Extra hoofdschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SBA1993
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05-2024
Hallo Tweakers,

Voor het verduurzamen van mijn woning ben ik van plan mijn meterkast uit te breiden door een tweede meterkast toe te voegen aan de huidige. Ik vraag me nu af of het nodig is om in deze tweede meterkast ook een hoofdschakelaar te plaatsen. Ik kon hierover geen directe informatie vinden in de NEN1010. Beide kasten bevinden zich in dezelfde ruimte (en staat tegen elkaar aan) en het lijkt me vreemd (met betrekking tot veiligheid) als deze kasten in twee stappen (via twee schakelaars) moeten worden uitgeschakeld.

Kan iemand mij hierbij verder helpen? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via SBA1993 op 02-01-2024 11:59)

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:04
Je moet het zien als een kast, dus 1 hoofdschakelaar.
Mocht je (in een andere ruimte) een aparte onderverdeler / PV-verdeler ophangen, dan zet je daar wel een hoofdschakelaar in.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:04
Je moet het zien als een kast, dus 1 hoofdschakelaar.
Mocht je (in een andere ruimte) een aparte onderverdeler / PV-verdeler ophangen, dan zet je daar wel een hoofdschakelaar in.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik denk dat Onno gelijk heeft. Vooropgesteld dat ik je niet ken, maar als je deze vraag stelt en je gaat dus zelf de meterkast uitbreiden zou ik je op zijn minst adviseren om een elektricien het achteraf te laten keuren. Of nog beter: het in de eerste plaats door een elektricien laten doen. Een foutje is zo gemaakt....

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• SBA1993
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05-2024
Helemaal bedankt mannen!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:03

Freakie1NL

Grote Baas

TKroon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:55:
Ik denk dat Onno gelijk heeft. Vooropgesteld dat ik je niet ken, maar als je deze vraag stelt en je gaat dus zelf de meterkast uitbreiden zou ik je op zijn minst adviseren om een elektricien het achteraf te laten keuren. Of nog beter: het in de eerste plaats door een elektricien laten doen. Een foutje is zo gemaakt....
Wat heeft kennis van NEN1010 te maken met het wel of niet veilig kunnen uitbreiden?
Niet alles in NEN1010 heeft een veiligheidsreden.

Blijft een gedeeltelijk lobby projectje.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S