Hoi mede Tweakers,
Het moment is weer aangebroken om een upgrade te maken aan mijn pc, niet omdat het moet maar ook een beetje omdat het kan
.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal mijn pc (zoals ik nu al doe) gebruiken voor games op 1440p (mogelijk in de toekomst OLED
4k) en algemeen media/office gebruik
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn uiterste prijs ligt rond de €1800 (zoek bang for the buck), daarnaast uitgaande dat de verkoop van mijn huidige pc ook een deel teruggeeft aan het budget
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is aanwezig (dual monitor, 1440p144hz en 4k60hz)
Zie hier het huidige systeem:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederbord+CPU+koeler, voeding, kast en (eventueel later) een GPU.
Bijvoorbeeld:
Zijn deze moederbord/voeding/RAM goed?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU zal het wel een AMD worden, verder gaat normaliter mijn voorkeur naar Nvidia uit maar een AMD-kaart kan ook interessant zijn
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een koele en niet te luide pc, onnodig energieverbruik mag ook voorkomen worden, maar heeft lage prioriteit.
Ga je overklokken?
Qua CPU niet, GPU mogelijk wel. (Draai mijn 3070 met een kleine OC+undervolt)
Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral advies om tot een keuze te komen, waarna ik een build kan maken voor een final check-up.
Graag maak ik een upgrade naar AM5, en denk ik dat dit op het moment wel een geschikte timing hiervoor is. Zoals je ziet, zit ik nu met een Ryzen 3600 (voorheen een 2600), welke zijn beste tijd wel gehad heeft. Op 1440p gamen gaat nog prima, maar graag zou ik upgraden. Echter is de 5800X3D op het moment duurder dan hij voorheen was en vind ik deze upgrade niet zo interessant meer met de dalende AM5 kosten en de upgrade beloften van dat platform. De vraag is een beetje welke build passend zou zijn.
Ook qua GPU zit ik een beetje vast, de 3070 is prima en kan mogelijk nog even blijven, maar daalt gestaag in waarde. Enkel zijn veel nieuwe GPU's maar een relatief kleine (en dure) upgrade. Met de verwachte aankondiging van Nvidia zijn 4000 serie 'Super' kaarten wilde ik komende maand ook nog afwachten.
Ik sta open voor (en ben voorstander van) de tweedehands markt. Vooral voor de CPU/GPU kijk ik hier graag naar. Ik denk dat een Ryzen 7600 voldoende is, echter is een 7700(X) mogelijk ook interessant, vooral 2e-hands is het prijsverschil klein.
Hulp wordt gewaardeerd
Het moment is weer aangebroken om een upgrade te maken aan mijn pc, niet omdat het moet maar ook een beetje omdat het kan
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal mijn pc (zoals ik nu al doe) gebruiken voor games op 1440p (mogelijk in de toekomst OLED
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn uiterste prijs ligt rond de €1800 (zoek bang for the buck), daarnaast uitgaande dat de verkoop van mijn huidige pc ook een deel teruggeeft aan het budget
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is aanwezig (dual monitor, 1440p144hz en 4k60hz)
Zie hier het huidige systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Moederborden | MSI X470 Gaming Plus | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus DUAL GeForce RTX 3070 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB (zonder RGB-controller) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | LG UltraGear 27GN850-B Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 42,25 | € 42,25 |
| 1 | Voedingen | Cougar GX-F 550W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 104,76 | € 104,76 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 92,90 | € 92,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 324,81 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederbord+CPU+koeler, voeding, kast en (eventueel later) een GPU.
Bijvoorbeeld:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 226,- | € 226,- |
| 1 | Moederborden | MSI B650 Gaming Plus WiFi | € 177,- | € 177,- |
| 1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC | € 559,90 | € 559,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 57,89 | € 57,89 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 116,14 | € 116,14 |
| 1 | Voedingen | MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart | € 113,91 | € 113,91 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 92,90 | € 92,90 |
| Totaal | € 1.482,74 | |||
Zijn deze moederbord/voeding/RAM goed?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU zal het wel een AMD worden, verder gaat normaliter mijn voorkeur naar Nvidia uit maar een AMD-kaart kan ook interessant zijn
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een koele en niet te luide pc, onnodig energieverbruik mag ook voorkomen worden, maar heeft lage prioriteit.
Ga je overklokken?
Qua CPU niet, GPU mogelijk wel. (Draai mijn 3070 met een kleine OC+undervolt)
Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral advies om tot een keuze te komen, waarna ik een build kan maken voor een final check-up.
Graag maak ik een upgrade naar AM5, en denk ik dat dit op het moment wel een geschikte timing hiervoor is. Zoals je ziet, zit ik nu met een Ryzen 3600 (voorheen een 2600), welke zijn beste tijd wel gehad heeft. Op 1440p gamen gaat nog prima, maar graag zou ik upgraden. Echter is de 5800X3D op het moment duurder dan hij voorheen was en vind ik deze upgrade niet zo interessant meer met de dalende AM5 kosten en de upgrade beloften van dat platform. De vraag is een beetje welke build passend zou zijn.
Ook qua GPU zit ik een beetje vast, de 3070 is prima en kan mogelijk nog even blijven, maar daalt gestaag in waarde. Enkel zijn veel nieuwe GPU's maar een relatief kleine (en dure) upgrade. Met de verwachte aankondiging van Nvidia zijn 4000 serie 'Super' kaarten wilde ik komende maand ook nog afwachten.
Ik sta open voor (en ben voorstander van) de tweedehands markt. Vooral voor de CPU/GPU kijk ik hier graag naar. Ik denk dat een Ryzen 7600 voldoende is, echter is een 7700(X) mogelijk ook interessant, vooral 2e-hands is het prijsverschil klein.
Hulp wordt gewaardeerd