Synology read-only geworden, maar hoe te herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Hi,

Mijn Synology DS920+ is tijdens de Kerstdagen dankzij een niet goed functionerende UPS een paar keer teveel gaan rebooten, waardoor de 4 schijven in mijn NAS in RAID5-opstelling in read-only zijn belandt.

De NAS had spoed om weer up te zijn, dus heb 4 nieuwe HDD's besteld en deze erin gezet en een gedeelte back-up terug kunnen zetten.

Alles was weer grotendeels up-and-running, maar er zijn toch wat zaken die niet gebackupt waren; die data staat nog wel op die 4 disks.

Nu dacht ik.. ik vervang die nieuwe schijven weer door de oude en SSH eventjes naar de NAS toe en copy-paste de data naar een externe HDD. Leek mij logisch. Alleen na terugzetten, geeft de Synology Assistent aan dat ik DSM opnieuw moet installeren, maar dat lukt niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2wMzvNCP9w3u8h9YsO01327O-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2CGNZH4UBTge5oQOuXszDmF.png?f=fotoalbum_large

En hierdoor kan ik ook niet SSH'en naar de NAS en naar mijn idee was dat de enige manier om nog toegang te krijgen tot de data.

Is er een andere manier om de data eraf te krijgen? Ik zou niet weten hoe, omdat ze dus in RAID5 staan. Het gaat echt om de files. Ik heb (gelukkig) niet gebruikt van de Synology encryption voor de disks.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:00
Synology installeert ook het OS op de schijven via een raid 1 die over alle schijven spant.
Nu je twee verschillende setjs erin hebt gedaan heeft hij het moeilijk met kiezen welke te booten.

Je kunt proberen om de oude er een voor een hot-plug in te doen als hij al aan is.
Dan kun je misschien het oude volume mounten.

Of je gebruikt linux, die kan de raid set en de volumes ook mounten. Als je disks of volumes niet beschadigd zijn is dat vrij eenvoudig. Het mounten ging bij mij zelfs automatisch in linux mint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Ik heb een iMac en MacBook, dus heb geen optie om ergens schijven in te drukken.

Hoe hot-plug je het dan? Neem aan dat ik niet zomaar de nieuwe schijven eruit kan trekken en kan vervangen door de 4 nieuwe?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Heb je een nieuw raid 5 volume aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@jeroen3 Ja, met die 4 nieuwe disks. Nu 4x 3TB ipv 4x 2TB.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Oh, nee dan lukt dat niet.

Wat je dan kan doen is de disks op exact dezelfde volgorde weer terug steken en booten op de vorige DSM.
Maar die was read-only...

Andere optie is om de synology met 1 disk live te brengen en dan 3 van de oude pool erin te pluggen. Dan zou hij van het degraded volume moeten kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Is er geen weg buiten Synology om? Gewoon een of andere manier om 4 schijven in RAID-5 ergens in te drukken en dan via USB uit te lezen vanaf een pc?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja zoals ik zei kun je de disks mounten in linux. Hoe ze daar terecht komen is aan jouw.
Bijvoorbeeld via USB dock of enclosure naar een virtuele machine. Maar je moet wel minstens 3 goeie disks hebben.

Overigens nooit DSM opnieuw installeren, want dan worden de disks gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

DukeBox

loves wheat smoothies

jeroen3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:59:
Overigens nooit DSM opnieuw installeren, want dan worden de disks gewist.
Dat is niet waar, alleen de DSM (RAID1) partitie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Is zoiets een optie? https://www.amazon.nl/ORICO-Bay-RAID-USB-3-0/dp/B0C2TVWHV9/
De 4 oude schijven erin zetten, via USB aansluiten op macOS en dan kan ik de data lezen..?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Ik zou booten met de oude disks erin en kijken welke disks niet werken, waardoor de R5 array read-only is geworden. Die disks kun je dan verwijderen en de nieuwe disks erin zetten. Die kun je dan het beste cleanen en zorgen dat die worden toegevoegd aan je R5 array zodat die weer up komt. Vervolgens één voor één de overige oude disks vervangen door de nieuwe en die steeds aan de array toevoegen, zodat je de oude situatie herstelt.

Zo heb ik een batch van 6 slechte SSD's per 2 RMA kunnen sturen en zo de hele set kunnen vervangen zonder (al te lange) downtime.

[ Voor 13% gewijzigd door Drucchi op 02-01-2024 11:11 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@DukeBox Toch moet je het vinkje "I understand that all data on these drives will be deleted" aanzetten...

Nee, macos kan de disks niet lezen, daar heb je Linux voor nodig.
https://kb.synology.com/e...my_DiskStation_using_a_PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@Drucchi dat heb ik getest inderdaad, maar ik kon DSM niet meer binnenkomen en alleen via SSH nog bij alles komen (dat lukt nu dus niet meer). het stuk voor stuk vervangen van de schijven is ook mislukt.

het doel is niet om de oude schijven weer terug te zetten in Synology. het gaat mij puur om de data die ik nog van de oude 4 disks wil halen. hoeft niet een Synology-trucje te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door repsaj op 02-01-2024 11:26 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

De meest simpele en waarschijnlijk meest veilige oplossing is gewoon wat hier gezegd wordt, de schijven mounten in Linux en dan de data eraf plukken.

