PC bevriest op random momenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

iets meer als een jaar geleden heb ik een nieuwe pc gekocht. Een jaar lang heeft het systeem zonder issues gedraaid tot de dag voor kerst. Van het ene op het andere moment begon het systeem te herstarten. Geen warning of iets in de eventlogs anders dan de gebruikelijke, het systeem is onverwachts afgesloten. Sindsdien heb ik erg veel stappen genomen om te kijken of ik het op kon lossen maar ik heb nu een andere
mening of een frisse blik nodig.

Het systeem is als volgt:

Moederbord: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX
CPU: Intel i7 13700K
MEM: Corsair Vengeance 2x32GB 5200
Koeling: BeQuiet Dark Rock Pro 4
PSU: Corsair RM850x
SSD: 2 x Samsung 980 Pro M2 1TB
GPU: Gigabyte 3070 TI Gaming OC

Ik pak even de huidige situatie als startpunt. Windows 11 opnieuw geinstalleerd, alle partities verwijderd voor de herinstallatie en de drivers handmatig toegevoegd. Ik heb hiervoor geen Gigabyte software gebruikt.
Daarna wat software DCOM fouten uit de eventlogs gehaald en die is ook helemaal schoon van kritieke meldingen of fouten. Het systeem herstart niet meer maar bevriest nu.

Voor de bios heb ik de laatste firmware gedownload en alles op default gezet. Daarna twee zaken uitgezet, XMP en C-States. Dit op aanraden van een ander forum. In de default BIOS settings staan deze wel aan.

Maar nu bevriest het systeem dus wel op random momenten. Hij lijkt dit zelfs vaker onder minimale load te doen tijdens het normale internet, office, email gebruik. De enige oplossing is een harde reset. Er zijn meer
zaken die ik aangepast heb zoals hardware acceleratie in chrome, of SFC -scannow etc maar dit maakt allemaal geen verschil.

Memtest draait tig cycles met 0 fouten en daarom sluit ik geheugen een beetje uit. Een stresstest kan ook gewoon uren lopen tot ik deze afbreek. HWInfo heb ik laten loggen maar daar heb ik zelf niet veel kaas van
gegeten. Wellicht kan iemand hier daar iets zinnigs over zeggen. Wat ik er wel uit haal is dat de temperatuur van alle componenten netjes binnen de marge blijft en dat HWInfo zelf aangeeft dat er 0 fouten zijn gevonden.

Maar nu? Er komt morgen een nieuwe 1000W voeding binnen omdat dat een eenvoudige test is. Maar wat moet ik daarna als dat het probleem niet oplost? Eerst GPU, CPU, Moederbord? Het is een beetje frustrerend onderhand.
Iemand een tip, ervaring of iets waar ik mee verder kan? Hieronder trouwens de link naar de HWInfo logging.

https://file.io/Y7fDn6VFuqbX

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Mss u SSD´s eens nakijken. Bij de 980 waren er problemen met de 2TB versie maar kon ook bij andere versies voorkomen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Ik zou het ongeveer hetzelfde aanpakken als je nu doet, na de voeding volgende stap de GPU, al krijg je dan meestal wel een BSOD. Als het de GPU is kan het zomaar komen door het 'doorbuigen' van de connector ivm relatief zware kaart; toevallig de kast verplaatst?

Wat heb je allemaal aan de USB poorten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Dyckie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:53:
Mss u SSD´s eens nakijken. Bij de 980 waren er problemen met de 2TB versie maar kon ook bij andere versies voorkomen.
Ja daar heb ik ook aangedacht idd. Ik heb met de software van samsung alle sectoren gechecked en ze komen beide probleemloos door alle testen. Ik hoop dat de software van samsung betrouwbaar is 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
ufear schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:01:
Ik zou het ongeveer hetzelfde aanpakken als je nu doet, na de voeding volgende stap de GPU, al krijg je dan meestal wel een BSOD. Als het de GPU is kan het zomaar komen door het 'doorbuigen' van de connector ivm relatief zware kaart; toevallig de kast verplaatst?

