dubbelglas bij (te) dunne sponningen - andere oplossingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamiel89
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-03-2024
Mijn vraag
Mijn eengezinswoningen (jaren 30) heeft vrijwel overal nog enkelglas. Er zijn wel overal voorzetramen geplaatst (niet door mij), maar de hoeveelheid vocht die daar tussen verzamelt maakt dat het houten kozijn er onder lijdt. We willen daarom graag overal isolatieglas laten plaatsen, het liefst in de bestaande kozijnen omdat die nog prima mee kunnen.

Er is een glaszettersbedrijf langs geweest. Die geeft aan dat het plaatsen van isolatieglas niet zo eenvoudig is omdat de sponningen te dun zijn voor dubbelglas (en al helemaal voor triple glas). Het bedrijf geeft aan dat er overal nieuwe kozijnen nodig zijn zodat dubbel/trippel glas er in kan passen. Prijskaartje voor het hele huis: ca. 50.000 euro. Daar schrok ik wel van.

Mijn vragen:
- heeft iemand hier ervaring mee en misschien een andere oplossing bedacht die goed werkt?
- bestaat er ook dun isolatieglas dat wel in de sponning zou passen?
- weet iemand of isolatieglas op den duur ook dunner zal worden? (en het dus loont om te wachten op nieuwe ontwikkelingen?)
- heeft iemand nog andere tips?

alle tips/hulp is welkom

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Heb je naar vacuümglas gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:06
Er bestaat zoiets als monumentenglas. Maar of je daar veel goedkoper mee uit bent zou ik niet weten.

Ik vind €50000 voor het vervangen van de ramen wel extreem.
Of worden ook alle kozijnen gelijk vervangen. In dat geval kan je misschien beter eens kijken naar kunststof kozijnen. Dan heb je ook gelijk een betere isolatie van het kozijn zelf.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:05
Zoek maar eens op monumenten glas. Maar of het veel goedkoper is is nog maar de vraag. En weet je zeker dat je kozijnen nog zo goed zijn? Dat je niet nu veel in glas investeert en dan over 10 jaar toch aan nieuwe kozijnen toe bent.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:43
Vacuumglas van BENG glas of Fineo.
Kost wel wat maar heeft hogere isolatiewaarde dan triple glas en past in je kozijn en je krijgt er ISDE subsidie voor als je genoeg m2 plaatst.

Monumentenglas isoleert maar matig vergeleken met vacuumglas.

[ Voor 14% gewijzigd door No Hands op 02-01-2024 12:10 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

Of het veel of weinig is is lastig te zeggen zonder het oppervlak, het aantal en vorige details(alleen ramen of ook deuren, schuifpui?) te weten van de kozijnen en glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:01
hier kan je wel wat prijzen vinden van vacuumglas:
https://dubbelglas.nu/vacuumglas-hr-max

wanneer zijn je kozijnen voor het laatst geschilderd? Als dat te kort geleden is dan kan het zijn dat er nog houtrot verstopt zit. Als je kozijnen altijd op tijd gerepareerd en geschilderd zijn dan is vacuumglas misschien niet eens gek.
Ik twijfel zelf ook of we het voor de erker niet laten doen. Dan ben ik de lelijke opdeklatten tenminste weer kwijt.
Je kan overigens ook complete ramen laten vervangen(dus glas+hout). Dan hoeft niet gelijk het hele kozijn vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:41
@kamiel89
Heb je misschien een foto van het kozijn? En van welke houtsoort zijn ze gemaakt?
Soms is het ook mogelijk om met een frees de sponning te verdiepen zodat het glas wel past.

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 02-01-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamiel89
dank allemaal voor jullie suggesties!

@RemcoDelft ik ga het bekijken. Zie wel dat er soms sprake is van een vacuumnippel en ook zwarte placeholders bij vacuumglas. Dat zou op zich wel een minpunt zijn voor mij.
@JukeboxBill ja ik zou eens iemand langs kunnen laten komen voor helemaal nieuwe kozijnen in kunststof. Die 50K was inderdaag voor alles nieuw, dus nieuwe houten kozijnen in de hele woning. 50K exclusief de BTW trouwens nog.
@Tazzios het is voor de hele woning, begane/eerste/zolder met aan beide zijden ramen. precieze oppervlakte weet ik zo niet, maar het gaat om geteld wel om 20 ramen van meer dan 1 m2 + 15 wat kleinere ramen ongeveer.
@bazzzzzz kozijnen staan voor dit voorjaar op de planning om te schilderen! Dus al paar jaar niet gedaan. Ik woon er 2 jaar nu, daarvoor ook paar jaar niet gedaan voor zover ik weet

