Toon posts:

Dolby Digital/AC3 vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik ben op dit vlak een enorme newbie. Ik heb al uitgebreid in de search gezocht, maar helaas niet echt gevonden wat ik zocht. Ik denk erover om een Terratec DMX X-fire te kopen, maar vraag mij daarbij het volgende af:

- De kaart heeft een AC3 pass through naar de digital uitgang. Analoog heeft hij er maar vier. Kan deze kaart dan Dolby Digital/AC3 omzetten naar 4 speakers (nummer 5 en 6 kunnen redelijk overbodig zijn), of maakt hij er Dolby Pro Logic/Surround van?
- En als dit werkt, moet mijn DVD speler dan intern met de cd-digital verbonden worden? De normale CD audio kabeltjes bestaan volgens mij uit links, rechts en 1 (als je een dure hebt 2) massa. Volgens mij kan hier dus hooguit Dolby Pro Logic over gestuurd worden. Of gaat de rest van de audio dan via mijn mobo? Of moet ik helemaal niets aansluiten zodat alles via mijn mobo gaat? (Als ik geen cd audio kabeltje aansluit, kan ik ook cd geluid horen)
- Wat zou er gebeuren als ik het geluid van een dvd via de AC3 pass through aansluit op mijn minidisc? Pakt hij dan alleen links en rechts voor, of krijg ik een md met digitale ruis?
-Werkt hij ook onder linux (hoeft alleen maar stereo te zijn)?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan uitleggen hoe het werkt. Alvast bedankt!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 09:23

Flotter

Pelipper!

Op vrijdag 07 september 2001 13:05 schreef Boeing het volgende:
Sorry, ik ben op dit vlak een enorme newbie. Ik heb al uitgebreid in de search gezocht, maar helaas niet echt gevonden wat ik zocht. Ik denk erover om een Terratec DMX X-fire te kopen, maar vraag mij daarbij het volgende af:

- De kaart heeft een AC3 pass through naar de digital uitgang. Analoog heeft hij er maar vier. Kan deze kaart dan Dolby Digital/AC3 omzetten naar 4 speakers (nummer 5 en 6 kunnen redelijk overbodig zijn), of maakt hij er Dolby Pro Logic/Surround van?
- En als dit werkt, moet mijn DVD speler dan intern met de cd-digital verbonden worden? De normale CD audio kabeltjes bestaan volgens mij uit links, rechts en 1 (als je een dure hebt 2) massa. Volgens mij kan hier dus hooguit Dolby Pro Logic over gestuurd worden. Of gaat de rest van de audio dan via mijn mobo? Of moet ik helemaal niets aansluiten zodat alles via mijn mobo gaat? (Als ik geen cd audio kabeltje aansluit, kan ik ook cd geluid horen)
- Wat zou er gebeuren als ik het geluid van een dvd via de AC3 pass through aansluit op mijn minidisc? Pakt hij dan alleen links en rechts voor, of krijg ik een md met digitale ruis?
-Werkt hij ook onder linux (hoeft alleen maar stereo te zijn)?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan uitleggen hoe het werkt. Alvast bedankt!
- De soundcard zelf zal het AC3/DD geluid niet over de 4 uitgangen verdelen, maar bepaalde DVD-spelers (bijv. PowerDVD) kan dat wel (softwarematig). In dat geval heb je dus quadrofonisch geluid (L, R, S(urround)L, SR) en geen Dolby surround (L, R, C, S)
- Nee, digitaal aansluiten werkt alleen voor audio-cd's (en misschien audio-dvd, heb ik geen ervaring mee). Het audiosignaal van een video-dvd zit met het videosignaal in 1 file en zal dus via ide (of scsi) vervoerd worden.
- Geen idee, maar ik neem aan dat het dusdanig 'beveiligd' is dat je geen herrie krijgt (digitale ruis is nogal slecht voor je apparatuur).
- Zoek es naar Lunix-drivers?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 21:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Als er wel iets niet overbodig is bij DD/AC3 dan zijn het de speakers wel. En zeker niet het aparte subwoofer kanaal en de centerspeaker (die je als 5e en 6e speaker kan zien).

Dus ik denk niet die kaart dat terugbrengt naar 4 speakers, is een beetje nutteloos.

• JvS
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 07 september 2001 14:19 schreef keldon het volgende:

[..]

Als er wel iets niet overbodig is bij DD/AC3 dan zijn het de speakers wel. En zeker niet het aparte subwoofer kanaal en de centerspeaker (die je als 5e en 6e speaker kan zien).

