van de redenen dat het RF-aanbod nogal klein en prijzig is. Bij sony veel meer keuze, ook qua budget.

De RF-adapter is tevens moeilijk verkrijgbaar momenteel.
Die adapter is prima te verkrijgen in NL, weet niet hoe je hierbij komt?

Als je canon gewend bent: hier blijven, ik ben weleens geswitched zonder echt goede reden en dit beviel prima. Echter vind ik persoonlijk Canon fijner werken.
Ik bezit trouwens ook de R6II, topding!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
oviMivo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 01:23:
Wat ik een beetje mis: waarom wil je eventueel overstappen naar Sony? (Ik heb zelf Sony btw)

Ik snap je punt over adapters, beeldkwaliteit blijft gelijk, maar AF hoor je wel eens wisselende verhalen over. Maar Canon heeft ook gewoon die Lenzen in RF-mount inmiddels toch?

Aangezien je in reviews de A7iv en R6ii gelijkwaardig vindt, of de R6ii zelfs ietsje beter, vraag ik mij af waarom overstappen naar Sony überhaupt een optie is.

Niet dat ik niet kan begrijpen dat mensen switchen, maar er ontbreken redenen in je verhaal.

Puur op je verhaal afgaande: lekker bij Canon blijven, en wil je geen EF met adapter, dan is er vast een vergelijkbare RF lens te koop.

Maar luister zowel naar je hoofd als je gevoel. Soms maak je keuzes die minder logisch zijn (overstappen) maar geeft je dat het beste gevoel. Als je dat vervolgens een klap geld waard is: lekker doen.

Maar van beide camera’s ga je plezier hebben verwacht ik.
AF blijft inderdaad een dingetje met de adapter, zie je ook terug in meerdere reviews. Ook blijft de IS een beetje achter met de adapter ring, ondanks de EF IS lenzen. De overstap naar Sony zou alleen maar zijn dat er third party lenzen verkrijgbaar zijn tegen betere prijzen. Dit zou je ook hebben met de Canon adapter, maar mijn gevoel zegt dat ik beter over kan stappen naar RF.

Dus ja, de keuze was echt iets anders voor hetzelfde geld waarbij er van beide camera's wat te vinden is. Zeker naar mate je meer reviews gaat kijken (als in 50+ reviews).

Zoals het er nu naar uit ziet, zegt mijn gevoel om toch voor een Canon R6 II met een Canon RF 24-70mm F/2.8L IS USM te gaan. Zeker omdat de Canon na 16 jaar vertrouwd aanvoelt.

Is wel even een ruk in de portemonnee, maar met inruil etc. is het behapbaar. Heb nog een paar dagen om er over na te denken, voordat ik een keuze maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flex
bakkie1985 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Als je canon gewend bent: hier blijven, ik ben weleens geswitched zonder echt goede reden en dit beviel prima. Echter vind ik persoonlijk Canon fijner werken.
Ik bezit trouwens ook de R6II, topding!!!
Je zegt het goed, overstappen zonder goede reden. Je gaat kijken naar camera's in dezelfde prijsklasse, en dan denk je....oh, dit kan ik ook kopen. Na zoveel reviews te hebben bekeken weet je een hoop, maar de keuze wordt moeilijker(foute keuze stress).

Ik weet dat Canon heel fijn werkt, zeker omdat ik al vanaf 2008 met Canon schiet ( heb ook nog een PowerShot G5 X Mark II in bezit voor de gemakkelijkheid)

Dus ja, ik neig naar de Canon met voorlopig 1 lens waar ik uit de voeten mee kan voor wat ik er mee wil doen. Daarna kunnen we altijd nog verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:02
bakkie1985 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Canon store, kamera express, cameraland hebben hem allemaal tijdelijk niet beschikbaar. Ook andere shops die op de eerste pagina van Google staan hebben m niet. En ook Duitse shops als fotokoch en erhardt hebben hem niet direct beschikbaar. Dat wil niet zeggen dat hij nergens verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
Twee dingen.

1. Sowieso verder kijken dan Canon en Sony. Ook de Nikon Z6II (en de verwachte Z6III) moeten opties zijn

2. Ik verwacht dat de overstap naar een ander systeem het geld niet waard is. Ik heb ooit dezelfde keuze proberen te maken voor Nikon => Sony. Maar de extra kosten die je moet maken om andere lenzen te kopen is het niet/nauwelijks waard.