Wat heb je allemaal aan de USB poorten hangen?
Ja de GPU ga ik morgen even omhangen. Goed dat je er over begint want ik heb nog een 1650 liggen waar ik wel mee kan testen.

De kast is idd verplaatst maar staat nu toch al een maand of vier op dezelfde plek. Zit er ook wel stabiel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
Kenny_026 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:22:
[...]

Ja de GPU ga ik morgen even omhangen. Goed dat je er over begint want ik heb nog een 1650 liggen waar ik wel mee kan testen.

De kast is idd verplaatst maar staat nu toch al een maand of vier op dezelfde plek. Zit er ook wel stabiel uit.
Nu ik trouwens zo lees, je hebt een freeze; de kans dat dat je PSU is lijkt me dan eigenlijk 0%, want dan klapt de boel gewoon uit normaliter. Ik zou de GPU eerder proberen en dan alle randapparatuur zoveel mogelijk elimineren (lees - alleen een toetsenbord en muis, direct op een USB-poort op je moederbord). PSU kan je daarna proberen, maar vermoed ik niet.

Om eventuele driver componenten uit te sluiten eventueel even een Ubuntu Desktop live-usb-stick maken en daar wat rondbrowsen; afhankelijk van hoe lang het gemiddeld duurt voor je gemiddelde freeze weet je dan in ieder zeker dat er 'echt' iets kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
ufear schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Nu ik trouwens zo lees, je hebt een freeze; de kans dat dat je PSU is lijkt me dan eigenlijk 0%, want dan klapt de boel gewoon uit normaliter. Ik zou de GPU eerder proberen en dan alle randapparatuur zoveel mogelijk elimineren (lees - alleen een toetsenbord en muis, direct op een USB-poort op je moederbord). PSU kan je daarna proberen, maar vermoed ik niet.

Om eventuele driver componenten uit te sluiten eventueel even een Ubuntu Desktop live-usb-stick maken en daar wat rondbrowsen; afhankelijk van hoe lang het gemiddeld duurt voor je gemiddelde freeze weet je dan in ieder zeker dat er 'echt' iets kapot is.
Er zit nu trouwens idd alleen een toetsenbord en muis aan. En direct op het MB achterin.

Morgen krijg ik de PSU binnen en ga ik even de videokaart testen. De ubuntu live is een goed idee d:)b

Met dat ik trouwens deze tik kijk ik nog eens in de eventvwr en is deze geregistreerd....

Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 24

Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.

Zou het dan toch de CPU zijn? Gek want hij wordt niet te warm en HWInfo vindt ook geen fouten op de CPU.

edit: ook maar even een supportvraag bij Gigabyte neergelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
Kenny_026 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:16:
[...]

Zou het dan toch de CPU zijn? Gek want hij wordt niet te warm en HWInfo vindt ook geen fouten op de CPU.
Weet niet of het kan maar, ik gok dat ID 24 een E-core is, je kan proberen om alle E-cores uit te schakelen, die hebben wss hun eigen L1/L2/L3? cache, als het dan weg is dan weet je nog niet of het de CPU zelf, moederbord,firmware of drivers zijn natuurlijk, maar dan kan je iig gerichter zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
toevallig ook deze al eens gebruikt?

https://www.intel.com/con...ssor-diagnostic-tool.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Nee kende ik niet. Ik heb vanmorgen eerst een burnin test gedraaid en die liep vast op het stuk "Floating Point". Ik denk mooi dan heb ik iets waar hij op stuk loopt.

Tweede test komt hij er gewoon doorheen. Dat is jammer :(

Ik had van hieruit graag verder willen testen met een andere voeding, gpu, ram etc. Nu heb ik nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik denk wel dat dat een indicatie is,als die daarop vast loopt.
Persoonlijk vermoed ik echt dat het de cpu is,
Zeker die cache foutmelding komt echt van de cpu af.

