Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zazaman
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb een oude PC die ik wil gaan upgraden.

Deze PC heb ik gekocht in 2017. Erg lang plezier van gehad, maar nu duurt het opstarten al 5 minuten alleen.

Specs PC:

Processor: Intel Core i7-7700K 4,2GHz
Koeling: Cooler Master Hyper 103
Moederbord: Gigabyte B250M-D3H
Geheugen: Crucial 16GB DDR4-2133
Grafische kaart: NVIDIA GTX 1050 2GB
Harde schijf: 1000GB HDD SATAIII
Voeding: 500 Watt Cooler Master

Nu heb ik weinig ervaring met het upgraden van PC's. Op het internet heb ik 2 upgrades gevonden die passen bij mijn moederboord.

Harde schrijf: Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD
2e geheugenkaart: Crucial 16 GB DDR4

Wat zouden jullie doen om deze PC te upgraden? Ik hoor het graag :)

Beste antwoord (via Zazaman op 02-01-2024 23:27)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 15:32
Als je nu één stick hebt helpt eenzelfde stick wel, want dan draait je geheugen in dual channel modus.

Maar ik zou eerst die SSD er eens ingooien, daar Windows op installeren en dan kijken of je erna nog steeds wat wilt upgraden :)

Videokaart is wat complexer en hangt ook van je budget af. Er is ook veel tweedehands bijvoorbeeld wat mogelijk interessant kan zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Sowieso een SSD plaatsen, hoeft geen NVME te zijn maar een gewone SATA ssd gaat je ook al bakken verschil opleveren. Zonde om een PCIe 4.0 schijf te plaatsen aangezien je moederbord maar tot PCIe 3.0 ondersteund. Maar het kan wel (mocht je een goeie deal vinden).

Daarmee fix je het opstarten en de responsiviteit van je volledige systeem.

Extra geheugen gaat imo weinig uitmaken. Wellicht een nieuwe videokaart mocht je gamen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:35
Ssd heb je zelf al gevonden,

Mbt RAM: heb je nu 1 of 2 sticks? Ik zou dit zelf niet upgraden, 16 gb is ruim voldoende.

Waar loop je tegenaan?
Lange opstarttijd komt door je hdd, ssd helpt dan.
En verder?

[ Voor 39% gewijzigd door 99ruud99 op 02-01-2024 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Begin idd eens met sata of nvme disk. Je zult versteld staan met het verschil tussen een hhd

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zazaman
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-05-2024
@spokje Bedankt voor je bericht.

Voor een nieuwe videokaart, is dat zo simpel als gewoon 1 kiezen? Of moet hier ook rekening gehouden worden met het moederboord?

@99ruud99 Ik gebruik nu 1x 16gb stick. Als het goed is heb ik 4 plekjes voor RAM. Als een game eenmaal is opgestart runt het goed. Alleen het duurt wel enige tijd voordat een game is opgestart. Ook heeft de pc moeite met openen van de verkenner.

Het idee voor een extra geheugen is van de kaart. Door de reactie van Spokje heb ik een nieuwe ssd gevonden:

Samsung 980 1TB M.2 SSD

nogmaals bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Zazaman op 02-01-2024 14:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Als je nu één stick hebt helpt eenzelfde stick wel, want dan draait je geheugen in dual channel modus.

Maar ik zou eerst die SSD er eens ingooien, daar Windows op installeren en dan kijken of je erna nog steeds wat wilt upgraden :)

Videokaart is wat complexer en hangt ook van je budget af. Er is ook veel tweedehands bijvoorbeeld wat mogelijk interessant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:37
qua ssd kan je een goedkoepre nemen met meer of dezelfde capaciteit,wat op dat bord ga je toch niet volledig gebruik maken van de snelheid er van
Pagina: 1