@chrisborst bijgevoegd een fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U83SCTlE_izAwaUv2vRV5k2fDGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq4CQdwAluUho2PsUz0QxlLw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@kamiel89 bij vacuumglas heb je altijd die 'stipjes' in het glas. dat zorgt ervoor dat de glasplaten elkaar niet raken. Als je naar het glas zelf kijkt zie je dat inderdaad maar normaal kijk je niet naar je glas maar erdoorheen, wat erachter is. Dan vallen die stipjes weg in je beeld.
Die vacuumdop of strip is alleen bij BENG glas, Fineo heeft dat niet. BENG haalt wel U waardes van 0,4 Fineo kan dat weer niet. Die vacuumdop valt meestal weg in je afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou niet af gaan op internet lijstjes en gewoon eens gaan kijken. vacuumglas is een lange weg gekomen. het is alweer even geleden (20 jaar ofzo) toen ik voor het laatst de nipple hindelijk zag bij vacuum glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 20:42
Dubbelglas is goed verkrijgbaar sinds de jaren 50. En sinds midden jaren 70 is enkelglas vrijwel niet meer gebruikt.

Je kozijnen zijn dus waarschijnlijk een jaar of 50 oud. Vervangen zou niet een heel raar idee zijn. Een beetje jammer van het geld als je nu duur glas neemt dat minder goed isoleert en je dan over 5 of 10 jaar alsnog alle kozijnen moet vervangen. Daarbij isoleert een modern kunststof kozijn zelf ook veel beter dan hout.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:41
@kamiel89
Wellicht kan je ook eens bij een timmerman langs gaan. Een glaszetter wil de makkelijke oplossing en zal niet zo snel een compleet kozijn gaan verbouwen. Maar een timmerman wil/kan dit wellicht wel. Mogelijk zijn er oplossingen om het kozijn zo aan te passen dat hr++ glas wel past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-05 21:37
RocketKoen schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:42:
Dubbelglas is goed verkrijgbaar sinds de jaren 50. En sinds midden jaren 70 is enkelglas vrijwel niet meer gebruikt.

Je kozijnen zijn dus waarschijnlijk een jaar of 50 oud. Vervangen zou niet een heel raar idee zijn. Een beetje jammer van het geld als je nu duur glas neemt dat minder goed isoleert en je dan over 5 of 10 jaar alsnog alle kozijnen moet vervangen. Daarbij isoleert een modern kunststof kozijn zelf ook veel beter dan hout.
Weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt? :) Hier complete wijk in de jaren 80 gebouwd met veel enkelglas.

Had hetzelfde probleem hier in huis, uiteindelijk alle kozijnen vervangen (in etappes). Verdieping waar meeste gestookt wordt (begane grond) als eerst, daarna bovenverdieping aangepakt. Alles kunststof, beneden HR+++, boven HR++.

Kostenplaatje wat een aantal jaar gelden nog wat lager, maar goedkoop is het inderdaad niet. Qua comfort 100% vooruitgang.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:26
Vacuümglas kan in jouw situatie een goede optie zijn als de kozijnen inderdaad nog goed zijn.

Overigens is 35 kozijnen vervangen (vermoedelijk met grofweg dezelfde "raam" indeling) inclusief plaatsen en afvoeren van oude kozijnen voor 50K ex niet zo heel duur. Zeker niet als het een gerenommeerd bedrijf is met goede recensies en bewezen kwaliteit. Het is wel erg veel geld, dat wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 16:34
Mijn eigen woning van 1975 heb ik van dubbelglas voorzien. Dit kon door opdeklatten te gebruiken (Die liggen op je kozijn ipv in het kozijn).
Vraag een ervaren aannemer om mee te kijken, die weet vaak wel wat er mogelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:26
Dit kwam ik vandaag tegen bij NBVT. Is dat een mogelijkheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYnVRttXwFm4DDmywFbSBi4JgLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GgDi5DdCoJkl9PKklJKKlK9M.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:37
Goede tip om een aannemer of timmerman te laten meekijken, want je kan die kozijnen ook opdikken (zoals hierboven afgebeeld), tenzij het dan teveel naar buiten komt.