En dat krijg ik bv alleen als de cpu onstabiel is door bv een overklok.

Staan er toevallig in de bios niet een overclock aan,zelfs op standaard defalut instellingen willen de fabrikanten overclock functies aanzetten.dus default settings is niet altijd zonder enige vorm van overclock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
freaky35 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:00:
Ik denk wel dat dat een indicatie is,als die daarop vast loopt.
Persoonlijk vermoed ik echt dat het de cpu is,
Zeker die cache foutmelding komt echt van de cpu af.

En dat krijg ik bv alleen als de cpu onstabiel is door bv een overklok.

Staan er toevallig in de bios niet een overclock aan,zelfs op standaard defalut instellingen willen de fabrikanten overclock functies aanzetten.dus default settings is niet altijd zonder enige vorm van overclock
Ja daar heb je wel gelijk in. XMP staat al uit en memory frequency staat op 4800 wat ook factory setting snelheid is.

Echter staat de frequency van de cpu op 5300 en klein erachter is de werkelijke waarde? Moet de performance clock ratio dan niet op 42 staan? Ik dacht altijd 100 mhz maal 42 is dan 4200. Maar hoe hij hier met 34 op 5300 komt is me een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eG44RJXqgf4gUeqkZIJNuMtUwpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRkgUkc2BXuR9wC9K2hMtydm.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de default p-core is 3.4ghz dus die 34 klopt dan. De default e-core is 2.5 dus dat is dan fixed 25 lijkt me dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Kenny_026 op 03-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Dit zullen ze zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1rmWqwCUC-KBZUt6W9o8a_HFOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIwmbNSYdiym5eCeXzh8fxpM.jpg?f=fotoalbum_large

34 en 25 dan maar lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ok sinds het aanpassen naar stock values voor alle cores kan ik task switchen, games open houden op de achtergrond, internetten, eigenlijk alles wat de afgelopen dagen niet mogelijk was.

Voor nu ben ik voorzichtig optimistisch. Het voordeel aan al dit geneuzel is dat ik weer het eea geleerd heb over cores enzo 😊

edit: Toch nog even een update en adviesvraag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRYu4N1czOoSvgRKAQU8MYIzffo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P0SeSXLt49T5tN029guE1J5t.png?f=fotoalbum_large

Gisteren na een aantal cycles toch deze gekregen. Verder lijkt het systeem vandaag wel weer stabiel. Is dit een argument om aanspraak op garantie te doen voor de CPU?

[ Voor 47% gewijzigd door Kenny_026 op 04-01-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
Kenny_026 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:32:
Ok sinds het aanpassen naar stock values voor alle cores kan ik task switchen, games open houden op de achtergrond, internetten, eigenlijk alles wat de afgelopen dagen niet mogelijk was.
Volgens heb je nu de turbo/boost-features helemaal uitgezet door de maximum multipliers gelijk te zetten aan de 'normale' values; klopt dat?

Als je nu soms nog een error krijgt onder load kan het nog steeds je PSU, moederbord of CPU zijn. Heb je de andere PSU al geprobeerd? Dan hoef je daarna in ieder geval nog maar 1 van de andere twee uit te sluiten, en ik gok dat er een grotere kans is dat het je moederbord is dan je CPU zelf eigenlijk - je moederbord moet namelijk van 12V/5V/3.3V uit de PSU de 1.x V die je processor met heel veel amperes wil maken, en als dat dus vaker goed gaat zonder 'extreme' kloksnelheden is de kans groot dat dat dus niet meer lukt als de gevraagde stroom hoger wordt en daar dus je probleem vandaan komt. Als het je CPU zou zijn dan zou ik verwachten dat die met het downclocken ook nog wel een vorm van problemen zou geven, maar kan natuurlijk altijd dat er pas bij X volt in de CPU iets mis gaat, alleen vaker is het probleem dat de gevraagde X volt niet geleverd kan worden.

