Bekabelde tv/internet of draadloos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-07 17:36
Ha Tweakers,

Inmiddels zijn we begonnen aan de bovenverdieping. De verdieping werd vroeger enkel gebruikt voor opslag, maar na de plaatsing van een dakkapel van ca. 16m breed nu ook bruikbaar als leefruimte. Helaas zijn er door de vorige gebruiksfunctie zo goed als geen verlichting en stopcontacten aanwezig (4 stuks op 5 kamers van in totaal 120 m2). De gehele verdieping wordt daarom opnieuw voorzien van elektra.

Ik sta nu voor de keuze om overal netwerk- en coaxaansluitingen te maken of niet. Naast dat dit een behoorlijke taak is voor vijf kamers ben ik nog niet uit de indeling van de kamers voor in de toekomst en weet dus überhaupt niet waar ik deze aansluitingen zou plaatsen.

Mijn vraag is of fysieke aansluitingen nog noodzakelijk zijn voor de toekomst met de opkomst van IPTV en goede wifi. Wij wonen en leven namelijk beneden. Boven is enkel kantoor/logeerruimte en misschien een tweede kinderkamer ooit. Zeker de coax zal dus zeer incidenteel gebruikt worden.

Ik woon vrijstaand en heb nauwelijks last van storingen door andere netwerken. Ik begrijp dat bekabeld altijd beter is, maar over het nut twijfel ik momenteel, juist ook omdat ik nog niet weet hoe de kamers worden ingedeeld ooit.

Hoor graag jullie meningen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Als je toch de boel open maakt voor elektra dan zou ik evengoed loze leidingen leggen voor ethernet. Ik zou ze dan uit laten komen waar je ook de stopcontacten hebt gepland. Een contactdoos met eventueel een blinde plaat naast het stop contact waar je dan in de toekomst een ethernet contactpunt kan maken.

Goede wifi staat en valt met een goede backbone. Je wilt voorkomen dat je alles met versterkers moet gaan doen. Dat komt de stabiliteit niet ten goede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:41
Waar je kan, altijd voor bedraad gaan. Het is veel stabieler (en sneller).

In iedere ruimte een (of 2) Cat6 aansluitingen aanleggen als je nu toch bezig bent. En eventueel 2 punten strategisch verspreid over de verdieping in de plafonds om wifi-points te plaatsen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-07 17:36
Ik begrijp de overweging om altijd voor bedraad te gaan, alleen heb ik nog geen idee van de indelingen. Heb hier uiteraard veel over nagedacht, maar merk toch dat ik vaak kamers ''on-the-go'' in richt.

Als ik willekeurig ergens een aansluiting maak en vervolgens met 2-3 meter draad moet tobben, vind ik ook geen gezicht. De overloop zit mooi in het midden dus ik vermoed dat daar een wifipoint plaatsen voldoende is.

Het mag ook best wat kosten qua apparatuur, dus dat is het probleem ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:33
Elke kamer minimaal één CAT6 harde kern netwerkkabel geven, desnoods monteer je het niet af, in de toekomst kunnen de eisen zomaar anders zijn en dan ga je niet meer de boel openbreken.

COAX kun je achterwege laten, één AP in de gang op dezelfde verdieping is aan te raden.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2024 13:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Fix een dikke buis van je modem naar boven. Dan maakt je indeling niet uit en kan je altijd een extra kabel naar beneden krijgen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:22

Freakie1NL

Grote Baas

Ik zou zoals door @Seriph al vermeld gewoon loze leidingen leggen en uit laten komen bij de stopcontacten. Zoveel kost 16 of 19mm buis nou ook weer niet. Wil je gaan flexen en verwacht je moeilijk te kunnen trekken dan inderdaad alvast zoals @mr_evil08 stelt een leiding met cat6 leggen en eventueel ooit later afmonteren.

Kost je nu voor een gehele verdieping misschien 100 euro extra, maar je bent helemaal klaar voor de toekomst.

