Aircoslangen op erfgrens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-09 11:49
Hi All,

Wij zijn in overweging om een splitunit te laten plaatsen door een airco installateur.
Het gaat om een maisonette-hoekwoning (zonder tuin) in een druk dorp.

De installateur gaf aan dat ik het beste de slangen via de buitenmuur kan laten lopen, deze komt dan uit in de steeg van de buren (een snackbar). weten jullie of dit mag? zover ik weet is de buitenmuur de erfgrens, maar zou ook mogelijk de rand van het dak kunnen zijn. deze leidingen zouden dan lopen naar de achterzijde van de woning waar de unit aan de muur komt te hangen.

Mocht dit niet mogelijk zijn, zou ik bijvoorbeeld om toestemming kunnen vragen van de buren en dit in een contract verwerken? hoe houdbaar is zoiets als de buren hun bedrijfspand verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:44

Freakie1NL

Grote Baas

Foto doet wonderen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-09 14:26
Is de buitenmuur geheel van jou? Dus enkel het steegje een looppad naar de snackbar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k08W-H53HnwFlA3ZIkwCywT-LTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tkliBNWDE0TIHBOmZYYIh0VE.png?f=user_large
Even een foto van het kadaster, mijn woning is bovenin, de snackbar onderin, daar tussenin de steeg.
de steeg gebruikt de snackbar voor containers en de binnenkomende goederen.
de unit zou aan de achterzijde van mijn woning komen te hangen boven de lichtkoepels (ook van mij) boven een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 09:48
Als die slangen over de buitenmuur kunnen lopen, en dan de hoek om gaan naar de achterzijde van de woning, dan zie ik geen reden waarom die slangen dan ook niet gewoon binnen over de muur kunnen lopen naar diezelfde achtergevel.. Lijkt me een stuk minder vragen om problemen dan...
Helemaal als je in jouw voorstel met contracten e.d. moet gaan werken..

Wat je installateur aangeeft als 'beste' oplossing is hoogstwaarschijnlijk gewoon omdat dat voor hem het makkelijkst/snelste is. M.a.w: het scheelt hem misschien een of twee gaten extra boren door een muur op die manier.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
BrainCrash schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:01:
Als die slangen over de buitenmuur kunnen lopen, en dan de hoek om gaan naar de achterzijde van de woning, dan zie ik geen reden waarom die slangen dan ook niet gewoon binnen over de muur kunnen lopen naar diezelfde achtergevel.. Lijkt me een stuk minder vragen om problemen dan...
Helemaal als je in jouw voorstel met contracten e.d. moet gaan werken..

Wat je installateur aangeeft als 'beste' oplossing is hoogstwaarschijnlijk gewoon omdat dat voor hem het makkelijkst/snelste is. M.a.w: het scheelt hem misschien een of twee gaten extra boren door een muur op die manier.
reden is, aan de achterzijde van mijn woning zit een plat dak (1 etage hoog) het is vanuit onze slaapkamer (begaande grond) niet direct mogelijk om de leidingen naar buiten te boren zonder het dak open te breken. de leidingen moeten dan vanaf de begaande grond naar boven geboord worden, vervolgens een lelijke kabelgoot in de hoek van de 1e etage om vervolgens naar buiten te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

platvoet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:52:

Mocht dit niet mogelijk zijn, zou ik bijvoorbeeld om toestemming kunnen vragen van de buren en dit in een contract verwerken? hoe houdbaar is zoiets als de buren hun bedrijfspand verkopen?
Ja, dat kan, en als ze het pand verkopen is het gewoon een aangegane verplichting die hoort bij het pand en door verkoop overgaat naar de nieuwe eigenaar. Dit kan overigens wel reden voor de buren zijn om die verplichting gewoon niet aan te gaan als ze denken dat het pand daardoor minder aantrekkelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:37
interessante casus, ik denk dat als het redelijk blijft dat het dan wel mag. De vraag is : wat is redelijk? Je dakgoot en vensterbank steken hoogstwaarschijnlijk ook wel wat uit in de steeg namelijk...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
Dus de slangen komen op de begane grond naar buiten, langs de buitenmuur (dus door de steeg) en dan naar de achterkant van je huis?
Je moet dan wel eerst zeker weten waar de erfgrens ligt en van wie de steeg is.
Ik zou zeker voor binnendoor gaan, er hoeft niets opengebroken te worden, het is een kwestie van een gat in het platte dak boren, doorvoer plaatsen en rondom afwerken, stelt niks voor, is bij mij ook gebeurt.
Het is inderdaad niet heel fraai in huis maar dat kun je wegwerken met een koof oid.

Ook omdat er wellicht met rolcontainers tegen de goot wordt gereden oid?
Is er geen VVE?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hi All,

Wij zijn in overweging om een splitunit te laten plaatsen door een airco installateur.

