Tegelvloer laten leggen - voegkleur en voegbreedte varieert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Recent is er bij mij een tegelvloer gelegd (keramisch pakket, 120x20cm, gerectificeerde tegels, visgraat verband), de aannemer heeft meerdere zaken in mijn huis aangepakt. Helaas verliep de communicatie tijdens deze activiteiten niet altijd even prettig. De aannemer is alweer een tijdje vertrokken en nu ik de vloer beter ben gaan bekijken valt mij het volgende op:

1. Er zijn 1.5mm Rubi tegelclips gebruikt. Ondanks dat dit leveling systeem is gebruikt is de voegbreedte niet overal hetzelfde. Op veel plekken is de voegbreedte 3.5mm, maar er zijn ook stukken waarbij de voegbreedte richting de 5mm op gaat. Ik begrijp hier helemaal niets van, door het gebruik van tegelclips zou de voegbreedte toch overal hetzelfde moeten zijn? Je legt de tegel toch strak tegen de clips aan?
De voegbreedte is overigens niet scheef, als deze 5mm is, dan is die over de hele tegel 5mm.

Is dit acceptabel?

2. Voor het voegsel heb ik gekozen: Eurocol 717 eurofine wd elegant. Nu merk ik op dat de voegkleur niet overal hetzelfde is, op sommige stukken is de voegkleur echt merkbaar een stuk lichter. Eurocol geeft zelf meerdere redenen aan wat er mis gegaan kan zijn: https://www.forbo.com/eur...o-verkleuring-voeg/pfdts2
Eurocol geeft aan dat je dit op 2 manieren kunt herstellen:

1: Voegcoating aanbrengen
2: Voeg er voor 3mm uithalen en opnieuw voegen.

Ik heb zelf de tegels aangeleverd en we hebben samen de materialen gekocht om de tegels te kunnen leggen. Dus de clips, tegellijm, voegsel etc. Ik heb dus alleen voor de arbeid betaald (per uur)

Ik heb de aannemer hier nog niet op aangesproken, dat wil ik pas gaan doen als ik weet wat ik wil en wat redelijk is. Ik weet niet goed wat dat in deze situatie is. De vloer is overigens niet overal slecht gelegd.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Tips? :)

Foto's:
Brede voeg:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kV0T6Ky.jpg

Smalle voeg:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vsyMTZg.jpg

Kleurverschil voegen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VMSQV7H.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/og9yvvN.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wat betreft de voegen denk ik niet dat de aannemer hier heel veel aan kan doen. Bij perfecte tegels kun je inderdaad overal een exact gelijke voeg aanhouden. Echter zijn de toleranties vaak 1mm (+ of - 0,5mm van de gewenste maat.) Aangezien de tegelzetter uiteindelijk uit moet komen met het visgraatpatroon zul je bij tegels met afwijkingen een iets grotere / iets kleinere voeg krijgen.

Zelf heb ik 90x90 keramisch gelegd met mijn vader en kwamen ook niet altijd perfect uit. Bovendien waren de tegels altijd een beetje bol die wij gelegd hebben waardoor je zelfs met levelingssysteem nog geen perfect vlakke vloer krijgt.

Wat betreft de voeg is het wel vreemd. Normaal zou de looproute verkleuring kunnen vertonen maar ik zie bij ons na een jaar nog weinig verkleuring terwijl er toch ook 2 honden op liggen/lopen. Daar zou ik wel contact met de aannemer over opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:42

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb bij mij ook 1.5mm clips gebruikt met 60/60 tegels, ook gerectificeerd.

Ik kan zeggen dat zelfs bij 60/60 het een heel gedoe was, je hebt niks ruimte om her en der iets te kunnen "pikken" op de voeg, want zelfs met gerectificeerde tegels zit er een minimaal verschil op.

Waar je ook zeker rekening mee moet houden is wanneer je de spie in de clips aantrekt de tegels iets verschuiven, dan moet je de tegels met een rubberen hamer terug aantikken tegen de clips.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 19:38
Als de tegels verschillende afmetingen hebben krijg je verschillende voegen. Daar kan degene die ze legt niets aan doen. Hij zal daar waarschijnlijk met jou ook niet over communiceren. Hij zal wel wijzer wezen. Die doet gewoon z'n werk. Probeert er het beste van te maken en gaat weer naar huis als die klaar is. Als hij er met jou over begint tijdens het leggen ... dat word het voor hem waarschijnlijk een hele lange dag 🤡

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Die donkere kleur zijn waarschijnlijk cementresten die gemengd zijn door de voeg.

Ik heb enige tijd geleden ook mijn eerste vloer getegeld, daarbij de fout gemaakt om niet alle voegen direct schoon te maken. Ben een dag bezig geweest met het uitkrabben van de voegen en uiteindelijk is hier en daar alsnog wat lijm door de voegen gemengd. Je ziet op de eerste foto, tegel rechtsonder nog een klont tegellijm zitten...

Verder maakt het ook uit hoe dik je de voegen opbrengt. Ik heb de mijne niet genoeg weggehaald, voegen zijn op veel plekken 1-2mm breder dan de bedoeling was. Ik zie bij jou ook enig verschil tussen hoeveel voegsel er is aangebracht.