Coax zou ik niet aan beginnen, hier vanuit bouw (2006) naar elke kamer geplaatst door de eerste eigennaar. Daar ben ik wel blij mee want die vervang ik nu allemaal zonder probleem met cat.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Freakie1NL Altijd 19mm, geen flexibele buis want daar krijg je later nooit meer een kabel doorheen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

mr_evil08 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:53:
@Freakie1NL Altijd 19mm, geen flexibele buis want daar krijg je later nooit meer een kabel doorheen.
Ja leuk, maar in bepaalde situaties is het nou eenmaal niet anders. En door A-merk flex (Pipelife etc) krijg je makkelijker vd en cat getrokken dan aliexpres buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:00
Freakie1NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Ja leuk, maar in bepaalde situaties is het nou eenmaal niet anders. En door A-merk flex (Pipelife etc) krijg je makkelijker vd en cat getrokken dan aliexpres buis.
Als alles open ligt dan kan normale harde buis toch altijd? Dan is flex gewoon kiezen voor gemak.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07 20:50
Ik heb twee Apple tv’s. 1 in woonkamer bedraad en 1 in de slaapkamer op wifi. Ervaring is identiek. Voor tv heb je dus niet perse ethernet nodig.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

No Hands schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Als alles open ligt dan kan normale harde buis toch altijd? Dan is flex gewoon kiezen voor gemak.
Mwha bij hollewand met gips en verticale staanders is dat vaak toch wel lastig. Want vooral naar de doos toe. Mijn favo inbouwdoos Attema hollewanddoos slikt liever flex dan harde buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Freakie1NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Je hebt maar 2 soorten, flex en harde buis.
Vanwege de ribbels bij flex is het zo goed als onmogelijk om achteraf nog een kabel doorheen te krijgen(je kan geluk hebben als het hele korte afstanden betreft en de bochten heel ruim aangelegd zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

mr_evil08 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Je hebt maar 2 soorten, flex en harde buis.
Vanwege de ribbels bij flex is het zo goed als onmogelijk om achteraf nog een kabel doorheen te krijgen(je kan geluk hebben als het hele korte afstanden betreft en de bochten heel ruim aangelegd zijn).
Heb je ooit met Pipelife gewerkt en de binnenzijde daarvan gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Freakie1NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Dat zijn de harde buizen die ik bedoel, je kan ze weliswaar buigen maar niet tever, de flexibele hebben ribbeltjes van binnen daar krijg je niks doorheen achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Freakie1NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Ook een stuk lastiger om die onmogelijk krappe haakse bochten mee te maken. werkt echt veel beter dan "normale" flex buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Wifi is goed maar voor specifieke toepassingen (zoals servers of gaming) wil je wel draad hebben liggen.

Als de zaak toch open gaat voor 220volt kabel zou ik ook meteen drie ethernetpuntjes aanleggen. Eén in het midden en links en rechts zeg maar. Dan kun je daar weer net zoveel wifi puntjes aanmaken als je wilt maar je bent in elk geval flexibeler dan wanneer er niks ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Coax wordt steeds meer uitgefaseerd, dus doe daar maar niks mee. Verder in 2 of drie kamers verspreid bij 1 stroompunt een loze leiding en je bent al meer dan genoeg voorbereid.

Maar ik denk dat je met bijvoorbeeld een Fritz AX mesh ook al ver komt… dus het ligt aan je eigen prioriteiten. Op het platteland heb je genoeg aan 2 repeaters is mijn inschatting. Die zou ik dan voor de vorm op de eerder genoemde loze leidingen bedraden…

De overloop in het midden vind ik persoonlijk een gok, dat zie ik op 100m2 begane grond bij ons ook met een meterkast in het midden net niet goed gaan… ik zou het dan op 2 houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:16
Toen mijn huis werd opgeleverd heb ik gelijk meerdere loze leidingen naar de zolder gelegd, nooit spijt van gehad (hooguit dat het er een paar meer hadden mogen zijn). Coax zou ik zelf niet meer doen, maar het beste netwerk is een bedraad netwerk, zeker als je ook wilt thuiswerken. Met het steeds sneller worden van internet is het ook de vraag of je dat draadloos bij kunt houden. En ik heb ook mijn access point op zolder bedraad aangesloten. In het uiterste geval leg je één netwerkkabel van de MK naar de zolder en splits je het daar met een switch uit. Meer kan nooit kwaad. Heb je wellicht verlaagde plafonds? Ik heb daar de switch op gezet en naar elke kamer een kabel overheen gelegd,
Pagina: 1