3. Kijk vooral naar Lenzen. Canon heeft (nog) geen 3th party lenzen. En de Nikon Lenzen zijn erg goed en er zijn mooie goedkope alternatieven.

Nogmaals ik denk dat het de overstap niet waard is. Maar ik vind het persoonlijk er onhandig om lensen met en zonder adaptor door elkaar te gebruiken.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Paul! schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Canon store, kamera express, cameraland hebben hem allemaal tijdelijk niet beschikbaar. Ook andere shops die op de eerste pagina van Google staan hebben m niet. En ook Duitse shops als fotokoch en erhardt hebben hem niet direct beschikbaar. Dat wil niet zeggen dat hij nergens verkrijgbaar is.
Op voorraad, binnen 1 tot 4 dagen in huis (*met drop in filter)
https://www.kamera-expres...L_GQMnix27SxoC7jUQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19
Ik heb de stap van een Canon 5D 2 naar een Sony A7 II gemaakt, (met nog wat Fuji er tussen), en vervolgens heb ik nu de Canon EOS R6. Ik vond de Sony eigenlijk 3x niks, al wat ouder natuurlijk, maar het was vooral de bediening en ergonomie. Ik was gewend aan 't ronde van Canon, aan de menus van Canon etc.. En geen seconde spijt van de R6. Wat een top camera.

Ik denk dat 't vooral een persoonlijke zaak is. Ik zou als je tevreden bent met Canon controls helemaal niet een Nikon er naast leggen, of een ander merk, maar gewoon doen waar je je goed bij voelt, want zo groot zijn die verschillen allemaal niet. Ja, Canon heeft nog geen third party lenzen, maar dat verhelp je tijdelijk met een adapter. En je hebt al glas. En dat verkopen levert minder op dan je verwacht, mede dankzij RF. Iedereen verkoopt nu lenzen.

Die RF adapter met die extra ring? Lekker laten liggen, ik vind die extra ring nutteloos, verdraai 'm soms perongeluk, dus die staat nu gewoon niet aan.

Wat vooral relevant is, kan je er lekker mee fotograferen, voelt 't zoals je verwacht, zitten dingen op de plek waar je zonder nadenken ze vindt. Dat was voor mij de reden om Sony links te laten liggen na de bummer van de A7II. Moest gewoon meer nadenken en de foto's werden er minder door.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Er zijn ook 3rd party lenzen met RF-mount verkrijgbaar, trouwens. Meeste is MF, maar er zijn er ook met AF verkrijgbaar (ik heb hier bijv. een Samyang AF 14/2.8 RF liggen voor mijn Eos RP)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
Volgens mij is het advies duidelijk: bekijk wat voor jou belangrijk is. Inmiddels komt iedereen “zijn” merk promoten 😅.

Belangrijkste vragen die je moet stellen:

- welke lenzen wil ik, nu en in de toekomst, en zijn deze beschikbaar? Tegen welke prijs? Zijn er alternatieven?

- heeft de betreffende camera alle functies die je wil, of ontbreekt er iets. En hoeveel waarde hecht je eraan?

- hoe voelt de camera aan? Ligt ie lekker in de hand?

- Ben je bereid de meerprijs te betalen? En denk je daar meer voldoening uit te halen?

Ik zie heel vaak meningen voorbijkomen (niet alleen in dir topic) waarbij een menu of button lay-out als “uitgangspunt “ genomen worden. Persoonlijk zou ik daar minder naar kijken. Alle merken doen dit net ff anders en allemaal zijn het geen koekebakkers.

Sony krijgt vaak het verwijt dat het “niet fijn” werkt van mensen met een ander merk. Persoonlijk heb ik er 0 problemen mee en zal ik moeten zoeken wanneer ik een Canon of Nikon gebruik bijvoorbeeld.

Het is een beetje als een taal leren: elk mens is geboren zonder taal en leert hetgeen waar ie geboren is. Die taal is ineens “makkelijk” maar wil je een andere taal leren, dan moet je ff goed oefenen.

Ik zou daar in ieder geval nooit een keuze op maken.

Succes!!😉

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:04

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik denk dat je niet echt fout kunt gaan either way.
Bij Canon blijven is denk ik nu wel het goedkoopst: je kunt alles hergebruiken zonder in te leveren op AF-performance.