Wij hebben dat hier thuis ook gedaan, met triple glas dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:39
Ik heb zelf opdekglaslatten gebruikt om dit op te lossen, je kant ze in verschillende hoogtes krijgen. Let wel dat je ook alles weer moet schilderen nadat het glas is vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://www.glasdiscount.nl/media/bss/webp/media/catalog/product/cache/c108456cad0f30b14c6e1937471ccbe2/o/p/opdek_glaslat_19x34mm_sponning_5x17mm-current_view.webp
https://www.glasdiscount....lat-19x34-sponning-5x17mm

[ Voor 9% gewijzigd door huppelepups op 03-01-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:06
kamiel89 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:31:
@JukeboxBill ja ik zou eens iemand langs kunnen laten komen voor helemaal nieuwe kozijnen in kunststof. Die 50K was inderdaag voor alles nieuw, dus nieuwe houten kozijnen in de hele woning. 50K exclusief de BTW trouwens nog.
. . .
Ik zie nu op de foto dat je ook bij de vaste ramen een afzonderlijk raamkozijn hebt. Daardoor heb je veel kleine kozijntjes om te vervangen wat het dus duur maakt.
Plus ook nog ramen met roeden. Dat zou je dan moeten laten vervallen om de kosten te beperken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 12:53

Aight!

'A toy robot...'

Bij ons hebben ze ook opdek glaslatten gebruikt zodat HR++ glas wel gewoon in het kozijn paste. Ook een jaren 30 woning.

Wij hadden 7 ramen, totaal iets van 8m2 voor 3300 euro. Dit was iets duurder uitgevallen omdat er een kozijn houtrot had. Die hebben ze dus weer netjes gemaakt. Maar dit was wel 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:50
renovatieglas/monumentenglas en dat even bekijken , is erg dun. Misschien dat t dan wel past . Zoals al aangeven kunnen kozijnen ook opgedikt worden . Gewoon roepen kost 50.000 is wel een brug te ver naar mijn idee. Zeg dan dat je het niet wil doen omdat het niet rechttoe recht aan is ..

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynalon
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Aight! schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:40:
Bij ons hebben ze ook opdek glaslatten gebruikt zodat HR++ glas wel gewoon in het kozijn paste. Ook een jaren 30 woning.

Wij hadden 7 ramen, totaal iets van 8m2 voor 3300 euro. Dit was iets duurder uitgevallen omdat er een kozijn houtrot had. Die hebben ze dus weer netjes gemaakt. Maar dit was wel 2 jaar geleden.
Ook bij ons huis uit 1925 hebben we hetzelfde gedaan. Diverse offertes voor vacuumglas, monumentenglas etc viel tussen de 13 en 16k uit. Afgelopen zomer alles gedaan met regulier HR++ glas voor 5500 in totaal (alle ramen, alle verdiepingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamiel89
Dank allen, erg bedankt voor al jullie reacties en tips. @Dynalon en @Aight! ik ben best benieuwd naar een paar detailfotos van hoe het bij jullie is uitgepakt?

En hoe hebben jullie het extra gewicht opgelost bij oudere scharnieren? Of was dat geen probleem? Ik lees dat oude scharnieren een probleem kunnen opleveren omdat hr++ zwaarder is dan enkelglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
RocketKoen schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:42:
Tot 1992 was dubbelglas op de bovenverdieping niet eens verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
kamiel89 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:44:
Dat alleen, erg bedankt voor al jullie reacties en tips. @Dynalon en @Aight! ik ben best benieuwd naar een paar detailfotos van hoe het bij jullie is uitgepakt?

En hoe hebben jullie het extra gewicht opgelost bij oudere scharnieren? Of was dat geen probleem? Ik lees dat oude scharnieren een probleem kunnen opleveren omdat hr++ zwaarder is dan enkelglas.
Sterkere of extra scharnier erin. Of als het toch nooit opengaat er een vast deel van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:08
kamiel89 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:44:
Dat alleen, erg bedankt voor al jullie reacties en tips. @Dynalon en @Aight! ik ben best benieuwd naar een paar detailfotos van hoe het bij jullie is uitgepakt?

Je moet bij bewegende delen ook nagaan of het raamhout voldoende dik is om het extra gewicht te dragen!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Pagina: 1