Zehnder mechanische ventilatie aansturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben nog een beetje een mechanische ventilatie leek, maar zit met een vraagstuk.

Situatie
Ik heb een woning met ventilatie type C middels een Zehnder Comfofan S ventilatiebox (met RF printplaat erin). Er zijn ventielen in het toilet, de keuken en de badkamer. In de keuken hangt en bedrade Zehnder CO2 sensor, dat is de enige bediening momenteel.

Probleem
De bedrade CO2 sensor in de keuken staat áltijd op groen en schakelt nooit zelf aan. Ik kan hem handmatig op stand 1, 2 of 3 zetten maar dit reset na ik meen 12 uur automatisch weer naar CO2 gestuurd.

Dit betekent dat ik tijdens koken of douchen altijd handmatig de ventilatie moet aanzetten.

Oplossingen?
Constante ventilatie is belangrijk, dus eigenlijk zou het systeem altijd minimaal op stand 1 of 2 moeten staan. Tijdens/na douchen en koken het liefst even op stand 3.

- Ik kan een Zehnder timer RF in de badkamer ophangen zodat ik handmatig de MV op stand 3 kan laten draaien voor XX minuten. Dat lijkt me sowieso een nuttige aanschaf.

- Kan de CO2 sensor ook op 'permanent stand 2' worden gezet? Kan er niks over vinden. Hij reset altijd naar CO2 gestuurde modus na XX uur.

- Indien dit niet kan: kan ik wellicht de bedrade CO2 sensor vervangen voor een andere 'domme' Zehnder schakelaar waarmee de ventilatie altijd op stand 1, 2 of 3 staat? Liefst laat ik hem als we thuis zijn op stand 2 staan namelijk.

Hopelijk kan iemand me hier wat tips of inzichten in geven :) Ik probeerde net Zehnder Group Nederland te bellen voor advies maar na 15 minuten wachrij heb ik het opgegeven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:56
Hier ook een Comfofan S die de badkamer, keuken, toilet en meterkast (vraag me niet waarom) tegelijk afzuigt. Geen ervaring met een CO2 sensor maar als ik het zo lees had ik die er uit gegooid.

Wij hebben een RF zender in de badkamer. In jouw geval zou ik een extra RF zender kopen en kijken of dat fijn werkt.

Wij gebruiken hem nu zo: De Comfofan staat altijd op stand 1 (Alleen hoorbaar in de badkamer). Bij douchen zetten we hem op stand 2, en waar nodig met de 5m timer (meerdere keren drukken) 15-20m op stand 3 (Herrie). Zelf heb ik een smarthome plug toegevoegd waarmee de Comfofan elke dag rond 12.00 uit gaat en meteen weer aan. Daarmee gaat hij terug naar stand 1. Dat doet hij ergens in de nacht nog een keer. Zo staat hij niet hele dagen op een te hoge stand, maar wel aan.

Met jumpers kan je de 3 standen ook instellen. Ik heb stand 1 op de laagste instelling (Anders stook je voor de mussen voor mijn gevoel), 2 gemiddeld en stand 3 op de hardste instelling. Stand 3 verplaatst daarmee 10x de m3's lucht t.o.v. stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:54
Is dit een oudere Zehnder zonder vocht/RH sensor? Heb zelf een nieuwe ComfoFan Silent met ingebouwde RH sensor in de box, en in woonkamer gestuurd door CO2.

CO2 werkt goed, en bij verhoogd vochtgehalte (bv vaatwasser open na draaien in keuken) schiet ie ook snel naar een hogere stand. Mijn CO2 sensor stuurt alleen aan op verhoogd CO2 als we met 2 volwassenen, hond, en enkele kaarsen zijn (op ca 60 m2, 2 ventilatieroosters frisse lucht). Bij visite gaat ie ook gauw harder (tot zelfs 'rood' bij 15-20 man. Bij minder dan dat blijft geloof ik stand 1 of 2 gewoon aan.

Kun je misschien upgraden?

Bv: https://www.zehnder.nl/nl...ervanging-cmfe-comfofan-s
https://www.ventilatiesho...omfofan-silent-move-up-1/

[ Voor 23% gewijzigd door Luckei op 03-01-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:09
Luckei schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:20:
Is dit een oudere Zehnder zonder vocht/RH sensor? Heb zelf een nieuwe ComfoFan Silent met ingebouwde RH sensor in de box, en in woonkamer gestuurd door CO2.