Echter wil je in de toekomst naar RF mount L-lenzen gaan, dan ben je erg duur uit. Ja, er komen ook 3rd party RF-lenzen, maar ja, dat gaat mijns inziens vrij langzaam.

Dus ik zou zeker kijken naar wat voor soort lenzen je in de toekomst naartoe wilt overstappen en of Canon dat voor jouw budget toelaat. Indien niet, is een overstap naar Sony misschien nu wel effe slikken, maar op de lange termijn toch gunstiger (en compacter!).

Maar ja, hoe ver kunnen we nou helemaal in de toekomst kijken denk ik dan...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
FooLsKi schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:57:
Er zijn ook 3rd party lenzen met RF-mount verkrijgbaar, trouwens. Meeste is MF, maar er zijn er ook met AF verkrijgbaar (ik heb hier bijv. een Samyang AF 14/2.8 RF liggen voor mijn Eos RP)
De AF licentie die Samyang had is inmiddels al een tijdje ingetrokken. Er zijn geen third party bedrijven die de licentie voor AF met RF vatting hebben. Je kunt alleen AF hebben door óf canon RF lenzen te hebben óf canon EF met adapter. De third party RF-vatting zal allemaal MF zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

bakkie1985 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:48:
[...]

De AF licentie die Samyang had is inmiddels al een tijdje ingetrokken. Er zijn geen third party bedrijven die de licentie voor AF met RF vatting hebben. Je kunt alleen AF hebben door óf canon RF lenzen te hebben óf canon EF met adapter. De third party RF-vatting zal allemaal MF zijn.
Ah, dat van die ingetrokken licentie wist ik niet, verklaart idd een hoop ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flex
Nou, vrijdag een goeie 2 uur gebivakkeerd in de winkel. Gespeeld met beide camera's waarbij de camera's niet van elkaar onder deden. De 24-70 van Canon vond ik wel erg bulky en zwaar op de R6 II, maar het menu was vertrouwd. Ook was de grip als vanouds. Getwijfeld over de R6 II met de oude lenzen, maar was van menig dat als je een RF camera koopt, er ook RF lenzen moesten komen.

En toen de A7IV, ik was verrast. De grip zou een issue kunnen zijn als je grote handen zou hebben, maar die heb ik niet. De 24-70 GM II was een stuk lichter en de foto's die eruit kwamen waren geweldig. De vele knoppen die je zelf kon toe-eigenen (ook op de achterkant van de camera), het formaat van de camera en de snelle focus hebben mij deze keuze laten maken.

Nu 2 dagen verder met de A7IV en ben er blij mee, na 16 jaar Canon toch de overstap gemaakt naar Sony. Was even een aderlating in de portemonnee, maar een hobby mag wat kosten.

Het menu was inderdaad even een dingetje, maar na 2 dagen is dit gewoon gewenning. Nu even wat tijd vinden om erop uit te gaan met de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
Flex schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:52:
Nou, vrijdag een goeie 2 uur gebivakkeerd in de winkel. Gespeeld met beide camera's waarbij de camera's niet van elkaar onder deden. De 24-70 van Canon vond ik wel erg bulky en zwaar op de R6 II, maar het menu was vertrouwd. Ook was de grip als vanouds. Getwijfeld over de R6 II met de oude lenzen, maar was van menig dat als je een RF camera koopt, er ook RF lenzen moesten komen.

En toen de A7IV, ik was verrast. De grip zou een issue kunnen zijn als je grote handen zou hebben, maar die heb ik niet. De 24-70 GM II was een stuk lichter en de foto's die eruit kwamen waren geweldig. De vele knoppen die je zelf kon toe-eigenen (ook op de achterkant van de camera), het formaat van de camera en de snelle focus hebben mij deze keuze laten maken.

Nu 2 dagen verder met de A7IV en ben er blij mee, na 16 jaar Canon toch de overstap gemaakt naar Sony. Was even een aderlating in de portemonnee, maar een hobby mag wat kosten.

Het menu was inderdaad even een dingetje, maar na 2 dagen is dit gewoon gewenning. Nu even wat tijd vinden om erop uit te gaan met de camera.
Goed te lezen dat je een gewogen keuze hebt gemaakt! De Gm2 is idd een zeer fijne lens.

Ga je geen spijt van krijgen en veel plezier met de hobby.

Pagina: 1