De installateur gaf aan dat ik het beste de slangen via de buitenmuur kan laten lopen, deze komt dan uit in de steeg van de buren (een snackbar). weten jullie of dit mag? zover ik weet is de buitenmuur de erfgrens, maar zou ook mogelijk de rand van het dak kunnen zijn. deze leidingen zouden dan lopen naar de achterzijde van de woning waar de unit aan de muur komt te hangen.

Zou het overleggen met de buur. Het is jouw woning/muur ?
btw; let wel op dat je dan ook wat overlast van hen zult moeten dulden(geur cafetaria)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 02-01-2024 15:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 14:48
Veel mensen denken dat de kadastrale kaarten die op velerlei websites vindbaar zijn de exacte kadstrale waarheid zijn. Dit is echter pertinent onjuist. Dit zijn zuiver indicatieve kaarten! Vaak zijn deze kaarten gemaakt o.b.v. historische veldwerken, maar geen exacte geometrische kopieën van de werkelijke Kadastrale situatie. De exacte kadastrale grens kom je alleen te weten o.b.v. veldwerken (deze kun je tegen leges opvragen) al dan niet in combinatie met een grensreconstructie door het Kadaster.

Voorgaande laat nog onverlet dat de juridische situatie niet gelijk hoeft te zijn aan de Kadastrale situatie. In Nederland hebben we een zogenaamd 'negatief stelsel' en het Kadaster is lijdelijk.

En fin: laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat de kadastrale grens EXACT naast de muur ligt, dan 'hangen' de slangen boven de grond van de buren. Dan komt artikel 21 van het 5e burgerlijk wetboek om de hoek kijken:

code:
1
2
3
4
5
6
Artikel 21  54     
1De bevoegdheid van de eigenaar van de grond om deze te gebruiken, omvat de bevoegdheid tot gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte.

2Het gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte is aan anderen toegestaan, indien dit zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte plaats vindt, dat de eigenaar geen belang heeft zich daartegen te verzetten.

3De vorige leden zijn niet van toepassing op de bevoegdheid tot vliegen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2017-09-01

Samengevat: de eigenaar van de grond mag ook de luchtkolom boven de grond gebruiken, maar alleen voor zover hij/zij daar belang bij heeft. Een vliegtuig op honderden meters in de lucht is evident geen redelijk belang; een balkon op 3 meter uiteraard wel. Over aircoslangen kun je discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
platvoet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:04:
[...]

reden is, aan de achterzijde van mijn woning zit een plat dak (1 etage hoog) het is vanuit onze slaapkamer (begaande grond) niet direct mogelijk om de leidingen naar buiten te boren zonder het dak open te breken. de leidingen moeten dan vanaf de begaande grond naar boven geboord worden, vervolgens een lelijke kabelgoot in de hoek van de 1e etage om vervolgens naar buiten te gaan.
Tja, lelijkheid is subjectief natuurlijk ;)
Ik zou een kabelgoot die enige afstand horizontaal over de *buiten*gevel loopt en dan een hoek omgaat juist erg lelijk vinden, en die is een stuk lastiger weg te werken (lees: niet) dan een leiding die binnen langs de muur loopt. Ook wordt zo'n buitengoot altijd snel vies door weersinvloeden.. nog lelijker. En het stuk muur erboven ook trouwens, door opspattend water tegen de kabelgoot.

Als ik het zo lees, zou je de leiding binnen in de hoek van een kamer naar boven kunnen boren, waarbij je dus op de verdieping in een hoek uitkomt. Dan een stukje naar boven, en in diezelfde hoek naar buiten kan boren?

Dan zou je dus alleen maar een verticaal koofje hoeven te maken in die ene hoek op de 1e verdieping, om die leidingen te verbergen, toch?
Dat is volgens mij prima esthetisch te maken... verticale koof. Desnoods kun je hem daar tot het plafond door laten lopen, ziet er strakker uit. Aftimmeren met gipsplaten, dichtsmeren en schilderen met muurverf.. Moet allemaal makkelijk kunnen in een koofje van 10x10cm of zelfs nog kleiner.
Dat hoeft toch echt niet lelijk te zijn toch?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 14:48
BrainCrash schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Tja, lelijkheid is subjectief natuurlijk ;)
Ik zou een kabelgoot die enige afstand horizontaal over de *buiten*gevel loopt en dan een hoek omgaat juist erg lelijk vinden, en die is een stuk lastiger weg te werken (lees: niet) dan een leiding die binnen langs de muur loopt. Ook wordt zo'n buitengoot altijd snel vies door weersinvloeden.. nog lelijker. En het stuk muur erboven ook trouwens, door opspattend water tegen de kabelgoot.