Dit kan waarschijnlijk met je Amazon linkje, zolang de JBOD optie maar goed werkt.
Je wilt niet dat de enclosure RAID voor je gaat afhandelen want dit is niet compatibel met de Linux implementatie van Synology. (Wat is het, BTRFS met LVM?)

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 02-01-2024 11:15 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Nu online
repsaj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:11:
@Drucchi dat heb ik getest inderdaad, maar ik kon DSM niet meer binnenkomen en alleen via SSH nog bij alles komen. het stuk voor stuk vervangen van de schijven is ook mislukt.

het doel is niet om de oude schijven weer terug te zetten in Synology. het gaat mij puur om de data die ik nog van de oude 4 disks wil halen. hoeft niet een Synology-trucje te zijn.
Dan is er misschien iets mis gegaan bij het terugzetten van de disks. Het OS (DSM) staat zoals eerder gezegd op een Raid 1 op ALLE disks, dus in principe moet je een werkende boot kunnen krijgen met maar één oude disk erin. Daarmee heb je alleen nog geen R5 array online.

Op één of andere manier uitvogelen welke disks niet goed werken zou wel handig zijn, zodat je niet 4 disks hoeft te hebben, maar 2 of 3.

[ Voor 8% gewijzigd door Drucchi op 02-01-2024 11:21 . Reden: you are right ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

DukeBox

loves wheat smoothies

jeroen3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:11:
@DukeBox Toch moet je het vinkje "I understand that all data on these drives will be deleted" aanzetten...
Bij nieuwe (zonder partities) ja.
RAID1 span? Dat spreekt elkaar tegen. Het is dus géén span/stripe.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2024 11:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Nu online
DukeBox schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Bij nieuwe (zonder partities) ja.

[...]

RAID1 span? Dat spreekt elkaar tegen. Het is dus géén span/stripe.
ik bedoel dat die array over alle disks gaat, maar ik heb het even weggeedit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
repsaj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:11:
@Drucchi dat heb ik getest inderdaad, maar ik kon DSM niet meer binnenkomen en alleen via SSH nog bij alles komen. het stuk voor stuk vervangen van de schijven is ook mislukt.
Als je er met ssh bij kunt komen, dan kun je toch de data kopiëren?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@Nickname55 Excuses. Kón. Niet meer sinds ik vanochtend dus probeerde om de oude disks weer uit te lezen.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Nu online
Als er met DSM geen beginnen meer aan is, zou ik met iets als clonezilla aan de gang. Steeds één disk aansluiten en de R5 partitie clonen naar een grote externe schijf. Vervolgens als je alle partities hebt, die allemaal mounten en met mdadm online proberen te krijgen. Dan de data eraf trekken en vervolgens naar je nieuwe disks schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voordat je zelf gaat lopen rommelen; dien een support ticket in bij Synology zelf. Die gasten kunnen aardig knutselen op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
CloneZilla word wel een ingewikkeld verhaal voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft. Bovendien moet bepaalde data gered worden begrijp ik. Niet alles.

Hoe zit dat met zo'n Synology... heeft dat ding een aansluiting voor een monitor? Kan je er op booten met een Linux live USB-stick?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MikeyMan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:34:
Voordat je zelf gaat lopen rommelen; dien een support ticket in bij Synology zelf. Die gasten kunnen aardig knutselen op afstand.
Klopt, maar in dit geval is er ook geen SSH-toegang mogelijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• repsaj
@Gunner @MikeyMan klopt idd, dat is alleen een optie als SSH/DSM actief en toegankelijk is met die oude schijven

@Nickname55 het is een NAS, dus geen monitor aansluiting noch bootable met een recovery stick

-----

Los van een oplossing via de Synology.
In mijn beleving is het een array van 4 disks, waar bestanden op staan.

Eerder had ik wel eens dat je een HDD in zo'n sleuf kon drukken en je die dan aansloot op je PC; een externe hdd-disk maken met een reguliere hdd.
Is er niet zoiets voor RAID? Dat ik de 4 schijven ergens in druk; die met USB aansluit ergens op en dan de data kan lezen die erop staat?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

repsaj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:47:
@Gunner @MikeyMan klopt idd, dat is alleen een optie als SSH/DSM actief en toegankelijk is met die oude schijven

@Nickname55 het is een NAS, dus geen monitor aansluiting noch bootable met een recovery stick

-----

Los van een oplossing via de Synology.
In mijn beleving is het een array van 4 disks, waar bestanden op staan.