Dus ik denk niet die kaart dat terugbrengt naar 4 speakers, is een beetje nutteloos.
Jawel, dat doet-ie wel. Je krijgt gewoon een dolby digital geluid, waarbij het sub signaal over de vier uitgangen wordt verdeeld, en waarbij het center speaker signaal door de twee frontspeakers wordt weergegeven. En Dat is zeker niet nutteloos, omdat twee dolby digital surround speakers zeker wel een heel stuk effect toevoegen aan de filmbeleving (met name bij DD actiefilms enzo). Het is dan wel zo, dat het met een center mooier is, maar als je dat nie hebt, dan heb je dat niet, en dan is dolby digital4.0 een mooi alternatief :).
Nee, als er een AC-3 signaal uit de digitale uitgang komt, dan herkent de MD speler dat niet eens. Het enige waarmee een MD speler iets kan, is Stereo PCM (zoals het op een md staat, of zoals het uit je digitale uitgang komt bij het afspelen van MP3's). Zelfs met Dolby digital 2.0 (stereo) zal-ie niets doen, omdat je daar ook een Dolby digitaldecoder voor moet hebben (en ik ken geen MD speler met DD decoder :P).
Werkt hij ook onder linux (hoeft alleen maar stereo te zijn)?
Ik zou het niet weten... Maar ik denk dat linux dat wel prima kan, als er maar driver zijn. Zoek anders eens in [forum=23].

De rest van je vragen is al prima door Flotter beantwoord. Hoewel ik er eentje wil nuanceren:
- Nee, digitaal aansluiten werkt alleen voor audio-cd's (en misschien audio-dvd, heb ik geen ervaring mee). Het audiosignaal van een video-dvd zit met het videosignaal in 1 file en zal dus via ide (of scsi) vervoerd worden.
Die digitale uitgang werkt gewoon altijd, alleen geldt hier hetzelfde verhaal, als met de MD speler. De D/A converter van de geluidskaart doet't alleen als er een digitaal stereo PCM signaal uitkomt, dus Dolby digital enzo zal de geluidskaart niets van snappen (want, er zit geen DD decoder op). :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

Op vrijdag 07 september 2001 14:34 schreef JvS het volgende:

[..]

Jawel, dat doet-ie wel. Je krijgt gewoon een dolby digital geluid, waarbij het sub signaal over de vier uitgangen wordt verdeeld, en waarbij het center speaker signaal door de twee frontspeakers wordt weergegeven. En Dat is zeker niet nutteloos, omdat twee dolby digital surround speakers zeker wel een heel stuk effect toevoegen aan de filmbeleving (met name bij DD actiefilms enzo). Het is dan wel zo, dat het met een center mooier is, maar als je dat nie hebt, dan heb je dat niet, en dan is dolby digital4.0 een mooi alternatief :).
Hmmz, DD heet niet voor niks 5.1 dus om nou met zo'n systeem fulltime films te gaan kijken? Dat de center speaker over de front speakers gegooid wordt is ook nog wel mee te leven, maar juist het aparte .1 kanaal ook een beetje in de rondte te gaan strooien?

Maar op zich is 4.0 dan wel een oplossing ja, als je geen 5.1 gewend bent :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 07 september 2001 20:56 schreef keldon het volgende:

[..]

Hmmz, DD heet niet voor niks 5.1 dus om nou met zo'n systeem fulltime films te gaan kijken? Dat de center speaker over de front speakers gegooid wordt is ook nog wel mee te leven, maar juist het aparte .1 kanaal ook een beetje in de rondte te gaan strooien?

Maar op zich is 4.0 dan wel een oplossing ja, als je geen 5.1 gewend bent :P
Ik heb liever 5.0 (met center zonder sub) dan 4.1 (zonder center mét sub). Ik vind een sub nou net iets minder toevoegen dan een center...

Je zou de mensen die DD doen zonder sub de kost moeten geven. En vaak hebben ze gewoon gelijk. Er komt uit normale speakers wel genoeg laag.

Bij sub/sat pc speakers is het al helemaal amper boeiend of de sub via een los .1 kanaal gaat, of dat de set als 5.0 (in dit geval 4.0) al het laag beneden de 130Hz naar de sub stuurt... :z

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

Op vrijdag 07 september 2001 21:15 schreef JvS het volgende:

[..]

Ik heb liever 5.0 (met center zonder sub) dan 4.1 (zonder center mét sub). Ik vind een sub nou net iets minder toevoegen dan een center...

