Mijnaansluiting.nl: wijziging of nieuwe aansl. aanvragen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Waar het om gaat: wij hebben een woning gekocht waar nog geen glasvezel ligt. Het ligt wel in de straat en Delta heeft mij inmiddels bevestigd dat zij netbeheerder voor glas zijn daar en ook de diensten leveren (evenals Odido) én vele buren wel aansluitingen hebben. Vervolgens ben ik naar MijnAansluiting.nl doorverwezen om daar mijn aanvraag te doen.

Tot dusver duidelijk, ik had verwacht daar een nieuwe glasvezelaansluiting te kunnen selecteren, maar ik krijg alleen een keuze voor en nieuwe media/communicatie-aansluiting of een wijziging erop.

Omdat er wel al Coax ligt twijfel ik even wat ik nu moet aanvragen. Na "nieuwe" gekozen te hebben zie ik verderop dat KPN, Delta en Ziggo de netbeheerders zijn, maar nergens een optie om specifiek voor glasvezel te kiezen. Weet iemand hoe dit aangevraagd moet worden? Want ergens lijkt het erop alsof ze suggereren dat een nieuwe aansluiting alleen voor nieuwbouwwoningen is die nog niks hebben.

Het betreft overigens een 2022 woning die compleet af is en al 1,5 jaar bewoond is geweest, woningen in dezelfde straat en praktisch alle omliggende straten zijn uit 2005-2018 en de random postcode+huisnummer checks die ik heb uitgevoerd bij Delta leverden allemaal "glasvezel is beschikbaar" op, maar dus niet voor deze woning, die een beetje een vreemde eend is door als allerlaatste in dit blok gebouwd te zijn.

Concreet:
- Moet ik voor een nieuwe aansluiting of wijziging op de bestaande aansluiting kiezen? Juist omdat ik nergens de optie kan selecteren voor specifiek glasvezel twijfel ik.
- Is het handig (of juist niet) om nu de aanvraag alvast in te dienen als we de sleutel pas over een tijdje krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-01-2024 14:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij moet je niet daar zijn, maar bij Delta Fiber Netwerk. (let op, dat is wat anders dan de provider Delta)

https://www.deltanetwerk.nl/

Er ligt dus nog geen lijntje van de straat naar je meterkast, die moet je aanvragen, meestal door een abonnement aan te vragen bij een provider (die uiteraard pas geld kost als de aansluiting er ligt)

Het kan heel lang duren voor ze langskomen bij een na-aansluiting, en er kunnen ook kosten aan verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Het bleek inderdaad niet uit mijn verhaal, maar ik heb gechat met iemand van Delta Netwerk via die website. Als ik daar mijn PC+nr invul krijg ik alleen te zien dat er helaas geen aansluiting is en de beste mevrouw verwees me dus door naar MijnAansluiting.nl, met als extra reden omdat deze nog als nieuwbouwwoning te boek staat en daarom niet in hun systeem voorkomt nog.

Dat het lang duurt en er kosten aan verbonden zijn maakt niet zoveel uit. Tot die tijd gebruik ik wel Ziggo kabelinternet.

Juist omdat ik zelf ook al het idee had dat ze niet volgende week gelijk langs zullen komen, wil ik het liefst alvast de aanvraag doen, dan verlies ik zo min mogelijk tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:02
Alle 3 partijen zijn netbeheerder in je regio die via hun eigen netwerk diensten leveren. Ziggo via coax, Delta via glasvezel en KPN (in jouw regio) waarschijnlijk via DSL. Je aanvraag kun je dus voor Delta doen als je glasvezel wilt.
Aangezien je geen aansluiting hebt moet je nieuwe aansluiting selecteren, hopelijk is de glasvezel ergens aan de erfgrens klaar gelegd, mits er tijdens de initiële aanleg bekend is geweest dat er een woning zou komen, zo niet moet er mogelijk opnieuw gegraven worden, grote kans dat Delta dat dan niet meer kosteloos doet, dan kan het heel snel oplopen tot enkele duizenden euros voor de aanleg. Via mijnaansluiting.nl wordt het naar Delta gestuurd en hun gaan kijken wat mogelijk is, indien er kosten zijn krijgt je een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@gjtm Thanks! Dat laatste is mij duidelijk. Ik heb er wel iets voor over om het aan te laten sluiten, maar natuurlijk geen vele duizenden euro's, zeg tot 2k vind ik nog acceptabel te noemen, zeker gezien de vrijheid en keuzemogelijkheid die het oplevert. En toekomstbestendigheid want alleen coax is enerzijds prima, maar anderzijds toch wel wat achterhaald.

Ik zie alleen geen mogelijkheid om voor Delta te kiezen bij het indienen van de aanvraag. Maar weet nu in ieder geval dat het wel een nieuwe moet zijn dus. Thanks!

Weet iemand hoe het zit met indienen? Ik wil de huidige bewoners niet met eventuele post of mensen aan de deur opzadelen zolang wij de sleutel nog niet hebben, dus vraag me af of het handig is nu al aan te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-04 20:53
Reken er niet op dat Delta de week na de aanvraag meteen staat te graven. Zoiets kan zomaar maanden duren. Als dat geen probleem is, is de veiligste optie afwachten tot jij de sleutel hebt.

Volgens mij kun je bij mijnsluiting.nl ook een afwijkend correspondentieadres doorgeven. Is dat, en een kort berichtje naar de huidige bewoners dat je deze aanvraag gedaan hebt (voor het geval dat) geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ernie2 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 01:01:
Reken er niet op dat Delta de week na de aanvraag meteen staat te graven. Zoiets kan zomaar maanden duren. Als dat geen probleem is, is de veiligste optie afwachten tot jij de sleutel hebt.

Volgens mij kun je bij mijnsluiting.nl ook een afwijkend correspondentieadres doorgeven. Is dat, en een kort berichtje naar de huidige bewoners dat je deze aanvraag gedaan hebt (voor het geval dat) geen optie?
Ik denk dat dat inderdaad dan de beste optie is, zo te merken heeft niemand er recent ervaringen mee, dus dan ga ik het op die manier spelen.

Over het correspondentieadres heb ik niet direct iets kunnen vinden, maar we gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 23:31
MooDyBLueS schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat dat inderdaad dan de beste optie is, zo te merken heeft niemand er recent ervaringen mee, dus dan ga ik het op die manier spelen.

Over het correspondentieadres heb ik niet direct iets kunnen vinden, maar we gaan het zien.
Alles gaat per mail is mijn ervaring, en je kunt verschillende contactgegevens opgeven voor aanvrager, betaler en contact voor uitvoering...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Pagina: 1