Eerder had ik wel eens dat je een HDD in zo'n sleuf kon drukken en je die dan aansloot op je PC; een externe hdd-disk maken met een reguliere hdd.
Is er niet zoiets voor RAID? Dat ik de 4 schijven ergens in druk; die met USB aansluit ergens op en dan de data kan lezen die erop staat?
Lastig, want je hebt een raid controller nodig, die dezelfde indeling van de schijven ondersteunt. En die controller moet ook weer aangestuurd. Dit alles doet normaal je NAS. Kan ook in een PC, maar voor jou probleem kom je daarmee er niet uit.

Maar om de data te kunnen lezen heb je niet per se een werkende raid nodig. Dat is voor redundancy (meestal). Linux heeft meestal opties om dat bestandssysteem te lezen zodat je de data eraf kan halen.

[ Voor 9% gewijzigd door superduper op 02-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Is het een optie om ff bij de kringloop een oude pc te halen? Als dat ding maar sata poorten heeft...

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Nu online
repsaj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:47:

-----

.... Is er niet zoiets voor RAID? Dat ik de 4 schijven ergens in druk; die met USB aansluit ergens op en dan de data kan lezen die erop staat?
Nee, zeker niet. DSM maakt twee software-raid arrays aan, om 1 (RAID1) vanaf te booten en (eigenlijk doet de gebruiker dit) 2 om data op te slaan met een SHD-type (synology naam voor Software raid) naar keuze. Hierbij wordt gebruik gemaakt van mdadm, dé applicatie binnen linux om software raid arrays mee te maken.
Zo een kastje met 4 sleuven heeft hooguit een soort JBOD of simpele RAID-implementatie, maar die is voor het OS onzichtbaar, dus niet door software geregeld. Software en hardware RAID zijn niet compatibel.

Je zou inderdaad een goedkope oude PC kunnen zoeken, waar je de 4 schijven aan zou kunnen sluiten. En dan een linux-(live-)OS booten om te trachten met mdadm de array te herstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Drucchi op 02-01-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Voor nu heb ik een andere 4-bay Synology besteld en druk de schijven daar in. Kijken wat er gebeurt.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Update. Ik heb een DS415play op de kop getikt via @JJCP Trading (perfecte snelle service).
Nu daar die 4 schijven in gedaan en dat is misschien zinvol.
We zijn weer terug bij af, maar wellicht vanuit hier een oplossing te vinden:

Schijven zitten erin en als ik 'm aan doe: blinking oranje status licht en piep-geluid.

Wat wil zeggen dat 'ie het gecrashte volume herkent.

Alleen.. hoe kom ik hier nu alsnog in? In de read-only status, dat is helemaal prima.

Probleem is alleen dat 'ie dus boot, maar niet connect op de LAN (denk ik), want er wordt geen IP assignet, dus kan zowel niet SSH'en als naar DSM gaan.

Iemand tips? Wat ik terugvind online is dat men wel altijd in die DSM komt. Dat gebeurt hier dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door repsaj op 04-01-2024 13:56 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

DSM opnieuw installeren? (https://kb.synology.com/n...torial/How_to_install_DSM)

Zie je de NAS wel in je router een IP adres krijgen of het MAC aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@superduper daarvoor moet 'ie een IP krijgen en daar kom ik al niet.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

repsaj schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:01:
@superduper daarvoor moet 'ie een IP krijgen en daar kom ik al niet.
reset knopje al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
repsaj schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:55:
Update. Ik heb een DS415play op de kop getikt via @JJCP Trading (perfecte snelle service).
Nu daar die 4 schijven in gedaan en dat is misschien zinvol.
We zijn weer terug bij af, maar wellicht vanuit hier een oplossing te vinden:

Schijven zitten erin en als ik 'm aan doe: blinking oranje status licht en piep-geluid.

Wat wil zeggen dat 'ie het gecrashte volume herkent.

Alleen.. hoe kom ik hier nu alsnog in? In de read-only status, dat is helemaal prima.

Probleem is alleen dat 'ie dus boot, maar niet connect op de LAN (denk ik), want er wordt geen IP assignet, dus kan zowel niet SSH'en als naar DSM gaan.

Iemand tips? Wat ik terugvind online is dat men wel altijd in die DSM komt. Dat gebeurt hier dus niet.
Had je in DSM ingesteld om een bepaald vast IP adres te gebruiken of was dit geconfigureerd op basis van het MAC in je router?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Als je een 5-bay gebruikt kun je de nas live brengen met een oude hdd/ssd en daarna het oude volume live inpluggen en recoveren.

Het IP adres resetten kan atlijd met de 1e reset, je kunt ook heel DSM verwijderen.
https://kb.synology.com/e..._to_reset_my_Synology_NAS

[ Voor 40% gewijzigd door jeroen3 op 04-01-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• repsaj
YEA, gelukt met die reset knop. Thanks! Systeem is ook uit het niets uit de read-only modus.

x

Pagina: 1