Je zou de mensen die DD doen zonder sub de kost moeten geven. En vaak hebben ze gewoon gelijk. Er komt uit normale speakers wel genoeg laag.

Bij sub/sat pc speakers is het al helemaal amper boeiend of de sub via een los .1 kanaal gaat, of dat de set als 5.0 (in dit geval 4.0) al het laag beneden de 130Hz naar de sub stuurt... :z
DD zonder sub is zonde. Neem dan gewoon Dolby Prologic. Het heet niet voor niets 5.1, 5 speakers en een subwoofer. Er zullen best veel mensen zijn die het zonder sub doen maar 1 keer met sub en je wil nooit meer zonder.

Maar ja, als je niet beter weet dan weet je ook niet wat je mist :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 07 september 2001 22:53 schreef keldon het volgende:

[..]

DD zonder sub is zonde. Neem dan gewoon Dolby Prologic.
sure :z :?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op vrijdag 07 september 2001 22:53 schreef keldon het volgende:

[..]

DD zonder sub is zonde.
|:( DD heeft niet alleen als meerwaarde een sub...ooit wel is tot je door gedrongen ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:13

Lordy79

Fundamentalist

Op vrijdag 07 september 2001 14:19 schreef keldon het volgende:

[..]

Even vraagje/opmerking over dat subwoofer kanaal.
Ik had mijn subwoofer altijd tussen mijn frontspeakers en mijn versterker op mijn Dolby prologic versterkertje.

Sinds een jaar ofzo heb ik een DD versterker, maar ik vind het doodirritant dat de sub het alleen doet als de film 'wil' dat ie het doet. Van mij moet de sub het gewoon ALTIJD doen. Ook bij stukjes muziek in een film.

Het is dat ik zo lui ben, anders had ik mijn sub allang weer teruggezet tussen mijn F-speakers en versterker. :P

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen! Ik ga hem nu dus toch wel kopen. Ik heb ondertussen ook uitgevonden dat hij met de ALSA drivers stereo in linux zou moeten werken. Zonder nu en enrome DD discussie te beginnen, wil ik toch ook mijn visie kwijt (tenminste dat wat ik gelezen heb).

Bij DD heeft de center speaker ten opzichte van DPL wel een eigen kanaal. Maar het lijkt mij toch dat dit kanaal geluid krijgt wat recht voor je gebeurt. De front speakers geven het geluid wat links voor en rechts voor je gebeurt. Als ik deze op de geode manier aanstuur krijg ik geluid wat recht voor mij gebeurt. Als dit heel veel anders is dan het center kanaal, dan wordt dit signaal dus niet "natuurlijk" verandert. Ik heb begrepen dat het center kanaal voornamelijk bedoelt is voor opstellingen waarbij de front speakers een heel eind uit elkaar staan of scheef ten opzichte van elkaar staan.

Lage tonen kan je niet plaatsen. Daarom maakt het ook niet heel veel uit waar je je subwoofer neer zet. Als ik deze tonen toch niet kan plaatsen, kan ik ze net zo goed uit mijn hoofdspeakers laten komen. Voorwaarde is wel, dat je daar een paar goede woofers in hebt, die erg lage tonen goed kunnen weergeven. (en zonder dat de tweeters daar onder lijden)

Maar ik begijp niet helemaal waarom het zo moeilijk moet. In 1970 hadden we idd het quadrafonische systeem al. Vier apart aangestuurde speakers. Door met de fase en de vertraging te spelen kan je hierdoor zelfs vier (of eigenlijk oneindig veel) virtuele speakers maken, (zoals ook gedaan word in een van de nieuwste Dolby grappen, waar ik de naam van vergeten ben, die maakt met de rear speakers een virtuele center rear speaker) zodat het geluid echt van alle kanten komt. Het grote voordeel hiervan? Je kan het heel eenvoudig al bereiken met 2 stereo versterkers! En natuurlijk een behoorlijk vertaal apparaat. Je zou het zelfs zo kunnen maken dat het niet uit maakt hoe je speakers staan zolang ze maar in een kruis staan.

Dit laatste is dus ook mijn bedoeling. Ooit zal er bij mij ook nog wel een DD systeem komen, maar voorlopig houd ik het op 2 stereo versterkers met vier speakers. Als ik de effecten die mijn vaders SB Live met FPS-1000 hoor (en dan bedoel ik niet de kwaliteit) dan vind ik 4 speakers al behoorlijk leuk!

Nogmaals bedankt! :)
Pagina: 1