Heb je al fysiek gekeken of de VRM-componenten op je moederbord er allemaal nog goed uitzien? https://beebom.com/what-is-vrm-motherboard-explained/ - als je dat echt goed wil bekijken heb je wel even een loep/microscoop ofzo nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
ufear schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Volgens heb je nu de turbo/boost-features helemaal uitgezet door de maximum multipliers gelijk te zetten aan de 'normale' values; klopt dat?
Ja inderdaad. Ik draai nu op de values van de i7 13600 en niet van de i7 13600k. Ik kan ook niet goed achterhalen of ik gewoon zou moeten kunnen draaien op de Gigabyte default multipliers van 53 voor de P-Cores en 42 voor de E-Cores?
Als je nu soms nog een error krijgt onder load kan het nog steeds je PSU, moederbord of CPU zijn. Heb je de andere PSU al geprobeerd? Dan hoef je daarna in ieder geval nog maar 1 van de andere twee uit te sluiten, en ik gok dat er een grotere kans is dat het je moederbord is dan je CPU zelf eigenlijk - je moederbord moet namelijk van 12V/5V/3.3V uit de PSU de 1.x V die je processor met heel veel amperes wil maken, en als dat dus vaker goed gaat zonder 'extreme' kloksnelheden is de kans groot dat dat dus niet meer lukt als de gevraagde stroom hoger wordt en daar dus je probleem vandaan komt. Als het je CPU zou zijn dan zou ik verwachten dat die met het downclocken ook nog wel een vorm van problemen zou geven, maar kan natuurlijk altijd dat er pas bij X volt in de CPU iets mis gaat, alleen vaker is het probleem dat de gevraagde X volt niet geleverd kan worden.
De problemen zijn nu veel minder vaak aanwezig. Ik krijg dus wel de failed op verschillende onderdelen in de Intel Diagnostic Tool maar het systeem reboot niet meer of bevriest ook niet meer. Dit maakt het allemaal verwarrend.

Ik heb hier nog een nieuwe Corsair 1000W modulaire voeding liggen. Dat zou een makkelijke test zijn voor ik hem terug stuur dus dat probeer ik nog even morgen.
Heb je al fysiek gekeken of de VRM-componenten op je moederbord er allemaal nog goed uitzien? https://beebom.com/what-is-vrm-motherboard-explained/ - als je dat echt goed wil bekijken heb je wel even een loep/microscoop ofzo nodig
Nee nog niet gedaan maar daarvoor moet ik hem uit elkaar halen. Niet dat ik dat niet kan maar probeer het liever eerst zonder koeler en alles eraf te halen. (moet ik ook weer koelpasta bestellen eerst ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je voeding zou hier geen problemen mee moeten hebben.
Ik denk dat je nog geen 500w verbruikt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Hackus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:55:
Je voeding zou hier geen problemen mee moeten hebben.
Ik denk dat je nog geen 500w verbruikt.
Dat klopt inderdaad echter snap ik niet goed in hoeverre stabiliteit een rol kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Hetzelfde gedrag heb ik met een AMD B550 bord van MSI gehad, ook cache hierarchy errors in eventlog.
Uiteindelijk opgelost met een vervangend moederbord. Daarna is het euvel nooit teruggekomen.