Als ik het zo lees, zou je de leiding binnen in de hoek van een kamer naar boven kunnen boren, waarbij je dus op de verdieping in een hoek uitkomt. Dan een stukje naar boven, en in diezelfde hoek naar buiten kan boren?

Dan zou je dus alleen maar een verticaal koofje hoeven te maken in die ene hoek op de 1e verdieping, om die leidingen te verbergen, toch?
Dat is volgens mij prima esthetisch te maken... verticale koof. Desnoods kun je hem daar tot het plafond door laten lopen, ziet er strakker uit. Aftimmeren met gipsplaten, dichtsmeren en schilderen met muurverf.. Moet allemaal makkelijk kunnen in een koofje van 10x10cm of zelfs nog kleiner.
Dat hoeft toch echt niet lelijk te zijn toch?
Hoe je het ook wendt of keert: de buurman is eigenaar van de grond en heeft daarmee ook het exclusieve gebruiksrecht over de luchtkolom daarboven. De eerste paar meter is evident relevante gebruiksruimte, waarmee de buurman daarover heer en meester is. Als de buurman zich verzet tegen de slangen, dan geef ik je weinig kan van slagen. Een verzet kan al zoiets simpels zijn als de slangen 'lelijk' vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
of juist gaatje boren, leidingen naar buiten door een steegje waar je toch nooit komt. Kapje eromheen: die hoeven tegenwoordig niet meer wit zijn (imho een hele belangrijke factor) en klaar versus binnenshuis met toch meer werk en kosten tot gevolg. Neem aan dat de binnenunit boven in de kamer geplaatst wordt dus die leidingen hoeven niet op stahoogte door de steeg. Of het mooi is, is inderdaad een andere vraag.

Toch vraag ik me in het algemeen af waar de grens ligt van wat redelijk is. Stel dat de buurman inderdaad eigenaar is van de hele steeg, en dus de lucht erboven, kan die dan ook eisen dat een vensterbank verwijderd wordt omdat die uitsteekt (even uitgaande van een normale standaard vensterbank, of hoe het stuk wat aan de buitenzijde uitsteekt ook heet)? Of je dakbeschot? Zo niet, waar ligt de grens dan? Hoe dik is zo'n afgedekte leiding, cm of 10?

[ Voor 9% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-01-2024 15:40 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:30:

Toch vraag ik me in het algemeen af waar de grens ligt van wat redelijk is. Stel dat de buurman inderdaad eigenaar is van de hele steeg, en dus de lucht erboven, kan die dan ook eisen dat een vensterbank verwijderd wordt omdat die uitsteekt (even uitgaande van een normale standaar vensterbank, of hoe het stuk wat aan de buitenzijde uitsteekt ook heet)? Of je dakbeschot? Zo niet, waar ligt de grens dan? Hoe dik is zo'n afgedekte leiding, cm of 10?
Het is redelijk om je huis niet exact op de erfgrens te bouwen maar een paar centimeter over te laten voor een vensterbank of dakgoot. In mijn ogen stel je de vraag dus verkeerd. Het probleem ligt niet bij de buurman maar bij degene die het pand op de erfgrens heeft gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
downtime schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Het is redelijk om je huis niet exact op de erfgrens te bouwen maar een paar centimeter over te laten voor een vensterbank of dakgoot. In mijn ogen stel je de vraag dus verkeerd. Het probleem ligt niet bij de buurman maar bij degene die het pand op de erfgrens heeft gebouwd.
goed punt, de vraag is dan inderdaad of die muur exact op de grens staat of niet.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 07:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

downtime schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Als er al op de erfgrens gebouwd is......

Zoals hierboven al een keer aangegeven weet je dat pas zeker als je het zwart op wit van het Kadaster hebt waar de grens/grenzen lopen. (En nee, een luchtfoto van de site van het Kadaster is dat zeker niet).

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 11:35

Theo

moederbord

Hi All,

Je kan het ook minder formeel doen. Als je aan de eigenaar vraagt of je een (niet lelijke) koof mag plaatsen aan de buitenmuur voor je airco dan zou ik deze gewon plaatsen. Is hij daarna ook tevreden met wat gepolaatst is dan zou ik het daarbij laten. Bij verkoop is het ondubbelzinnig duidelijk dat de koof er loopt. Een nieuwe eigenaar kan dan niet zomaar verwachten dat je deze weghaalt; immers is dit bij aankoop gewoon aanwezig.

Hier hetzelfde, mijn buurman heeft een deel van z'n hekwerk op mijn terrein staan (twee cm van een dikke poer). En met het renoveren van z'n dak (vrijstaande woning op de erfgrens) heeft hij luxe dakgoten laten plaatsen die boven mijn rond hangen. Maar dat is in overleg gegaan waardoor een volgende eigenaar het gewoon moet slikken. Deze kan niet eisen dat de dakgoot wordt verwijderd.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1