CO2 werkt goed, en bij verhoogd vochtgehalte (bv vaatwasser open na draaien in keuken) schiet ie ook snel naar een hogere stand. Mijn CO2 sensor stuurt alleen aan op verhoogd CO2 als we met 2 volwassenen, hond, en enkele kaarsen zijn (op ca 60 m2, 2 ventilatieroosters frisse lucht). Bij visite gaat ie ook gauw harder (tot zelfs 'rood' bij 15-20 man. Bij minder dan dat blijft geloof ik stand 1 of 2 gewoon aan.

Kun je misschien upgraden?

Bv: https://www.zehnder.nl/nl...ervanging-cmfe-comfofan-s
https://www.ventilatiesho...omfofan-silent-move-up-1/
Ik ben me net aan het oriënteren op die CO2 sensor. Weet je naar hoeveel ppm die combinatie probeert te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
kdrkdr schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Ik ben me net aan het oriënteren op die CO2 sensor. Weet je naar hoeveel ppm die combinatie probeert te regelen?
Een vlotte Google opdracht verder ;)

De CO₂ concentratie wordt aangegeven middels de CO₂ LED indicator:
■ Groen (<1200 ppm)
■ Oranje (1200 – 1500 ppm)
■ Rood (>1500 ppm)
https://www.ventilatiesho...ie-co2-sensoren-rf_1_.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdrkdr
Luckei schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:19:
[...]

Een vlotte Google opdracht verder ;)

De CO₂ concentratie wordt aangegeven middels de CO₂ LED indicator:
■ Groen (<1200 ppm)
■ Oranje (1200 – 1500 ppm)
■ Rood (>1500 ppm)
https://www.ventilatiesho...ie-co2-sensoren-rf_1_.pdf
Ja, dat had ik gelezen. Maar ik vraag me af naar welke waarde de combinatie probeert te regelen. Als hij naar 1200 regelt is dat eigenlijk niet voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik denk dat je twee oplossingen zoekt: het garanderen van een minimaal basisdebiet en een verhoogd debiet wanneer dat nodig is.

Mijn Zehnder (intussen al een jaar of 12 oud, dus mogelijk wat anders in te stellen en aan te koppelen) heeft onder het deksel een reeks DIP-switches zitten waarmee (onder andere) het minimale ventilatiedebiet geregeld kan worden. Bij mij schakelt die dus nooit uit, tenzij ik zijn elektriciteitstoevoer afsluit natuurlijk.

Bovenop dat basisventilatiedebiet stuur ik met RF sensoren. Ik heb in de keuken, de badkamer en het toilet gecombineerde bewegings- en lunchvochtigheidssensoren. Keuken staat ingesteld op enkel luchtvochtigheid, badkamer en toilet staan op beweging en luchtvochtigheid. Daarmee wordt het debiet dus netjes verhoogd bij beweging in de badkamer en het toilet en bij verhoogde luchtvochtigheid in een van deze ruimtes. Als ik de dampkap vergeet aan te zetten, schiet de ventilatie typisch vrij snel naar maximaal debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdrkdr
Dank @indigo79 Zo doe ik het nu ook. Ook de mijne heeft die dip switches. Maar sinds ik een CO2 meter heb schrik ik van de variatie en hoogtes van de CO2. Als de ventilatie in stand 2 staat (staat hij altijd op als er iemand thuis is) Dan is de waarde vaak rond de 800; helemaal prima. Is het windstil dan loopt hij zo maar op. Ook als er bezoek is loopt de waarde behoorlijk op. Eigenlijk wil ik dat de unit bij 800 wat harder gaat draaien dan de basisstand (bij mij dus 2). Of dat gebeurt met de CO2 sensor van Zehnder weet ik niet. In de beschrijving staat dat de sensor groen aangeeft tot 1200 ppm. Ik wil streven naar < 1000. Als hij pas harder gaat draaien bij 1200 dan kan ik beter op de hand regelen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
Online natuurlijk best verwarrende info te vinden over wat een goed CO2 level is, zolang je zelf geen klachten ervaart zou ik zelf zeggen niks aan de hand.
Het level zal wel afhangen hoeveel mensen of dieren er in de kamer zijn, hoeveel ventilatieroosters en hoeveel afzuigpunten (en of deze voldoende open staan).