Vermoedelijk gedegradeerde vrm’s geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 05-01-2024 21:43 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ok we zijn wat stapjes verder. Ik heb zowel Intel als Gigabyte support aangeschreven. Het antwoord van Gigabyte heeft me denk ik een minuut met de mond open naar het scherm doen staren. Ik heb even
een screenshot gemaakt anders geloven jullie het misschien niet.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkjH7KnZm1YNDUL7Ragm5iL_RnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jc2huO8x9KzIs3O2sZYTHUOr.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, Intel daarintegen is heel erg goed in support. Ik heb het advies gekregen om wat instellingen aan te passen. CPU Vcore naar "Normal" aanpassen en Dynamic VCore (DVID) met stapjes van +0.005 te verhogen. Uiteindelijk ben ik op +0.015 uitgekomen. Gedurende de nacht heeft de Intel diagnostic tool meer dan 100 cycles doorlopen zonder freeze. Dus fingers crossed...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB5RjJAT5-2cx6GxCACT8ZNRJzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wb28GZixppnDKNKOjixBa65.png?f=fotoalbum_large

Wat ik niet begrijp is hoe dit een jaar probleemloos heeft gelopen en ik nu deze waarde moet aanpassen. Dit heeft toch niet met slechter wordende hardware te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34
Kenny_026 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:06:
Ok we zijn wat stapjes verder. Ik heb zowel Intel als Gigabyte support aangeschreven. Het antwoord van Gigabyte heeft me denk ik een minuut met de mond open naar het scherm doen staren. Ik heb even
een screenshot gemaakt anders geloven jullie het misschien niet.....

[Afbeelding]
De Gigabyte response kwaliteit is wat we de laatste jaren teveel zien, ze sturen een antwoord - case closed. Alleen compleet nutteloos (zeker als je een duidelijke vraag hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
UTMachine schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:30:
[...]

De Gigabyte response kwaliteit is wat we de laatste jaren teveel zien, ze sturen een antwoord - case closed. Alleen compleet nutteloos (zeker als je een duidelijke vraag hebt).
Ik schrok hier echt wel van. Ik heb Gigabyte en Intel dezelfde info aangeleverd. Reactie van intel was gelijk van laten we samen naar dit probleem gaan kijken en zien of we tot een oplossing kunnen komen, relevante vragen en daarna to the point wat ik kon gaan proberen.

Dit maakt wel, en ook al draait het systeem uiteindelijk nog 3 jaar goed, dat ik nooit meer iets van Gigabyte zal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34
Kenny_026 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Ik schrok hier echt wel van. Ik heb Gigabyte en Intel dezelfde info aangeleverd. Reactie van intel was gelijk van laten we samen naar dit probleem gaan kijken en zien of we tot een oplossing kunnen komen, relevante vragen en daarna to the point wat ik kon gaan proberen.

Dit maakt wel, en ook al draait het systeem uiteindelijk nog 3 jaar goed, dat ik nooit meer iets van Gigabyte zal kopen.
Om nu gelijk niets meer van Gigabyte te kopen, vind ik een klein beetje kort door de bocht. Als je elk bedrijf uitsluit die zo communiceert, mag je de halve wereld (of meer) uitsluiten. Ook was het een hele grote kans dat je nooit een probleem had gehad met Gigabyte en dus hun support niet nodig had.

Ikzelf zou eerst naar het product kijken, kwaliteit en prijs. Als dat er met kop-en-schouders bovenuit steekt, dan zou ik Gigabyte overwegen in zo'n geval. Maar als het kop-of-munt is met bv Asus, tja ... Dan maar Asus (grote kans dat Asus eenzelfde response stuurt).

Ook qua antwoord lees ik dat je een antwoord van een none-English persoon (meest waarschijnlijk Chinees), dan heb je nog een extra laag van lost in translation ertussen (geldt eigenlijk voor alle China/India/etc landen).

[ Voor 11% gewijzigd door UTMachine op 07-01-2024 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Misschien kan @AORUS – GIGABYTE je hier helpen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ah top, wist niet dat die ook een tweakers account hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Issue is opgelost. DVID naar +0.015V heeft een heel stabiel systeem opgeleverd.

Intel geeft aan dat de hardware goed is maar dat ze dit gedrag bij een toename of meer intensief high workload gebruik. Ik zit sinds de zomer ziek thuis en ben sinds september veel aan het gamen dus dat zou het geval kunnen zijn.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1