Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming en nieuwe verdeler anders aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 16:09
Allen,

Ivm een nog te kiezen en te plaatsen warmtepomp zit ik te denken aan een andere verdeler.
De reden is de vele reacties van jullie om over te gaan op een andere verdeler omdat de onze gedateerd is... Eentje zonder pomp en van composiet. We hebben momenteel de volgende verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/culS4UEUAtB-8t2mcP_W9W8QIlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8hciLtJardcL75q6OMboZhC.jpg?f=fotoalbum_large

Deze verdeler heeft 2 groepen vloerverwarming in de woonkamer. 90 en 120m.
Hoewel alles als bijverwarming in 2004 is geïnstalleerd heb ik afgelopen jaar mijn CV "getuned".
Dat wil zeggen, de intergas CV installatie op 35 graden gezet en minimaal vermogen draaien (15%).
Vervolgens heb ik de verwarmingen "geknepen" met de regelknop. De vloerverwarming trekt alles prima in de woonkamer, bovenverdieping is wel wat kouder nu (logisch, maar daar komt tzt wel LVT radiator / fancoil / jaga's).
Ik merkte wel dat CV op 35 graden nodig was, 32 graden was te laag bij de koude dagen vorig jaar (hoewel het niet superkoud is geweest). In onze situatie betekent dat als CV op 35 graden draait er ca 32 graden (lange buizen) de vloerverwarming in gaat.

Nu het volgende, ik heb de prettige omstandigheid om de nieuwe warmtepomp precies te plaatsen boven de plek van de huidige verdeler (plat dak/balkon). Ik overweeg om nieuw aan te brengen leidingen van de warmtepomp rechtstreeks aan te sluiten op een nieuwe verdeler met 3 groepen. En daarbij de oude aanvoer (vd CV installatie) als derde groep te gaan inzetten. Achter deze groep zitten de verwarmingen (5 boven en 5 beneden). Waarom ik dit wil doen is dat de warmtepomp dichterbij de vloerverwarming zit en er minder verlies is qua flow.
Denken jullie dat dit gaat werken en zijn er zaken om rekening mee te houden?

Een andere optie is nog dat ik leidingen onder mijn huis door kan trekken van de verdeler naar de meterkast om zodoende een 4e groep "boven" te maken. In de meterkast lopen de leidingen naar beneden omdat de CV op eerste verdieping staat. Op de eerste verdieping is bij de CV installatie een aftakking tussen boven en naar beneden.