Heb je geen dip switches op je box? Die van mij had een stuk of 6 switches. Met de handleiding kon ik zo de hoeveelheid afgezogen lucht (m3/uur) en bij welke druk regelen. Als je die hebt kan je daar ook mee spelen zodat hij bij elke afzuigstand sowieso al harder draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdrkdr
Ja ik heb dip switches. Als longpatient krijg ik klachten bij 1300. Dat wil ik graag voorkomen door automatisering. Altijd hoog debiet is zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
Voor ComfoFan Silent (de nieuwe dus) zijn er wel instellingen waarin stand 1 relatief laag is, terwijl stand 2 en 3 daarna al veel hoger zijn, dus bv een meer exponentiele curve ipv lineair. Weet niet of dat met jouw box ook kan, anders toch de upgrade fan overwegen? (Heb even niet in beeld of de dip switches daarbij horen of op de box zelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Inmiddels heb ik de volgende 2 RF bedieningen gekocht:

https://www.zehnder.nl/nl...onnectiviteit/zehnder-rfz (Keuken)
https://www.zehnder.nl/nl...er-rf-10-30-en-60-minuten (Badkamer)

Dat werkt op zich goed, koppelen ging eenvoudig. Nadeel is dat het wel handmatige handelingen blijven. De bestaande CO2 Zehnder in de keuken doet namelijk niks, hij blijft altijd groen en de ventilatie staat dan altijd uit :+

Ik moet nog even testen of de Zehnder RFZ de CO2 overruled, want die reset dus altijd na X uren naar de 'CO2 sensor' stand en gaat dan dus permanent uit. Hij mag van mij wel altijd op stand 1 staan en bij koken of douchen tijdelijk naar stand 3.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:12:
Ik moet nog even testen of de Zehnder RFZ de CO2 overruled, want die reset dus altijd na X uren naar de 'CO2 sensor' stand en gaat dan dus permanent uit. Hij mag van mij wel altijd op stand 1 staan en bij koken of douchen tijdelijk naar stand 3.
Mijn ervaring met die Zehnder sensoren is dat de unit gewoon het hoogst gevraagde niveau van alle geconnecteerde sensoren volgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 22:12
Toen wij in ons nieuwbouw huis introkken wilde ik de MV ook automatisch schakelen, initieel obv een luchtvochtigheid sensor in de badkamer ,want Ik vond de handzender te duur :-)

inmiddels een paar jaar verder, HomeAssistant geinstalleerd, luchtvochtigheid sensor in de badkamer geplaatst, MV geschakeld met een 10V dimmer welke draadloos via Zigbee werkt met HomeAssistant.

Nu schakeld de MV in op een bepaalde stand als de luchtvochtigheid boven een bepaald niveau komt, en schakeld ook weer uit als de luchtvochtigheid weer acceptabel is.
CO2 sensoren in huis geplaatst, ook deze schakelend de MV. zelfs de deur sensor in het toilet schakeld de MV zodat vieze geurtjes sneller worden afgevoerd door de MV.

Dit geintje heeft me helaas, in de afgelopen jaren, wel meer gekost dan een paar tientjes die ik normaal kwijt zou zijn geweest voor enkel de handzender. Maar het heeft me ook veel gebracht.
ik kan nu veel flexibeler de MV schakelen nagelang wat er aan de hand is in ons huis.

NOTE! ik heb wel de ComfoFan RF zender moeten verwijderen, dus deze wordt niet meer geschakeld via de de meegeleverde CO2 melder in de woonkamer/keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ErcY7CJxWNpxHX_-Gq0ogkWOQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EgGb5mf0mAbZUx3xqpEMrly1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDKAIIODD_wM2vPS9iSR8NQWCk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YV62GY7RCrYEqG7OEdAjDps.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM6oA8QjT8uN-TYPZmuliU8V0yU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16MUOJvhf94sLsFimJEf12i4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door n0m0r3 op 08-08-2024 15:23 ]

Pagina: 1